Suuri sähköautokeskustelu osa V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • TheRipper
    replied
    Originally posted by isolohko View Post
    Mikäli tuo ei ollut sarkastinen provo, niin. Olikohan Tesla Model 3, jonka kyydissä olit, mitä mallia, vuosimallia ja renkaat? Itsellä kokemusta f31 LCi 320i 80tkm kitkoilla ja nastoilla, Teslasta kitkoilla Model 3 Long Range vm 2021, niin sanoisin hieman toisin.
    Onhan tuota kolmosTeslan meluisuutta käytännössä joka ikisessä koeajossakin moitittu mitä on vastaan tullut.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by isolohko View Post
    Mikäli tuo ei ollut sarkastinen provo, niin. Olikohan Tesla Model 3, jonka kyydissä olit, mitä mallia, vuosimallia ja renkaat? Itsellä kokemusta f31 LCi 320i 80tkm kitkoilla ja nastoilla, Teslasta kitkoilla Model 3 Long Range vm 2021, niin sanoisin hieman toisin.
    Täyttä totta ja rehti mielipide. En tiedä renkaiden merkkiä. Orkkisvanteistus ainakin oli eli luulis että orkkis rengaskoko.

    Leave a comment:


  • isolohko
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    i4:sta en ole päässyt kokemaan ollenkaan niin on mentävä "nettijournalistien" kokemusten mukaan. Mutta Model3 matkustin kyydissä viime viikolla ja jösses mikä METELI! Paljon pahempi kuin täälläkin parjattu F31 tai mikään BMW. Ei se olisi oma valinta muutenkaan, mutta se oli kyllä silmiä (ja korvia!) avaava kokemus. Ei ihmekään että on kevyt kun sisällä kumajaa kuin 200L tynnyrissä. Ja itselle ei myöskään kelpaisi minkään valmistajan tuotos, jossa ei ole kuskin edessä minkäänlaista mittaristoa. Se on ihan mielenkiintoinen idea, että riittäiskö pelkkä HUD, mutta kuitenkin.
    Mikäli tuo ei ollut sarkastinen provo, niin. Olikohan Tesla Model 3, jonka kyydissä olit, mitä mallia, vuosimallia ja renkaat? Itsellä kokemusta f31 LCi 320i 80tkm kitkoilla ja nastoilla, Teslasta kitkoilla Model 3 Long Range vm 2021, niin sanoisin hieman toisin.

    Leave a comment:


  • suppari
    replied
    Mä ostin nyt i4 viimeisen 3vk odotuksen ajaksi model 3 perfin, lähinnä siksi että saisi tosiaan verrattua näitä kunnolla keskenään. En aio kiinnittää huomiota itselle toisarvoisiin asioihin kuten säilytystilaan.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    i4:sta en ole päässyt kokemaan ollenkaan niin on mentävä "nettijournalistien" kokemusten mukaan. Mutta Model3 matkustin kyydissä viime viikolla ja jösses mikä METELI! Paljon pahempi kuin täälläkin parjattu F31 tai mikään BMW. Ei se olisi oma valinta muutenkaan, mutta se oli kyllä silmiä (ja korvia!) avaava kokemus. Ei ihmekään että on kevyt kun sisällä kumajaa kuin 200L tynnyrissä. Ja itselle ei myöskään kelpaisi minkään valmistajan tuotos, jossa ei ole kuskin edessä minkäänlaista mittaristoa. Se on ihan mielenkiintoinen idea, että riittäiskö pelkkä HUD, mutta kuitenkin.

    Leave a comment:


  • Esko
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    Tästähän oli suht hyvä suomalainen testikeissivideo, jossa vastakkain olivat Tesla 3 Performance ja i4 M50. Bemari ei voittanut kisoista kuin "lumella 0-50 km/h" -skaban mutta silti Teslakuski totesi tällä hetkellä valitsevansa mieluummin Bemarin kuin Teslan ihan auton yleisen fiiliksen vuoksi. Ja Tesla ihan siisti auto mun mielestä mutta ei siinä mielessä, että omaan talliin tulisi ainakaan tällä hetkellä.
    Nyt kun mainitsit, niin piti itsekin kaivaa video youtubesta. Ihan hauska vertailu vaikka vähän kotikutoinen, kun varsinkin lumitesteissä pitäisi olla samanlaiset uudet renkaat molemmissa jne. Varmasti i4 on laadukkaampi ja paremman näköinen sisältä päältä kuin Model 3 poislukien toi naurettava possun nokka i4:ssa. Omasta mielestä toi Model 3 on tehty jo liian pelkistetyksi sisältä/päältä ja kaipaisi kuljettajalle omaa näyttöä tai vaihtoehtoisesti HUD voisi toimia kanssa. Alustan osalta i4:n ilmapussit takana on selkeä plussa mukavuuden ja kuormauksen kannalta.

    i4:n piti olla täysverinen sähköauto, mutta todellisuudessa siitä tuli polttomoottoriautosta muutettu sähköauto. Lopputuloksena on turhaa painoa ja sitä kautta suurempi kulutus ja heikosti hyödynnetut tilaratkaisut. Itse pitänyt isona plussana Model S:ssä ja 3:ssa, että tavaratilaa löytyy niin keulasta konepellin alta ja takana myös lattian alta. Samoin tasainen lattia takapenkillä on todella iso plussa eikä tarvi tapella kenen tarvii istua keskellä. i4:ssa ei ole Model 3:sta reilusti isommasta konepellistä huolimatta saatu mahtumaan litraakaan tavaratilaa, kun sähköjärjestelmiä on ripoteltu sinne ristiin rastiin mihin saatu mahtumaan. Ei se sähkömoottori ole kuitenkaan sen isompi kuin normaali vaihdelaatikko polttomoottoriautossa, niin melkoista tilan ja painon haaskausta, kun ei ole päästy hyödyntämään keulaa millään lailla. Itse takakontti on kohtuullisen kokoinen ja lattian allakin olisi tilaa, mutta sen tilan täyttää iso subwoofer-kotelo käytännössä kokonaan. i4:n iso takaluukun kansi on kyllä reilusti mukavampi lastauksessa kuin Model 3:n perinteinen porrasperäluukku kuten ylläkin todettiin. i4:ssa on vielä täysin tarpeettomasti kardaanitunneli viemässä tilaa takapenkiltä. Björn Nylandin koeajoa i4 M50:stä katselin, kun kävi puntarilla, niin kuljettajan kanssa omamassa 2400kg. Vertailun vuoksi Tesla Model 3 Performance/Long Range samalla mittarilla on ollut kuljettajan kanssa 1940kg eli melkein 500kg vähemmän. Jos i4 olisi varta vasten tehty sähköautoksi eikä polttomoottoriauton koriin, niin tuskin paino olisi lähimainkaan samaa luokkaa. Tuollainen omamassa asettaa myös omat haasteensa eritoten alustan osien kestävyydelle, mutta uskoisin BMW:n huomioineen tuollaiset seikat. Katselin myös R Symonssin kulutusvertailua Model 3 Performance vs. i4 M50, niin BMW kulutti pyöreästi 30% enemmän sähköä mitä Tesla. Osa tuostakin erosta syntynee varmasti jo pelkästään painoerosta ja loput sitten voimansiirron ja ilmanvastuksen eroista, mutta ero on melkoinen! Varsinkin pitkää matkaa ajaessa erot alkaa olla todella merkittäviä, kun muutenkin parjataan sähköautojen huonoja rangeja. Katsellut myös noita kiihdytysvideoita, niin on ollut jännä huomata, että i4 M50 tuntuu lähtevän eritoten eturenkaat sutien liikkeelle joka testissä oli sitten kuiva tai märkä asfaltti mitä taas Model 3 Performance ei tee ja tuo näkyy myös heti sekuntikellossa. Samoin ”kaasuun” vastaamisen viiveestä monet valittaneet i4:ssa, kun se ei ole sähköautomaisen välitön. Noissa varmasti vielä BMW:n insinööreillä hienosäätöä tuleville vuosille mitkä varmaan korjaantuneekin faceliftin yhteydessä viimeistään.

    Tuossa omia ajatuksia mitä i4 on herättänyt. Aion kyllä käydä tuollaisen koeajamassa, kun sellainen mahdollisuus tulee täälläpäin. i4 jäi itsellä harkinnan asteelle, mutta eipä Model 3:nkaan täyttänyt niitä ostokriteerejä, jotka itselle asetin. Ehkä seuraavan sukupolven sähköauto BMW:ltä on vihdoin puhdas sähköauto eikä painoarvo suunnittelupöydällä ole enää polttomoottoriautoissa.
    Last edited by Esko; 07-04-2022, 12:09.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by SkyMan View Post
    Kiitos Eskolle kattavasta vastauksesta. Itseasiassa tilasin jo I4:n. Model S ei missään vaiheessa ollut edes vaihtoehto, koska tehdasuutta autoa olin hommaamassa ja kynnet ei riittänyt tämän pidemmälle. Vaikka menee nyt vähän offtopicciin, niin olihan tuo I4 joka mittarilla aivan eri tasolla kuin Teslan kolmonen.
    Tästähän oli suht hyvä suomalainen testikeissivideo, jossa vastakkain olivat Tesla 3 Performance ja i4 M50. Bemari ei voittanut kisoista kuin "lumella 0-50 km/h" -skaban mutta silti Teslakuski totesi tällä hetkellä valitsevansa mieluummin Bemarin kuin Teslan ihan auton yleisen fiiliksen vuoksi. Ja Tesla ihan siisti auto mun mielestä mutta ei siinä mielessä, että omaan talliin tulisi ainakaan tällä hetkellä.

    Leave a comment:


  • Turder
    replied
    Tuntuisi, että ainakin lyhyellä aikavälillä (n. pari vuotta) sweet spot ostaa sähköauto oli juuri ennen Ukrainan sotaa, mutta vieläkin ehtii. Tai ehkä sähkäreiden hinnat olleet suht samalla tasolla ainakin niissä mitä itse seurasin, mutta polttiksien hyvitykset vähän sukeltaneet. Tesla nostaa Model3 hintojaan tälle vuodelle Saksassa aika rajusti, eiköhän tule muuallakin samoja korotuksia. Polestar samaten huhuiltu korottavan hintoja ja 2023 muutokset ovat käytännössä vain ulkovärejä, vanteita ja sisustan värivaihtoehtoja. Mutta komponenttipulan takia ei välttämättä saa kaikkia varusteita, ainakin matriisivalot on kiven alla. En tiedä mitä ajatuksia on muilla merkeillä tulevista hinnoista, luulisi että ei ainakaan laske koska kysyntä kasvaa ja tarjonta/saatavuus heikkenee.

    Eli nykyiset 21 ja 22-malliset pitänee aika hyvin hintansa kun vähän käytetyt/lähes uudet yksilöt ovat haluttuja ja monelle hyvä vaihtoehto tehdastilauksen sijaan?

    Leave a comment:


  • Kusilaitu
    replied
    Kysytään nyt täältäkin, mutta olisiko kellään Seinäjoen lähellä i3:sta, jota pääsisi koeajamaan ennen ostopäätöstä?

    Leave a comment:


  • SkyMan
    replied
    Kiitos Eskolle kattavasta vastauksesta. Itseasiassa tilasin jo I4:n. Model S ei missään vaiheessa ollut edes vaihtoehto, koska tehdasuutta autoa olin hommaamassa ja kynnet ei riittänyt tämän pidemmälle. Vaikka menee nyt vähän offtopicciin, niin olihan tuo I4 joka mittarilla aivan eri tasolla kuin Teslan kolmonen.

    Leave a comment:


  • Esko
    replied
    Originally posted by SkyMan View Post
    Ymmärrän pointin ja tottahan tuossa on moni asia, mutta onko se hyvä auto? Itse en ole Model-S:llä ajanut, mutta kolmonen jäi kyllä kauppaan. Voimalinja pois, niin varsin keskinkertainen tuote.
    Parin kk jälkeen edelleen itsellä todella positiiviset fiilikset Model S:stä. Auto on todella tilava sisä- ja tavaratiloiltaan. Takapenkillekin mahtuu loistavasti vaikk kolme aikuista istumaan, kun istuinpaikat on jaettu tasaisesti ja myös lattia on tasainen. Reisituki jää aikuisella vähän heikoksi, kun istuin on kohtuu lähellä lattiaa. Gen.2 etupenkit on todella miellyttävät istua ja löytyy reisi- ja sivuttaistukea reilusti eikä puudu paikat. Sisustan laatu Model S:ssä on ihan kelvollisella tasolla. Paljon yhdistelty nahkaa ja alcantaraa eikä sellaista halpaa natisevaa muovia ole. Ratin viikset ja ikkunakytkimet on laadukkaat (Lainattu Mersulta). Tykkään kanssa, kun Ässässä on myös kuljettajalle toi perinteinen mittaristonäyttö, niin ei tarvi vilkuilla keskinäytöstä nopeuksia jne. Tuon kuljettajan näytönkin sisällön saa personoitua mieleisekseen. Ajomelu samaa luokkaa mitä jossain bemarin 5-sarjalaisessa (kokemusta ainoastaan 19” talvirenkailla). Tavaratilaa varmaan henkilöautoista markkinoiden eniten? Vajaa 900L yhteensä etu- ja takatavaratila yhdistettynä. Vertailun vuoksi Volvo V90:ssä joka on iso farkku, on tavaratilaa 550L. Ajettavuus on samaa luokkaa mitä saksalaisilla kilpailijoilla. Itselle ensimmäinen auto missä ilma-alusta ja on kyllä miellyttävä! Model 3 ja Y on perus rautajousilla, että varmasti jo siltä osin tulee iso ero Model S:ään. Model S:n voimansiirto, elektroniikka ja alusta toimii kyllä ainakin talviajossa todella hyvin yhteen. Voit kelillä kuin kelillä survoa kaasun pohjaan ja auto pyrkii koko ajan hakemaan sen maksimaalisen pidon nykimättä tai venkoilematta. Varmaan toi auton iso omamassa ja alhainen painopiste edesauttaa myös, että auto kulkee kelissä ku kelissä suuntavakaasti. Suorituskyky ainakin tossa P90D:ssä oli myös itselle yksi ostokriteeri. 3s 0-100km/h tarkoittaa käytännössä sitä, että ihan sama mitä valoissa tulee rinnalle, niin kakkoseksi jää. Varttimaili menee halutessaan sinne 11s eli saman mitä F90 M5 Competition. Samoin 80-100km/h vauhdista ohituskiihtyvyys vetää vielä selän ihan kunnolla penkkiin eikä tarvi jäädä odottelemaan minkään ahtimen heräämistä. Negatiivisia pointteja tulee mieleen pari. MCU1 ajotietokone on nykymittapuulla hidas ja lagaa ajoittain. Tuohon löytyisi ratkaisu päivittää uudempi MCU2 Teslalla, mutta maksaa pyöreästi 2k€, että pärjään kyllä tuolla nykyisellä ja käytän tuon rahan johonkin järkevämpään. Toinen negatiivinen tulee noista ajovaloista, jotka on halvasti tehty ja teholtaan heikot. Päiväajovalot noista pimenee ja kannattaakin tarkistaa, jos on ostamassa, että molemmat valonauhat palaa kokonaan. Uusi umpio maksaa kuulemma 600€/kpl tällä hetkellä. Valoteho ei ole lyhyissä eikä pitkissä kovinkaan kummoinen vaikka ledit onkin. Selkeästi huonommat mitä saksalaisilla kilpailijoilla eli joku nätti ledbar voisi olla hyvä upgrade. Tesla päivitti Model S:ään umpiot uudempiin matrix-tyyppisiin vasta nyt vuodelle 2022. Mutta siinä nyt pähkinän kuoressa mitä ajatuksia herännyt. Plussaa vielä noista jo yllä mainituista Tesla sovelluksesta, käyttöjärjestelmästä ja muunneltavuudesta. Onhan Model S selkeästi kalliimpi auto mitä Model 3 niin uutena kuin käytettynä, että siinä mielessä on syytä odottaakin parempaa. Jälkikäteen hankintaa miettien olisin oman auton hinnalla saanut lähes uuden i4 M50:n, mutta päädyin kuitenkin 6 vuotta vanhaan Model S:ään koska koin sen paketin palvelevan omia tarpeita/toiveita paremmin ja koen, että Teslalla on edelleen sähköauton suunnittelu ja toteutus parhaiten hanskassa. Eli jos paketti kiinnostaa, niin käy koeajolla. Jos ei muuta niin saa ainakin perspektiiviä. Model S:n suositeltava minimi se 90D jolla saa jo 400-450km todellista rangea. Siitä ylöspäin sitten P90D, 100D/Long Range ja P100D
    Last edited by Esko; 06-04-2022, 17:51.

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Nykylaitteissa vaikka hienoja ovatkin, kiusaavat jatkuvat päivitykset ja kun lopulta auto, käyttäjä ja puhelinaplikaatiot puhuvat sujuvasti samaa kieltä ja aurinko paistaa, mutta kun perkele puhelimeen tulee uusi päivitys tms, osa toiminnoista tilttaa tai tökkii.

    Se näissä uusiss ristiriitaista, käytön pitäs olla helppoo, mutta ei se aina ole ja huoltotiski kutsuu.

    Vanhassa e39 se sixgangin kutonen on aina tutussa ja turvallisessa paikassa

    Leave a comment:


  • SkyMan
    replied
    Originally posted by Esko View Post
    Ominaisuuksia tulee koko ajan lisää, niin tulisi melko epämiellyttävä nappiviidakko kojelaudassa, jos kaikille toiminnoille loisi fyysisen napin. Sama homma huomattiin puhelimissa 15 vuotta sitten, kun ominaisuudet lisääntyi, syntyi kosketusnäytölliset puhelimet. Kaikki oli taas loogista ja selkeää. Ei sinullakaan taida mikään Doro tai Nokia 3110 olla käytössä? Asetuksissa kyse on paljon auton personoinnista omiin tarpeisiin ja kun ne saa kohdilleen, ei niihin ole tarvetta mennä kajoamaan päivittäin tai edes kuukausittain. Ilmastointi toimii automatiikalla jne. Ajamaan pääsee kunhan avain on taskussa, lähestyt autoa ja ovien lukitus aukeaa automaattisesti, hyppää autoon ja viiksestä valitsee D tai R ja liikkeelle. Ei tarvi painella mitään erillisiä start-nappeja tai työntää avainta mihinkään telakkaan tms. Sama pysähdyttäessä painat viiksestä P-nappia, astut ulos autosta ja lähdet kävelemään, niin auto ”sammuu” automaattisesti ja ovet menee lukkoon. Päivittäiset toimet on lähinnä äänenvoimakkuuden säätäminen ja radiokanavan valitseminen tai Spotifystä uuden kappaleen valitseminen.

    E39:ssä alkoi olla jo melkoinen läjä erilaisia nappeja ominaisuuksille. Pelkästään automaatti-ilmastoinnin paneelissa oli toistakymmentä nappia ja lopunperin kun laitoin mieluisan lämpötilan, niin tarviko niitä nappeja painella päivittäin? Sama 4:3 ja 16:9 naveissa oli hirveä läjä nappeja ja rullia ja lopunperin tarvit niistä vai muutamaa päivittäin. E60:n kanssa oli jo pakko lähteä integroimaan ominaisuuksia järkevämpään muotoon. Mitä tulee etäohjauksiin, niin porukka rakenteli jo 15v sitten kaikennäköisiä etäohjauksia webastoihin myös näihin E39 aikakauden vehkeisiin vanhoista Nokian puhelimista

    Omasta mielestä on myös nykyaikaa, että auton ohjelmisto- ja navigointipäivitykset voi kuka tahansa ladata ilmaiseksi suoraan verkon yli vaikka omassa pihassa ilman sen kummempaa ymmärrystä tietotekniikasta. Ei tarvi olla mikään Böntti ja omistaa läjää erilaisia kaapeleita/ohjelmistoja, hankkia vuosittain uusi navi DVD tai käyttää auto merkkihuollossa piuhan perässä, että oma auto pysyy ajan tasalla ja saat uusia ominaisuuksia käyttöön. Mitä tulee tuohon Tesla puhelinsovellukseen, niin aivan helvetin kätevä kun voit etänä laittaa auton lämpiämään/viilentymään 5-15min ennen liikkeelle lähtöä, niin auto on halutussa lämpötilassa kelillä kuin kelillä. Voi myös laittaa ratin tai penkkien lämmityksen päälle etänä. Niin kuuma kun viime kesäkin oli, niin kyllä vitutti tulla autolle, kun autossa oli sisällä +50 astetta seisovaa ilmaa. Lähde siinä sitten paita ja naama hiessä ajamaan ilmastoinnin huutaessa hoosiannaa ja ehkä 10-15min päästä pahin tuska helpottaa. Teslan äpistä voit myös näppärästi tilata autolle huollon, tarkistaa onko autolle tullut päivityksiä, etäohjata autoa Summon-toiminnolla esim. parkkipaikalla jos joku idiootti on parkannut aivan viereen etkä saa ovia avattua. Tietty saa kanssa luukut ja ovet avattua tai katsottua onko vaimo vieraissa jne. Uusissa Tesloissa on myös lataushistorian seuranta tossa sovelluksessa, että ei tarvi enää omaa exceliä ylläpitää.
    Ymmärrän pointin ja tottahan tuossa on moni asia, mutta onko se hyvä auto? Itse en ole Model-S:llä ajanut, mutta kolmonen jäi kyllä kauppaan. Voimalinja pois, niin varsin keskinkertainen tuote.

    Leave a comment:


  • Esko
    replied
    Originally posted by Wespa View Post
    Ehkä vähän asiatonta kommentoida näin sähköautotopicciin, mutta sanonpahan kuitenkin: voisi luulla tuon perusteella että puhe on uudesta puhelimesta eikä autosta. Niin ne ajat muuttuu, aiemmin tälläkin palstalla uuden ajoneuvon hankinnan osalta kiinnosti eniten onko se hyvä ajettavuudeltaan eikä kaiken maailman äpit ja wlanit yms.
    Kylläpäs sitä tuntee itsensä jo näin reilusti alle nelikymppisenäkin vanhaksi kun oikein mikään 2000-luvun ensimmäistä vuosikymmentä uudempi auto ei voisi vähempää kiinnostaa juuri tuon nelipyöräiseksi tietokoneeksi muuttumisen vuoksi vaikka hinta ei ole mikään este hakea vaikka uutta autoa kaupasta samantien.. No, tätä vauhtia kun maailma muuttuu niin voi tulla yllättävän äkkiä eteen tarve tehdä E39:lle ja 944:selle sähkökonversiot.
    Ominaisuuksia tulee koko ajan lisää, niin tulisi melko epämiellyttävä nappiviidakko kojelaudassa, jos kaikille toiminnoille loisi fyysisen napin. Sama homma huomattiin puhelimissa 15 vuotta sitten, kun ominaisuudet lisääntyi, syntyi kosketusnäytölliset puhelimet. Kaikki oli taas loogista ja selkeää. Ei sinullakaan taida mikään Doro tai Nokia 3110 olla käytössä? Asetuksissa kyse on paljon auton personoinnista omiin tarpeisiin ja kun ne saa kohdilleen, ei niihin ole tarvetta mennä kajoamaan päivittäin tai edes kuukausittain. Ilmastointi toimii automatiikalla jne. Ajamaan pääsee kunhan avain on taskussa, lähestyt autoa ja ovien lukitus aukeaa automaattisesti, hyppää autoon ja viiksestä valitsee D tai R ja liikkeelle. Ei tarvi painella mitään erillisiä start-nappeja tai työntää avainta mihinkään telakkaan tms. Sama pysähdyttäessä painat viiksestä P-nappia, astut ulos autosta ja lähdet kävelemään, niin auto ”sammuu” automaattisesti ja ovet menee lukkoon. Päivittäiset toimet on lähinnä äänenvoimakkuuden säätäminen ja radiokanavan valitseminen tai Spotifystä uuden kappaleen valitseminen.

    E39:ssä alkoi olla jo melkoinen läjä erilaisia nappeja ominaisuuksille. Pelkästään automaatti-ilmastoinnin paneelissa oli toistakymmentä nappia ja lopunperin kun laitoin mieluisan lämpötilan, niin tarviko niitä nappeja painella päivittäin? Sama 4:3 ja 16:9 naveissa oli hirveä läjä nappeja ja rullia ja lopunperin tarvit niistä vai muutamaa päivittäin. E60:n kanssa oli jo pakko lähteä integroimaan ominaisuuksia järkevämpään muotoon. Mitä tulee etäohjauksiin, niin porukka rakenteli jo 15v sitten kaikennäköisiä etäohjauksia webastoihin myös näihin E39 aikakauden vehkeisiin vanhoista Nokian puhelimista

    Omasta mielestä on myös nykyaikaa, että auton ohjelmisto- ja navigointipäivitykset voi kuka tahansa ladata ilmaiseksi suoraan verkon yli vaikka omassa pihassa ilman sen kummempaa ymmärrystä tietotekniikasta. Ei tarvi olla mikään Böntti ja omistaa läjää erilaisia kaapeleita/ohjelmistoja, hankkia vuosittain uusi navi DVD tai käyttää auto merkkihuollossa piuhan perässä, että oma auto pysyy ajan tasalla ja saat uusia ominaisuuksia käyttöön. Mitä tulee tuohon Tesla puhelinsovellukseen, niin aivan helvetin kätevä kun voit etänä laittaa auton lämpiämään/viilentymään 5-15min ennen liikkeelle lähtöä, niin auto on halutussa lämpötilassa kelillä kuin kelillä. Voi myös laittaa ratin tai penkkien lämmityksen päälle etänä. Niin kuuma kun viime kesäkin oli, niin kyllä vitutti tulla autolle, kun autossa oli sisällä +50 astetta seisovaa ilmaa. Lähde siinä sitten paita ja naama hiessä ajamaan ilmastoinnin huutaessa hoosiannaa ja ehkä 10-15min päästä pahin tuska helpottaa. Teslan äpistä voit myös näppärästi tilata autolle huollon, tarkistaa onko autolle tullut päivityksiä, etäohjata autoa Summon-toiminnolla esim. parkkipaikalla jos joku idiootti on parkannut aivan viereen etkä saa ovia avattua. Tietty saa kanssa luukut ja ovet avattua tai katsottua onko vaimo vieraissa jne. Uusissa Tesloissa on myös lataushistorian seuranta tossa sovelluksessa, että ei tarvi enää omaa exceliä ylläpitää.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied

    Leave a comment:

Working...
X