Originally posted by isolohko
View Post
Suuri sähköautokeskustelu osa V
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
-
Originally posted by isolohko View PostMikäli tuo ei ollut sarkastinen provo, niin. Olikohan Tesla Model 3, jonka kyydissä olit, mitä mallia, vuosimallia ja renkaat? Itsellä kokemusta f31 LCi 320i 80tkm kitkoilla ja nastoilla, Teslasta kitkoilla Model 3 Long Range vm 2021, niin sanoisin hieman toisin.
Leave a comment:
-
Originally posted by pyroz View Posti4:sta en ole päässyt kokemaan ollenkaan niin on mentävä "nettijournalistien" kokemusten mukaan. Mutta Model3 matkustin kyydissä viime viikolla ja jösses mikä METELI! Paljon pahempi kuin täälläkin parjattu F31 tai mikään BMW. Ei se olisi oma valinta muutenkaan, mutta se oli kyllä silmiä (ja korvia!) avaava kokemus. Ei ihmekään että on kevyt kun sisällä kumajaa kuin 200L tynnyrissä. Ja itselle ei myöskään kelpaisi minkään valmistajan tuotos, jossa ei ole kuskin edessä minkäänlaista mittaristoa. Se on ihan mielenkiintoinen idea, että riittäiskö pelkkä HUD, mutta kuitenkin.
Leave a comment:
-
Mä ostin nyt i4 viimeisen 3vk odotuksen ajaksi model 3 perfin, lähinnä siksi että saisi tosiaan verrattua näitä kunnolla keskenään. En aio kiinnittää huomiota itselle toisarvoisiin asioihin kuten säilytystilaan.
Leave a comment:
-
i4:sta en ole päässyt kokemaan ollenkaan niin on mentävä "nettijournalistien" kokemusten mukaan. Mutta Model3 matkustin kyydissä viime viikolla ja jösses mikä METELI! Paljon pahempi kuin täälläkin parjattu F31 tai mikään BMW. Ei se olisi oma valinta muutenkaan, mutta se oli kyllä silmiä (ja korvia!) avaava kokemus. Ei ihmekään että on kevyt kun sisällä kumajaa kuin 200L tynnyrissä. Ja itselle ei myöskään kelpaisi minkään valmistajan tuotos, jossa ei ole kuskin edessä minkäänlaista mittaristoa. Se on ihan mielenkiintoinen idea, että riittäiskö pelkkä HUD, mutta kuitenkin.
Leave a comment:
-
Originally posted by PNM2 View PostTästähän oli suht hyvä suomalainen testikeissivideo, jossa vastakkain olivat Tesla 3 Performance ja i4 M50. Bemari ei voittanut kisoista kuin "lumella 0-50 km/h" -skaban mutta silti Teslakuski totesi tällä hetkellä valitsevansa mieluummin Bemarin kuin Teslan ihan auton yleisen fiiliksen vuoksi. Ja Tesla ihan siisti auto mun mielestä mutta ei siinä mielessä, että omaan talliin tulisi ainakaan tällä hetkellä.
i4:n piti olla täysverinen sähköauto, mutta todellisuudessa siitä tuli polttomoottoriautosta muutettu sähköauto. Lopputuloksena on turhaa painoa ja sitä kautta suurempi kulutus ja heikosti hyödynnetut tilaratkaisut. Itse pitänyt isona plussana Model S:ssä ja 3:ssa, että tavaratilaa löytyy niin keulasta konepellin alta ja takana myös lattian alta. Samoin tasainen lattia takapenkillä on todella iso plussa eikä tarvi tapella kenen tarvii istua keskellä. i4:ssa ei ole Model 3:sta reilusti isommasta konepellistä huolimatta saatu mahtumaan litraakaan tavaratilaa, kun sähköjärjestelmiä on ripoteltu sinne ristiin rastiin mihin saatu mahtumaan. Ei se sähkömoottori ole kuitenkaan sen isompi kuin normaali vaihdelaatikko polttomoottoriautossa, niin melkoista tilan ja painon haaskausta, kun ei ole päästy hyödyntämään keulaa millään lailla. Itse takakontti on kohtuullisen kokoinen ja lattian allakin olisi tilaa, mutta sen tilan täyttää iso subwoofer-kotelo käytännössä kokonaan. i4:n iso takaluukun kansi on kyllä reilusti mukavampi lastauksessa kuin Model 3:n perinteinen porrasperäluukku kuten ylläkin todettiin. i4:ssa on vielä täysin tarpeettomasti kardaanitunneli viemässä tilaa takapenkiltä. Björn Nylandin koeajoa i4 M50:stä katselin, kun kävi puntarilla, niin kuljettajan kanssa omamassa 2400kg. Vertailun vuoksi Tesla Model 3 Performance/Long Range samalla mittarilla on ollut kuljettajan kanssa 1940kg eli melkein 500kg vähemmän. Jos i4 olisi varta vasten tehty sähköautoksi eikä polttomoottoriauton koriin, niin tuskin paino olisi lähimainkaan samaa luokkaa. Tuollainen omamassa asettaa myös omat haasteensa eritoten alustan osien kestävyydelle, mutta uskoisin BMW:n huomioineen tuollaiset seikat. Katselin myös R Symonssin kulutusvertailua Model 3 Performance vs. i4 M50, niin BMW kulutti pyöreästi 30% enemmän sähköä mitä Tesla. Osa tuostakin erosta syntynee varmasti jo pelkästään painoerosta ja loput sitten voimansiirron ja ilmanvastuksen eroista, mutta ero on melkoinen! Varsinkin pitkää matkaa ajaessa erot alkaa olla todella merkittäviä, kun muutenkin parjataan sähköautojen huonoja rangeja. Katsellut myös noita kiihdytysvideoita, niin on ollut jännä huomata, että i4 M50 tuntuu lähtevän eritoten eturenkaat sutien liikkeelle joka testissä oli sitten kuiva tai märkä asfaltti mitä taas Model 3 Performance ei tee ja tuo näkyy myös heti sekuntikellossa. Samoin ”kaasuun” vastaamisen viiveestä monet valittaneet i4:ssa, kun se ei ole sähköautomaisen välitön. Noissa varmasti vielä BMW:n insinööreillä hienosäätöä tuleville vuosille mitkä varmaan korjaantuneekin faceliftin yhteydessä viimeistään.
Tuossa omia ajatuksia mitä i4 on herättänyt. Aion kyllä käydä tuollaisen koeajamassa, kun sellainen mahdollisuus tulee täälläpäin. i4 jäi itsellä harkinnan asteelle, mutta eipä Model 3:nkaan täyttänyt niitä ostokriteerejä, jotka itselle asetin. Ehkä seuraavan sukupolven sähköauto BMW:ltä on vihdoin puhdas sähköauto eikä painoarvo suunnittelupöydällä ole enää polttomoottoriautoissa.Last edited by Esko; 07-04-2022, 12:09.
Leave a comment:
-
Originally posted by SkyMan View PostKiitos Eskolle kattavasta vastauksesta. Itseasiassa tilasin jo I4:n. Model S ei missään vaiheessa ollut edes vaihtoehto, koska tehdasuutta autoa olin hommaamassa ja kynnet ei riittänyt tämän pidemmälle. Vaikka menee nyt vähän offtopicciin, niin olihan tuo I4 joka mittarilla aivan eri tasolla kuin Teslan kolmonen.
Leave a comment:
-
Tuntuisi, että ainakin lyhyellä aikavälillä (n. pari vuotta) sweet spot ostaa sähköauto oli juuri ennen Ukrainan sotaa, mutta vieläkin ehtii. Tai ehkä sähkäreiden hinnat olleet suht samalla tasolla ainakin niissä mitä itse seurasin, mutta polttiksien hyvitykset vähän sukeltaneet. Tesla nostaa Model3 hintojaan tälle vuodelle Saksassa aika rajusti, eiköhän tule muuallakin samoja korotuksia. Polestar samaten huhuiltu korottavan hintoja ja 2023 muutokset ovat käytännössä vain ulkovärejä, vanteita ja sisustan värivaihtoehtoja. Mutta komponenttipulan takia ei välttämättä saa kaikkia varusteita, ainakin matriisivalot on kiven alla. En tiedä mitä ajatuksia on muilla merkeillä tulevista hinnoista, luulisi että ei ainakaan laske koska kysyntä kasvaa ja tarjonta/saatavuus heikkenee.
Eli nykyiset 21 ja 22-malliset pitänee aika hyvin hintansa kun vähän käytetyt/lähes uudet yksilöt ovat haluttuja ja monelle hyvä vaihtoehto tehdastilauksen sijaan?
Leave a comment:
-
Kysytään nyt täältäkin, mutta olisiko kellään Seinäjoen lähellä i3:sta, jota pääsisi koeajamaan ennen ostopäätöstä?
Leave a comment:
-
Kiitos Eskolle kattavasta vastauksesta. Itseasiassa tilasin jo I4:n. Model S ei missään vaiheessa ollut edes vaihtoehto, koska tehdasuutta autoa olin hommaamassa ja kynnet ei riittänyt tämän pidemmälle. Vaikka menee nyt vähän offtopicciin, niin olihan tuo I4 joka mittarilla aivan eri tasolla kuin Teslan kolmonen.
Leave a comment:
-
Originally posted by SkyMan View PostYmmärrän pointin ja tottahan tuossa on moni asia, mutta onko se hyvä auto? Itse en ole Model-S:llä ajanut, mutta kolmonen jäi kyllä kauppaan. Voimalinja pois, niin varsin keskinkertainen tuote.Last edited by Esko; 06-04-2022, 17:51.
Leave a comment:
-
Nykylaitteissa vaikka hienoja ovatkin, kiusaavat jatkuvat päivitykset ja kun lopulta auto, käyttäjä ja puhelinaplikaatiot puhuvat sujuvasti samaa kieltä ja aurinko paistaa, mutta kun perkele puhelimeen tulee uusi päivitys tms, osa toiminnoista tilttaa tai tökkii.
Se näissä uusiss ristiriitaista, käytön pitäs olla helppoo, mutta ei se aina ole ja huoltotiski kutsuu.
Vanhassa e39 se sixgangin kutonen on aina tutussa ja turvallisessa paikassa
Leave a comment:
-
Originally posted by Esko View PostOminaisuuksia tulee koko ajan lisää, niin tulisi melko epämiellyttävä nappiviidakko kojelaudassa, jos kaikille toiminnoille loisi fyysisen napin. Sama homma huomattiin puhelimissa 15 vuotta sitten, kun ominaisuudet lisääntyi, syntyi kosketusnäytölliset puhelimet. Kaikki oli taas loogista ja selkeää. Ei sinullakaan taida mikään Doro tai Nokia 3110 olla käytössä?Asetuksissa kyse on paljon auton personoinnista omiin tarpeisiin ja kun ne saa kohdilleen, ei niihin ole tarvetta mennä kajoamaan päivittäin tai edes kuukausittain. Ilmastointi toimii automatiikalla jne. Ajamaan pääsee kunhan avain on taskussa, lähestyt autoa ja ovien lukitus aukeaa automaattisesti, hyppää autoon ja viiksestä valitsee D tai R ja liikkeelle. Ei tarvi painella mitään erillisiä start-nappeja tai työntää avainta mihinkään telakkaan tms. Sama pysähdyttäessä painat viiksestä P-nappia, astut ulos autosta ja lähdet kävelemään, niin auto ”sammuu” automaattisesti ja ovet menee lukkoon. Päivittäiset toimet on lähinnä äänenvoimakkuuden säätäminen ja radiokanavan valitseminen tai Spotifystä uuden kappaleen valitseminen.
E39:ssä alkoi olla jo melkoinen läjä erilaisia nappeja ominaisuuksille. Pelkästään automaatti-ilmastoinnin paneelissa oli toistakymmentä nappia ja lopunperin kun laitoin mieluisan lämpötilan, niin tarviko niitä nappeja painella päivittäin? Sama 4:3 ja 16:9 naveissa oli hirveä läjä nappeja ja rullia ja lopunperin tarvit niistä vai muutamaa päivittäin. E60:n kanssa oli jo pakko lähteä integroimaan ominaisuuksia järkevämpään muotoon. Mitä tulee etäohjauksiin, niin porukka rakenteli jo 15v sitten kaikennäköisiä etäohjauksia webastoihin myös näihin E39 aikakauden vehkeisiin vanhoista Nokian puhelimista
Omasta mielestä on myös nykyaikaa, että auton ohjelmisto- ja navigointipäivitykset voi kuka tahansa ladata ilmaiseksi suoraan verkon yli vaikka omassa pihassa ilman sen kummempaa ymmärrystä tietotekniikasta. Ei tarvi olla mikään Böntti ja omistaa läjää erilaisia kaapeleita/ohjelmistoja, hankkia vuosittain uusi navi DVD tai käyttää auto merkkihuollossa piuhan perässä, että oma auto pysyy ajan tasalla ja saat uusia ominaisuuksia käyttöön. Mitä tulee tuohon Tesla puhelinsovellukseen, niin aivan helvetin kätevä kun voit etänä laittaa auton lämpiämään/viilentymään 5-15min ennen liikkeelle lähtöä, niin auto on halutussa lämpötilassa kelillä kuin kelillä. Voi myös laittaa ratin tai penkkien lämmityksen päälle etänä. Niin kuuma kun viime kesäkin oli, niin kyllä vitutti tulla autolle, kun autossa oli sisällä +50 astetta seisovaa ilmaa. Lähde siinä sitten paita ja naama hiessä ajamaan ilmastoinnin huutaessa hoosiannaa ja ehkä 10-15min päästä pahin tuska helpottaa. Teslan äpistä voit myös näppärästi tilata autolle huollon, tarkistaa onko autolle tullut päivityksiä, etäohjata autoa Summon-toiminnolla esim. parkkipaikalla jos joku idiootti on parkannut aivan viereen etkä saa ovia avattua. Tietty saa kanssa luukut ja ovet avattua tai katsottua onko vaimo vieraissa jne. Uusissa Tesloissa on myös lataushistorian seuranta tossa sovelluksessa, että ei tarvi enää omaa exceliä ylläpitää.
Leave a comment:
-
Originally posted by Wespa View PostEhkä vähän asiatonta kommentoida näin sähköautotopicciin, mutta sanonpahan kuitenkin: voisi luulla tuon perusteella että puhe on uudesta puhelimesta eikä autosta.Niin ne ajat muuttuu, aiemmin tälläkin palstalla uuden ajoneuvon hankinnan osalta kiinnosti eniten onko se hyvä ajettavuudeltaan eikä kaiken maailman äpit ja wlanit yms.
Kylläpäs sitä tuntee itsensä jo näin reilusti alle nelikymppisenäkin vanhaksi kun oikein mikään 2000-luvun ensimmäistä vuosikymmentä uudempi auto ei voisi vähempää kiinnostaa juuri tuon nelipyöräiseksi tietokoneeksi muuttumisen vuoksi vaikka hinta ei ole mikään este hakea vaikka uutta autoa kaupasta samantien.. No, tätä vauhtia kun maailma muuttuu niin voi tulla yllättävän äkkiä eteen tarve tehdä E39:lle ja 944:selle sähkökonversiot.Asetuksissa kyse on paljon auton personoinnista omiin tarpeisiin ja kun ne saa kohdilleen, ei niihin ole tarvetta mennä kajoamaan päivittäin tai edes kuukausittain. Ilmastointi toimii automatiikalla jne. Ajamaan pääsee kunhan avain on taskussa, lähestyt autoa ja ovien lukitus aukeaa automaattisesti, hyppää autoon ja viiksestä valitsee D tai R ja liikkeelle. Ei tarvi painella mitään erillisiä start-nappeja tai työntää avainta mihinkään telakkaan tms. Sama pysähdyttäessä painat viiksestä P-nappia, astut ulos autosta ja lähdet kävelemään, niin auto ”sammuu” automaattisesti ja ovet menee lukkoon. Päivittäiset toimet on lähinnä äänenvoimakkuuden säätäminen ja radiokanavan valitseminen tai Spotifystä uuden kappaleen valitseminen.
E39:ssä alkoi olla jo melkoinen läjä erilaisia nappeja ominaisuuksille. Pelkästään automaatti-ilmastoinnin paneelissa oli toistakymmentä nappia ja lopunperin kun laitoin mieluisan lämpötilan, niin tarviko niitä nappeja painella päivittäin? Sama 4:3 ja 16:9 naveissa oli hirveä läjä nappeja ja rullia ja lopunperin tarvit niistä vai muutamaa päivittäin. E60:n kanssa oli jo pakko lähteä integroimaan ominaisuuksia järkevämpään muotoon. Mitä tulee etäohjauksiin, niin porukka rakenteli jo 15v sitten kaikennäköisiä etäohjauksia webastoihin myös näihin E39 aikakauden vehkeisiin vanhoista Nokian puhelimista
Omasta mielestä on myös nykyaikaa, että auton ohjelmisto- ja navigointipäivitykset voi kuka tahansa ladata ilmaiseksi suoraan verkon yli vaikka omassa pihassa ilman sen kummempaa ymmärrystä tietotekniikasta. Ei tarvi olla mikään Böntti ja omistaa läjää erilaisia kaapeleita/ohjelmistoja, hankkia vuosittain uusi navi DVD tai käyttää auto merkkihuollossa piuhan perässä, että oma auto pysyy ajan tasalla ja saat uusia ominaisuuksia käyttöön. Mitä tulee tuohon Tesla puhelinsovellukseen, niin aivan helvetin kätevä kun voit etänä laittaa auton lämpiämään/viilentymään 5-15min ennen liikkeelle lähtöä, niin auto on halutussa lämpötilassa kelillä kuin kelillä. Voi myös laittaa ratin tai penkkien lämmityksen päälle etänä. Niin kuuma kun viime kesäkin oli, niin kyllä vitutti tulla autolle, kun autossa oli sisällä +50 astetta seisovaa ilmaa. Lähde siinä sitten paita ja naama hiessä ajamaan ilmastoinnin huutaessa hoosiannaa ja ehkä 10-15min päästä pahin tuska helpottaa. Teslan äpistä voit myös näppärästi tilata autolle huollon, tarkistaa onko autolle tullut päivityksiä, etäohjata autoa Summon-toiminnolla esim. parkkipaikalla jos joku idiootti on parkannut aivan viereen etkä saa ovia avattua. Tietty saa kanssa luukut ja ovet avattua tai katsottua onko vaimo vieraissa jne. Uusissa Tesloissa on myös lataushistorian seuranta tossa sovelluksessa, että ei tarvi enää omaa exceliä ylläpitää.
Leave a comment:
-
Leave a comment: