Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Boiga
    BTCF Member
    • Jul 2007
    • 1773
    • Ylöjärvi

    Originally posted by zakspeed View Post
    Bmw.llä se hieno puoli, että kaikki akustot pl vanhemmat activehybridit ovat täysin huollettavissa / korjattavissa. Käytännössä kaiken saa varaosana akkukotelon sisään.
    Näinhän se on kaikki akut käytännössä, ei tuo sikäli mitään super tekniikkaa ole. Ainut ns ikävämpi tuossa kasauksessa on et käytetään pistehitsiä kiinnityksiin, purku ja uusien osien kasaus vaatii tekijältä laitteita sekä tilaa purkaa akku autosta pois (aika monessa auto nosturille, pultataan akku irti erilliselle kelkalle ja pystyy huoltamaan suoraan pöydällä). Tällä hetkellä itsellä tulossa projektia tesla model s sisäisen laturin tutkimisessa, ei sekään vaikuta mahdottomalta laitokselta mutta saa nähdä.
    Ajaisin jollain muulla merkillä jos löytyisi kokonaisuutena paremmin itselle sopiva jotain muulta merkiltä.. 😎

    Comment

    • isolohko
      BTCF Member
      • May 2004
      • 900
      • Kymenlaakso

      Originally posted by VilleP View Post
      Just oli juutubessa se teslan räjäytys video. Autoon oli vaihdettu akut jollain teslan ulkopuolisella toimijalla ilmeisen huonolla menestyksellä. Tesla ei suostunut tms vikaa tutkimaan, vaan ainut vaihtoehto oli uusi akkupaketti teslalta hintaan 20000e.

      Tiedä sitten mikä koko tarina oli, luulis takuun olevan akuilla ja asennuksella muillakin toimijoilla. Mutta pointti oli että 20000e pintaan oli uusi akku.
      ”Räjäytystöitä varten täytyi turvallisuussyistä purkaa autosta akkupatteristo pois. Akkujen purkamisen yhteydessä paljastui myös, että auton olisi saanut toimintakuntoon muutoinkin. Katainen ei kuitenkaan suostunut pyörtämään päätöstä auton räjäyttämisestä.”

      e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

      Comment

      • jani73
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 4320
        • Turku

        Tässä puhutaan Teslan akun hinnasta noin 22000taalaa. Rossman yleensä puhuu right to repair-asioista erityten Appleen liittyen. Videolla hän kuitenkin toivoisi esim Teslalta mahdollisuutta auttaa näitä muita korjaajia, oliko niin, että saisi esim niitä akun pienempiä yksiköitä. Puhuu niin nopeasti, etten ihan kaikkea sisäistänyt. Viittaa myös ettei vanhaan autoon moista uutta akkua kannata ostaa, vaan määritellä vialliset ”kennot” tms ja vaihtaa ne ja näin huomattavasti edullisemmin saisi jatkoaikaa.



        Tuossa räjäytetyn Teslan tapauksessahan oli joku epävirallinen akku, joten Teslahan ei silloin korvaa vanhasta ”core:n” arvoa, kuinka monta tonnia lieneekään, vaan joutuisi, kuten todettua korvaamaan koko uuden akun arvon 20000€.

        Tällä Rossmanin videolla oli aiemmin ”pinned” kommentti sen suomalaisen hydrayliprässikanavan kaverilta ja kertoi että siinä Teslan epävirallisessa akussa oli vesivuoto. Facebookissa joku sitten kommentoi, olisko ollut Radio Rockin haastattelussa Teslan omistajan kertoneen että vesivuoto korjattu. No mene ja tiedä.



        Boiga, en ole ihan varma mitä pistehitsejä meinaat kun nämä akut vieraita, mutta esim Youtube on täynnä DIY-battery welding machines - videoita. Yhdessä liikkeessä mulle hitsattiin eneloop-kennoista akkupaketti ja olisko joskus hitsannut mulle pelkät korvakkeet johkin NiMh-kennoihin.
        Last edited by jani73; 04-01-2022, 15:53.

        Comment

        • Kusilaitu
          BTCF Member
          • Sep 2010
          • 704
          • Seinäjoki

          Originally posted by jani73 View Post
          Tässä puhutaan Teslan akun hinnasta noin 22000taalaa. Rossman yleensä puhuu right to repair-asioista erityten Appleen liittyen. Videolla hän kuitenkin toivoisi esim Teslalta mahdollisuutta auttaa näitä muita korjaajia, oliko niin, että saisi esim niitä akun pienempiä yksiköitä. Puhuu niin nopeasti, etten ihan kaikkea sisäistänyt. Viittaa myös ettei vanhaan autoon moista uutta akkua kannata ostaa, vaan määritellä vialliset ”kennot” tms ja vaihtaa ne ja näin huomattavasti edullisemmin saisi jatkoaikaa.



          Tuossa räjäytetyn Teslan tapauksessahan oli joku epävirallinen akku, joten Teslahan ei silloin korvaa vanhasta ”core:n” arvoa, kuinka monta tonnia lieneekään, vaan joutuisi, kuten todettua korvaamaan koko uuden akun arvon 20000€.

          Tällä Rossmanin videolla oli aiemmin ”pinned” kommentti sen suomalaisen hydrayliprässikanavan kaverilta ja kertoi että siinä Teslan epävirallisessa akussa oli vesivuoto. Facebookissa joku sitten kommentoi, olisko ollut Radio Rockin haastattelussa Teslan omistajan kertoneen että vesivuoto korjattu. No mene ja tiedä.



          Boiga, en ole ihan varma mitä pistehitsejä meinaat kun nämä akut vieraita, mutta esim Youtube on täynnä DIY-battery welding machines - videoita. Yhdessä liikkeessä mulle hitsattiin eneloop-kennoista akkupaketti ja olisko joskus hitsannut mulle pelkät korvakkeet johkin NiMh-kennoihin.
          Gruber Motor Co korjailee Teslan akkuja yhdysvalloissa ja videolla näkyy, kuinka Tesla Model S akkupaketin yksittäiset 18650-kennot on hitsattu sarjaan erillisiin moduuleihin:
          ♦♦♦ Pohjanmaa Connection ♦♦♦

          Comment

          • jokes911
            Bimmer Fanatic
            • May 2008
            • 875
            • Espoo

            Originally posted by Kusilaitu View Post
            Gruber Motor Co korjailee Teslan akkuja yhdysvalloissa ja videolla näkyy, kuinka Tesla Model S akkupaketin yksittäiset 18650-kennot on hitsattu sarjaan erillisiin moduuleihin:
            https://www.youtube.com/watch?v=F-B_8oMZNeI
            Ja kuten tuosta videosta näkee, nämä akut eivät ole mitään rakettitiedettä. On siis vain ajan kysymys koska noita akkuja korjaavia pajoja tulee kuin sieniä sateella. Se joka tekee sen nyt, saa ottaa kermat päältä ja hetken päästä hinnat normalisoituu.

            Äijä videolla puhui, että heillä on 'special equipment' Siis jos Fluke pysyy kädessä niin noita voi korjata. Eihän se ole kuin A. joko kennon vaihto tai B. BMS:n vaihto/korjaus. Suurempi ongelma on purkaa noida kennostoja kun niitä on erilaisilla tiivistemassoilla kasattu.
            2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
            2022 X3 Charged Edition Msport
            1999 Honda CBR 900 SC33
            2009 Husqvarna SMR 510
            2017 KTM EXCF 350

            Comment

            • Susiraja
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2004
              • 361
              • Helsinki

              Originally posted by VilleP View Post
              Just oli juutubessa se teslan räjäytys video. Autoon oli vaihdettu akut jollain teslan ulkopuolisella toimijalla ilmeisen huonolla menestyksellä. Tesla ei suostunut tms vikaa tutkimaan, vaan ainut vaihtoehto oli uusi akkupaketti teslalta hintaan 20000e.

              Tiedä sitten mikä koko tarina oli, luulis takuun olevan akuilla ja asennuksella muillakin toimijoilla. Mutta pointti oli että 20000e pintaan oli uusi akku.
              Tuohan on ihan normaalia merkkiorganisaatioille. Jos en pahasti väärin valehtele, niin pari vuotta tääksepäin kun joku voro varasteli bemareista mittaristoja, niin maahantuojan korjausarvio oli ollu niissäkin hommissa 25k€ ja auto lunastukseen. Joku näppäräkätinen teeseitsemies tuskin koko auton johtosarjaa vaihtaa, kun laittaa uuden mittariston paikalleen.

              Jenkkien copartilla näytti tällä hetkellä olevan 856kpl tesloja myytävänä. En ole lopullisia hintoja tesloilla pitkilleen seurannut, mutta eiköhän akkupaketille jää paljon vähemmän hintaa kuin 20k€ rahteineen ja tlleineenkin. Aikaa ja vaivaahan tietysti menee jos jonkin kolariauton rahtaa Suomeen ja pilkkoo ylimääräiset osat myytäväksi. Se nyt menee sitten nimellä harrastus, jos ei leipätyönä hommaa tee.
              www.finnishcodriver.blogspot.fi

              Comment

              • Vmatti
                BTCF Member
                • Dec 2012
                • 329
                • Espoo

                iX M60 Launch Control
                F01 740D xDrive Individual LCI
                Kawasaki H2SX SE

                Exät:
                F10 520D, F10 520D xDrive, F10 530D
                Kawasaki Z750 -04, Suzuki Hayabusa -08, Kawasaki ZZR1400 -12

                "Trust your instincts, be yourself"

                Comment

                • Wespa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2016
                  • 1832
                  • Karjaa

                  Launch control onkin todella tarpeellinen ominaisuus tuollaisessa läskissä ryhävalaassa.
                  E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                  Porsche 944 -86 (DE)
                  Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                  Comment

                  • kalevik
                    BTCF Member
                    • Apr 2009
                    • 957
                    • Salo

                    Originally posted by Kusilaitu View Post
                    Gruber Motor Co korjailee Teslan akkuja yhdysvalloissa ja videolla näkyy, kuinka Tesla Model S akkupaketin yksittäiset 18650-kennot on hitsattu sarjaan erillisiin moduuleihin:
                    https://www.youtube.com/watch?v=F-B_8oMZNeI
                    Tuon äijän pitäisi katsoa juutuubista joku teslan akkupalo-video. Saattaisi organisoida pajansa uudelleen.
                    E61 525i, Suzuki VS1400
                    Exät: Jaana, Susanna, Maija

                    Comment

                    • Kouris
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2005
                      • 688

                      Originally posted by BMW525Xda View Post
                      Onkohan nämä sähköautot yhtään sen hiljaisempia sisämelun osalta
                      Ainakin oman koeajojen mukaan ihan samalla tavalla siellä on rengasmelua, itseasiassa ainakin teslassa enemmän kun vaikka e60 bmw:ssä.

                      Eikä nämä nyt niin kehuja saa


                      Alusta ja laatuvaikutelma eivät valitettavasti ole samalla tasolla voimalinjan kanssa. Alusta on heti ensimetreiltä lähtien varsin kovan tuntoinen, mikä heikentää mukavuutta merkittävästi. Tämän lisäksi rengasmelu nousee varsin hiljaisilla kitkarenkailla epämiellyttäväksi taajamanopeuksien yläpuolella. Näiden lisäksi kori elää epätasaisuuksissa, mikä tuntuu tärähdyksinä ja ylimääräisinä ääninä alustasta ja korista. Alustasta kuuluu kolahduksia isommissa epätasaisuuksissa ja kori puolestaan elää, mikä saa huonosti istuvat paneelit pitämään ääntä.

                      Jos vertaa Tesla 3 ja E60 niin ei kai siinä mitään ihmeellistä ole että kääntyy Bmw eduksi. Tuon koeajon perusteella Tesla on huonolaatuinen halvalla tehty auto siitä huolimatta että se kulkee sähköllä. Mielenkiintoista nähdä kuinka Tesla laatu kestää suomen olosuhteita ja missä iässä nämä on valmiita paaliin, oli syy sitten mikä tahansa.

                      Comment

                      • Kusilaitu
                        BTCF Member
                        • Sep 2010
                        • 704
                        • Seinäjoki

                        Originally posted by kalevik View Post
                        Tuon äijän pitäisi katsoa juutuubista joku teslan akkupalo-video. Saattaisi organisoida pajansa uudelleen.
                        Siitä puheen ollen
                        ♦♦♦ Pohjanmaa Connection ♦♦♦

                        Comment

                        • Remotion
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2003
                          • 15229
                          • Ajamisen Iloa

                          Originally posted by Wespa View Post
                          Launch control onkin todella tarpeellinen ominaisuus tuollaisessa läskissä ryhävalaassa.
                          Bemari on todellakin hukannut käsikirjoituksen ajat sitten.
                          Sanoit osuvasti. Mitä tekee nopealla kiihtyvyydellä kirjahyllyssä.
                          Z3 coupé individual

                          F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                          E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                          Comment

                          • ritariässä
                            BTCF Member
                            • Jan 2006
                            • 3517
                            • Raisio

                            Originally posted by Remotion View Post
                            Bemari on todellakin hukannut käsikirjoituksen ajat sitten.
                            Sanoit osuvasti. Mitä tekee nopealla kiihtyvyydellä kirjahyllyssä.
                            Eikös juuri nopea kiihtyvyys ole Teslan ainut hyvä ominaisuus.

                            Ryhävalaat eli muhkeat SUVithan isosti muotia
                            G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                            Comment

                            • pyroz
                              BTCF Member
                              • Nov 2002
                              • 6709
                              • PK-seutu

                              Originally posted by Remotion View Post
                              Bemari on todellakin hukannut käsikirjoituksen ajat sitten.
                              Sanoit osuvasti. Mitä tekee nopealla kiihtyvyydellä kirjahyllyssä.
                              Jos asiakas haluaa ja haluaa siitä maksaa niin aika hölmö yritys olisi ellei vastaisi siihen huutoon. Eikai siinä mikään muukaan syy ole.
                              S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                              Comment

                              • Wespa
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2016
                                • 1832
                                • Karjaa

                                Jos yritykset olisivat aina vain tuottaneet sitä mitä asiakkaat haluavat niin meillä ajeltaisiin edelleen hevoskärryillä ja kännyköitäkin käskytettäisiin jollain qwertyntapaisella kosketusnäytön sijaan. Sähköautojen myötä olisi ollut hyvä paikka ottaa kunnon irtiotto entisestä mutta lopputulema on ainakin toistaiseksi kyllä ihan jotain muuta. Ei vaan pysty ymmärtämään miksi autoista pitää edelleen tehdä mahdollisimman painavia, korkeita ja muutenkin isoja otsapinta-alaltaan, akkujen mahdollistama painopisteen mataluus jo yksistään mahdollistaisi aika makeita muotoilullisia seikkoja, mutta silti käytännössä jokainen autotehdas tuuttaa ulos samoja virtahevon mallisia rumiluksia. "Niitähän ihmiset haluavat", no niin kai kun muuta ei edes yritetä tarjota. Sähköautoalusta varmastikin mahdollistaisi polttomoottoria helpommin jonkun uuden oikein virtaviivaisen, matalan mutta silti riittävän tilavan mallityypin olemassaolevien sedanien, farkkujen, SUV/crossover-hirvitysten oheen, mutta aika hiljaista on sen suhteen.
                                E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                                Porsche 944 -86 (DE)
                                Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎