Monesti olen tehnyt ja varmasti moni muukin työmatkoja saman päivän aikana Tampereelta Helsinkiin tai päinvastoin. Koko päivä saattaa mennä asiakkaan luona, ja illaksi pitää ehtiä kiireellä kotiin anopin vierailuun. Aikaa lataukselle ei jää, ja asiakkaalla ei välttämättä ole latausmahdollisuutta.
Näistä sähköauton latausseisokeista keskusteltaessa unohtuu usein, että pysähdys on tehtävä siellä, missä pystyy lataamaan. Fossiiliautolla matkustaessa voi pysähtyä siellä, missä haluaa tai on pakko.
Tämä kommentti ei ole antipatiaa sähköautoja kohtaan. Seuraan kehitystä mielenkiinnolla, ja todennäköisesti seuraava autoni kulkee sähköllä.
Juuri näin ja on jopa niin että yön yli reissullakaan akkua ei saa ladattua lainkaan. Itsellä on hybridi ja tottakai lataan aina, jos on mahdollista. Itselle ajan perinteiset ~20-24tkm vuodessa, josta pidempää ajoa on runsas kolmasosa. Näistä lyhyimmät on ~300km/pv, pisin 1600km /päivä (tai vuorokausi), tyypillinen 500km molemmin puolin. Mutta joka tapausessa näillä pidemmillä reissuilla tulisi latausaikaa aika merkittävästi. Tilanne muuttuu oleellisesti kun 800V järjestelmät yleistyvät. Latausaika putoaa noin puoleen, jopa alle. Porsche ja Audi GT olisivat jo tälläisiä autoja, mutta valitettavasti niissä nopealataus kuluu korkeahkoon kulutukseen.
Miksi range vaatimus myös talvella 400km? Eikö 200km säteeltä löydy HPC latausta reitin varrelta :think
Monesti olen tehnyt ja varmasti moni muukin työmatkoja saman päivän aikana Tampereelta Helsinkiin tai päinvastoin. Koko päivä saattaa mennä asiakkaan luona, ja illaksi pitää ehtiä kiireellä kotiin anopin vierailuun. Aikaa lataukselle ei jää, ja asiakkaalla ei välttämättä ole latausmahdollisuutta.
Näistä sähköauton latausseisokeista keskusteltaessa unohtuu usein, että pysähdys on tehtävä siellä, missä pystyy lataamaan. Fossiiliautolla matkustaessa voi pysähtyä siellä, missä haluaa tai on pakko.
Tämä kommentti ei ole antipatiaa sähköautoja kohtaan. Seuraan kehitystä mielenkiinnolla, ja todennäköisesti seuraava autoni kulkee sähköllä.
Tallinkilla on sähköautojen lataukseen merkityt/varatut paikat.
Googlettelemalla löytyi blogista kokemuksia, ilmeisesti juurikin 1*16A eli max 3.7kw. Ei voi sanoa että lataus epäonnistui vaan tuli se mitä maksimissaan tuosta saa. Latausmahdollisuuksia/tekniikoita on useita ja samoin auton laturi vaikuttaa latausvirtaan mitä pystyy ottamaan vastaan.
Sininen "iso" töpseli näytti olevan, eli eikö siitä pitäisi 16A saada ulos? Eikä muita lataajia olevan.
Enivei, metsään meni lataus.
Laivoissa ei lähtökohtaisesti ole tarjolla sähköauton latausta. Karavaanareille ja kuorma-autoille kriittisiin toimintoihin, mutta ei sähköhöärveleiden lataukseen. Jos on ajanut Teslansa akun niin kuiviin, ettei pienen latauksen jälkeen pääse edes ulos laivasta niin ihan voi peiliin katsoa
Tommonen laivan latauspiste on ilmeisesti tasoa pistorasia eli saa max 3.6kw teholla ladattua. Siinä ei parissa tunnissa kummallista lisäystä rangeen saa, ja tuokin teho voi olla rajoitettu kuormanjaon perässä jos kaikki latauspisteet on käytössä. Hyöty siis lähinnä kosmeettinen.
Monestikko päivän ajomäärä ylittää 300km? Itsellä todella harvoin, eli 98% latauksista tehdään kotona. Ei tarvitse mennä 'tankille" kun todella harvoin, joten helppous ja ajansäästö on vuodessa aika suurikin. Aika huoletonta se on näinkin, aina rangea min.300km kun kotoa starttaa.
Sininen "iso" töpseli näytti olevan, eli eikö siitä pitäisi 16A saada ulos? Eikä muita lataajia olevan.
Enivei, metsään meni lataus.
Miksi range vaatimus myös talvella 400km? Eikö 200km säteeltä löydy HPC latausta reitin varrelta :think
Tärkeämpi se hyvä latauskäyrä + akun esilämmitys on talvella nopeaa matkantekoa ajatellen kuin absoluuttinen range. iX3 vaikuttaisi talvella sopiva etappi latausten välillä olevan n.250km niin jää vähän kelivaraakin.
Voisi toki varmaan pienemmällä rangellakin pärjätä,eikä meillä yleensä matkan teko oo niin minuuttien päälle. Suurin syy/este hankinnalle on hankinta hinta. Leasinginä varmaan olisi jo,mutta niissä halvemmissa km niin pienet(10-15tkm/v=joka riittäs meillä ehkä 4kk) ja isoilla kilometreillä hinta taas liian kova. Ehkä joskus..
Ehkäpä yksittäisen tapauksen osaamattomuutta seuraava tarina mutta jos todellisuudessa omalle kohdalle kävisi, olisin aivan kypsä sähköautoiluun.
Tallinnassa satamaan tuli joku tesla (minä niistä malleista ymmärrä). Laivalla laitettiin sähköautopaikalle ja töpseliin latautumaan.
Pois lähtiessä kuuntelin kuinka kuski sadatteli ettei jostain syystä töpselistä ollut tullut kuin muutama hassu kilometri lisää. Mietti siinä ääneen mahtaako edes päästä laivasta pois.
Sähköautoilun todellisuus olikin mukavaa.
Oma mielipide rangekeskusteluun, ketään kiinnosta.
Kyllä isompi range tuo huolettomuutta ajamiseen. Iso akku maksaa ja kuka niitä sitten ostaisi. Nyt trendinä että pitää saada sähköauto ja halvalla, yleensä se on mun silmissä riittämättömällä rangella.
Me polttisautoilijat voidaan alkaa totuttelemaan tulevaan sähkökauteen ja tankata vain 20e:llä. Voidaan sitten tankkailla 100-200km välein kuten trendinä on. Tankkauspaikkoja kun on hyvin tarjolla niin ei pitäisi olla ongelma, ainakaan sähköautoilijan silmin katsottuna.
Tommonen laivan latauspiste on ilmeisesti tasoa pistorasia eli saa max 3.6kw teholla ladattua. Siinä ei parissa tunnissa kummallista lisäystä rangeen saa, ja tuokin teho voi olla rajoitettu kuormanjaon perässä jos kaikki latauspisteet on käytössä. Hyöty siis lähinnä kosmeettinen.
Monestikko päivän ajomäärä ylittää 300km? Itsellä todella harvoin, eli 98% latauksista tehdään kotona. Ei tarvitse mennä 'tankille" kun todella harvoin, joten helppous ja ajansäästö on vuodessa aika suurikin. Aika huoletonta se on näinkin, aina rangea min.300km kun kotoa starttaa.
Tuo yhteytyksen kaava on nykylasten uusista kirjoista poistettu.
Onko?
Täytyypä huvin vuoksi tarkistaa sitten joskus, kun esikoiselle alkaa bilsa oppiaineena.
Kai se on sitten sitä, että maailma menee eteenpäin. Samalla kolmevuotiaat harjoittelee päiväkodissa koodauksen periaatteiden alkeita bee-botin avulla.
Mutta joo. Oon samaa mieltä siitä, että ollaan aika kaukana aiheesta jo .
Ehkäpä yksittäisen tapauksen osaamattomuutta seuraava tarina mutta jos todellisuudessa omalle kohdalle kävisi, olisin aivan kypsä sähköautoiluun.
Tallinnassa satamaan tuli joku tesla (minä niistä malleista ymmärrä). Laivalla laitettiin sähköautopaikalle ja töpseliin latautumaan.
Pois lähtiessä kuuntelin kuinka kuski sadatteli ettei jostain syystä töpselistä ollut tullut kuin muutama hassu kilometri lisää. Mietti siinä ääneen mahtaako edes päästä laivasta pois.
Sähköautoilun todellisuus olikin mukavaa.
Oma mielipide rangekeskusteluun, ketään kiinnosta.
Kyllä isompi range tuo huolettomuutta ajamiseen. Iso akku maksaa ja kuka niitä sitten ostaisi. Nyt trendinä että pitää saada sähköauto ja halvalla, yleensä se on mun silmissä riittämättömällä rangella.
Me polttisautoilijat voidaan alkaa totuttelemaan tulevaan sähkökauteen ja tankata vain 20e:llä. Voidaan sitten tankkailla 100-200km välein kuten trendinä on. Tankkauspaikkoja kun on hyvin tarjolla niin ei pitäisi olla ongelma, ainakaan sähköautoilijan silmin katsottuna.
No esimerkiksi meillä vähintään 4krt tankki täyteen, nykyhinnoilla 120-130€/krt=pelkät polttoaineet n500€(kulutus 6-6.5l/100km). Siihen diesel vero, liikenne vakuutus ja kasko. Korjaukset ja huollot kutakuinkin itse tehty,mutta osatkin maksaa. Oisko menny reilun 1.5v aikana noin 1500€ niihin. Ja km tälle ajalle tullut ~70tkm.
Kyllähän sähköauto olisi meille hyvä, mut ei riitä rahat ostaa,jos kriteerit 4wd,2aikuista 3lasta ja tärkein minimi range todellisuudessa 400km myös talvella. Sekä oltava takuun alainen tai uusi..
Miksi range vaatimus myös talvella 400km? Eikö 200km säteeltä löydy HPC latausta reitin varrelta :think
Tärkeämpi se hyvä latauskäyrä + akun esilämmitys on talvella nopeaa matkantekoa ajatellen kuin absoluuttinen range. iX3 vaikuttaisi talvella sopiva etappi latausten välillä olevan n.250km niin jää vähän kelivaraakin.
Leave a comment: