memebuy23buy

Suuri sähköautokeskustelu osa VI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Remotion
    replied
    Originally posted by GameOver View Post
    No tätä osaa tuskin kukaan ala-asteen bilsantunneilla hereillä ollut voi millään kiistääkään…
    Syy miksi hiilidioksidi on ollut huolenaiheena jo pitkään, on hiilidioksidin määrä. Tieteen avulla varmaankin pystyt laskemaan sen, montako viherkasvia tarvitsisit ihan itseäsi varten, jos sinun pitäisi elää vaikkapa 2,5 metriä korkeassa, lattiapinta-alaltaan 20m2 ilmatiiviissä lasikuutiossa. Loppuuko ukosta ensin happi vaikka kuutio olisi tupaten täynnä viherkasvia? Yhdellä jukkapalmulla ei meinaan tee siinä kohtaa mitään. Ja sitten skaalataan isoon maailmaan (eikä PK-seudun kuplaan), kun kerran tiedekortti on heitetty.

    Liikakansoittuminenhan on globaali ongelma. Myös esimerkiksi sademetsien hakkuut on iso ongelma. Ja tämähän taas tapahtuu samanaikaisesti, jolloin sen lehtivihreän määrä vähenee samalla kun hiilidioksidin määrä kasvaa. Mitä siitä seuraa? Ihmiset vaan käskee viherkasvit painaa kovemmin duunia?
    Tuo yhteytyksen kaava on nykylasten uusista kirjoista poistettu.

    Liikakansoittuminen on ongelma ja vihreä liike, mikä esim laittaa hakkaamaan ne viidakot ja tilalle jotain soijakasveja tai palmuja palmuöljyn perässä.

    Maapallo on kuitenkin aika vanha, miljardeja vuosia on elämää ollut hengittelemässä joten kasvien määrä on riittävä ja systeemi on itse itsensä korjaava. Hiilidioksidi sitoutuu niin nopeasti että määrä nyt ei oikeastaan voi nousta mitenkään. Lasikopissa jukkapalmun kanssa tukehtuu, mutta muurahaiset pärjäisi mainiosti. Sinällään huono esimerkki että jos elämä pallollamme olisi noin fragiilia niin ei täällä nytkään ketään olisi. On muuten ehkä kovin talvi menossa mitä omalle 39v historialle osunut. Koko ilmastohässäkkähän on yhden ruotsalaisen hurahtaneen tiedemiehen keksimä teoria minkä kritisointi on aina johtanut potkuihin ilmastopaneeleista. Ei kuulosta tieteeltä kun ei kestä arviointia. Svante Arrhenius vain sattui vaan olemaan suoraa sukua Rotschildeille. Tiesitkö muuten että Svante on Greta Thunbergin isän isoisoisä. Myös Gretan isän nimi on tämän takia Svante. Se purjevene millä Greta purjehti New Yorkiin pitämään palopuheensa, oli 18 metrinen hiilikuituinen kilpavene, nimeltään Edmond De Rotschild, se nimettiin pikapikaa ennen lähtöä Maliziaksi. Ruorissahan tuossa oli Monacon Prinssi Rainierin tyttären poika. Katos nää liikkuu vähän eri piireissä.

    Uuden tutkimuksen mukaan laboratorio-olosuhteissa saatiin biomassasta muutettua pelkällä maankuoren painetta ja lämpöä jäljittelemällä öljyä aikaiseksi 3 vuodessa. Tutkielman lopussa mainittiin että aiemmin uusiutumattomaksi nimetty öljy uusiutuu mahdollisesti niinkin nopeasti kuin 130 vuodessa luonnollisissa olosuhteissa. Eli ei öljykään ole loppumassa tässä mihinkään.

    Rupeaa menemään aika kauaksi topikin aiheesta, mutta ihmismassoja on aina hallittu onnistuneesti luomalla uskomuksia ja pelkoja ja sitten näiden pelkojen varjolla on verotettu ankarasti ja saatu toimimaan itselle epäedullisella tavalla massat. Maallistuva ihminen ei todellisuudessa maallistunut lainkaan kun 1990-luvulla näytti että kirkko ottaa takkiin ja kovaa, tilalle vain tuli pelottelu ilmastonmuutoksella tai vaikka koronalla. Siitäkin voisi jauhaa lisää kun linkkaisi tämänhetkiset käppyrät niin monella menis sormi suuhun. Mutta eiköhän tämä määrä offtopikkia riitä. Ja mitään mitä sanon ei kuitenkaan vaikuta kenenkään tekemisiin joten se on turhaa.
    Last edited by Remotion; 12-12-2022, 01:26.

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied
    Originally posted by nullzwei View Post
    On.

    Ranskalaisilla on pikkuauto jota suunniteltiin myytäväksi eri kapasiteettiluokan leasing-akuilla. Suomessa verottaja ehti kiemurtelemaan miten niitä Suomessa autoverotettaisiin kun ei ole ns tankki täynnä...
    Renault ZOE is a popular electric vehicle in Europe. Find out all about its charging characteristics, plugs and available charging points.

    Samankaltaisia vaihtoehtoja näyttää olevan -jopa tulossa- kaukomaiden autonvalmistajilta.

    Amerikoissa väitetään kehitetyn lithium-metalli-akku, jonka lataaminen (fully charged) kestää noin 3 minuuttia ja lataussyklejä voi olla jopa 10000. Lisäksi jutussa (lähde joku daily mail tjms) luvattiin akulle käyttöikää jopa 20 vuotta, jota verrattiin konventionaalisen polttoaineauton käyttöikään.
    yksi puffi: https://www.azocleantech.com/article...ArticleID=1619

    Suomalaisilla? storaenso on kehitteillä ligniini korvaamaan akuissa tarvittava grafiitti (akkujen anodimateriaali). Siinäpä voisi olla yksi potentiaalinen osakehityskohde vihreään siirtymään, köh.
    https://www.storaenso.com/fi-fi/news...hjaisia-akkuja
    Tuolla alueella on nyt melko kovat pöhinät koko maailmalla päällä, parissa vuodessa mennään sama tahti kuin ennen 5:ssä.

    Leave a comment:


  • nullzwei
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Tällaisia on jo.
    On.

    Ranskalaisilla on pikkuauto jota suunniteltiin myytäväksi eri kapasiteettiluokan leasing-akuilla. Suomessa verottaja ehti kiemurtelemaan miten niitä Suomessa autoverotettaisiin kun ei ole ns tankki täynnä...
    Renault ZOE is a popular electric vehicle in Europe. Find out all about its charging characteristics, plugs and available charging points.

    Samankaltaisia vaihtoehtoja näyttää olevan -jopa tulossa- kaukomaiden autonvalmistajilta.

    Amerikoissa väitetään kehitetyn lithium-metalli-akku, jonka lataaminen (fully charged) kestää noin 3 minuuttia ja lataussyklejä voi olla jopa 10000. Lisäksi jutussa (lähde joku daily mail tjms) luvattiin akulle käyttöikää jopa 20 vuotta, jota verrattiin konventionaalisen polttoaineauton käyttöikään.
    yksi puffi: https://www.azocleantech.com/article...ArticleID=1619

    Suomalaisilla? storaenso on kehitteillä ligniini korvaamaan akuissa tarvittava grafiitti (akkujen anodimateriaali). Siinäpä voisi olla yksi potentiaalinen osakehityskohde vihreään siirtymään, köh.

    Leave a comment:


  • jaskap
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Tällaisia on jo.
    Olet oikeassa https://youtu.be/1kZgG58zz8U

    Leave a comment:


  • jani
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    Näinhän ei toimisi arkiajossa kukaan, joka voi ladata autonsa himassa, koska vaiva ja väkisin tuleva palvelun hinta. Pidempää matkaa ajavat toki hyötyisivät tällaisesta palvelusta/mahdollisuudesta mutta olisiko silloin kustannus liian korkea hyötyyn (matkalla lataamiseen käytettävä aika) nähden. Toki ammattiliikenne sitten erikseen.
    Vielä parempi ois lataus 10%=>80% alle 5 min. Tuollainen akkujen vaihtelu ei oo kyllä millään muotoa tulevaisuutta.

    Leave a comment:


  • GameOver
    replied
    Originally posted by Ceeray View Post

    Käytännössä käänsin itse ajattelun sillai että jos perse kestää sijoittaa se 50k€ autoon niin sähkäri on ainut "järkevä" vaihtoehto jos hyväksyy sen vaikeudet. Kaikki raha mikä ei mene verottajalle on mulle kotiinpäin..
    Tuossa se pointti juuri onkin, mikä unohtuu tosi usein. Yleisimmin lähdetään tekemään sitä vertausta siihen omaan senhetkiseen autoon ja päädytään lopputulemaan ettei ”noissa ole mitään järkeä”.

    Nimenomaan, jos on muutenkin autonvaihtohousut jalassa ja ajateltuna budjettina vaikkapa 50k€ -pätkällä, perseellä, tilisiirtona tai vaikka mobilepaylla- niin onhan sähköpirssit siinä kohtaa ihan no-brainer. Noin jos ihan vaan kulutasolla lasketaan.
    Se taas on eri asia, jos haluaa tiettyjä spesifisiä ominaisuuksia autolta. Esimerkiksi akuston mukanaan tuoma massa ei miellytä sen heikentäessä ajodynamiikkaa päivittäisissä ääritilanteissa. Tai jos vaikka ajattelee ihan, että autojen (ja pierujen) kuuluu pitää ääntä. Nää kaksi esimerkkiä oli siis ihan kuluttajien aikoinaan esiintuomia mielipiteitä. Ja mikäs siinä, jokainen tykkää jostakin.

    Jos on tyytyväinen nykyiseen luotettavaksi osoittautuneeseen vanhaan kiesiinsä eikä ole vaihtamassa sitä uudempaan ja kalliimpaan yleensäkään, niin sellaisen vertailu uudehkoon sähköautoon on melko turhaa, eikä sellaisen vertailun tulos tuo kenellekään oikeastaan yhtään lisäarvoa.
    ”En hanki sähköautoa, koska en halua”, on mielestäni hurjan paljon fiksumpi argumenttina.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by jaskap View Post
    Olisi kyllä kätevää, jos sähköautoissa olisi standardi kasettiakku. Sen voisi sitten " tankkausasemalla" vaihtaa kätevästi robotisoidusti viidessä minuutissa. Et siis ostaisi akkua, vaan käyttöoikeuden siihen, kuten kaasupulloissa. Eri kokoja tietysti olisi. Tätä odotellessa.
    Tällaisia on jo.

    Leave a comment:


  • Ceeray
    replied
    Ittellä ollu autot 40-55k€ välissä pitkään. Saksasta yleensä 3v ikäisenä hankittu, ajettu 2-6v.

    Arvonalenema about 5k€ vuosi. Ihan sama miten nätisti on pitänyt.

    Sinne ne rahat vaan menee. Jos nyt saa sitä samaa arvonalenemaa kompensoitua sähkärin pienemmällä "kulutuksella" mun kilsoilla sen 3k€ vrt diesel niin onhan se kotiinpäin.

    Käytännössä käänsin itse ajattelun sillai että jos perse kestää sijoittaa se 50k€ autoon niin sähkäri on ainut "järkevä" vaihtoehto jos hyväksyy sen vaikeudet. Kaikki raha mikä ei mene verottajalle on mulle kotiinpäin..
    Ja todellakin olen kermaperseillyt itseni noilla suth uusilla tappiin varusteilluilla 5 sarjalaisilla, ei oikein tee mieli downgreidata varusteissa. Elämä on.
    Last edited by Ceeray; 10-12-2022, 21:37.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by jaskap View Post
    Olisi kyllä kätevää, jos sähköautoissa olisi standardi kasettiakku. Sen voisi sitten " tankkausasemalla" vaihtaa kätevästi robotisoidusti viidessä minuutissa. Et siis ostaisi akkua, vaan käyttöoikeuden siihen, kuten kaasupulloissa. Eri kokoja tietysti olisi. Tätä odotellessa.
    Näinhän ei toimisi arkiajossa kukaan, joka voi ladata autonsa himassa, koska vaiva ja väkisin tuleva palvelun hinta. Pidempää matkaa ajavat toki hyötyisivät tällaisesta palvelusta/mahdollisuudesta mutta olisiko silloin kustannus liian korkea hyötyyn (matkalla lataamiseen käytettävä aika) nähden. Toki ammattiliikenne sitten erikseen.
    Last edited by PNM2; 10-12-2022, 21:22.

    Leave a comment:


  • jaskap
    replied
    Olisi kyllä kätevää, jos sähköautoissa olisi standardi kasettiakku. Sen voisi sitten " tankkausasemalla" vaihtaa kätevästi robotisoidusti viidessä minuutissa. Et siis ostaisi akkua, vaan käyttöoikeuden siihen, kuten kaasupulloissa. Eri kokoja tietysti olisi. Tätä odotellessa.

    Leave a comment:


  • [Snowboarder]
    replied
    Originally posted by Jarger View Post
    Miten tuo muodostuu? Yli 600 euroa kuussa autoiluun kuulostaa kyllä aika kovalta.
    No esimerkiksi meillä vähintään 4krt tankki täyteen, nykyhinnoilla 120-130€/krt=pelkät polttoaineet n500€(kulutus 6-6.5l/100km). Siihen diesel vero, liikenne vakuutus ja kasko. Korjaukset ja huollot kutakuinkin itse tehty,mutta osatkin maksaa. Oisko menny reilun 1.5v aikana noin 1500€ niihin. Ja km tälle ajalle tullut ~70tkm.
    Kyllähän sähköauto olisi meille hyvä, mut ei riitä rahat ostaa,jos kriteerit 4wd,2aikuista 3lasta ja tärkein minimi range todellisuudessa 400km myös talvella. Sekä oltava takuun alainen tai uusi..

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    Viimeisimmässä Moottori-lehdessä oli kaksi +50k€ hintaluokan neliveto-Volkkaria (farkku Passat ja ID4) vastakkain. Vertailun voitti selvästi Passat, kun kustannuksia ei otettu huomioon. Lukijalle jätettiin arvioitavaksi kääntääkö sähköauton selvästi pienemmät kustannukset tuloksen kuitenkin tämän eduksi. Koska autojen hinnat oli erilaiset, valinnan vaikeutta voi vaikka lisätä ja tuoda autot hinnallisesti samalle viivalle. Tällöin Passattiin sisältyisi noin neljän vuoden polttoaineet (80tkm). Aika uskallista olisi sanoa että sähkömalli on ainoa järkevä noista kahdesta.
    Lopputulemahan oikeasti oli, että Passat sellaisenaan mutta sähkövoimalinjalla olisi paras ratkaisu. Sähköauton laatu, ajotuntuma ym ei ollut Pasuunan tasolla. Muutenhan nytkään ei olisi ollut eroa. Passat on toki luokissaan eli pakolla otettavat työsuhdeautot tai hieman Octaviaa vaaleanharmaammassa luokassa olevat erottumattomat autot oikein hyvä tuote.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Varmasti näin, mutta kaikki ei silti kai hanki autoa järjellä kun joku kuitenkin lopulta ostaa ne kaikki 50k€ polttiksetkin joita autokaupat/nettiauto on pullollaan?
    Kyllä näin on. Järki tarkoittaa kaiketi käyttökustannuksia. Toki autossa on aika paljon muitakin omianisuuksia ja saattaapi olla että joku voi ostaa autonsa enemmän tunteella kuin järjellä. Varsinkin auto joka noinkin kallis kuin 50k€, niin tunnetta alkaa olla mukana jonkin verran ja järkeä vähemmän. Kun hankintahinnan tuplaa 100k€ niin järki on hävinnyt tyystin perusteluista, mikä tarkoittaa ,että auton pitää oll sitten mieleinen - näin ainakin omassa tapauksessa.

    Viimeisimmässä Moottori-lehdessä oli kaksi +50k€ hintaluokan neliveto-Volkkaria (farkku Passat ja ID4) vastakkain. Vertailun voitti selvästi Passat, kun kustannuksia ei otettu huomioon. Lukijalle jätettiin arvioitavaksi kääntääkö sähköauton selvästi pienemmät kustannukset tuloksen kuitenkin tämän eduksi. Koska autojen hinnat oli erilaiset, valinnan vaikeutta voi vaikka lisätä ja tuoda autot hinnallisesti samalle viivalle. Tällöin Passattiin sisältyisi noin neljän vuoden polttoaineet (80tkm). Aika uskallista olisi sanoa että sähkömalli on ainoa järkevä noista kahdesta.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by joko View Post
    Mutta yksi pointti on tässä jäänyt huomioimatta. Valtion taholta koitetaan kiivaasti ajaa sähköautoja kansalaisille. Kun se ei ole edes etäisesti realistinen tavoite jo yksistään sähköautojen saatavuuden nimissä puhumattakaan siitä että sillä joka ajaa 4000 autolla (suomen autokannan keskiarvo) niin ketä se hyödyttää että polttoaineet on verotettu niin että ostovoimaa on merkittävästi heikentynyt? Tosin ei liittyen suoraa sähköautoilun tämä. Kyllä meillekin sellainen tulee yhdeksi autoksi j polttiksia jää sitten muuhun käyttöön mutta ei vielä, liika kalliita
    Valtio tukee hieman sähköautojen hankintaa, ei aja sitä kiivaasti. Valtio voi tukea toimenpiteenä jotain suht fiksua tavoitetta tietyllä summalla, kuten tukee paljon muitakin hankkeita tms harrastekohteita, joihin jokainen kansalainen ei osallistu. Tällä hetkellä, jos on rahaa ostaa uusi (mikä tahansa käyttövoima) auto, toimittaa valtion kassaan hyvin todennäköisesti muutenkin paljon veroa kaikenlaisen toimeentulon ja kulutuksensa kanssa. Ei se maailma koskaan ole ollut tasaveroinen kaikille, vaikka Suomessa nyt suurimpaan osaan maailmaa verrattuna asiat erittäin hyvin ovatkin.

    Leave a comment:


  • _nixu_
    replied
    Originally posted by Jarger View Post
    Mutta vertaat nyt ylemmän luokan isompaa autoa pienempään, ei oikein päde tuo sinällään, kokoero kertyy jo. Pitäisi olla sama kokoluokka vertailussa, toki tuossa jo pointti selviää. Tosin syöläimmän E53 diesel automaatin (GM+184hp) kulutus on 9.7l tehtaan ilmoittamana, manuaali ja kaikki muu sitten siitä alaspäin.

    Mutta talvikulutuksena tuo varmaan on se minimi, tosin toisaalta tuossa sitten kuitenkin verrataan läpi vuoden kulutukseen sähkiksessä.
    No katsoppa mitat, nämä on massaltaan ja kooltaan aika tasan vastaavia:
    E53 Pituus 4667mm Leveys 1872mm Nettopaino 2170kg Kokonaispaino 2685kg
    G08 Pituus 4734mm Leveys 1891mm Nettopaino 2185kg Kokonaispaino 2725kg

    Samoin molempien kulutuksesta on ihan omaa faktaa, X5 ajoin 50tkm ja iX3 on nyt 8kk aikana tullut ajettua 27,3tkm. E53 oli kesällä 20" renkaat, iX3 on 20" ympäri vuoden joten.. Ajotyyli on sama, samoin käytetyt nopeudet aina päälle rajoituksen. Autossa on voimaa ja sitä käytetään tarvittaessa
    Itse ainakin vertaan kulutuksia omassa käytössä, omalla ajoprofiililla. Se mitä tehdas lupaa harvoin toteutuu omassa ajossa.
    Last edited by _nixu_; 12-12-2022, 07:21.

    Leave a comment:

Working...
X