memebuy23buy

Suuri sähköautokeskustelu osa VI

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• nullzwei
    replied
    Originally posted by ritariässä View Post
    10kw latausteho kahteen miljoonaan ajoneuvoon, eikös tuosta tule 20000Mw.

Mikäs se Suomen sähköntuotanto/kulutus on nyt?
    Totaali, kyllä, mutta pitääkö kaikkia sähköautoja ladata yht’aikaa?
    Bensan ja dieselin hinta on viime päivinä laskenut noin 20%. Sähkön hinta taas noussut. Missä on sähköautoilijoiden saama hyöty? Purnaako joku jossain. Onko joku suunnittelemassa sähköautoilijoiden mielenosoitusta Eduskunnan eteen.

Leave a comment:

• jani
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    Tämäkin kysymys nousee aina tasaisin väliajoin esiin. Totuus ei tosin ehkä ole yhtä raflaava kuin tässä halutaan tuoda esiin. Miksi toi maailmanpelastaminen muuten pitää aina täällä mainita?
    Eikös tuo nyt kumminkin ole kulma millä näitä markkinoidaan aktiivisesti? En ole nähnyt vielä mainosta "osta sähköautot, saat uusia mahdollisuuksia verojen kiertämiseen".

Suomessa tilostojen mukaan 2019 henkilöautojen henkilöliikennesuorite oli yhteensä 66,8 miljardia henkilökilometriä. Määrä kuulostaa isolle mutta kun laskee auki mitä tämä tarkoittaa esim. keskimäärin tunnissa, yllätyin kuinka pieni luku tulee.
    Last edited by jani; 18-12-2022, 13:02.

Leave a comment:

• ritariässä
    replied
    10kw latausteho kahteen miljoonaan ajoneuvoon, eikös tuosta tule 20000Mw.

Mikäs se Suomen sähköntuotanto/kulutus on nyt?

Leave a comment:

• SkyMan
    replied
    Originally posted by mikae34 View Post
    Itse en kyllä oikein pysty näkemään sähköautoja minään maailmanpelastajina isossa mittakaavassa. Onko olemassa tietoa miten kävisi, jos jokaisella olisi sähköauto ja kaikki latailisivat sitä tämän tästä. Omakotitalouksien sähköliittymät ovat tyypillisesti 3x25A ja siitä saadaan siis maksimissaan 17kW tehoa. Jos joka iikka säännöllisesti siis kuormittaisi sähköverkkoa sanotaan vaikkapa nyt 10kW edestä, miten sitten kävisi? Minulla ei ole mitään heitä vastaan, jotka sähköauton ostavat ja ajavat mutta samaan hengenvetoon totean, että itse en näe koskaan ostavani sellaista. Mahdollisuus olisi vaikka tältä istumalta mutta en sitä tee.
    Onhan näitäkin ”uhkakuvia” tasaiseen tahtiin heitelty. Totuus kuitenkin on, että vaikka kaikki autot rysähtäisivät yhdessä yössä sähkölle, palattaisiin valtakunnan kokonaiskulutuksessa vain noin viidentoista vuoden takaiselle tasolle. Jotenkin noin oli viisaammat laskeneet. Eli ei mitään hätää.
    Last edited by SkyMan; 18-12-2022, 11:41. Reason: Typo

Leave a comment:

• PNM2
    replied
    Originally posted by Jarger View Post
    Kun joku asia on väärin, on se väärin, olit itse siinä edunsaajana tai et. Mikäpäs siinä jos ajattelee valtion kassan olevan pohjaton kaivo jossa nollasummapeliä ei ole ja raha ei ole muualta pois, sitä samaa näyttää hallituskin ajattelevan.
    Kiitos "vastauksesta" ja kiitos "edun" käytöstä, kuten selvästi kiitosta vailla em. parrella olet. Ja tuskin ostan jos se on käytetty i4. Mielestäni malli on ruma, tosin vuodet noita näkökulmia muuttelee asioihin, joten mielipide voi olla jäävikin tuohon makuasiaan.
    Kulutan runsaasti, maksan siitä veroja ja saan jatkokulutuksesta hieman etua -> väärin. Laske sillä nollasummapelillä, paljonko moinen kuluttaja valtion kassaan tuottaa rahaa. Tässä kyllä näkyy klassinen täysin laput silmillä oleva "maksan satasen, ettei naapuri saa viittäkymppiä" -ideologia hyvin vahvasti.

Originally posted by mikae34 View Post
    Itse en kyllä oikein pysty näkemään sähköautoja minään maailmanpelastajina isossa mittakaavassa. Onko olemassa tietoa miten kävisi, jos jokaisella olisi sähköauto ja kaikki latailisivat sitä tämän tästä. Omakotitalouksien sähköliittymät ovat tyypillisesti 3x25A ja siitä saadaan siis maksimissaan 17kW tehoa. Jos joka iikka säännöllisesti siis kuormittaisi sähköverkkoa sanotaan vaikkapa nyt 10kW edestä, miten sitten kävisi? Minulla ei ole mitään heitä vastaan, jotka sähköauton ostavat ja ajavat mutta samaan hengenvetoon totean, että itse en näe koskaan ostavani sellaista. Mahdollisuus olisi vaikka tältä istumalta mutta en sitä tee.
    Tämäkin kysymys nousee aina tasaisin väliajoin esiin. Totuus ei tosin ehkä ole yhtä raflaava kuin tässä halutaan tuoda esiin. Miksi toi maailmanpelastaminen muuten pitää aina täällä mainita?

On aikalailla turhaa luoda joku skenaario, jossa otetaan vain yksi muuttuja mukaan muuten nykytilanteeseen (esim, että kaikki Suomen autot olisivat yhtäkkiä sähköautoja). Ei ole mitään hyötyä arpoa tällaista, kun autokannan sähköistymiseen menee kymmeniä vuosia ja siinä ajassa sähköverkko kehittyy aikalailla.

Last edited by PNM2; 18-12-2022, 11:32.

Leave a comment:

• mikae34
    replied

Leave a comment:

• Jarger
    replied
    Ei yllätä tämä "vastaus". Pääasia, että muut ei saa mitään. Eikä ainakaan mitään etuja autoihin, joita itse ostat sitten joskus käytettynä.
    Kun joku asia on väärin, on se väärin, olit itse siinä edunsaajana tai et. Mikäpäs siinä jos ajattelee valtion kassan olevan pohjaton kaivo jossa nollasummapeliä ei ole ja raha ei ole muualta pois, sitä samaa näyttää hallituskin ajattelevan.
    Kiitos "vastauksesta" ja kiitos "edun" käytöstä, kuten selvästi kiitosta vailla em. parrella olet. Ja tuskin ostan jos se on käytetty i4. Mielestäni malli on ruma, tosin vuodet noita näkökulmia muuttelee asioihin, joten mielipide voi olla jäävikin tuohon makuasiaan.

Leave a comment:

• PNM2
    replied
    Whatabout-luokan argumentti aiheeseen. Mutta alkaa rönsyillä kyllä, jätetään.
    Ei yllätä tämä "vastaus". Pääasia, että muut ei saa mitään. Eikä ainakaan mitään etuja autoihin, joita itse ostat sitten joskus käytettynä.
    Last edited by PNM2; 17-12-2022, 09:37.

Leave a comment:

• Jarger
    replied
    Ei siinä politiikkaan taas kauaa mennyt. Hyväksyn heti tämän nillityksen, kun maksetaan Viron tyyliin saman verran veroja riippumatta tuloista. Maksa tonneilla ja tonneilla enemmän veroa ja saa vittuilua parinsadan sähköautolataussäästöstä. Vain maailman kateellisimman maan juttuja nää.
    Whatabout-luokan argumentti aiheeseen. Mutta alkaa rönsyillä kyllä, jätetään.

Leave a comment:

• PNM2
    replied
    Totta. Missäköhän se polttomoottoriautoilijan hintakatto?
    Kyllä tämän hallituksen tyttelit osaavat. Ideologia ensin, realiteetit ei koskaan.
    Ei siinä politiikkaan taas kauaa mennyt. Hyväksyn heti tämän nillityksen, kun maksetaan Viron tyyliin saman verran veroja riippumatta tuloista. Maksa tonneilla ja tonneilla enemmän veroa ja saa vittuilua parinsadan sähköautolataussäästöstä. Vain maailman kateellisimman maan juttuja nää.
    Last edited by PNM2; 16-12-2022, 20:57.

Leave a comment:

• Jarger
    replied
    Originally posted by jani View Post
    Sähköauton latauksesta saa myös vähennyksyä kun sähköä kuluttaa ensin sen 2000€ edestä huhtikuuhun mennessä.

Sanoisin että tämä on lievästi sanoen perseestä ja polttomoottoriautoilijoita kohtaa aika syrjivää ja tulonsiirtoa varakkaille ihmisille (duunarit ei aja i4lla).
    Totta. Missäköhän se polttomoottoriautoilijan hintakatto?
    Kyllä tämän hallituksen tyttelit osaavat. Ideologia ensin, realiteetit ei koskaan.

Leave a comment:

• JH.
    replied
    Originally posted by isolohko View Post
    Miten kommentoisit i4 takavetoisen normaalia etenemiskykyä talviliukkailla? Onkos millaiset talvirenkaat? Kysyn, koska 2- vs. 4-vetoisen välillä joskus tulee pohdittua seuravaa arkikulkinetta.
    Positiivinen yllätys on pito ollut. Contin 225/17 kitkat alla. Tässä ei tunnu ikinä olevan toinen rengas työttömänä. Jos esim. haluaa pyöräyttää ahtaassa paikassa 180 astetta niin ratti kulmaan ja kaasua ni tä pyörähtää välittömästi akselinsa ympäri siinä missä mun aiemmat arkikulkineet on sutanneet sisärengasta tai kieltäytyneet yhteistyöstä.

Perusmoodillakin etenee hienosti ja lisäksi liukkaalle on oma traction-moodi off-kytkimen lisäksi.

Leave a comment:

• jani
    replied
    Sähköauton latauksesta saa myös vähennyksyä kun sähköä kuluttaa ensin sen 2000€ edestä huhtikuuhun mennessä.

Sanoisin että tämä on lievästi sanoen perseestä ja polttomoottoriautoilijoita kohtaa aika syrjivää ja tulonsiirtoa varakkaille ihmisille (duunarit ei aja i4lla).
    Last edited by jani; 16-12-2022, 09:37.

Leave a comment:

• isolohko
    replied
    Originally posted by JH. View Post
    Oon varma et tykkäisit. Tuntuu perusbemarilta ja kaikki lähtee napista pois. Vetää kahdella ja menee tarvittaessa luisussa . Tämä kommentti toki vaan takavetoon, nelikkoa en kommentoi.
    Miten kommentoisit i4 takavetoisen normaalia etenemiskykyä talviliukkailla? Onkos millaiset talvirenkaat? Kysyn, koska 2- vs. 4-vetoisen välillä joskus tulee pohdittua seuravaa arkikulkinetta.

Leave a comment:

• JH.
    replied
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Moottorin ääntä en varmaan ite kaipais jos vaan kaasupoljin toimii halutulla tavalla liukkaallakin, eli käytännössä saa luistoneston pois tai sellaiseen tilaan että se ei liikaa rajoita.
    Oon varma et tykkäisit. Tuntuu perusbemarilta ja kaikki lähtee napista pois. Vetää kahdella ja menee tarvittaessa luisussa . Tämä kommentti toki vaan takavetoon, nelikkoa en kommentoi.

Leave a comment:

Working...
X