Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zakspeed
    BTCF Member
    • Nov 2003
    • 1996
    • Tampere/kainuu

    Nyt BMW:llä on hieman muutosta tullut asiaan sillä merkittävimpien toiminnallisia muutoksia sisältävien päivityksen sisältö kerrotaan. Eli päivitystä suorittava taho voi halutessaan tarkastaa mitä päivitys tulee muuttamaan.
    -M5- '00
    -i3 94 rex '19
    -Ascona B 4.0 '80
    Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
    -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
    -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

    Comment

    • tiko4tiko
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2020
      • 817
      • Lappeenranta

      Originally posted by _nixu_ View Post
      No meillä duunissa on sähkömoottoreita pumpuilla ja kompressoreilla ja ne käyvät 24/7/365 jopa 5-6 vuotta putkeen. Harvoin, jos koskaan ne sähkömoottorit hajoavat vaan joku muu osa menee laitteesta jota sähkömoottori pyörittää. Eli itsessään nuo moottorit ovat aika yksinkertaisia ja kestäviä laitteita. Ja kulutus on "hieman" kovempaa kuin jonkun henkilöauton 100-300kw moottorin 200tkm.. Ja tosiaan monet noista sähkömoottoreista voi olla alunperin 70/80-luvulta. Käyttöikä siis kymmeniä vuosia.
      Tehdashallissa 24/7 'vakionopeudella' pyörivä ja verkkoonkytketty sähkömoottori ja sähköauto ovat kyllä kaksi eri asiaa.

      Sähköauton suurimpia haasteita on kosteus väärässä paikassa. Kondenssi on hiton vaikea asia hallita pitkässä juoksussa, ja varsinkin täällä Suomessa otollista keliä luonnostaan ja oloja (esim kylmästä läpimään parkkihalliin ja päinvastoin) on paljon. Kyseessä on ilmiö jonka 'hedelmät' tulee esiin vasta pidemmän ajan kuluttua. Kun tiivisteet ajan oloon hapertuu/kuluu, niin kondessikin kiihtyy, vaikka vesi ei suoraan pääsisikään vuotamaan mihinkään. Olen nähnyt suljettuja laatikoita jonne kertyy vettä uskomattomia määriä, kunhan on vaan kaasutilaa (eli tyhjää) + kylmää pinta jonne kosteus voi tiivistyä. Sähköautossa otollisin paikka on akkukotelo, jossa pinta-alaa on paljon, laatikko on tiivis (kondessivesi ei pääse pois) ja lämpötila sopivan alhainen että tiivistynyt vesi ei höyrysty pois kaasun mentävistä raoista.
      Mini, E24, E90, G70
      exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

      Comment

      • Laku
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2007
        • 17532
        • Turku

        Näillä mennään:
        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

        Comment

        • Esko
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2002
          • 11703
          • Kouvola

          Tuohan oli jopa positiivinen uutinen. Joku -40 asteen pakkanen on jo todella ääriolosuhde mille tahansa autolle. Aika harva polttomooottoriauto käynnistyy noissa pakkasissa edes esilämmitettynä.

          Comment

          • Wespa
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2016
            • 1842
            • Karjaa

            Originally posted by Esko View Post
            Tuohan oli jopa positiivinen uutinen. Joku -40 asteen pakkanen on jo todella ääriolosuhde mille tahansa autolle. Aika harva polttomooottoriauto käynnistyy noissa pakkasissa edes esilämmitettynä.

            Harva? Eiköhän aika lailla jokainen jos on kunnollinen moottorinlämmitin ja riittävän notkeat öljyt & akku kunnossa, niin kuin kyseisissa olosuhteissa olisi aina syytä olla.


            Mutta joo, yllättävän hyvä tulos paristoautoille minustakin.
            E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
            Porsche 944 -86 (DE)
            Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7531
              • Jyväshyvä

              Sinänsähän testi on ihan irrelevantti, itse olen enimmillään 34 asteen pakkasessa (Pudasjärvellä vierraillessani) pistänyt dieselin tulille, lähti se lämmittämättä käyntiin mutta tiukkaa teki...

              joku -30/-35 testi olis realistisempi, sellainen lämpötila kun voi hyvinkin tulla vastaan, -44 astetta ei.
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • pyroz
                BTCF Member
                • Nov 2002
                • 6759
                • PK-seutu

                Itse näen oleellisimpana tuossa testissä sitä miten valmistajat ovat hoitaneet 12V akun hallinnan. Ajoakusta on kuitenkin valmiudet ottaa 12V:lle ylläpito ja tarvittava tuki vaikka mikä olisi. Onko se hoidettu toimivasti on oleellista.

                44 asteen pakkasessa ei varmasti ajoakusta saa kaikkia tehoja irti hyvä jos liikkeelle pääsee sekin on hyvä suoritus.
                S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                Comment

                • Esko
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2002
                  • 11703
                  • Kouvola

                  Originally posted by Wespa View Post
                  Harva? Eiköhän aika lailla jokainen jos on kunnollinen moottorinlämmitin ja riittävän notkeat öljyt & akku kunnossa, niin kuin kyseisissa olosuhteissa olisi aina syytä olla.

                  Mutta joo, yllättävän hyvä tulos paristoautoille minustakin.
                  Arktisen dieselin alin säilöntälämpötila on -40 astetta. Sinne se jämähtää imuputkeen eikä webasto käynnisty. Bensakoneisella paremmat mahdollisuudet, mutta kysyy sekin kunnollista moottorilämmintintä jota ei moneenkaan nykyautoista suoraan saa. Käytännössä monissa polttomoottoriautoissa alkaa ongelmat jo -20 asteen pakkasessa puhumattakaan, että laitetaan puolet tuohon vielä lisää. Monikaan akkujakaan vaihda autossa ennen kuin se ekan kerran jättää starttaamatta.

                  Comment

                  • Jarger
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2005
                    • 3843
                    • Finnland

                    M52B25 ainakin ajelin nuorempana pari talvea ilman lohkolämppäriä, täällä Pohjois-Pohjanmaalla tosin voi piikata vaan jotain -30c. Tuoreet ölpät kyllä vaihdoin talven kynnyksellä ja muutenkin järjellistä käyttöä, eli ei polettelua kylmänä ja hetki käyttelyä ennen ajoa.

                    M57 oli joskus ostaessa 2 sekuntia pitkä startti kun oli -20c pakkasta, luulin että ehkä 1-2 hehkua pimeänä, no... 6 kappaletta mykkinä

                    Aika hyviä nuo ainakin on lähteen käyntiin, taitaa lähteä ilman lohkolämppäriä sama millä kelillä jos vaan virtaa piisaa ja ei vikoja ole.

                    Tosin suurin vika on kyllä kuljettaja jos raaskii kylmästä käynnistellä. Nykyään aina esilämmittelen, sen verran tarpeeksi saa jo muutenkin korjailla, ettei kaipaa enää yhtään lisää turhaa remonttia
                    Negatiiviset kauppakokemukset:
                    Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                    Comment

                    • aae30
                      BTCF Member
                      • May 2010
                      • 2721
                      • .fi

                      Originally posted by Jarger View Post
                      Tosin suurin vika on kyllä kuljettaja jos raaskii kylmästä käynnistellä. Nykyään aina esilämmittelen, sen verran tarpeeksi saa jo muutenkin korjailla, ettei kaipaa enää yhtään lisää turhaa remonttia
                      sääli on sairaus. vajaa 30min tyhjäkäyntiä eilen, ja jo lähti b40 flekti huutamaan n.-5c pakkasella ku unohdin laittaa puhaltimen täysil.
                      mutta oli lämmin auto hakea postit laatikolta.
                      Sorry I'm Not Sorry
                      E34 540iA 93 sedan
                      E34 540iA 93 sedan
                      E39 530iA 00 touring

                      Comment

                      • anv
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2012
                        • 330
                        • Oulu

                        Originally posted by pyroz View Post
                        Itse näen oleellisimpana tuossa testissä sitä miten valmistajat ovat hoitaneet 12V akun hallinnan. Ajoakusta on kuitenkin valmiudet ottaa 12V:lle ylläpito ja tarvittava tuki vaikka mikä olisi. Onko se hoidettu toimivasti on oleellista.

                        44 asteen pakkasessa ei varmasti ajoakusta saa kaikkia tehoja irti hyvä jos liikkeelle pääsee sekin on hyvä suoritus.

                        Tämä! Kun tuosta EV6:stani rikkoutui tuo 12v akku, hommasin akkumonitorin. Nyt on jo mielenkiintoisia lataus/purkauskuvioita löytynyt, mutta siitä myöhemmin.

                        Tuossa artikkelissa ei ole mainittu kuinka tuo lepojännite on mitattu! Omassani olen huomannut että n. 10 asteen pakkasellakin lepojännite on yleensä n. 12.5-12.6v, kun kaikki on kunnossa. Mutta, jo pelkästään oven avaaminen herättää auton, jolloin lepojännite putoaa lähelle 12v:a. Tuossa artikkelin lämpötilassa varmasti huomattavasti enemmän.

                        Comment

                        • nullzwei
                          BTCF Member
                          • Oct 2002
                          • 11056
                          • ?

                          Ällikällä lyöty hesarin esihenkilö:

                          Kuinka paljon piti maksaa välirahaa jotta pääsi ällitetyksi?
                          Oikeasti nolottaa tällaiset puolihölmöt jeesustelujutut.

                          Comment

                          • Petri.Kekkonen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2006
                            • 7435
                            • Oulu

                            Originally posted by nullzwei View Post
                            Kuinka paljon piti maksaa välirahaa jotta pääsi ällitetyksi?
                            Tämä. Oli kyllä varsinainen pääkirjoitusten rimanalitus.
                            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                            E39 523i M Sport '00, Titansilber

                            Comment

                            • SkyMan
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2008
                              • 518
                              • Sirius

                              Hesarin kirjoittelun yleiseen tasoon sen enempää kantaa ottamatta kysyn, mikä tuossa tekstissä niin älyttömän väärin tai huonoa oli?
                              Coffee isn´t my cup of tea

                              Comment

                              • Petri.Kekkonen
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2006
                                • 7435
                                • Oulu

                                Ällistely aiheesta joka pitäis olla ihan selvää kaikille jo tässä vaiheessa ja jossittelu siitä että jos olisin tehnyt jotain mitä en tehnyt niin sittenpä vasta olisinkin säästänyt. Pääkirjoitukset harvemmin on ällistelyjä.
                                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎