Nyt BMW:llä on hieman muutosta tullut asiaan sillä merkittävimpien toiminnallisia muutoksia sisältävien päivityksen sisältö kerrotaan. Eli päivitystä suorittava taho voi halutessaan tarkastaa mitä päivitys tulee muuttamaan.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Suuri sähköautokeskustelu osa VII
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by _nixu_ View PostNo meillä duunissa on sähkömoottoreita pumpuilla ja kompressoreilla ja ne käyvät 24/7/365 jopa 5-6 vuotta putkeen. Harvoin, jos koskaan ne sähkömoottorit hajoavat vaan joku muu osa menee laitteesta jota sähkömoottori pyörittää. Eli itsessään nuo moottorit ovat aika yksinkertaisia ja kestäviä laitteita. Ja kulutus on "hieman" kovempaa kuin jonkun henkilöauton 100-300kw moottorin 200tkm.. Ja tosiaan monet noista sähkömoottoreista voi olla alunperin 70/80-luvulta. Käyttöikä siis kymmeniä vuosia.
Sähköauton suurimpia haasteita on kosteus väärässä paikassa. Kondenssi on hiton vaikea asia hallita pitkässä juoksussa, ja varsinkin täällä Suomessa otollista keliä luonnostaan ja oloja (esim kylmästä läpimään parkkihalliin ja päinvastoin) on paljon. Kyseessä on ilmiö jonka 'hedelmät' tulee esiin vasta pidemmän ajan kuluttua. Kun tiivisteet ajan oloon hapertuu/kuluu, niin kondessikin kiihtyy, vaikka vesi ei suoraan pääsisikään vuotamaan mihinkään. Olen nähnyt suljettuja laatikoita jonne kertyy vettä uskomattomia määriä, kunhan on vaan kaasutilaa (eli tyhjää) + kylmää pinta jonne kosteus voi tiivistyä. Sähköautossa otollisin paikka on akkukotelo, jossa pinta-alaa on paljon, laatikko on tiivis (kondessivesi ei pääse pois) ja lämpötila sopivan alhainen että tiivistynyt vesi ei höyrysty pois kaasun mentävistä raoista.Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
-
Originally posted by Laku View Post
Comment
-
-
Originally posted by Esko View PostTuohan oli jopa positiivinen uutinen. Joku -40 asteen pakkanen on jo todella ääriolosuhde mille tahansa autolle. Aika harva polttomooottoriauto käynnistyy noissa pakkasissa edes esilämmitettynä.
Harva? Eiköhän aika lailla jokainen jos on kunnollinen moottorinlämmitin ja riittävän notkeat öljyt & akku kunnossa, niin kuin kyseisissa olosuhteissa olisi aina syytä olla.
Mutta joo, yllättävän hyvä tulos paristoautoille minustakin.E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
Porsche 944 -86 (DE)
Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)
Comment
-
-
Sinänsähän testi on ihan irrelevantti, itse olen enimmillään 34 asteen pakkasessa (Pudasjärvellä vierraillessani) pistänyt dieselin tulille, lähti se lämmittämättä käyntiin mutta tiukkaa teki...
joku -30/-35 testi olis realistisempi, sellainen lämpötila kun voi hyvinkin tulla vastaan, -44 astetta ei.M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
-
Itse näen oleellisimpana tuossa testissä sitä miten valmistajat ovat hoitaneet 12V akun hallinnan. Ajoakusta on kuitenkin valmiudet ottaa 12V:lle ylläpito ja tarvittava tuki vaikka mikä olisi. Onko se hoidettu toimivasti on oleellista.
44 asteen pakkasessa ei varmasti ajoakusta saa kaikkia tehoja irti hyvä jos liikkeelle pääsee sekin on hyvä suoritus.S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
-
Originally posted by Wespa View PostHarva? Eiköhän aika lailla jokainen jos on kunnollinen moottorinlämmitin ja riittävän notkeat öljyt & akku kunnossa, niin kuin kyseisissa olosuhteissa olisi aina syytä olla.
Mutta joo, yllättävän hyvä tulos paristoautoille minustakin.
Comment
-
-
M52B25 ainakin ajelin nuorempana pari talvea ilman lohkolämppäriä, täällä Pohjois-Pohjanmaalla tosin voi piikata vaan jotain -30c. Tuoreet ölpät kyllä vaihdoin talven kynnyksellä ja muutenkin järjellistä käyttöä, eli ei polettelua kylmänä ja hetki käyttelyä ennen ajoa.
M57 oli joskus ostaessa 2 sekuntia pitkä startti kun oli -20c pakkasta, luulin että ehkä 1-2 hehkua pimeänä, no... 6 kappaletta mykkinä
Aika hyviä nuo ainakin on lähteen käyntiin, taitaa lähteä ilman lohkolämppäriä sama millä kelillä jos vaan virtaa piisaa ja ei vikoja ole.
Tosin suurin vika on kyllä kuljettaja jos raaskii kylmästä käynnistellä. Nykyään aina esilämmittelen, sen verran tarpeeksi saa jo muutenkin korjailla, ettei kaipaa enää yhtään lisää turhaa remonttia
Comment
-
-
Originally posted by Jarger View PostTosin suurin vika on kyllä kuljettaja jos raaskii kylmästä käynnistellä. Nykyään aina esilämmittelen, sen verran tarpeeksi saa jo muutenkin korjailla, ettei kaipaa enää yhtään lisää turhaa remonttia. vajaa 30min tyhjäkäyntiä eilen, ja jo lähti b40 flekti huutamaan n.-5c pakkasella ku unohdin laittaa puhaltimen täysil.
mutta oli lämmin auto hakea postit laatikolta.
Sorry I'm Not Sorry
E34 540iA 93 sedan
E34 540iA 93 sedan
E39 530iA 00 touring
Comment
-
-
Originally posted by pyroz View PostItse näen oleellisimpana tuossa testissä sitä miten valmistajat ovat hoitaneet 12V akun hallinnan. Ajoakusta on kuitenkin valmiudet ottaa 12V:lle ylläpito ja tarvittava tuki vaikka mikä olisi. Onko se hoidettu toimivasti on oleellista.
44 asteen pakkasessa ei varmasti ajoakusta saa kaikkia tehoja irti hyvä jos liikkeelle pääsee sekin on hyvä suoritus.
Tämä! Kun tuosta EV6:stani rikkoutui tuo 12v akku, hommasin akkumonitorin. Nyt on jo mielenkiintoisia lataus/purkauskuvioita löytynyt, mutta siitä myöhemmin.
Tuossa artikkelissa ei ole mainittu kuinka tuo lepojännite on mitattu! Omassani olen huomannut että n. 10 asteen pakkasellakin lepojännite on yleensä n. 12.5-12.6v, kun kaikki on kunnossa. Mutta, jo pelkästään oven avaaminen herättää auton, jolloin lepojännite putoaa lähelle 12v:a. Tuossa artikkelin lämpötilassa varmasti huomattavasti enemmän.
Comment
-
-
Originally posted by nullzwei View PostKuinka paljon piti maksaa välirahaa jotta pääsi ällitetyksi?E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Ällistely aiheesta joka pitäis olla ihan selvää kaikille jo tässä vaiheessa ja jossittelu siitä että jos olisin tehnyt jotain mitä en tehnyt niin sittenpä vasta olisinkin säästänyt. Pääkirjoitukset harvemmin on ällistelyjä.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
Comment