memebuy23buy

Suuri sähköautokeskustelu osa VII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • OVi
    replied
    Foorumin rattimiehillä tuntuu olevan käsitys, että kaikki haluaa autoonsa veturinrenkaat, jäykän alustan ja sporttisen käsiteltävyyden. Sellaisia asioita ei arvosta kovinkaan paljoa, kun ei ole tottunut jäykän päällä istumaan.

    Leave a comment:


  • naikou
    replied
    Johan se vagilainenkin sytyttää kun mallinimessä on r tai rs, joskus jopa s- joku on mielenkiintoinen
    Last edited by naikou; 31-03-2023, 18:24.

    Leave a comment:


  • Kräki
    replied
    No mutta kun ottaa subarusta spoilerit pois ja heittää sen 1.6l pannun siihen,niin mitäs hauskaa siinä sitten on?
    Joo,eipä ne vagilaiset oikein sytytä.

    Leave a comment:


  • naikou
    replied
    Originally posted by Samu81 View Post

    Jos sähköautoista poistaa voimalinjan tuoman "instant"-kiihtyvyyden niin niissä ei ole mitään muuta, ei yhtään mitään muuta.
    Näinhän se on, samat kosketusnäytöt jotka ei talvipakkasella toimi löytyy muistakin nykyaikaisista kehonliikuttimista.

    Noissa vaggikonsernin mebbipohjasissa ei oikeasti ole mitään muuta kuin tuo edellämainittu ”instant” juttu ja toki käytettävyys on hierottu paremmin kohdilleen niinsanotusti ”ei autokansalle” mutta silti niissä on paljon ongelmia esimerkiksi talvella ja lyhyt range. Mitään ajo ominaisuuksia ei löydy, se on se välitön kaasuvaste ainut juttu mikä tuo vähän iloa siihen ankeuden ja rengasmelun sekaan

    Leave a comment:


  • Zeta
    replied
    Originally posted by Samu81 View Post
    Tossakin rottelossa 10x enemmän ajamisen hauskuutta kuin i4M50:ssä.
    Tuohan oli sinun ex-subaru?

    Leave a comment:


  • Kräki
    replied
    Originally posted by Samu81 View Post
    Tossakin rottelossa 10x enemmän ajamisen hauskuutta kuin i4M50:ssä.

    Toki tämän asian ymmärtämiseen tarvitsee vähän avarampaa ajattelutapaa kuin että hauskuus = lappu lattiassa liikennevaloista ja ympäri kehäteiden ramppeja. Ajamisen hauskuus, bemariltakin äärimmäisen tunnettu slogan, on jotain aivan muuta kuin 2,5tn ja 540hv.



    Jos sähköautoista poistaa voimalinjan tuoman "instant"-kiihtyvyyden niin niissä ei ole mitään muuta, ei yhtään mitään muuta. Tästä juontaa vertaukseni "corolloihin". Monellakin tapaa entisaikojen "corolla-autoilu" on juurikin nykypäivän sähköautoilua, pl. tehoilla kikkailu. Samat teesit, sama ajattelutapa, halvalla ja helposti ees-taas. Sitten jos pääsee elämässä tai omassa ajattelutavassaan siihen vaiheeseen, että autoilussa kiinnostaa helvetin moni muu asia ennen kuin markkinamiesten hypettämät 0-100 kiihtyvyydet niin nykypäivän keskivertoinen, kuluttajahintaluokan sähköauto kiinnostaa vieläkin vähemmän. Allekirjoittaneella ei ole ikinä ollut mitään ongelmia pärjätä liikenteessä vaikkapa jollain 100hv romuilla, sen sijaan jokaisella sähköautoilijalla tuntuisi olevan - pakko olla 400-500hv tehoa että pärjää tai osaa ohittaa vaikkapa rekan?
    No jossä sen niin sanot,niin kaikki on varmasti samaa mieltä. Kaikista siisteintä on ajaa pitkin ojia öljysyöpön boxerikoneen kanssa. Sitte vähän pajalle kytkintä vaihtamaan,että saa taas pitää hauskaa seuraavat 20h

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    iX3 hyvä esimerkki. Painaa myös sen kaksi ja puoli tonnia ja "vain" 286hp & 400NM ja käyttöautoksi kuin raketti. Enempää ei tasan tarvitse. Toki jos se sähkis on samalla harraste josta haetaan muitakin fiiliksiä irti niin sitten eri asia..
    Last edited by pyroz; 31-03-2023, 13:24.

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Originally posted by jaskap View Post
    Suomen liikenteessä 50hp olisi aivan riittävä.
    Joo, 1,6L vakiomoottorinen ( 50hv DIN ) 70-luvun Kupla kulki tuulensuunnasta riippuen ehjällä koneellä 130-140km/h mittarinopeutta eli just sopivaa vauhtia lahti-hesa motarilla eli enempää ei Suomessa tarvitse.

    Leave a comment:


  • jaskap
    replied
    Originally posted by Samu81 View Post
    Tossakin rottelossa 10x enemmän ajamisen hauskuutta kuin i4M50:ssä.

    Toki tämän asian ymmärtämiseen tarvitsee vähän avarampaa ajattelutapaa kuin että hauskuus = lappu lattiassa liikennevaloista ja ympäri kehäteiden ramppeja. Ajamisen hauskuus, bemariltakin äärimmäisen tunnettu slogan, on jotain aivan muuta kuin 2,5tn ja 540hv.



    Jos sähköautoista poistaa voimalinjan tuoman "instant"-kiihtyvyyden niin niissä ei ole mitään muuta, ei yhtään mitään muuta. Tästä juontaa vertaukseni "corolloihin". Monellakin tapaa entisaikojen "corolla-autoilu" on juurikin nykypäivän sähköautoilua, pl. tehoilla kikkailu. Samat teesit, sama ajattelutapa, halvalla ja helposti ees-taas. Sitten jos pääsee elämässä tai omassa ajattelutavassaan siihen vaiheeseen, että autoilussa kiinnostaa helvetin moni muu asia ennen kuin markkinamiesten hypettämät 0-100 kiihtyvyydet niin nykypäivän keskivertoinen, kuluttajahintaluokan sähköauto kiinnostaa vieläkin vähemmän. Allekirjoittaneella ei ole ikinä ollut mitään ongelmia pärjätä liikenteessä vaikkapa jollain 100hv romuilla, sen sijaan jokaisella sähköautoilijalla tuntuisi olevan - pakko olla 400-500hv tehoa että pärjää tai osaa ohittaa vaikkapa rekan?
    Suomen liikenteessä 50hp olisi aivan riittävä.

    Leave a comment:


  • anv
    replied
    ^ Totta toinen puoli. Mutta täytyy sanoa että kaikkein hauskinta on olla vieruspenkillä kun emäntä ajaa. Keulilla liikennevaloissa, oikea kaista. Emäntä nauraa ääneen kun ollaan, aivan normaalilähdöllä, jarruttelemassa seuraaviin valoihin kun takana ja vieressä olevat vasta sutivat itseään liikkeelle Melkein sama tottakai kaikilla nelivedoilla energialähteestä riippumatta, siis melkein

    Leave a comment:


  • Samu81
    replied
    Originally posted by Zeta View Post
    Jep, eipä näitä helposti unohda

    Tossakin rottelossa 10x enemmän ajamisen hauskuutta kuin i4M50:ssä.

    Toki tämän asian ymmärtämiseen tarvitsee vähän avarampaa ajattelutapaa kuin että hauskuus = lappu lattiassa liikennevaloista ja ympäri kehäteiden ramppeja. Ajamisen hauskuus, bemariltakin äärimmäisen tunnettu slogan, on jotain aivan muuta kuin 2,5tn ja 540hv.



    Jos sähköautoista poistaa voimalinjan tuoman "instant"-kiihtyvyyden niin niissä ei ole mitään muuta, ei yhtään mitään muuta. Tästä juontaa vertaukseni "corolloihin". Monellakin tapaa entisaikojen "corolla-autoilu" on juurikin nykypäivän sähköautoilua, pl. tehoilla kikkailu. Samat teesit, sama ajattelutapa, halvalla ja helposti ees-taas. Sitten jos pääsee elämässä tai omassa ajattelutavassaan siihen vaiheeseen, että autoilussa kiinnostaa helvetin moni muu asia ennen kuin markkinamiesten hypettämät 0-100 kiihtyvyydet niin nykypäivän keskivertoinen, kuluttajahintaluokan sähköauto kiinnostaa vieläkin vähemmän. Allekirjoittaneella ei ole ikinä ollut mitään ongelmia pärjätä liikenteessä vaikkapa jollain 100hv romuilla, sen sijaan jokaisella sähköautoilijalla tuntuisi olevan - pakko olla 400-500hv tehoa että pärjää tai osaa ohittaa vaikkapa rekan?

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by naikou View Post
    Saattaahan siinä olla vähän mikroauton tapaista tuntumaa kun akkupaketti auton alin kohta ja keskellä + pintakova jousitus. Tieliikenneajossa viimeistään liukkaalla kelillä mutkissa sitten huomaa kuinka auto painaakin jonkun verran liikaa ja ei mene liikenneympyrät yhtä nätisti kun pienellä etuveto hatchbacilla
    Totta. Pääsin talvella kokeilemaan eroja Bemarin talviajokoulussa. Rastikoulutus oli järjestetty siten, että käsittelyrataa ajettiin vuoron perää sähköautolla ja ladattavalla hybridillä. Vaikka hybriditkään ei mitään keijukaisia olleet niin sähköauton lisäpainon aiheuttama haaste tuli kyllä esille. Sähköauton rajanopeus oli kaarejarrutuksessa ja väistössä alempana vert. kevyempi hybridiauto. Kitkaympyrässä lisähaasteena oli moottoriäänen puute. Kaikki avustimet pois päältä otettuna perinteisempi auto pysyi hallinnassa helposti, mutta sähköauto pääsi yllättämään ja luistossa viemien oli haasteellista. Lienee tottumiskysymys, mutta tuossa lyhyessä ajassa ei päässyt syntymään kyllä luottamusta. Jotenkin meno oli kulmikasta, tai sitten sähkömallin luistonesto ei lähde kokonaan pois päältä. Toki 'taistelupari' oli aika epäsuhta muutenkin tuolla rastilla - iX3 vs. 545e

    Leave a comment:


  • GameOver
    replied
    Originally posted by Remotion View Post

    Tää on kyl hauska et heitellään mitä tahansa itsekeksittyjä anekdootteja jotka ei mitenkään korreloi aiheen kanssa mut kun tulee mieleen ni käytetään.
    Tää on nimenomaan huvittavaa. Samoin kun tasaisin väliajoin porukka tiputtelee ihan sekalaisia olettamia ja olkiukkoja ihan vaan trollaamisen ilosta. Vaikka on julistanut, ettei aihealue kiinnosta millään tasolla.

    Leave a comment:


  • Zeta
    replied
    Originally posted by Remotion View Post
    Samulla ollut muutama aika nopea subaru...
    Jep, eipä näitä helposti unohda

    Leave a comment:


  • naikou
    replied
    Hyötysuhteella keulimista sähköautossa en ole vielä ihan käsittänyt että miten se muka voi olla niin hyvä kun eikös osa rangesta jouduta haaskaamaan akkupaketin ja sisätilojen lämmitykseen etenkin kylmillä ilmoilla? Ehkä silloin on hyvä hyötysuhde kun on valoisaa, kuiva keli ja ulkolämpötila jotain +10-15 jolloin ajovaloja tai sisätilan puhallinta ei edes tarvita? Tietenkin jos puhutaan vain sähkömoottorista eikä koko autosta niin silloin hyötysuhde voikin olla todella hyvä. Esim. Kiinteistössä jossa taloyhtiöllä ole latausmahdollisuutta niin latausreissulle lähtiessä joutuu ajamaan ylimääräistä ajoa että akku on sopivan lämpöinen hyvän lataustehon aikaansaamiseksi tai sitten odotella laturilla pidempi tovi?

    Leave a comment:

Working...
X