Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Samu81
    Bimmer Rookie
    • May 2009
    • 146
    • Espoo

    Originally posted by Kräki View Post
    Haha���� ilmeisesti jääny vähän liian monta kertaa valoissa inssinnöörispedelle,kun noin kaivelee.
    No onhan se noloa,että 35kg kukkakeppi muuttuu auton myötä paremmaksi rattimieheksi��
    Osaatko ymmärtää lukemaasi, entä ymmärrätkö niin kutsuttuja asiayhteyksiä? Suosittelen lukemaan lainaamani tekstin - ymmärtämään sen ja pohtimaan minun ja lainaamani tekstin kirjoitustyyliä, neppailua.

    Ehkä vielä joskus, ellei sinua skidinä tiputeltu liian monta kertaa maahan - pää edellä?

    Sähköautot ovat varmasti TeslaBjörnin kaltaisille hermanneille teleporttauksesta seuraava tapa liikkua kun kaikki on niin mitäänsanomatonta. Tulee mieleen ihan tietyntyyppinen Corolla-autoilu, mutta siitä lisää alempana. Istutaan kyydissä, käytännössä tietokoneen viedessä sinut A -> B. Tuon kaikenlaisen ... voiko sanoa "tietokoneistumisen" lisäksi sähköauton olennainen vika on aivan jäätävä omapaino, joka tappaa ajamisen hauskuuden jos siitä (ajamisen hauskuudesta) ymmärtää vähänkään enemmän kuin "KAASU POHJASSA VALOISTA JA TON JA TON ETEEN".

    Kyllähän täälläkin jengi väittää naama peruslukemilla kuinka 2500-2600kg painoista autoa on suorastaan SIKASIISTIÄ syöttää mutkatiellä mutkiin - joopajoo. Suosittelen kokeilemaan mitä tahansa 1500kg kevyempää autoa samalla tienpätkällä - voi näkökulmat avartua.

    Sähköinen autoilu = Corollajormien autoilu aikana ennen sähköautoja eli A -> B väli mahdollisimman tylsästi, edullisesti, hiljaisesti, jopa mitäänsanomattomasti. Ainoana erona tuohon "corolla-autoiluun" on se sähköauton viiveettömällä teholla kikkailu (pelleily) muun liikenteen seassa.
    Last edited by Samu81; 30-03-2023, 10:35.
    i8 '14

    Comment

    • Sepposetae
      Newbiemmer
      • Aug 2014
      • 17
      • Hellsinki

      Edit: poistettu, ei liity sähköihin.
      Last edited by Sepposetae; 30-03-2023, 11:25.
      G31 540i xDrive MHD2+

      Comment

      • Remotion
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2003
        • 15257
        • Ajamisen Iloa

        Originally posted by ///Jone View Post
        Vaihtoehtoisista teknologioista sähkö näyttäytyy henkilöautoliikenteelle parhaalta ratkaisemaan pientä osaa päästövähennyksistä (oisko 2/10 osaa). Tämä ajatuksesi 2-4 litraa/100km ei riitä, ellei oteta jotain Pentti Linkolamaista väestönvähennystä tavoitteeksi.

        Muutoinkin jos öljyä halutaan käyttää, niin se on paras lämmitykseen, koska auton moottorissa hyötysuhde on hyvin huono ja suurin osa tehosta menee ääneen ja lämpöön, vain 20 % energiasisällöstä saadaan renkaille, eli noin 2kwh koko yhden litran 10kwh energiasisällöstä. Sähkö siis autoon ja öljy lämmitykseen jo valita täytyy energiatehokkuuden nimissä.
        Eli jälleen olet sitä mieltä että sähköteknologia kehittyy mutta muut eivät olisi kehittyneet. Nimen Pentti Linkola olen kuullut mutta muuten ei sano mulle mitään. En näet ole uskonnoltani ilmastolahkossa. Tiede ei mitenkään saa CO2:sesta päästöä kun se on luonnon ruoka ja luonto vain rehevöityy tuosta ja silloin tekee meille enemmän happea hengitettäväksi. Ei nämä tämän vaikeampia ole. Lisäksi öljy on täysin uusiutuva energiamuoto. Miten muuten sitä sinne maankuoreen olisi ilmestynyt. Laboratoriossa tehdyissä kokeissa on saatu maankuoren painetta simuloimalla muutettua biohajovia aineita käyttökelpoiseksi öljyksi kolmessa vuodessa ja arvioivat että normaali aika luonnossa on 130vuotta. Erittäinkin uusiutuvaa siis. Ja mitä esim siin uudessa maseratissa on teknologia niin se hyötysuhde on huomattavasti parempi. Nyt on uusi teknologia jossa sytytetään seos bensalla ja sitten toinen täytös heti perään dieselillä joka palaa vielä sytyttämättä perään. Hyötysuhde oli yli 50. Se hukkalämpö muuten on aika hyödyllistä, viimeyönäkin oli -12 pakkasta ja taitaa nytkin olla pari astetta, se on ihan jees et ei esim mene 100km rangesta siihen että auto lämpee pihalla, vaan laitan tosta webaston makkarin ikkunasta nappiapainamalla vartiksi ja se ei näy mitenkään kulutuksessa. Katos 5000 kertainen on energiatiheys kun käytetään polttoainetta tankissa. Jotku sitten valitsee mielummin polttaa aineita ja ajella sähköllä, ei ole multa veks.

        Originally posted by duckland View Post
        Unohdat skenaariossa sen että kuka haluaisi 2-4 litraa kuluttavan auton joka kiihtyy 12 sekkaa ja näyttää toyota priukselta.
        En jaksanut lukea tuota soopaa. Eihän mikään auto kuluta keskikulutusta silloin kun mitataan maksimikiihtyvyyttä. Aika erikoinen väittämä. Jos auto on aerodynaaminen niin ei se kyllä välttämättä Priukselta näytä. Näyttääkö Aston Martin Valkyrie sun mielestä Priukselta?

        Itseasias pakko oli käydä lukemassa sittenkin takaisin päin että mitä muuta siinä luki. On tämä vaan niin viihdyttävää.
        On siinä kyl mennyt pahasti tunteisiin joku asia.

        Originally posted by duckland View Post
        Unohdat skenaariossa sen että kuka haluaisi 2-4 litraa kuluttavan auton joka kiihtyy 12 sekkaa ja näyttää toyota priukselta. Nyt vaihtoehtona on auto jonka rinnalla tuollainen näyttäisi muinaisjäännökseltä. Jo joku id3 kiihtyy paremmin kun vielä hetki sitten nopeahkoksi luokitellut muinaisjäännökset. Joo ei niitä ole tehty sinne mutkatielle vaan jokapäiväiseen käyttöön ja kyllä sitä tehoa tarvitaan jokapäiväisessä käytössä. Toisaalta jos maailma olisi mennyt noin voisi näillä kesäisin käyttöön otettavilla romuilla vielä päteä. Nythän ne näyttää lähinnä naurettavilta tientukoilta. Mutta aina on ne pari aurinkoista päivää kun ne voi kaivaa esiin ja käydä ajamassa letkassa ja jutella autoharrastuksesta. Pidetään ne silti erillään siitä auton oikeasta käyttötarpeesta.

        Polttomoottori on niin aikansa elänyt tuote että kiitos teslalle että sekotitti pakan ja saatiin autoilu nykyaikaan. Ei ääni ole tehon mittari. Meidät on vaan kasvatettu tällaiseen että huutaminen olisi tehokkaampi tapa ilmaista mielipide ja kovempi ääni on mukamas autossa merkki jostakin. Onneksi huutamisen ihminen on ymmärtänyt jo että viestintä välineenä se on huono. Suurin osa on ymmärtänyt myös että auton ei tarvitse kertoa suorituskyvystä huutamalla.
        Sitä vaan ihmettelen että oli käyttövoimana sitten bensa tai diesel niin miksi tavan talliaisia niissä sähköautoissaan joutuu jatkuvasti ohittelemaan koska ne matelee?

        Tää on kyl hauska et heitellään mitä tahansa itsekeksittyjä anekdootteja jotka ei mitenkään korreloi aiheen kanssa mut kun tulee mieleen ni käytetään.
        Miksi sitten haluat tuoda Suomen täyteen neekereitä joiden ainoa kommunikointi tapa on huutaminen? Viherideologiahan on sidottu suoraan tuohon haittamaahanmuuton suosimiseen.
        Miksi olet forumilla huutelemassa tälläisiä suoraan sanottuna sairaita tekstejä?

        Oma autohan laulaa, ja kauniisti laulaakin, se on kehittyneempi muoto kommunikoinnista. Huh, menee iho kananlihalle kun pelkästään ajattelee. Täytyy sanoo et 1190kg tientukko menee noilla kaikkein mutkaisimmilla maanteillä siihen malliin että ois hauska nähdä miten joku sähköauto menee edellä ja painuis horisonttiin? Mikset tuu enskesänä näyttää mulle närhenmunat. :P

        Mitäs muuta aivopieruja tossa vielä oli, pitää viel kerran lukee läpi et saan kaikki poimittua. Ainiin ID3 mainittu. Wolkkarin sähköauton eduksi on tosiaan laskettava se laulaa suohon tuhansia urheiluautoja ja superautoja. Felicity Acen mukana uppos 4000 Lamborghinia, Porschea yms ja palon syyksi on esitetty ID-4:sta.


        Ei tää nyt ihan hirvee raketti ole.
        Last edited by Remotion; 30-03-2023, 16:28.
        Z3 coupé individual

        F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
        E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

        Comment

        • isolohko
          BTCF Member
          • May 2004
          • 902
          • Kymenlaakso

          Meinaa neppailusta paras terävyys nyt hiipua.

          Joskus noita Niko on Track YT:ta katsellut, tyylinä hänellä vakio Model 3 perffillä jahtailla paperilla nopeampia ICE urheiluautoja Nyrrellä. Se on ne ranteet, ne ranteet, eikä auto yksin.

          e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

          Comment

          • Remotion
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2003
            • 15257
            • Ajamisen Iloa

            Originally posted by isolohko View Post
            Meinaa neppailusta paras terävyys nyt hiipua.

            Joskus noita Niko on Track YT:ta katsellut, tyylinä hänellä vakio Model 3 perffillä jahtailla paperilla nopeampia ICE urheiluautoja Nyrrellä. Se on ne ranteet, ne ranteet, eikä auto yksin.
            Hän on nimimerkki Ankkalinna?
            Itellä on ihan vaan klassikkoharrasteauto jolla tykkään ajella maanteitä omaan tahtiin, ratahommiin pitäisi olla ihan erilainen auto. Ei mopolla moottoritielle.
            Tuntuisi erikoiselta muutenkin keulia sillä että 500-1000hp uudella autolla on nopeampi kuin parisataa heppaisella vuosikymmeniä vanhalla klassikolla?
            Suomessa jos näille turneille haluaa mukaan ni tietysti järjestäjistä kiinni mut en ole koskaan Teslaa nähnyt, eli sillä ei taida päästä mukaan. Katsoin viimekesien valokuvia niin yksi täyssähkö porsche tais olla kerran mukana.
            Jatkakaa sähköautoista hinkkaamista ni tuutte onnellisiksi.
            Z3 coupé individual

            F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
            E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

            Comment

            • Kräki
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2018
              • 1090
              • Espoo

              Originally posted by Samu81 View Post
              Osaatko ymmärtää lukemaasi, entä ymmärrätkö niin kutsuttuja asiayhteyksiä? Suosittelen lukemaan lainaamani tekstin - ymmärtämään sen ja pohtimaan minun ja lainaamani tekstin kirjoitustyyliä, neppailua.

              Ehkä vielä joskus, ellei sinua skidinä tiputeltu liian monta kertaa maahan - pää edellä?

              Sähköautot ovat varmasti TeslaBjörnin kaltaisille hermanneille teleporttauksesta seuraava tapa liikkua kun kaikki on niin mitäänsanomatonta. Tulee mieleen ihan tietyntyyppinen Corolla-autoilu, mutta siitä lisää alempana. Istutaan kyydissä, käytännössä tietokoneen viedessä sinut A -> B. Tuon kaikenlaisen ... voiko sanoa "tietokoneistumisen" lisäksi sähköauton olennainen vika on aivan jäätävä omapaino, joka tappaa ajamisen hauskuuden jos siitä (ajamisen hauskuudesta) ymmärtää vähänkään enemmän kuin "KAASU POHJASSA VALOISTA JA TON JA TON ETEEN".

              Kyllähän täälläkin jengi väittää naama peruslukemilla kuinka 2500-2600kg painoista autoa on suorastaan SIKASIISTIÄ syöttää mutkatiellä mutkiin - joopajoo. Suosittelen kokeilemaan mitä tahansa 1500kg kevyempää autoa samalla tienpätkällä - voi näkökulmat avartua.

              Sähköinen autoilu = Corollajormien autoilu aikana ennen sähköautoja eli A -> B väli mahdollisimman tylsästi, edullisesti, hiljaisesti, jopa mitäänsanomattomasti. Ainoana erona tuohon "corolla-autoiluun" on se sähköauton viiveettömällä teholla kikkailu (pelleily) muun liikenteen seassa.
              Eli jäänyt vähän kaivelemaan,myönnä pois. ”Corolla” kuskit vetää nauraen susta ohi🤣🤣

              Comment

              • Remotion
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 15257
                • Ajamisen Iloa

                Originally posted by Kräki View Post
                Eli jäänyt vähän kaivelemaan,myönnä pois. ”Corolla” kuskit vetää nauraen susta ohi🤣🤣
                Jäitä hattuun Kräki.
                Samulla ollut muutama aika nopea subaru, ferrari yms ja nykyään ajelee paljon sähköllä. En usko että modernin seiskan kyydissä missä on kaikki varusteet ruksattu tulee hirveästi corollat kaivelemaan.
                Z3 coupé individual

                F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                Comment

                • Kräki
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2018
                  • 1090
                  • Espoo

                  Originally posted by Remotion View Post
                  Jäitä hattuun Kräki.
                  Samulla ollut muutama aika nopea subaru, ferrari yms ja nykyään ajelee paljon sähköllä. En usko että modernin seiskan kyydissä missä on kaikki varusteet ruksattu tulee hirveästi corollat kaivelemaan.
                  No täytyy vähän kiusaa. Kuitenki sitä harmittaa vähän🫢

                  Comment

                  • naikou
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2010
                    • 1762
                    • vihti

                    Hyötysuhteella keulimista sähköautossa en ole vielä ihan käsittänyt että miten se muka voi olla niin hyvä kun eikös osa rangesta jouduta haaskaamaan akkupaketin ja sisätilojen lämmitykseen etenkin kylmillä ilmoilla? Ehkä silloin on hyvä hyötysuhde kun on valoisaa, kuiva keli ja ulkolämpötila jotain +10-15 jolloin ajovaloja tai sisätilan puhallinta ei edes tarvita? Tietenkin jos puhutaan vain sähkömoottorista eikä koko autosta niin silloin hyötysuhde voikin olla todella hyvä. Esim. Kiinteistössä jossa taloyhtiöllä ole latausmahdollisuutta niin latausreissulle lähtiessä joutuu ajamaan ylimääräistä ajoa että akku on sopivan lämpöinen hyvän lataustehon aikaansaamiseksi tai sitten odotella laturilla pidempi tovi?
                    E39 523i Turbo

                    Comment

                    • Zeta
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7550
                      • Kotona

                      Originally posted by Remotion View Post
                      Samulla ollut muutama aika nopea subaru...
                      Jep, eipä näitä helposti unohda

                      -
                      Käyttöautona: F20
                      Myydään: DELL pöytätietokone **120e**
                      Myydään: HP 12.5" kannettava **220e**
                      -

                      Comment

                      • GameOver
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2005
                        • 3027
                        • Sjundeå

                        Originally posted by Remotion View Post

                        Tää on kyl hauska et heitellään mitä tahansa itsekeksittyjä anekdootteja jotka ei mitenkään korreloi aiheen kanssa mut kun tulee mieleen ni käytetään.
                        Tää on nimenomaan huvittavaa. Samoin kun tasaisin väliajoin porukka tiputtelee ihan sekalaisia olettamia ja olkiukkoja ihan vaan trollaamisen ilosta. Vaikka on julistanut, ettei aihealue kiinnosta millään tasolla.
                        -22 Lexus ES300h
                        -23 Nissan Leaf

                        ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                        Comment

                        • tiko4tiko
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2020
                          • 816
                          • Lappeenranta

                          Originally posted by naikou View Post
                          Saattaahan siinä olla vähän mikroauton tapaista tuntumaa kun akkupaketti auton alin kohta ja keskellä + pintakova jousitus. Tieliikenneajossa viimeistään liukkaalla kelillä mutkissa sitten huomaa kuinka auto painaakin jonkun verran liikaa ja ei mene liikenneympyrät yhtä nätisti kun pienellä etuveto hatchbacilla
                          Totta. Pääsin talvella kokeilemaan eroja Bemarin talviajokoulussa. Rastikoulutus oli järjestetty siten, että käsittelyrataa ajettiin vuoron perää sähköautolla ja ladattavalla hybridillä. Vaikka hybriditkään ei mitään keijukaisia olleet niin sähköauton lisäpainon aiheuttama haaste tuli kyllä esille. Sähköauton rajanopeus oli kaarejarrutuksessa ja väistössä alempana vert. kevyempi hybridiauto. Kitkaympyrässä lisähaasteena oli moottoriäänen puute. Kaikki avustimet pois päältä otettuna perinteisempi auto pysyi hallinnassa helposti, mutta sähköauto pääsi yllättämään ja luistossa viemien oli haasteellista. Lienee tottumiskysymys, mutta tuossa lyhyessä ajassa ei päässyt syntymään kyllä luottamusta. Jotenkin meno oli kulmikasta, tai sitten sähkömallin luistonesto ei lähde kokonaan pois päältä. Toki 'taistelupari' oli aika epäsuhta muutenkin tuolla rastilla - iX3 vs. 545e
                          Mini, E24, E90, G70
                          exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                          Comment

                          • Samu81
                            Bimmer Rookie
                            • May 2009
                            • 146
                            • Espoo

                            Originally posted by Zeta View Post
                            Jep, eipä näitä helposti unohda

                            Tossakin rottelossa 10x enemmän ajamisen hauskuutta kuin i4M50:ssä.

                            Toki tämän asian ymmärtämiseen tarvitsee vähän avarampaa ajattelutapaa kuin että hauskuus = lappu lattiassa liikennevaloista ja ympäri kehäteiden ramppeja. Ajamisen hauskuus, bemariltakin äärimmäisen tunnettu slogan, on jotain aivan muuta kuin 2,5tn ja 540hv.



                            Jos sähköautoista poistaa voimalinjan tuoman "instant"-kiihtyvyyden niin niissä ei ole mitään muuta, ei yhtään mitään muuta. Tästä juontaa vertaukseni "corolloihin". Monellakin tapaa entisaikojen "corolla-autoilu" on juurikin nykypäivän sähköautoilua, pl. tehoilla kikkailu. Samat teesit, sama ajattelutapa, halvalla ja helposti ees-taas. Sitten jos pääsee elämässä tai omassa ajattelutavassaan siihen vaiheeseen, että autoilussa kiinnostaa helvetin moni muu asia ennen kuin markkinamiesten hypettämät 0-100 kiihtyvyydet niin nykypäivän keskivertoinen, kuluttajahintaluokan sähköauto kiinnostaa vieläkin vähemmän. Allekirjoittaneella ei ole ikinä ollut mitään ongelmia pärjätä liikenteessä vaikkapa jollain 100hv romuilla, sen sijaan jokaisella sähköautoilijalla tuntuisi olevan - pakko olla 400-500hv tehoa että pärjää tai osaa ohittaa vaikkapa rekan?
                            i8 '14

                            Comment

                            • anv
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2012
                              • 330
                              • Oulu

                              ^ Totta toinen puoli. Mutta täytyy sanoa että kaikkein hauskinta on olla vieruspenkillä kun emäntä ajaa. Keulilla liikennevaloissa, oikea kaista. Emäntä nauraa ääneen kun ollaan, aivan normaalilähdöllä, jarruttelemassa seuraaviin valoihin kun takana ja vieressä olevat vasta sutivat itseään liikkeelle Melkein sama tottakai kaikilla nelivedoilla energialähteestä riippumatta, siis melkein

                              Comment

                              • jaskap
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2010
                                • 528
                                • Finland Rovaniemi

                                Originally posted by Samu81 View Post
                                Tossakin rottelossa 10x enemmän ajamisen hauskuutta kuin i4M50:ssä.

                                Toki tämän asian ymmärtämiseen tarvitsee vähän avarampaa ajattelutapaa kuin että hauskuus = lappu lattiassa liikennevaloista ja ympäri kehäteiden ramppeja. Ajamisen hauskuus, bemariltakin äärimmäisen tunnettu slogan, on jotain aivan muuta kuin 2,5tn ja 540hv.



                                Jos sähköautoista poistaa voimalinjan tuoman "instant"-kiihtyvyyden niin niissä ei ole mitään muuta, ei yhtään mitään muuta. Tästä juontaa vertaukseni "corolloihin". Monellakin tapaa entisaikojen "corolla-autoilu" on juurikin nykypäivän sähköautoilua, pl. tehoilla kikkailu. Samat teesit, sama ajattelutapa, halvalla ja helposti ees-taas. Sitten jos pääsee elämässä tai omassa ajattelutavassaan siihen vaiheeseen, että autoilussa kiinnostaa helvetin moni muu asia ennen kuin markkinamiesten hypettämät 0-100 kiihtyvyydet niin nykypäivän keskivertoinen, kuluttajahintaluokan sähköauto kiinnostaa vieläkin vähemmän. Allekirjoittaneella ei ole ikinä ollut mitään ongelmia pärjätä liikenteessä vaikkapa jollain 100hv romuilla, sen sijaan jokaisella sähköautoilijalla tuntuisi olevan - pakko olla 400-500hv tehoa että pärjää tai osaa ohittaa vaikkapa rekan?
                                Suomen liikenteessä 50hp olisi aivan riittävä.
                                e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
                                e32 750 iA -88 DoubleSex.
                                Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

                                Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
                                e32 735 1/18
                                e34 M5 1/18
                                e24 635 Csi 1/18
                                e9 3.0 CSi 1/18
                                e31 850 Csi

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎