Suuri sähköautokeskustelu osa VIII

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Jarger
    replied
    Originally posted by Petteri75 View Post
    Jos ei ole tullut vastaan aiemmin, niin Tesla haastaa kiinassa niitä, jotka ovat kolaroineet Teslallaan ja onnettomuus on johtunut heidän mukaansa auton mekaanisista ongelmista:

    Tesla is suing drivers who complain about their cars after accidents – and winning | The Independent

    Ei taida tulla Teslaa tähän talouteen.
    Eikö tuo nyt ole vaan hyvä, nuohan on koettaneet kusettaa tuossa jos tuosta on kerran selkeä näyttö, että ei ole mekaaninen vika

    Leave a comment:


  • Samu81
    replied
    Originally posted by naikou View Post

    Ei kiinnosta tipan tippaa itseäkään vaikka omistan vain polttiksia. Sähkö on kyllä harkinnassa kolmanneksi autoksi mutta omalla budjetilla ei ole mitään kiinnostavaa vielä tarjolla, kun laitan useamman kymmentä tuhatta niin tahdon että se auto miellyttää itseä mahdollisimman monella tavalla eli pelkkä arkijärkeily ei tule kuuloonkaan muutenhan olisikin jo joku mini tai takaveto tesla pihassa.

    Nykyisin uudet talot on jo jonkin aikaa rakennettu tarkoituksella niin että on liian vähän parkkipaikkoja tai vaikka olisikin se lämmitintä varten tarkoitettu tolppa hallin seinässä niin siitä latailu 2h/vrk on aika turhaa hommaa, tarkoitin että tällaiseen edellämainittuun talouteen aika hankalaa saattaisi välillä olla ja varsinkin niinä päivinä kun ei vaan huvita muutaku mennä suoraan himaan ku työt on tehty.

    Itsellä on kotona kolme vaihetta että ei tarvitse kun kutsua talosähkön ammattilainen laittamaan pistorasia seinään mutta toistaiseksi jatkan vielä nettiauton selailua/haaveilua omasta sähköautosta.
    Meikä on valitettavasti yhä sen verran köyhhä, että kiinnostaa aika paljon meneekö arjen pakolliseen ... "liikkumiseen" kuukaudessa 300e vai 50e.

    Putinin sekoilut kun alkoi 2022 ja bensa riipasi sinne 2,4e/l ja jengi itki, meikä vain nauroi. Ajelin ~2000 km per yksi 45L tankillinen. Kiitos ilmmastohybridin & pienen latausvaivannäön.

    Sähköllä oma matkanteko tulisi tuotakin edullisemmaksi, käytännössä kaikki työmatka-ajo (1300km / kk) menisi duunissa lataillessa.

    Leave a comment:


  • Esko
    replied
    Originally posted by Petteri75 View Post
    Jos ei ole tullut vastaan aiemmin, niin Tesla haastaa kiinassa niitä, jotka ovat kolaroineet Teslallaan ja onnettomuus on johtunut heidän mukaansa auton mekaanisista ongelmista:

    Tesla is suing drivers who complain about their cars after accidents – and winning | The Independent

    Ei taida tulla Teslaa tähän talouteen.
    Teslan autot kerää koko ajan dataa ja sieltä on aika helppoa katsella mitä on tapahtunut ja kenen vika. Autossa on vielä käytännössä tupla jarrut eli auton omat ja regenerointi mikä toimii pääasiallisina ”jarruina” ns. yhden polkimen ajo (ellei sitten akku ole ihan kylmä). Vaihdeviiksessä on vielä hätäjarrutoiminto eli pitää P-nappia pohjassa, niin tekee hätäjarrutuksen.

    Leave a comment:


  • naikou
    replied
    Originally posted by Samu81 View Post

    Sen verran olen sähkövempainforumeita seurannut, että vallan hyvin pärjää "yön yli" -hidaslatauksella.

    Sähkövempaimessa on niin monia arjen liikkumisen etuja vrt. polttis, että pienissä asioissa jousto kuten kerran vuodessa lataillen lappiin tai kerran-kaksi kuukaudessa julkislaturilla 20min istuskelu ei ole vaiva eikä mikään.

    Bensan hinta ja muu siihen liittyvä kuten valtion ilmastopaskapolitiikka tai lähi-idän sekoilut ei ole kiinnostanut tipan vertaa -> paljon rennompi olotila, "kunhan ajelee". Ajaminen on jo plugarillakin niin törkeän halpaa, että aivan sama vaikka bensa maksaisi 2,5-3-4e litralta.
    Ei kiinnosta tipan tippaa itseäkään vaikka omistan vain polttiksia. Sähkö on kyllä harkinnassa kolmanneksi autoksi mutta omalla budjetilla ei ole mitään kiinnostavaa vielä tarjolla, kun laitan useamman kymmentä tuhatta niin tahdon että se auto miellyttää itseä mahdollisimman monella tavalla eli pelkkä arkijärkeily ei tule kuuloonkaan muutenhan olisikin jo joku mini tai takaveto tesla pihassa.

    Nykyisin uudet talot on jo jonkin aikaa rakennettu tarkoituksella niin että on liian vähän parkkipaikkoja tai vaikka olisikin se lämmitintä varten tarkoitettu tolppa hallin seinässä niin siitä latailu 2h/vrk on aika turhaa hommaa, tarkoitin että tällaiseen edellämainittuun talouteen aika hankalaa saattaisi välillä olla ja varsinkin niinä päivinä kun ei vaan huvita muutaku mennä suoraan himaan ku työt on tehty.

    Itsellä on kotona kolme vaihetta että ei tarvitse kun kutsua talosähkön ammattilainen laittamaan pistorasia seinään mutta toistaiseksi jatkan vielä nettiauton selailua/haaveilua omasta sähköautosta.

    Last edited by naikou; 13-02-2025, 21:44.

    Leave a comment:


  • kooma
    replied
    Originally posted by Samu81 View Post
    Sähkövempaimessa on niin monia arjen liikkumisen etuja vrt. polttis, että pienissä asioissa jousto kuten kerran vuodessa lataillen lappiin tai kerran-kaksi kuukaudessa julkislaturilla 20min istuskelu ei ole vaiva eikä mikään.
    Juu vaikka yllä sanoin että kotona / duunissa latausmahdollisuus on mielestäni hankinnan edellytys niin ei julkisilla latailu toisinaan ole mikään ongelma.

    Leave a comment:


  • Samu81
    replied
    Tuplat.

    Leave a comment:


  • Samu81
    replied
    Originally posted by naikou View Post
    Semmoinen talous missä ei kotona mahdollista ladata autoa niin ei mitään järkeä tai jos haluaa tehdä elämästä vaikeampaa niin siitä vaan sitten
    Aika moni ihminen käy viikoittain esim. ruokakaupassa tai jonkinlaisissa harrastuksissa. Ellei sitten istu kotona koneella? Voisin itse hyvin kuvitella eläväni (tarpeeksi suuri akkuisen) täyssähkön kanssa, vaikka tuolla tavoin. Tai nykyisellä kombolla jossa kotona (ja töissä) on tarjolla vain schukolataus. Sen verran olen sähkövempainforumeita seurannut, että vallan hyvin pärjää "yön yli" -hidaslatauksella.

    Sähkövempaimessa on niin monia arjen liikkumisen etuja vrt. polttis, että pienissä asioissa jousto kuten kerran vuodessa lataillen lappiin tai kerran-kaksi kuukaudessa julkislaturilla 20min istuskelu ei ole vaiva eikä mikään.

    Sen jälkeen kun itse hankin elämäni ekan plugarin päälle 3v. sitten, bensan hinta ja muu siihen liittyvä kuten valtion ilmastopaskapolitiikka tai lähi-idän sekoilut ei ole kiinnostanut tipan vertaa -> paljon rennompi olotila, "kunhan ajelee". Ajaminen on jo plugarillakin niin törkeän halpaa, että aivan sama vaikka bensa maksaisi 2,5-3-4e litralta. Täyssähkön kanssa arjen eloon tulisi vielä isona plussana 24/7 "instant" -suorituskyky sekä jatkuva kabiinin lämmittely / viilentely.

    Eli täyssähköllä ajelu = hermolepoa.​

    Leave a comment:


  • naikou
    replied
    Originally posted by Petteri75 View Post
    Jos ei ole tullut vastaan aiemmin, niin Tesla haastaa kiinassa niitä, jotka ovat kolaroineet Teslallaan ja onnettomuus on johtunut heidän mukaansa auton mekaanisista ongelmista:

    Tesla is suing drivers who complain about their cars after accidents – and winning | The Independent

    Ei taida tulla Teslaa tähän talouteen.

    Näistä vähän kuulunut ennenkin, auton sisällä kun on kamera joka ilmeisesti tarkkailee kuljettajan vireystilaa tms. niin sieltä on saatu käräytettyä että on ollut kännykkä kädessä juuri ennen onnettomuutta, vakuutusyhtiöthän taistelee kaikin käytettävissä olevin keinoin ettei korvauksia tarvitsisi maksaa.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by kooma View Post

    Ainoa vaihtoehto tähän että jos saa ladata duunipaikan pihassa. Meillä on ollut nyt molemmat autot täyssähköjä kohta 2 vuotta ja sitä ennen toinen, enkä kyllä ainakaan meidän ajoilla näe mitenkään että hommassa olisi mitään järkeä jos lataukset pitäisi hoitaa julkisilla.
    Samaa mieltä. En kyllä sähköautoa itselleni ostaisi ellei kotona ja/tai työpaikalla olisi mahdollisuus ladata. Ja mökillä.

    Leave a comment:


  • kooma
    replied
    Originally posted by naikou View Post
    Semmoinen talous missä ei kotona mahdollista ladata autoa niin ei mitään järkeä tai jos haluaa tehdä elämästä vaikeampaa niin siitä vaan sitten
    Ainoa vaihtoehto tähän että jos saa ladata duunipaikan pihassa. Meillä on ollut nyt molemmat autot täyssähköjä kohta 2 vuotta ja sitä ennen toinen, enkä kyllä ainakaan meidän ajoilla näe mitenkään että hommassa olisi mitään järkeä jos lataukset pitäisi hoitaa julkisilla.

    Leave a comment:


  • Petteri75
    replied
    Jos ei ole tullut vastaan aiemmin, niin Tesla haastaa kiinassa niitä, jotka ovat kolaroineet Teslallaan ja onnettomuus on johtunut heidän mukaansa auton mekaanisista ongelmista:

    Tesla is suing drivers who complain about their cars after accidents – and winning | The Independent

    Ei taida tulla Teslaa tähän talouteen.

    Leave a comment:


  • naikou
    replied
    Semmoinen talous missä ei kotona mahdollista ladata autoa niin ei mitään järkeä tai jos haluaa tehdä elämästä vaikeampaa niin siitä vaan sitten

    Leave a comment:


  • jani
    replied
    Originally posted by pyroz View Post

    Tuo sinun edellinen viesti antoi aika päinvastaista kuvaa. "...Jaksavat istua laturissa...". Ihan kuin sivuutettaisiin kokonaan se, että suurin osa sähköautoilijoista ei istu missään laturissa. Auto ladataan kun katotaan kotona pornoa ja veivataan käteen kun vaimo on pilates treeneissä. Ei tartte mennä sinne huoltikselle likaamaan käsiään daisel pistooliin. Ei vaan tartte. Ajaa kotiin ja tökkää töpselin kiinni.
    Originally posted by ritariässä View Post


    Mitä optimia tuossa, jotta voi ostaa i4 ,melkein jokaisen i4 ostajan pakko käydä töissä, joskus vähän kauempanakin.

    Lapsiakin tuppaa tulemaan jos ei jaksa joka ilta yksin tumputtaa ja jaksa vaimon kanssa joka kerralla löysätä ennen ich kommea
    ​Tietääkseni esim. kaikilla ei ole mahdollista ladata autoa kotona ja ovat täysin julkisten laturien varassa.

    Ja "jaksavat laturissa istua" on ihan sähköautoiijan oma kommentti. Ystäväni on nyt kolme vuotta kulkenut reppurien hommissa sähköautolla ja kertoi että auto on pelannut tosin hyvin hänellä ja kaikin puolin hyvä laite mutta vituttaa välillä latureissa istua... mitä lie sitten todellsuudessa tarkoittanut.
    Last edited by jani; 12-02-2025, 19:07.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Oli taas suht sekavaa settiä, koska "ei näytä olevan kovinkaan harvinaista" tarkoittaa nyt sitä, että Nettiauton valikoimasta 4/140 i4:lla on ajettu 100000 kilometriä.

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Originally posted by jani View Post

    Nämä on näitä ikuisia optimiolosuhteita kuten se paljon puhuttu Lapin reissu

    Mutta pointti oli se että sähköautoilla voi ajaa tarvittaissa paljonkin kilsoja, kun yleensä suurella yleisöllä tälläkin foorumilla tuntuma on että sähköautoilla voi käydä korkeintaan lähiSiwassa veikkauksen tekemässä.

    Mitä optimia tuossa, jotta voi ostaa i4 ,melkein jokaisen i4 ostajan pakko käydä töissä, joskus vähän kauempanakin.

    Lapsiakin tuppaa tulemaan jos ei jaksa joka ilta yksin tumputtaa ja jaksa vaimon kanssa joka kerralla löysätä ennen ich kommea

    Leave a comment:

Working...
X