Suuri sähköautokeskustelu osa VIII

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Esko
    replied


    Yllätti kyllä positiivisesti toi 495tkm ajetun Model S:n akun kunto vaikka noissa 85:issa on esiintynyt just ongelmia varsinkin kosteudesta.



    Tuossa 350tkm ajetun taksikäytössä olleen Model 3:n akkukapasiteetti oli vielä 88%.


    Leave a comment:


  • Petteri75
    replied
    Originally posted by naikou View Post
    Muutamalla henkilöllä jotka tunnen on sähköauton hommaamisen jälkeen kummasti loppunut kiinnostus autoharrastusta kohtaan, ei varmaan saa enää fiilistä semmosesta haisevasta kovaäänisestä laitteesta mikä on vähän väliä rikki/menossa jostain, on vaikeampi ajaa ja kulkeekin huonommin kuin käyttis.
    Kokemusta on vain hybridista (530e), mutta ehkä vähän joo. Sähköllä saa melkein rajattomasti tehoa ja se ei paljoa maksa, siinä lähinnä tulee ajettua villasukkasillaan jotta ei tarvitse laittaa konetta käymään ja lataus riittää perille asti. Totta kai auton puunaus jne ovat tallella, mutta tietyllä tavalla se mitä polttomoottorilla voidaan saavuttaa, on jo. Ja sähköllä pääsee ohi, hiljaisemmin ja halvemmalla. Silti, jos tässä vielä pääsee ostamaan uudempaa autoa, valinta voi kohdistua hybridiin.

    Leave a comment:


  • mikae34
    replied
    Originally posted by Esko View Post

    Niin sitä pitää. Varmaan käy meillä sama, kunhan jälkikasvu kasvaa. Tallissa edelleen sähköauton lisäksi -66 Kupla ja toi kakkosauton virkaa ajava Mini on päivityksen alla johonkin nelioviseen, tehokkaampaan nelivetoiseen bensaturboon. Harrastaminen ei ole kuolemassa, mutta muuttaa muotoaan elämäntilanteiden mukana.



    Yhtä kiinnostaa enempi rassaaminen, toista ajaminen, kolmatta kiillottaminen/puunailu jne. Jollain on rahaa enempi käytössä, toisilla vähempi. Ihmiset vanhenee ja elämäntilanteet muuttuu. Miksi autoharrastamista pitäisi lähteä lokeroimaan? Se elää mukana ja muuttaa muotoaan matkan varrella. Jos 20 vuotiaana Kemppi + Sandels oli se juttu, niin ei välttämättä enää 50 vuotiaana ole..
    Hienosti sanottu. Asia on juuri noin. Avarakatseisuutta kaivataan.

    Leave a comment:


  • Esko
    replied
    Originally posted by Ju11i View Post

    Meillä käynyt juuri toisin päin… M3 liikkunut kesäisin huomattavasti enemmän kun jälkikasvu vaatii päästä ennemmin kulkemaan sillä mitä tylsällä plugarilla…
    Niin sitä pitää. Varmaan käy meillä sama, kunhan jälkikasvu kasvaa. Tallissa edelleen sähköauton lisäksi -66 Kupla ja toi kakkosauton virkaa ajava Mini on päivityksen alla johonkin nelioviseen, tehokkaampaan nelivetoiseen bensaturboon. Harrastaminen ei ole kuolemassa, mutta muuttaa muotoaan elämäntilanteiden mukana.

    Originally posted by Jarger View Post
    Se on varmaan väärä harrastaja sitten laitteella jos mielummin on paskomatta käsiään, tai sitten väärä harrastus muutenkin. Harrasteautoilu ja sähkökäyttis on kyllä mielestäni hyvin eri asioita.
    Sama kuin minkä tahansa uuden auton ostamisen jälkeen alkaisi avautua siitä kuinka on mukavaa kun ei tarvitse paskoa käsiään vaan on takuu. Kyllä tuolla väritetään lähinnä sähköautokehää pään päällä, joka on ok.Hienoa jos on löytänyt juttunsa ja pääsee myymään romut eteenpäin
    Yhtä kiinnostaa enempi rassaaminen, toista ajaminen, kolmatta kiillottaminen/puunailu jne. Jollain on rahaa enempi käytössä, toisilla vähempi. Ihmiset vanhenee ja elämäntilanteet muuttuu. Miksi autoharrastamista pitäisi lähteä lokeroimaan? Se elää mukana ja muuttaa muotoaan matkan varrella. Jos 20 vuotiaana Kemppi + Sandels oli se juttu, niin ei välttämättä enää 50 vuotiaana ole..

    Leave a comment:


  • naikou
    replied
    Originally posted by Masander View Post

    Mitä harrasteajoneuvoja näillä mainitsemillasi henkilöillä on ollut ennen sähköauton hommaamista?
    On ne ehkä enemmän semmosia foorumin showroom-osion kaltaisia pelejä ollut, harvinaisempia kuten alpinoita jne.​ tai kattavalla tehdasvarustuksella olevia malleja.

    Originally posted by Ju11i View Post

    Meillä käynyt juuri toisin päin… M3 liikkunut kesäisin huomattavasti enemmän kun jälkikasvu vaatii päästä ennemmin kulkemaan sillä mitä tylsällä plugarilla…
    Nuoriso melkein aina tykkää sporttisista menopeleistä, tai voihan plugarikin olla urheilullinen ainakin silloin kun hybridiakussa vielä on virtaa.



    Itse en ainakaan ajatellut luopua harrasteesta vaan sähköpeli tulisi lähinnä siksi koska jollain on pakko liikkua se suolavelli-kaamoskausi ja sitten taas touko-lokakuu välillä sillä ei tee mitään(paitsi hakee tarvittaessa varaosia)

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied
    Se on varmaan väärä harrastaja sitten laitteella jos mielummin on paskomatta käsiään, tai sitten väärä harrastus muutenkin. Harrasteautoilu ja sähkökäyttis on kyllä mielestäni hyvin eri asioita.
    Sama kuin minkä tahansa uuden auton ostamisen jälkeen alkaisi avautua siitä kuinka on mukavaa kun ei tarvitse paskoa käsiään vaan on takuu. Kyllä tuolla väritetään lähinnä sähköautokehää pään päällä, joka on ok.Hienoa jos on löytänyt juttunsa ja pääsee myymään romut eteenpäin

    Leave a comment:


  • Ju11i
    replied
    Originally posted by Esko View Post

    Totta tuokin. Samasta syystä edellinen M5 jäi seisomaan talliin vuosiksi, kun ei 5km työmatkalla voinut koskaan polkaista ja vapaa-ajalla intressit oli muualla kuin lähteä autoa ulkoiluttamaan erikseen. Nyt vielä jälkikasvun myötä vapaa-aika vieläkin enemmän kortilla.
    Meillä käynyt juuri toisin päin… M3 liikkunut kesäisin huomattavasti enemmän kun jälkikasvu vaatii päästä ennemmin kulkemaan sillä mitä tylsällä plugarilla…

    Leave a comment:


  • Masander
    replied
    Originally posted by naikou View Post
    Muutamalla henkilöllä jotka tunnen on sähköauton hommaamisen jälkeen kummasti loppunut kiinnostus autoharrastusta kohtaan, ei varmaan saa enää fiilistä semmosesta haisevasta kovaäänisestä laitteesta mikä on vähän väliä rikki/menossa jostain, on vaikeampi ajaa ja kulkeekin huonommin kuin käyttis.
    Mitä harrasteajoneuvoja näillä mainitsemillasi henkilöillä on ollut ennen sähköauton hommaamista?

    Leave a comment:


  • naikou
    replied

    Muutamalla henkilöllä jotka tunnen on sähköauton hommaamisen jälkeen kummasti loppunut kiinnostus autoharrastusta kohtaan, ei varmaan saa enää fiilistä semmosesta haisevasta kovaäänisestä laitteesta mikä on vähän väliä rikki/menossa jostain, on vaikeampi ajaa ja kulkeekin huonommin kuin käyttis.

    Leave a comment:


  • Esko
    replied
    Originally posted by MajorDrake View Post

    Itse kun ajelen vähän eksoottisimmilla vehkeillä nykyään (eri konsernin tuotteet) niin tehokkaassa polttomoottorisessa on sellainen juttu että työmatka (18 km) on jo aikalailla ohi kun se polttis on sellaisissa lämmöissä että niitä tehoja uskaltaisi huoletta käyttää (eli öljyn lämmöt 80++ astetta)...

    Patteriautolla ei tarvitse odotella lämpeämistä...

    Omat bensa-autoilut ajoittuu avo kauteen jolloin se lämpiäminen sentään tapahtuu 10 km aikana.

    Muutoinhan tuollainen F90 olis ihan soiva käyttöpeli. Keskikulutus vaan sellaisella menee 2 numeroisille luvuille.

    G91 on itselle se seuraava Bemari jos merkkiin palaan.
    Totta tuokin. Samasta syystä edellinen M5 jäi seisomaan talliin vuosiksi, kun ei 5km työmatkalla voinut koskaan polkaista ja vapaa-ajalla intressit oli muualla kuin lähteä autoa ulkoiluttamaan erikseen. Nyt vielä jälkikasvun myötä vapaa-aika vieläkin enemmän kortilla.

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Vahinkotupla
    Last edited by MajorDrake; 22-02-2025, 11:18.

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Originally posted by Esko View Post
    Varmasti M5 kuulostaa nopeasti ajateltuna hauskemmalta, jos ei tarvi miettiä yhtään mitä tuollaisen auton ylläpito maksaa tai kuinka käytännöllinen se on ympärivuotisessa ajossa
    Itse kun ajelen vähän eksoottisimmilla vehkeillä nykyään (eri konsernin tuotteet) niin tehokkaassa polttomoottorisessa on sellainen juttu että työmatka (18 km) on jo aikalailla ohi kun se polttis on sellaisissa lämmöissä että niitä tehoja uskaltaisi huoletta käyttää (eli öljyn lämmöt 80++ astetta)...

    Patteriautolla ei tarvitse odotella lämpeämistä...

    Omat bensa-autoilut ajoittuu avo kauteen jolloin se lämpiäminen sentään tapahtuu 10 km aikana.

    Muutoinhan tuollainen F90 olis ihan soiva käyttöpeli. Keskikulutus vaan sellaisella menee 2 numeroisille luvuille.

    G91 on itselle se seuraava Bemari jos merkkiin palaan.

    Leave a comment:


  • GameOver
    replied
    Originally posted by jani View Post

    Eiköhän tämä ole kumminkin ihan tuotantotaloudellinen juttu, ei kait kamerakaan toimi kovin hyvin jos se on kuran peitossa?

    Ts. taitaa olla vaan edullisempaa käyttää kameroita useampaan asiaan kuin asentaa erillisiä tutka-antureita yksittäistä asiaa varten?

    Kamerat ei tosiaan kuraisina toimi. Tosin iso osa siitä eteenpäinkatsomisesta tapahtunee tuulilasin sisäpuolelta. Ja sitä taas pidetään puhtaana kurakeleillä ihan kuskin tai automatiikan toimesta.

    Ja juu, kamera muuntautuu moneksi pelkän softan avulla (kuvankäsittely). Toki olosuhteet aiheuttaa haasteita niiden kanssa.
    Esimerkiksi kymmenen vuotta sitten Nissaneissa takakameran kanssa kytättiin kuollutta kulmaa. Sen vuoksi esimerkiksi sen ajan qashqaissa oli oma pesuri takakameralle.
    Se taas ei ollut kustannustehokas kokonaisuus ja vaihtui puskurin sisäpuolisiin erillisiin tutka-antureihin, joiden kanssa kuolleen kulman valvontaa päätyivät sitten tekemään.

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied
    Originally posted by Silmaauki View Post

    Onko sinulla joitain esimerkkejä siitä miten rahalla saa oikeutta Suomessa?

    Vai onko tämä taas vain semmoinen perusteeton heitto?
    Koetapa Suomessa alkaa käymään oikeutta persaukisena, ei tule tapahtumaan. Ja oikeutta taas et voi saada jos ei ole rahaa käydä sitä.
    Keskisellekin meinasi aikoinaan käydä kylmät, mutta onneksi oli rahaa käydä oikeutta. Muuten ois jäänyt kyllä miehestä ikävä leima pahimmalla mahdollisella tavalla.
    Kuten Roope Ankka sanoi "raha maailmaa pyörittää" ja noin mm. Suomessa. Ei nämä naapurin asialla toimivatkaan sitä hyvää hyvyyttään tee ja vanha sanonta siitä lauluista ja leivästä pitää myös paikkansa.

    Leave a comment:


  • MarQu
    replied
    Originally posted by Esko View Post

    Toimii. Noi kaikki kamerat liittyy autopilotin, adaptiivisen vakkarin, pysäköintiavustimen ja muiden tiellä pysymiseen liittyvien turvavarusteiden toimintaan. Tesla mm. luopui parkkitutkista koska ne ei toimi talvella ja kurakeleillä ja ”parkkitutka” hoituu kameroilla nykyään.

    https://www.tesla.com/ownersmanual/m...12FF7961F.html
    Paremmin nuo tutkat toimii kuin kamerat talvella. Mulla on tuommonen väliinputoaja malli mistä löytyy molemmat. Takakamera esim on todella helposti kurassa mutta silti tutkat pelaa. Yksittäisiä kertoja on tutkat herjannu kun on ollut jäätä niiden päällä tai tosi kova lumipölly peittäny takapuskurin.

    Pyyhkijät on kyllä oma lukunsa joskus ihmettelee että oisko liikaa vaadittu semmonen perinteinen aikaperusteinen tihku. Ehkä tuo joskus softapäivityksissä paranee tai sitten ei.
    Last edited by MarQu; 18-02-2025, 15:14.

    Leave a comment:

Working...
X