Originally posted by jani
View Post
Suuri sähköautokeskustelu osa VIII
Collapse
X
-
Tuo sinun edellinen viesti antoi aika päinvastaista kuvaa. "...Jaksavat istua laturissa...". Ihan kuin sivuutettaisiin kokonaan se, että suurin osa sähköautoilijoista ei istu missään laturissa. Auto ladataan kun katotaan kotona pornoa ja veivataan käteen kun vaimo on pilates treeneissä. Ei tartte mennä sinne huoltikselle likaamaan käsiään daisel pistooliin. Ei vaan tartte. Ajaa kotiin ja tökkää töpselin kiinni.
-
Nämä on näitä ikuisia optimiolosuhteita kuten se paljon puhuttu Lapin reissuOriginally posted by ritariässä View Post
Hmm, vaikkapa 5 pv viikossa ajelee vaikka pk seutu- Lahti välin töihin ja muut siwa/apteekkireissut päälle plus mukulat kaverille tms ja tekee sen 250km/pv. Tätä jos vaikka vuoden aikana tekee 40 viikon ajan, tulee tasan 50000km mittarin. Jääköön noi noin 12 viikkoa ajamatta lomien/flunssa/krapulapäivien takia.
Tämän kun kertaa kahdella vuodella, tulee se 100000km.
I4 sen verran iso jo akku ettei tartte 250km/pv ajeluilla koskaan välilatailla, vaan vetelee kotiseinästä sitä 11kw pistokkeesta akkuun ja joka aamu akku 100%, jos uskaltaa täyteen vetää.

Mutta pointti oli se että sähköautoilla voi ajaa tarvittaissa paljonkin kilsoja, kun yleensä suurella yleisöllä tälläkin foorumilla tuntuma on että sähköautoilla voi käydä korkeintaan lähiSiwassa veikkauksen tekemässä.Last edited by jani; 12-02-2025, 13:39.
Leave a comment:
-
Hmm, vaikkapa 5 pv viikossa ajelee vaikka pk seutu- Lahti välin töihin ja muut siwa/apteekkireissut päälle plus mukulat kaverille tms ja tekee sen 250km/pv. Tätä jos vaikka vuoden aikana tekee 40 viikon ajan, tulee tasan 50000km mittarin. Jääköön noi noin 12 viikkoa ajamatta lomien/flunssa/krapulapäivien takia.Originally posted by jani View Post
Vaihtoautoja huvinkseen katsellut niin pakko nostaa hattua sähköautoilijoille, jaksaa ne istua tienpäällä ja laturissa.. ei näytä olevan kovinkaan harvinaista että esim. i4ssa on +100tkm 2vuoden jälkeen mitttarissa, siinä saa joka reissupäivä työstää ainakin yhden akullisen sähköä harokoille.
Tämän kun kertaa kahdella vuodella, tulee se 100000km.
I4 sen verran iso jo akku ettei tartte 250km/pv ajeluilla koskaan välilatailla, vaan vetelee kotiseinästä sitä 11kw pistokkeesta akkuun ja joka aamu akku 100%, jos uskaltaa täyteen vetää.
Leave a comment:
-
Ei noita taida kyllä nettiautossa montaa olla yli 100tkm menty. Joka kerta jaksaa ihmetyttää noi "sähkö on sinistä" asiat korissa ja sisälläkin. Teslassa on taidettu ainakin kolmosessa tältä välttyä, eipä se tosin enää juuri siinä kokonaisuudessa vaikuttaisi.Originally posted by jani View Post
Vaihtoautoja huvinkseen katsellut niin pakko nostaa hattua sähköautoilijoille, jaksaa ne istua tienpäällä ja laturissa.. ei näytä olevan kovinkaan harvinaista että esim. i4ssa on +100tkm 2vuoden jälkeen mitttarissa, siinä saa joka reissupäivä työstää ainakin yhden akullisen sähköä harokoille.
Kolmos tesloja alkaa olemaan jo niin paljon ajettuja että voi ruveta miettimään mikä on arvo osissa myytynä.
Leave a comment:
-
Vaihtoautoja huvinkseen katsellut niin pakko nostaa hattua sähköautoilijoille, jaksaa ne istua tienpäällä ja laturissa.. ei näytä olevan kovinkaan harvinaista että esim. i4ssa on +100tkm 2vuoden jälkeen mitttarissa, siinä saa joka reissupäivä työstää ainakin yhden akullisen sähköä harokoille.
Leave a comment:
-
Joo ei se pyöräilykään ilmaista ole. Jos autoilussa menee suunilleen tonni niin se on pyöräilyssä 200. Tullut nuokin tutuksi kun itsellä 3 pyörää ja koko porukalla 7. Nyt jousto pyörään eka iskarihuolto tehtävä niin kaikkine tarpeineen se on vajaa 500. Toki seuraava kerta ei ehkä maksa kun 110.Originally posted by anv View PostVähän offtopiccia. Kalleimmat kilometrit ikinä olen ajanut polkupyörällä! Nimittäin, olin vähän huonossa hapessa ja ostin sähköpyörän 1900eur, joskos saisin liikuttua enemmän. Noh, sitten iski diabeteksen aiheuttama polyneuropatia tasapaino-ongelmineen ja pyöräily jäi. Myin tuon pyörän pois 2v myöhemmin 25km ajettuna hintaan 900eur. Elikäs 1000eur/25km
, saa laskea itte eur/km
Ihmeen pienistä rahoista sitä täällä bmw leirissäkin väännetään.. Kohta ei varmaan saisi pohjoiseenkaan mennä ollenkaan
Leave a comment:
-
Joo ei ole köyhien paikka Lappi. Sosialistien ja Vihreiden ehkä, kun sen voi tehdä toisten rahoilla. Jos joku tienaa vähän rahaa, niin halvempi taitaa olla lentää etelään pakoon, voi sitten siellä kirjoitella someen ahdistumisviestejä Etelä-Suomen vähälumisista ja liian lämpimistä talvista. Kokkolan korkeudella saa läpsiä itseä tyhjällä lompakolla ohtaan ja mennä tekeen lumitöitä tippa silmässä
Leave a comment:
-
Ei tää turha ollut, puolikuolleelle foorumille pukkasi mukavasti viestejä.
Kyllä ne Rukan ja Levin rinneravintolat osaa etelän väen kukkarot tyhjentää maksoi matkat mitä tahansa, pieni kulu siinä konkurssissa
Leave a comment:
-
Ideana tässä on se, että isossa kuvassa tuolla ei ole mitään merkitystä, vaikka sähköautoilu Lappiin maksaisi saman verran kuin polttomoottoriautolla. Kukaan ei aja jatkuvasti Lappiin ja takaisin sähköautolla vaan kyse on nimenomaan koko autoilun kuluista. Tällaisten artikkelin jullkaiseminen on turhaa ja ihan yhtä turhaa on sun jo mainittu "kattokaa, sähköautoilu maksaakin paljon" -hekumointi.Originally posted by ritariässä View Post
Jutussa lukee ihan selvästi. Alla laiton copypastaus ilman toimituksen lupaa
-‐--‐‐
Pulkkinen selvisi pitkästä matkasta neljällä latauksella. Matkaan kului taukoineen aikaa noin 13,5 tuntia. Latauskulut tuhannen kilometrin ajomatkalta olivat noin 48 euroa. Polttomoottoriautolla polttoainekulut olisivat moninkertaiset.
Pulkkisen latauskuluihin on myös laskettu mukaan pysähdys Jyväskylässä, jossa hänen ei pitänyt maksaa sähköstä. Kustannuksissa ei sen sijaan ole huomioitu akun latauskululuja matkaan lähtiessä tai perille saavuttaessa.
-‐‐---‐---
Mitään väärää päätelmää en tehnyt, oma havainto miten harhaan johtavaa uutisointi voi olla, 48€ mennyt matkan täyttölatauksiin ja perään kerrotaan polttomoottorisella saman maksavan moninkeraisesti kun todellisuudessa samalla matematiikalla dieselillä 1000km maksaakin 0€
4 pakkolatausta = 48€, nolla pakkotankkausta = 0€
Yhdellä ajolla ei ole mitään merkitystä muuten kuin korkeintaan siihen, että tiedetään sähköautoreissun elelästä Lappiin maksavan yhteen suuntaan noin 50€, joka ei esim lomabudjetissa ole yhtään mitään.Last edited by PNM2; 10-02-2025, 12:02.
Leave a comment:
-
Jutussa lukee ihan selvästi. Alla laiton copypastaus ilman toimituksen lupaaOriginally posted by pyroz View Post
Jos FLTP-jutussa oli täysin sivuutettu kotona tehty alkulataus niin sittenhän se pitää siihen kulutukseen lisätä tietysti (ja vähentää perille päästyä sitten akussa edelleen oleva energia). Eli täysin oikea havainto ja mielestäni virhe jättää laskelmista ulos tuollaisessa testissä.
Mutta isompi asia tässä nyt on se, että sinunkin kirjoituksista paistaa kauas tuosta vedetty väärä päätelmä: "Kattokaa nyt sähköllä ajaminen on kallista!" Lapinreissu on joillekin kerran elämässä kokemus ja monille kerran talvessa. Lomareissulla jos meneekin 30€ enemmän rahaa liikkumiseen kuin arkena menee vastaavalla matkalla kotilatauksin niin voi nyyh ja yyh sentään
-‐--‐‐
Pulkkinen selvisi pitkästä matkasta neljällä latauksella. Matkaan kului taukoineen aikaa noin 13,5 tuntia. Latauskulut tuhannen kilometrin ajomatkalta olivat noin 48 euroa. Polttomoottoriautolla polttoainekulut olisivat moninkertaiset.
Pulkkisen latauskuluihin on myös laskettu mukaan pysähdys Jyväskylässä, jossa hänen ei pitänyt maksaa sähköstä. Kustannuksissa ei sen sijaan ole huomioitu akun latauskululuja matkaan lähtiessä tai perille saavuttaessa.
-‐‐---‐---
Mitään väärää päätelmää en tehnyt, oma havainto miten harhaan johtavaa uutisointi voi olla, 48€ mennyt matkan täyttölatauksiin ja perään kerrotaan polttomoottorisella saman maksavan moninkertaisesti kun todellisuudessa samalla matematiikalla dieselillä 1000km maksaakin 0€
4 pakkolatausta = 48€, nolla pakkotankkausta = 0€Last edited by ritariässä; 10-02-2025, 11:54.
👍 2Leave a comment:
-
Vähän offtopiccia. Kalleimmat kilometrit ikinä olen ajanut polkupyörällä! Nimittäin, olin vähän huonossa hapessa ja ostin sähköpyörän 1900eur, joskos saisin liikuttua enemmän. Noh, sitten iski diabeteksen aiheuttama polyneuropatia tasapaino-ongelmineen ja pyöräily jäi. Myin tuon pyörän pois 2v myöhemmin 25km ajettuna hintaan 900eur. Elikäs 1000eur/25km
, saa laskea itte eur/km
😀 1😎 1Leave a comment:
-
Jos FLTP-jutussa oli täysin sivuutettu kotona tehty alkulataus niin sittenhän se pitää siihen kulutukseen lisätä tietysti (ja vähentää perille päästyä sitten akussa edelleen oleva energia). Eli täysin oikea havainto ja mielestäni virhe jättää laskelmista ulos tuollaisessa testissä.Originally posted by ritariässä View PostEn ole sähköautovastainen, ajanut sähköautolla kymmeniätuhansia kilometrejä, samoin lataushybrideillä, joten se siitä.
Se vesisade ja muuten paska ajokeli koskee kaikkia autoilijoita oli petroolia taikka vetyä tankissa.
Tuotiin vain esille miten päin persettä oli lehtijutussa tuotu matkakulut esille ja lähdettiin niitä tarkemmin perkaamaan. Todettiin ettei se sähköautoilu kaikissa tapauksissa ole edullista vaikka parhaimmillaan hyvinkin edullista.
Mikä tässä väärää?
Paljon ja pitkää matkaa ajava kärsii tästä eniten ja kulut voivat vaihdella paljonkin, jos vaikka se tuplahintainen latausasema tulee valituksi taikka vettä sataa, kuten harva se päivä suomessa.
Mutta isompi asia tässä nyt on se, että sinunkin kirjoituksista paistaa kauas tuosta vedetty väärä päätelmä: "Kattokaa nyt sähköllä ajaminen on kallista!" Lapinreissu on joillekin kerran elämässä kokemus ja monille kerran talvessa. Lomareissulla jos meneekin 30€ enemmän rahaa liikkumiseen kuin arkena menee vastaavalla matkalla kotilatauksin niin voi nyyh ja yyh sentään
👎 3Leave a comment:
-
Ei otaOriginally posted by ritariässä View Post
Ottaako keskustelu noin koville että pitää mennä henkilökohtaisuuksiin.
Tässä kuule isossa kuvassa niin paljon opittavaa, ettei olla kuin pintaraapaisun tasolle päästy ja isoja mokia ja tyhmyyksiä tulee tehtyä ja tullaan tekemään,muuten ei opi.
En toisaalta muista mainitsemaasi asiaa, eikä sillä väliäkään.
Avointa ja monipuolista keskustelua tässä ajettiin takaa eikä mitään nokittelua ja omien ajatusten/laskelmien esiintuonti ei ole muuta kuin rakentavan keskustelun avaamista.
Eikai se auton hankkiminen noin monimutkainen asia ole vai mistä edes puhut? Sinun juttujen perusteella se dieselauto kuulostaa juurikin oikealta valinnalta sinulle.
👎 3Leave a comment:
-
Saahan sitä ihmetellä. Varmasti M5 kuulostaa nopeasti ajateltuna hauskemmalta, jos ei tarvi miettiä yhtään mitä tuollaisen auton ylläpito maksaa tai kuinka käytännöllinen se on ympärivuotisessa ajossa. DatasheetitOriginally posted by Silmaauki View Post
Jaa, tässä oli kyse käytetyistä. Tämä jäi itseltäni ymmärtämättä. Ihmettelen kyllä jos kolme vuotta sitten nuo olisivat hankintahinnaltaan olleet samassa kategoriassa. Olisin mielelläni ostanut sen käytetyn M5:n Teslan hinnalla.
Ton F10 M5:n maantie kulutus ei tosin ole lainkaan esittämässäsi haarukassa. Datasheetien mukaan se olisi 7,6l/100km.
Leave a comment:
-
Ottaako keskustelu noin koville että pitää mennä henkilökohtaisuuksiin.Originally posted by Esko View Post
Kuitenkin vielä tovi sitten luulit täysin ummikkona sähköauton ilmastoinnin etäkäyttöä vastaavaksi kuin polttomoottoriauton taukotuuletus. Mutta sehän on mukava, että kokemustakin on alkanut karttumaan. Toivottavasti muistakin kuin patonkimaan sähköautoista.
Sori, ei vaan jaksa enää lähteä vänkäämään tosta kulutuksesta sadannen kerran. Keskustellaan vaikka välillä sähköautopaloista. Niistä ei ole mainittu viimeiseen pariin sivuun vielä ollenkaan.
Tässä kuule isossa kuvassa niin paljon opittavaa, ettei olla kuin pintaraapaisun tasolle päästy ja isoja mokia ja tyhmyyksiä tulee tehtyä ja tullaan tekemään,muuten ei opi.
En toisaalta muista mainitsemaasi asiaa, eikä sillä väliäkään.
Avointa ja monipuolista keskustelua tässä ajettiin takaa eikä mitään nokittelua ja omien ajatusten/laskelmien esiintuonti ei ole muuta kuin rakentavan keskustelun avaamista.
👍 2Leave a comment:
Leave a comment: