Suuri sähköautokeskustelu osa VIII

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by naikou View Post
    Vuodessa 35000km eli suunnilleen 100km/päivä niin dieseliin menee jo kolme tankillista kuukaudessa ja verrataan sitä vaikka johonkin roikkaladaan mitä laddaillaan vain himassa ja 8snt/kWh kiinteähintaisella sähkösopimuksella jolloin yhden päivän kilometrit maksaa sähköautoillessa vain noin 2€ kun dieselivatkuli syö reilun 9€ edestä polttoainetta jo tuolla matkalla eli on aika tuntuvasti edullisempia kilometrejä sähköllä.

    E: pointti siis että ei paljoo tunnu vaikka jonkun lomareissun lataamiset maksaisi 2x dieseliin verrattuna kun arkikäyttö on noin edullista.
    Pileen taisi mennä akkuun menevän sähkönhinta, puuttuu siirtopuoli kokonaan laskelmasta. Samoin häviöt jätit laskematta ehkä (10%) Edullista kotisähkö toki on joka tapauksessa.

    Ja tuollaisessa nurkka-ajaelussa kulutus tupaa nousemaan polttomoottorisessa aika paljon.Eli ko. profiililla sähköauto on edullisimmillaan. Ja mitä enemmän on pidempää ajoa sen lähemmäs muuttuvat kulut nousee polttomoottoriautoa.

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    En ole sähköautovastainen, ajanut sähköautolla kymmeniätuhansia kilometrejä, samoin lataushybrideillä, joten se siitä.

    Se vesisade ja muuten paska ajokeli koskee kaikkia autoilijoita oli petroolia taikka vetyä tankissa.

    Tuotiin vain esille miten päin persettä oli lehtijutussa tuotu matkakulut esille ja lähdettiin niitä tarkemmin perkaamaan. Todettiin ettei se sähköautoilu kaikissa tapauksissa ole edullista vaikka parhaimmillaan hyvinkin edullista.

    Mikä tässä väärää?

    Paljon ja pitkää matkaa ajava kärsii tästä eniten ja kulut voivat vaihdella paljonkin, jos vaikka se tuplahintainen latausasema tulee valituksi taikka vettä sataa, kuten harva se päivä suomessa.



    Leave a comment:


  • Esko
    replied
    Originally posted by ritariässä View Post
    Olisin Eskolta odottanut joitan numeroita kommentin pohjalle.

    Nyt ollaan Kuusamossa ja pitäs päästä takaisin Mikkeliin missä MG4 kuski asuu eli sellainen 600km matka ilman turhia mutkitteluja ja koska ollaan kaukana kotoa, matkalla ei voida hyödyntää edullista kotisähköä.

    Oletus että nuukana sähköautoilijana lataa ABC asemilla noin 35snt hintaista sähköä. Lehtijutun perusteella jää käsitys että hörppii noin 20kwh kulutuksella ja tästähän tulee sataselle ABC pikalataussähkön hinnalla 7€/100km. On tietty pitkillä matkoilla riski että pitää ladata sähköä erihintaisesta töpselistä ja hinnaksi voi tulla 39snt taikka 49snt ja näiden jälkeen 100km maksaa 7,8€/9,8€/100km.

    Sitten Dieselillä matkaan, esim vastaavan koko/teholuokan Bemari vertailukohteeksi, vaikka joku f20 120d tms joka menee helposti 4,5L/100km talvista marssivauhtia körötellessä.

    Otetaan vaikka 1,7€/Litra laskelmaan ja tekee 7,65€/100km. Otetaan vaikka kalliissa paikassa tankatut naftat eli vaikka 1,8€/L hi taista ja tekee sataselle 8,1€/100km

    Neste varkaudessa näkyy olevan dieseli nyt 1,644 euroa litra eli sillä ajaa 100km 7,398€/100km

    Sanoisin, ellet lataa halvinta pikasähköä reissussa, MG4 sähköauto vs vastaavan luokan dieseli, tulee sähköautolla ajaminen kalliimmaksi "polttoainekulujen" osalta!
    Helppo todeta, jos matkalatauksiin on mennyt 48€ 1000km matkalla, että vaikka tuohon lisäisi lähdön ja maaliintulonkin lataukset, niin jäädään 85€ alle. Sen verran tiedän, että tuolla FLTP-reissulla kelit oli normaalia kuluttavammat eli alkumatka Oulun yläpuolelle asti oli täysi vesikeli ja loppumasta paikoitellen lumipyryssä. Molemmat omiaan lisäämään kulutusta vierintävastuksen lisääntyessä. Päälle vielä, että missä on ladattu ja mihin hintaan, niin mahdoton yhtälö alkaa laskemaan todellisia kustannuksia puhtaasta tiedon puutteesta. Kyseisen auton omistaja tuskin on hankkinut tuollaista pieniakkuista sähköautoa ajaakseen päivittäin 1000km siirtymiä eli todennäköisesti arjen ajoprofiili on ihan toisenlainen ja auto ladataan edullisesti pääasiassa kotona. Pitäisikö kuljettajan vaihtaa pikkudieseliin sen takia, että sillä voisi päästä tuon 1000km testimatkan samaan hintaan tai jopa muutaman euron edullisemmin? Vai mihin noita tarkkoja laskelmia kaipaat? Saa noita numeroita kukin pyöritellä teoriassa omalla kotisohvalla, jos kokee virtuaalipippelinsä noista turpoavan. Voittajia ei ole, mutta ärtyneitä sähköautojen vastustajia kyllä riittää.

    Omalla autolla ei tuollaisiin kulutuksiin pääse enkä ole ikinä ajanut tuolla 1000km ajosuoritetta putkeen. Omat ajot hoituu 95%:sti kotilatauksen voimin edullisesti. Jos lähdetäänkin pohjoisessa käymään, niin tiedän senkin sujuvan järkevillä kustannuksilla. Esim. joululomalla Kuusamon reissun julkiset lataukset maksoi menomatkalla 47€ ja paluumatkalla 51,50€ ABC:n lataushistorian mukaan. Kulutus oli jotain 20-25kwh välimaastossa. Autoa hankkiessa vaihtoehtoina olleiden vastaavan tehoisten bensavehkeiden keskikulutus olisi ollut samalla matkalla 10-15l/100km, että siitä voi taas ynnäillä paljonko tuo 750km siirtymä per sivu olisi maksanut.

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Kotilataaja ajaa edullisesti sähköautolla, se on selvä peli, mutta jos ostaa lehtijutun perusteella sähköauton ja kuvittelee etelän miehenä ajelevan edullisesti Lappiin, pettyy pahasti.

    Tällä foorumillaon muutama sähköautoilija, jotka kertoo avoimesti, niin kulutuksista kuin matkavauhdista ja tulee reilu ja rehellinen kuva kuluista kun yleensä sähköautoijat mielellään esittävät aina sen edullisimman mukaan ja ainahan se ei toteudu.

    Leave a comment:


  • naikou
    replied
    Vuodessa 35000km eli suunnilleen 100km/päivä niin dieseliin menee jo kolme tankillista kuukaudessa ja verrataan sitä vaikka johonkin roikkaladaan mitä laddaillaan vain himassa ja 8snt/kWh kiinteähintaisella sähkösopimuksella jolloin yhden päivän kilometrit maksaa sähköautoillessa vain noin 2€ kun dieselivatkuli syö reilun 9€ edestä polttoainetta jo tuolla matkalla eli on aika tuntuvasti edullisempia kilometrejä sähköllä.

    E: pointti siis että ei paljoo tunnu vaikka jonkun lomareissun lataamiset maksaisi 2x dieseliin verrattuna kun arkikäyttö on noin edullista.
    Last edited by naikou; 09-02-2025, 17:04.

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Delete.
    Last edited by ritariässä; 09-02-2025, 16:29.

    Leave a comment:


  • makebm5
    replied
    Originally posted by ritariässä View Post
    Olisin Eskolta odottanut joitan numeroita kommentin pohjalle.

    Nyt ollaan Kuusamossa ja pitäs päästä takaisin Mikkeliin missä MG4 kuski asuu eli sellainen 600km matka ilman turhia mutkitteluja ja koska ollaan kaukana kotoa, matkalla ei voida hyödyntää edullista kotisähköä.

    Oletus että nuukana sähköautoilijana lataa ABC asemilla noin 35snt hintaista sähköä. Lehtijutun perusteella jää käsitys että hörppii noin 20kwh kulutuksella ja tästähän tulee sataselle ABC pikalataussähkön hinnalla 7€/100km. On tietty pitkillä matkoilla riski että pitää ladata sähköä erihintaisesta töpselistä ja hinnaksi voi tulla 39snt taikka 49snt ja näiden jälkeen 100km maksaa 7,8€/9,8€/100km.

    Sitten Dieselillä matkaan, esim vastaavan koko/teholuokan Bemari vertailukohteeksi, vaikka joku f20 120d tms joka menee helposti 4,5L/100km talvista marssivauhtia körötellessä.

    Otetaan vaikka 1,7€/Litra laskelmaan ja tekee 7,65€/100km. Otetaan vaikka kalliissa paikassa tankatut naftat eli vaikka 1,8€/L hi taista ja tekee sataselle 8,1€/100km

    Neste varkaudessa näkyy olevan dieseli nyt 1,644 euroa litra eli sillä ajaa 100km 7,398€/100km

    Sanoisin, ellet lataa halvinta pikasähköä reissussa, MG4 sähköauto vs vastaavan luokan dieseli, tulee sähköautolla ajaminen kalliimmaksi "polttoainekulujen" osalta!
    Mitä opimme tästä. Kalleimmillaan sähköautoilu voi olla jopa yhtä kallista kuin diesel autoilu yhtä matkaa kohden. Vuosi tasolla kuitenkin selvästi halvempaa jollei ajele useiden satojen kilometrien päivä matkoja ja ei ole mahdollista ladata kotona.

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Olisin Eskolta odottanut joitan numeroita kommentin pohjalle.

    Nyt ollaan Kuusamossa ja pitäs päästä takaisin Mikkeliin missä MG4 kuski asuu eli sellainen 600km matka ilman turhia mutkitteluja ja koska ollaan kaukana kotoa, matkalla ei voida hyödyntää edullista kotisähköä.

    Oletus että nuukana sähköautoilijana lataa ABC asemilla noin 35snt hintaista sähköä. Lehtijutun perusteella jää käsitys että hörppii noin 20kwh kulutuksella ja tästähän tulee sataselle ABC pikalataussähkön hinnalla 7€/100km. On tietty pitkillä matkoilla riski että pitää ladata sähköä erihintaisesta töpselistä ja hinnaksi voi tulla 39snt taikka 49snt ja näiden jälkeen 100km maksaa 7,8€/9,8€/100km.

    Sitten Dieselillä matkaan, esim vastaavan koko/teholuokan Bemari vertailukohteeksi, vaikka joku f20 120d tms joka menee helposti 4,5L/100km talvista marssivauhtia körötellessä.

    Otetaan vaikka 1,7€/Litra laskelmaan ja tekee 7,65€/100km. Otetaan vaikka kalliissa paikassa tankatut naftat eli vaikka 1,8€/L hi taista ja tekee sataselle 8,1€/100km

    Neste varkaudessa näkyy olevan dieseli nyt 1,644 euroa litra eli sillä ajaa 100km 7,398€/100km

    Sanoisin, ellet lataa halvinta pikasähköä reissussa, MG4 sähköauto vs vastaavan luokan dieseli, tulee sähköautolla ajaminen kalliimmaksi "polttoainekulujen" osalta!

    Leave a comment:


  • Esko
    replied
    Originally posted by ritariässä View Post
    https://www.is.fi/autot/art-2000011014352.html

    Matikkapää heittää sähköautoilijalla. 1000km matkalataukset 48€ ja jutun mukaan polttomoottorisen kulut olisivat moninkertaiset. Noh, pikkudiesel tai hybridikorolla kulkis max 5L/100km, joten about 85€ tekee.

    jutun mukaan lähtenyt täydellä akulla matkaan joten ähtötankkausta ei huomioitu, ja dieselillä lähtiessä tankkitäynnä ja 1000km päässä polttoainekulut samalla matikalla tasan 0€ ku ei tarvita välitankkauksia.
    Perus Ilta-Sanomien juttuja. Toki oli mainittu, että lähdön tai perille pääsyn latausta ei ole huomioitu. Vaikka nekin huomioisi, olisi kustannus edullisempi mitä mainitsemillasi verrokeilla.

    Hesarissa oli huomattavasti asiallisempi ja informatiivisempi lähestymiskulma tuohon FLTP1000-tapahtumaan.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post

    Jep tämä on tuubaa jota saa lukea koko ajan. Lähdetää täydellä akulla ja lasketaan vain lisälataukset ja lopussa akku on ajettu tyhjiin. Tuo diesel vertaus on

    Sähköseikalla pikalauksin laskettuna 34snt/kwh tuo reissu maksaa talvikulutuksella 120€ huomioiden lataushävikin. Todellisuudessa toki vähän halvempaa jos akun saa alkuun täyteen kolmasosa hintaan kotona.
    Laskin nopeesti että jos kotona saa akun tayteen hinnalla 10snt, niin matka maksaa ~72€
    Last edited by tiko4tiko; 08-02-2025, 19:58.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by ritariässä View Post
    https://www.is.fi/autot/art-2000011014352.html

    Matikkapää heittää sähköautoilijalla. 1000km matkalataukset 48€ ja jutun mukaan polttomoottorisen kulut olisivat moninkertaiset. Noh, pikkudiesel tai hybridikorolla kulkis max 5L/100km, joten about 85€ tekee.

    jutun mukaan lähtenyt täydellä akulla matkaan joten ähtötankkausta ei huomioitu, ja dieselillä lähtiessä tankkitäynnä ja 1000km päässä polttoainekulut samalla matikalla tasan 0€ ku ei tarvita välitankkauksia.
    Jep tämä on tuubaa jota saa lukea koko ajan. Lähdetää täydellä akulla ja lasketaan vain lisälataukset ja lopussa akku on ajettu tyhjiin. Tuo diesel vertaus on

    Sähköseikalla pikalauksin laskettuna 34snt/kwh tuo reissu maksaa talvikuluttuksella 120€ huomioiden lataushävikin. Todellisuudessa toki vähän halvempaa jos akun saa alkuun täyteen kolmasosa hintaan.
    Last edited by tiko4tiko; 08-02-2025, 19:53.

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied


    Matikkapää heittää sähköautoilijalla. 1000km matkalataukset 48€ ja jutun mukaan polttomoottorisen kulut olisivat moninkertaiset. Noh, pikkudiesel tai hybridikorolla kulkis max 5L/100km, joten about 85€ tekee.

    jutun mukaan lähtenyt täydellä akulla matkaan joten ähtötankkausta ei huomioitu, ja dieselillä lähtiessä tankkitäynnä ja 1000km päässä polttoainekulut samalla matikalla tasan 0€ ku ei tarvita välitankkauksia.

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Paljonkos näistä i4 saa tuunaamalla lisää tehoa?

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by jani View Post
    Koskahan nähdään ensimmäinen oikeasti tuunattu i4M50 tällä foorumilla?
    Kyllä niitä vielä tulee mutta iso osa autoista on takuulla, liisareita ym, jolloin niihin ei varmaan kovin paljoa haluta tehdä. i4 on niin uusi malli vielä, ettei tuunaamisesta kiiinnostuneet ole isossa kuvassa vielä näitä hankkineet. i4-ryhmissä näkee kyllä maailmalta jo suht hienoa jälkeä.

    Leave a comment:


  • Masander
    replied
    Originally posted by naikou View Post
    Palataan takaisin aikaan kun tuning oli tyyliin pelkkiä korisarjoja sekä äänentoistoa, menohaluja näihin ei enää tarvitse lisätä kun se puoli on kunnossa jo tehtaalta ja tarkoitan siis sitä mite lähtee valoista
    Näille tuli kyl naurettuu sillon parikytvuotta sit ku luki GTI MAGAZINEA ja siellä oli semmonen laatikko missä oli kerrottu mitä johonkin tuninkiautoon oli tehty: super hyper duper kuituinen korisarja, ralliratti, kromiset stagat vilkuille ja pyyhkimille, hiilikuitulook spoileri, 2x15” subwoofer, spl dynamics vahvistimia 10000w edestä, sheivatut ovenkahvat ja takaluukku, seibon konepelti, kynäruisku candy maalit ja lehtikultaa kojelaudassa. Sit ku päästiin tekniikka-kohtaan niin siellä ei lukenu muuta kuin että vakio 1.6 diesel vaparina ja kartiosuodattimella

    edit. Täähän oli joku velkanikkotopic joten laitetaas linkkiä
    Last edited by Masander; 07-02-2025, 18:40.

    Leave a comment:

Working...
X