Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530i vs 530d

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 10+
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2006
    • 2084
    • Nivala

    Originally posted by buksin-1 View Post
    OT: eikös se hopea e60 sportti ollutkaan sinun...usein nähty Nivalassa ja Ylivieskassa?
    Oli joo mutta sen myin Ouluun vanhemmalle herrasmiehelle joka ainakin sitä piti minun lisäkseni urheilullisena vaikka oli diesel Näitkö sen livenä jossain täällä? Näin sinun E60 ainakin tässä joku viikko sitten Ylivieskassa, ajoit tästä meidän liikkeen ohi, luulin M5:si mutta sitten hoksasin kenen auto se oli Oli se 535 pojat mahtava auto, alusta, varusteet ja tehot oli enemmän kuin kohdillaan. M3 jopa sillä nöyrytettiin

    Originally posted by pyroz View Post
    Ja toivottavasti kukaan ei käy väittämään, että traktorilta kuulostava dieselkone olisi _mitenkään_ urheilullinen.
    Kyllä minusta se E60 535Da M-sport oli urheillullinen, jopa paljo urheillullisempi kuin tuo nykyinen vanha M3. Ikä tietenki tekee tehtävänsä.

    Originally posted by Juhis View Post
    Oletko muuten koskaan huomannut, että 4,4 litraisella V8-koneella varustettua 540iA mallia muuten saa myös automaattilaatikolla. Ja on muuten heti 100 kertaa parempi kyyti, kuin kuorma-auton moottorilla varustetulal 530dA:lla..
    Noh noh Juhis. Tiedän että vihaat dieseleitä yli kaiken (varsinki volvoja) mutta koita ymmärtää meitä landelaisia ku tääl on noi välimatkat niin suuria Pikku hiljaa saadaan sunki pää kääntyyn Juhis jopa kerran suunnitteli 530 Da M-Sport touringia itsekin! Mut luonto ei antanu periksi ku kaikki sit vittuilis (voi olla että saan turpaan tän kommentin takia )
    Last edited by 10+; 17-08-2007, 13:27.
    E39 M5 -00

    Ex E60 530Da M-Sport -04
    Ex E39 M5 -00
    Ex E39 M5 -00 Individual
    Ex E36 3.0 M3 Cabrio -94
    Ex E36 3.0 M3 -93
    Ex E36 2.5 Cabrio -94
    Ex E36 3.2 M3 -97
    Ex E36 2.5 Coupe -93

    Comment

    • sirkus
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2004
      • 2195
      • kaustinen

      Joo ja mää tunnustan hankkineeni dieselin puhtaasti taloudellisista syistä ja en oo vieläkään tottunu traktorimaisiin ääniin edelleen ne ahdistaa. Tietty jos siirtyy vaikka jostain e30:sta e39 530d ohjaimiin voi olla et tuntuu hiljaselta ollakseen diesel mut kyllä 750ia:n jälkeen äänet on kauheet ja moottorin (joka sinänsä vie autoa mukavasti) vetoalue surkean lyhyt.
      Chrysler 300c crd touring 2010
      Daily driver
      Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
      Man cave on wheels
      Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
      Built not bought
      V8, only juice&milk come in 2 litres

      Kawasaki zzr1100 fighter


      Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

      Comment

      • bayern
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 1109
        • Tuusula

        Kyllä saa paljon vettä virrata vantaanjoessa ennenkuin diesel tulee olemaan ylivertainen bensaan nähden.
        Jokainen ostaa autonsa millä perusteilla haluaa, ja löpövehkeissä määräävänä tuntuu olevan aina taloudellisuus/vääntö, myös btcf:llä jos nyt katsoo vaikka tätä vanhaa topiccia.
        Jos muut edut kaatuu bensan hyväksi, taidan jatkossakin jättää polttoöljyn kodinlämmittäjille.
        EVERYBODY likes a little bit of ass, but NOBODY likes a smart-ass!


        Comment

        • culli
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2005
          • 378
          • Helsinki

          Kyllähän diesel ostetaan yleensä vain ja ainoastaan sen takia, että se on halvempi käyttää(tietyn km rajan jälkeen). Jos diesel ja bensa maksaisivat molemmat euron litra, kuinka moni vielä hakuaisi ajaa dieselillä? Uusissa koneissa kulutusetu ei ole dieselille kuin pari litraa.

          Ja mitä tulee siihen, että dieselkoneet kehittyvät nopeammin ja jättävät bensakoneet varjoonsa johtuu taas samasta asiasta. Siihen panostetaan mikä menee kaupaksi. Euroopassa ei yleisesti rankaista dieselillä ajavia niin kuin Suomessa ja uusien autojen myynnistä 70-80% on kiisseleitä. -Koska niilä on halvempi ajaa. Dieselin tehokehitykselle tulee kuitenkin raja vastaan jossain vaiheessa, kun kierroksia ei saada nostettua ja teho pitää ottaa hirveillä ahdoilla jolloin vääntöä on niin paljon, että paikat hajoaa.

          Uusi 335 bensa on hyvä esimerkki siitä, kuinka hyvä bensapeli voi ollakkaan.
          Jos käyttökustannukset olisivat samat, helvetisti mielummin i, kuin d.

          Uuudet bensapelit kestävätkin vielä ihan yhtä hyvin, kuin dieselit. Paljon ajettuja dieseleitä vain on enemmän myynnissä, kun kukaan ei raaski ajaa bensapelillä +70 tkm/vuosi.

          Moottorin ominaisuuksien puolesta bensa vie kuitenkin dieseliä 100-0 jos kulutusta ei tarvitse huomioida.
          G20 320i M-sport
          Alfa GTV 1750

          Comment

          • veku
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6324
            • P-Pohjanmaa

            Originally posted by Juhis View Post
            Oletko muuten koskaan huomannut, että 4,4 litraisella V8-koneella varustettua 540iA mallia muuten saa myös automaattilaatikolla. Ja on muuten heti 100 kertaa parempi kyyti, kuin kuorma-auton moottorilla varustetulal 530dA:lla..
            Itse yllätyin autoista kun ajoin 540at..luulin että se lähtee kuin purkka tukasta mutta todellisuudessa taitaa liikkua kuin lastutettu 530d :think

            Itse en ole dieselin enkä bensan kannattaja,ehkä suosikki olisi + kolmenlitrankuutonen tai kasibensa TURBOLLA.
            Ainakin oma kalusto on sellainen että 325:sta saa kepittää minkä kerkeää että pääsee auton edelle kun 530d hieman nilkkaa ojentaa niin lähtee..eli laiskan miehen kulkine toi 530d

            Mutta molemmissa on varmasti ne hyvät puolet,valitsee vaan itselle sopivan kuljettimen
            Last edited by veku; 17-08-2007, 15:20.
            F11 M550D
            E39 M5
            F26 3.0 Da M-Sport
            E61 535D M-Sport

            Comment

            • jaki
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2003
              • 2978
              • Uusimaa

              Originally posted by Juhis View Post
              Vertailukohdaksi Corvette C5:n hakureissu Saksasta. Ensimmäisellä tankilla pääsi 665km, keskikulutus 10,9 l / 100km. Tämä sisältä sekä NOPEAA ajoa autobaanalla, että kaupunkiajoa. Mittarissa oli välillä 265km/h lukemia, joista saa vaan haaveilla 530d nuhapumpulla, joka hikisesti saa kelattua 230km/h mittariin vapaassa pudotuksessa Mount Everestiltä. Ja normaali bensa bemareilla yleensä keskikulutukset on vaihdelleet vastaavilla reissuilla noin 9 - 10 l / 100km.
              Noh, noh, pitää olla vain oikea kori, että kerkiää. Ja tuostakin näkee (kulutus & kierroslukumittarista), että kuski (siis minä) on alkanut homoilemaan, samalla, kun on räpeltänyt kännykameran kanssa.
              Itse, kun laskin kannattavuuta, dieselin piti viedä vähintään 2 l/100km vähemmän kuin bensa, niin kannattaa. Hyvin on laskelma pitänyt paikkansa. Itse asiassa ero on jopa hieman isompi.
              Kulutuslukemista:
              meidän Saksa & Itävalta-reissula keskikulutus oli n 8. Vastaava reissu vei 528iA:lla hiukka alle 11.
              Last edited by jaki; 08-03-2012, 21:56.
              BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

              Comment

              • theelekrep
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2003
                • 1653
                • Vantaa

                Kannattais nyt bensamiesten uskoa että jotkut tykkää dieselistä, ihan oikeasti!

                Nyt kun olen uudempaa (vm.02-03) autoa ostamassa ja e46 mallissa tulen pysymään, niin en todellakaan edes ajattele muuta kuin 320d:tä.

                320i bemaria ei voi verrata lastutettuun 320d bemariin joten lähin bensavaihtoehto olisi sitten 325i.

                Perustelkaa minulle miksi ottaisin mielummin sen?
                e30 320i Touring • e34 525i • e36 325i sedan • e39 523iA • e46 320d sedan • e36 325 coupe • e36 323 coupe • e87 120d • e83 X3 3.0d • Harley Davidson XL1200 Nightster

                Comment

                • Laxa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2004
                  • 1363
                  • Tampere

                  Originally posted by culli View Post
                  Dieselin tehokehitykselle tulee kuitenkin raja vastaan jossain vaiheessa, kun kierroksia ei saada nostettua ja teho pitää ottaa hirveillä ahdoilla jolloin vääntöä on niin paljon, että paikat hajoaa.
                  Tehokehitykselle varmasti jossain vaiheessa tulee raja vastaan, mutta ainakin tällä hetkellä tehokehitys suhteessa kulutukseen menee sellaista vauhtia että alta pois. Kuten tämä 123d jossa 204hv/400Nm, tehot eivät mikään ihmeellisyys varsinaisesti, mutta vastaavasti 5,2 l/100km keskikulutus.
                  Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?

                  E30 325i Cabrio M-Tech II -91

                  EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
                  EX: E61 530xdAT -07
                  EX: E60 520dA Sedan -08
                  EX: F30 320dA xDrive Sport -13
                  EX: E39 530dAT -02
                  EX: E36 320iA -91
                  EX: R1150RT -03

                  Comment

                  • Lallevihtinen
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2006
                    • 690
                    • Tampere

                    Originally posted by theelekrep View Post
                    Kannattais nyt bensamiesten uskoa että jotkut tykkää dieselistä, ihan oikeasti!
                    Perustelkaa minulle miksi ottaisin mielummin sen?
                    Niinpä, en keksi muuta syytä kun että jos et tykkää pienestä savusta perässä.
                    sigpic
                    BMW E93 335i & BMW M550Dx
                    EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
                    XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

                    Comment

                    • SledgeHammer82
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1651
                      • Pk-seutu

                      Originally posted by Lallevihtinen View Post
                      Niinpä, en keksi muuta syytä kun että jos et tykkää pienestä savusta perässä.
                      ...tai naurettavan lyhyestä vetoalueesta. Itse en ainakaan Suomen maantieajo-olosuhteissa juurikaan perustanut e46 330d:stä. Löylyä riitti kyllä hetkellisesti, mutta kun ei löytynyt sopivaa vaihdetta rekan takana köröttelevän jonon ohitukseen. Eli kun taulapäät ajavat puskuri-puskurissa 70:ä 100:n alueella ja aukeaa ohituspaikka, niin bensavehkeellä voi laittaa kolmosen pesään ja auto kiihtyy puhtaasti 70:stä sinne 120:iin ja ohitus sujuu joutuisasti, näin jopa e34 525i:llä. Ainakin e46 330d:llä puolestaan veto kolmosella loppuu vähän reilussa satasessa ja vastaavasti nelonen ei jaksa vielä kunnolla vetää 70:stä. Lisäksi koko hommassa on vielä suolana pienoinen turboviive. Kokonaisuutena ohitus sujuu paljon eleettömämmin puoli litraa pienemmällä ja hieman tehokkaammalla bensamoottorilla.

                      Comment

                      • veku
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 6324
                        • P-Pohjanmaa

                        Originally posted by SledgeHammer82 View Post
                        ... Kokonaisuutena ohitus sujuu paljon eleettömämmin puoli litraa pienemmällä ja hieman tehokkaammalla bensamoottorilla.
                        Tai vielä paremmin steppidisulilla..ei tarvi arpoa että minkä vaihteen milloinkin laittaa painaa vaaan kaaaaaassuuuuuaa,ja sitten mennään suu

                        Kaikilla autoilla pääsee rekan ohi, 10 vuotta sitten oli litran koneella oleva micra kakkosautona ja sen 55 heppaakin ja vajaa 100 nm vei autoa aivan sairaasti tai ehkä muistan aika pahasti väärin
                        F11 M550D
                        E39 M5
                        F26 3.0 Da M-Sport
                        E61 535D M-Sport

                        Comment

                        • tabasco
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2007
                          • 851
                          • fin

                          Kummassakin, bensassa ja dieselissä, on kieltämättä puolensa. Mutta jos puhun omasta puolestani 30 Mm matkaa vuositasolla taittaen, dieselveron maksu ei suuremmin syö miestä, sillä tankkaaminen alkaa jo tuntua varsin mukavalta puuhalta aiempaan ajopeliin verrattuna.

                          Vieläkin on vieroitusoireita ison bensarivikuutosen +5000rpm laulusta (ja arvelen että tulee vastedeskin olemaan), toisaalta 330d yllättää vaivattomuudellaan ja käytännön suorituskyvyllään. Ja siitäkin lähtee aika munakas ääni kun lähtee kahdeksastakympistä kiihdyttämään nelosvaihde silmässä... enkä kyllä voi pokkanaamalla väittää, etteikö tuolla riittävästi ehtisi. Kone vetää kuitenkin nykydieseliksi aika laajalla kierrosalueella, tylsempiäkin nokivasaroita on.

                          On sitä aikoinaan 250D vaparidiisselimersullakin päästy rekkajonon ohi, kun viitsii vähän järkeillä missä sitä lähtee sivuuttamaan.

                          Comment

                          • pyroz
                            BTCF Member
                            • Nov 2002
                            • 6707
                            • PK-seutu

                            Osuu ja uppoo

                            S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                            Comment

                            • BMW
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2004
                              • 3822
                              • California

                              Nykyaikaisuuden mittapuussa dieselit on yliarvostettuja. Takavetoisia autoja ei olisi pitänyt olla viimeisimpään kymmeneen vuoteen mutta mihin luottavat kaikki arvostetuimmat autotehtaat tavallisista autoista aina katukilpureihin asti? Takavetoon.

                              Takavedolla ajo taloudellisempaa kuin etuveto? Ei.

                              Edullisempi valmistaa? Ei.

                              Jännittäjä Jounin suosikkivetotapa? Ei.

                              Nautinnollisempi ajaa? Jep.

                              Ei kaikkea voida millään laittaa järkevyyden piikkiin ja nähdä vain niitä nykyaikana. Kaikki yli 1.5 litraiset henkilöautot ovat turhakkeita. Kysymys vain kuuluu, kuinka turhia siitä isompimoottoriset autot ovat.

                              Itse kysymykseen palaten, ottaisin 530i:n. Nopeampi, nautinnollisempi ja parempi.

                              E420 cdi vaikuttais kyllä maukkaalta
                              P
                              R
                              N
                              D

                              Comment

                              • hurtta
                                Bimmer Fanatic
                                • Jun 2006
                                • 444

                                Originally posted by Cell View Post
                                Vakiona ainakin e39 530d:ssä on rail-paineen nostoaika muistaakseni 3s, joten mistäs ne teidän viiveettömät ja kerrasta ampuvat dieselit on saatu?

                                Kiihtyvyyden määrittää renkailla oleva vääntömomentti, joka on koneen kyseisellä kierrosluvulla saavuttama vääntö kerrottuna välityssuhteella. Sen takia on ihan paskapuhetta, että se 600nm väännön omaava diesel, jonka vääntökäyrä on suora, kiihtyy yhtä hyvin vitosella ja nelosella. Dieselit alkaa isommissa vauhdeissa hyytymään kun kierrokset kasvaa ja koneen vääntö putoaa. Semmosta se on kun suuttimista loppuu tuotto kesken ja alkaa se pikkuturbo ahdistaa.

                                Mukava vehje toi dieseli on kun itsekin sellaisella pidemmän aikaa ajellut, mutta samalla tavalla sitä saa polkea pienillä vaihteilla että se liikkuu.

                                Pitää myös muistaa, että jos bensa ja diesel kiertää saman verran satasessa, mutta dieselissä on kierrokset vaikkapa 2500rpm vaille rajoittimen ja bensassa 5000rpm vaille rajoittimen niin onko ylläri jos tulee eroja? 300nm bensa vs. 600nm diesel, tuplataan bensan kierrokset dieseliin nähden välityksiä muuttamalla samassa nopeudessa ja pyörille menee tasan sama vääntö.

                                - hienoa että palstalla on myöskin mielipiteitä jotka perustuvat akateemiseen teoriaan. Sillä ei vaan valitettavasti ole juurikaan merkitystä käytännön ja elävän elämän kanssa kuten niin monessa asiassa olemme huomanneet.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎