Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n jälkeen

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • TJJ
    replied
    Originally posted by Lakeson View Post
    Jostain syystä olen tehnyt saman havainnon, alkupään e39 on jostain syystä hiljaisempi kuin facelift. Väitän että sama ilmiö oli myös e34:n kohdalla, -89 vs. -94.
    Ennen kuin tuon "vanha on parempi" -johtopäätöksen tekee, pitäisi tietää noiden autojen varusteet (alusta, sisustan materiaali, korisarja, kattoluukku, kaatuvat takapenkit ja peilit) ja käytössä olleet rengaskoot. Ja myös auton ikä silloin kun havainto tehtiin. Ja myöskin se, onko tuulilasi alkuperäinen vai jälkikäteen vaihdettu.

    Jos ensin oli esim. karvalakki 523 16" renkailla ja kuluneilla puslilla ja sitten tuli m-sport 18" renkailla, nahkasisustalla, kaatuvilla takapenkeillä, himmenevillä ulkopeileillä ja kattoluukulla, niin lienee selvää, että tuo m-sport on äänekkäämpi. Jokainen noista varusteista lisää melua.

    Leave a comment:


  • Lakeson
    replied
    Originally posted by teropa View Post
    Kaikista hiljasin auto, mitä mulla on ollut oli 96vm 523iA.
    Jostain syystä olen tehnyt saman havainnon, alkupään e39 on jostain syystä hiljaisempi kuin facelift. Väitän että sama ilmiö oli myös e34:n kohdalla, -89 vs. -94.

    Leave a comment:


  • HC91
    replied
    Originally posted by 174000 View Post
    Että huomaako eron jos ainoana erona on nuo tuplalasit.
    En kyllä lähtisi sokkotestiin kovin luottavaisena varsinkaan kun en nyt ulkoa muista onko ha2:n toukka myös tuplalaseilla

    Leave a comment:


  • teropa
    replied
    Originally posted by r.w. View Post
    Ei tuo. Ihan lyömätön varuste muuten, mutta ei ne autosta kyllä yhtään hiljaisempaa tee.
    Komppaan. Lasit pysyy puhtaana/sulana, mutta äänieristyksen kannalta iha yhdentekevä.

    Tero

    Leave a comment:


  • 174000
    replied
    Originally posted by HC91 View Post
    Paha sanoa mikä on lasien osuus, kun minusta ylipäätään facelift on hiljaisempi kuin pre-facelift :think Ja tämä siis farmareiden kohdalla, sedaneista en tiedä.
    Tarkoituksena oli kysyä eroa juuri facelift touringien välillä. Että huomaako eron jos ainoana erona on nuo tuplalasit.

    Leave a comment:


  • r.w.
    replied
    Originally posted by 174000 View Post
    Tuoko noi tuplalasit kovinkin huomattavan lisän hiljaisuuden tuntuun? Onko jollain kokemusta molemmista?
    Ei tuo. Ihan lyömätön varuste muuten, mutta ei ne autosta kyllä yhtään hiljaisempaa tee.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by 174000 View Post
    Tuoko noi tuplalasit kovinkin huomattavan lisän hiljaisuuden tuntuun? Onko jollain kokemusta molemmista?
    Ei ole kokemusta, mutta ovien vaimentaminen (ja molempien ovitiivisteiden uusiminen) tuo huomattavan lisän hiljaisuuden tuntuun jo vakiolaseilla. Eikä ovissa ole vielä korvattu/peitetty alkuperäisiä kosteussulkuja joka varmaankin parantaisi vaimennusta vielä jossain määrin.

    Meni siis tähän tyyliin: vaihdoin oven tiivisteet ensin vain toiseen etuoveen ja ajaessa tuntui aluksi kuin olisi sen puolen korva tukossa. Sama ilmiö toistui sitten taas kun ovia vaimensi. Takaovien tiivisteet on vaihtamatta, selvästi nekin pitäisi vielä vaihtaa.

    Leave a comment:


  • HC91
    replied
    Originally posted by teropa View Post
    Miten vertaat niitä sitten esim hyvään ja hiljaseen nastarenkaaseen, joka on hiljaisempi sisälle kuin perusbemaristin leveä kesänakki.
    E61 520dat:issa oli alla 17" koossa Hakka7:t - kabiiniin tuleva ääni oli "elämys". En tiedä mitkä ovat beruspemaristin kesänakit keskimäärin, mutta tuskin ne on esim. SW///:n alla pyörivät PZerot- hiljaisin rengas mitä on omiin autoihin osunut omalle kohdalle viimeisten 10v. aikana (varapyöriä ei lasketa harhar).

    Täällä on keskusteltu melun tasosta ja sävystä, itse sanoisin että yhtä olennaista on sen altistuksen kesto - maitokaupassa tai töissä käyminen onnistui hyvin skodillacillakin, mutta vaikkapa 500km moottorimarssia "rajoituksia mukaellen" ja korvat oli hellinä vielä useamman tunnin ajon jälkeen.

    Originally posted by 174000 View Post
    Tuoko noi tuplalasit kovinkin huomattavan lisän hiljaisuuden tuntuun? Onko jollain kokemusta molemmista?
    Paha sanoa mikä on lasien osuus, kun minusta ylipäätään facelift on hiljaisempi kuin pre-facelift :think Ja tämä siis farmareiden kohdalla, sedaneista en tiedä.
    Last edited by HC91; 28-11-2011, 21:28.

    Leave a comment:


  • teropa
    replied
    Originally posted by jaki View Post
    Melu tosiaan on hyvin subjektiivinen juttu. Melun mittaus ei todellakaan kerro koko totuutta. Erityisesti pitkillä matkoilla matalat Herzit aiheuttavat väsymystä ja ärtyisyyttä.
    Ylipäätään koko spektrin rakenne on se juttu.
    Tästä hyvänä esimerkkinä, vähän aihetta sivuten, on L7, joka täällä "hifistelevien" mielestä on paska, koska äänessä ei ole "fiilistä". Mutta sen juju onkin se, että äänenpaine on hyvin tasainen. Käytännössä sen huomasi, kun ajoi Saksan läpi, luukuttaen koko matkan lähes täysillä stereoita. Silti puutumista korviin ei tullut, toisin, kun niillä naurettavilla bum bum stereoilla, joissa on älyttömiä kuoppia ja kukkuloita. Niitä ei voi pitää lujalla kuin korkeintaan puoli biisiä, parhaimmillaan biisin verran.
    L7:t on oikeasti mahtavat.

    Mulla oli 535d:ssä se setti, ja nyt tässä 330i:ssä. Molemmat autot tuli ajettua "saksan läpi", kokoajan mankka soiden. Tykkään kovasti.

    Tero

    Leave a comment:


  • 174000
    replied
    Tuoko noi tuplalasit kovinkin huomattavan lisän hiljaisuuden tuntuun? Onko jollain kokemusta molemmista?

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by teropa View Post
    Tämän 330i:n melutaso ei mulla henkilökohtaisesti ylitä epämukavan rajaa, vaan koen sen miellyttävän hiljaisena. Minä itse. Sama mies koki uuden ykkösen karmeaksi. Samaten molemmat E60:t on olleet minusta selvästi epämukavampia sisämelun suhteen kuin yksikään E39, jota mulla oli. Pl. se M5, jossa oli räyhäputkisto. Kaikista hiljasin auto, mitä mulla on ollut oli 96vm 523iA.
    Sinulla kuitenkin on nyt kitkat alla, kesärenkailla tuo muuttunee meluisammaksi. Toki kesärenkaiden rengaskoko ja merkkikin vaikuttaa. Oliko tuossa 523:ssa minkä kokoiset renkaat?

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Jos mittarin herkkyys riittää, niin mitatkaapa melu myös paikallaan.
    Yritän muistaa, kännykässä ainakin riittää herkkyys.

    Leave a comment:


  • jaki
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    rengastuksella.
    Pelkät dB-mittaukset ei kerro totuutta, pitäisi ottaa melun spektri ja sitten vielä pohtia mikä alue siinä häiritsee eniten yms. Kaikki on suhteellista, kyllä minä pärjäisin VW Sciroccollakin, vaikka se taitaa olla selvästi E90:tä meluisampi.
    Melu tosiaan on hyvin subjektiivinen juttu. Melun mittaus ei todellakaan kerro koko totuutta. Erityisesti pitkillä matkoilla matalat Herzit aiheuttavat väsymystä ja ärtyisyyttä.
    Ylipäätään koko spektrin rakenne on se juttu.
    Tästä hyvänä esimerkkinä, vähän aihetta sivuten, on L7, joka täällä "hifistelevien" mielestä on paska, koska äänessä ei ole "fiilistä". Mutta sen juju onkin se, että äänenpaine on hyvin tasainen. Käytännössä sen huomasi, kun ajoi Saksan läpi, luukuttaen koko matkan lähes täysillä stereoita. Silti puutumista korviin ei tullut, toisin, kun niillä naurettavilla bum bum stereoilla, joissa on älyttömiä kuoppia ja kukkuloita. Niitä ei voi pitää lujalla kuin korkeintaan puoli biisiä, parhaimmillaan biisin verran.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Jos mittarin herkkyys riittää, niin mitatkaapa melu myös paikallaan. Siis mittari kuskin pään kohdalla, moottori käynnissä ja lämmityslaitteen puhallus joko kokonaan pois päältä tai kaikissa suurinpiirtein samalla tasolla/samoilla suuttimilla. Ja autot samanlaisella alustalla.

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by teropa View Post
    Katotaanko hu iltana?
    Mulle kyllä passaa.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎