Originally posted by -KK-
View Post
E39:n jälkeen
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Minäkin laittaisin puulistat takaisin jos löytyisi ehjät jotka vielä pysyisi ehjinä (ei halkeaisi talvella). Alkuperäisiin tuli vähän liikaa halkeamia ja laitoin sitten mustat listat. Perushopeisia ei tulisi mieleenkään laittaa, vaikka ne näyttää monille olevan ihan ehdoton juttu.
-
Pitää kuitenkin täsmentää, että DD on aktiivinen kallistuksenvakaus, aktiiviohjaus on eri asia. Servotronic taas ei ohjauksen nopeuteen vaikuta mitenkään.Originally posted by -KK- View PostPitää vielä täsmentää, että nopeampi ohjaus eli DD tai Servotronic tms. olisi tosi jees. Ja jos alla olis fiat tai vastaava, niin miellellään vaihtuis semmoseen. Mutta ei nykyinen niin välttämättä.
Leave a comment:
-
Joo tuo on totta, että navi ja se parempi radio puuttuu ja vaikka mitä varusteita. Mutta piti valita vaihtoehdoista se mikä oli parhaassa teknisessä kunnossa. Itelle oli tärkeintä, että itse autovalinnassa on ajonvakautukset ja sen sellaset ja automaatti ja voimaa. Varusteet sitten sen mukaan mitä löytyy. 6,5 vuotta sitten hinnat ja tarjonta oli mitä oli.Originally posted by pmv View PostNo sullahan on tuossa kuvassa jo kaikki pielessä. Jalopuulistat ja 16:9 Navi puuttuu. Ite antaisin miinusta myös vanhan mallin M-Sport ratista mutta sehän on oikeasti parempi että on tuo vanhempi malli. Ei tarvi katsoa OBD:tä katsastuksessa ja käyttömaksu menee painon mukaan, ei korkeitten CO2-päästöjen. Näin säästää kymppejä eikä tarvi ajaa ehjällä autolla. Tähän sellainen orava-hymiö.
Nuo puulistat on minun mieleen ja ratti samaten. Plussaa m-sport alustasta.
Muuten kyllä tulee luettua inpalla vikakoodit säännöllisesti ja livedatat tarkkaan ja autoa huollettua riittävällä määrällä rahaa. Vielä jos neljä vuotta vähintään tuolla ajaa, niin sillä silmällä pitäen.
Noista OBD jutuista vielä, että IMM vaihtu uuteen samantien kun vikaantui ja vian paikallisti ja tuosta syttyy se valo mittaristoon. Ei siinä tartte mitään OBD :ta enään alkaa kytkemään katsastuksessa. Lambdoista ja engine roughness yms käyntiarvoista löytyy verrokit livedatasta printeistä jne. Jos vikaantuu, niin samantien vaihtoon.
En oikein ymmärrä tuota, että "ei tartte ajaa ehjällä autolla". Vaikka siinä onkin se hymiö. Katsastuksessa katotaan päästöt ja vikavaloja ei saa olla ja ne katsurit ei löydä yhtään erilailla sitä klappia 1999 taikka 2002 vuosimallista jos sitä on ollakseen.
Vähän meni sivuun aiheesta kun ainoastaan kommentoin tuota V8 ohjausta ainakin itelle riittävän kelvolliseksi
Leave a comment:
-
No sullahan on tuossa kuvassa jo kaikki pielessä. Jalopuulistat ja 16:9 Navi puuttuu. Ite antaisin miinusta myös vanhan mallin M-Sport ratista mutta sehän on oikeasti parempi että on tuo vanhempi malli. Ei tarvi katsoa OBD:tä katsastuksessa ja käyttömaksu menee painon mukaan, ei korkeitten CO2-päästöjen. Näin säästää kymppejä eikä tarvi ajaa ehjällä autolla. Tähän sellainen orava-hymiö.Originally posted by -KK- View PostVähän kevennystä noin yleisesti ottaen:
Kun foorumia lukee niin tulee mielikuva, että ensin mahottomat isot vanteet alle eikä väliä vanteiden painosta tai laadusta vaan kunhan on näyttävät. Tarvittaessa spacerit ja ET lisää levittävät. Renkaat sitten halvimmat mahdolliset ja laadulla ei mitään väliä. Alle mahollisimman halvat alustasarjat ja tärkein kriteeri on, että madaltaa vähintään yli 50mm. Ja madallus lasketaan siis niistä lussahtaneista jousista. Jos tavallinen tunkki mahtuu auton alle, niin se alusta on liian korkea. Alustasarjoissa tärkeätä on myös säädettävyys, että saa joka kulmat eri asetuksiin. Ajotyyli matkitaan Ajoneuvoksen ohjelmasta Cheeciltä. Ei mitään hajua miten kädet pitäs olla, edes radalla. Ja sitten ollaan pro ja valmiita mollaamaan ajettavuutta
Leave a comment:
-
Tuon on totta, että rattia saa kääntää aika paljon. Ja joo se DD on äkäseen kyllä tapissa. Tosi nopea E6x :ssä vaikka. Ja tuo E39 V8 on ohjaus on teknisesti huonompi, mutta ei mun mielestä huono. Ite pystyn ajamaan nopeatkin jyrkähköt mutkat ratista otetta irrottamatta jos tarvitsee. Itelle ei tuo vastekaan tuota ongelmia. Edelleen jos alustassa on pienikin kuluma, niin tuntuma huononee. Ja tuon huomaa siitä jos joutuu yhtään korjaamaan linjaa ajossa. Huomaa kun on kokeillut alle 50tkm ajettua. Motarillakin uudenveroinen menee ku ajatus. Vakaus paranee toki 140kmh tienoilla ja 200kmh menee rennosti.Originally posted by TJJ View PostAuto sinänsä olisi ketterä, mutta koska rattia saa pyörittää kuin trukissa ja ohjausvaste on keskialueella aika olematon, niin se ketteryys katoaa siihen. Rattia onkin nyt oppinut pyörittämään (Servotronicin ansiosta) yhdellä sormella urakkanuppityylisesti... 8-koneessa taitaa ratissa olla vielä enemmän kierroksia kuin 6-koneessa?
Vähän kevennystä noin yleisesti ottaen:
Kun foorumia lukee niin tulee mielikuva, että ensin mahottomat isot vanteet alle eikä väliä vanteiden painosta tai laadusta vaan kunhan on näyttävät. Tarvittaessa spacerit ja ET lisää levittävät. Renkaat sitten halvimmat mahdolliset ja laadulla ei mitään väliä. Alle mahollisimman halvat alustasarjat ja tärkein kriteeri on, että madaltaa vähintään yli 50mm. Ja madallus lasketaan siis niistä lussahtaneista jousista. Jos tavallinen tunkki mahtuu auton alle, niin se alusta on liian korkea. Alustasarjoissa tärkeätä on myös säädettävyys, että saa joka kulmat eri asetuksiin. Ajotyyli matkitaan Ajoneuvoksen ohjelmasta Cheeciltä. Ei mitään hajua miten kädet pitäs olla, edes radalla. Ja sitten ollaan pro ja valmiita mollaamaan ajettavuutta
Pitää vielä täsmentää, että nopeampi ohjaus eli DD tai Servotronic tms. olisi tosi jees. Ja jos alla olis fiat tai vastaava, niin miellellään vaihtuis semmoseen. Mutta ei nykyinen niin välttämättä.
Leave a comment:
-
Auto sinänsä olisi ketterä, mutta koska rattia saa pyörittää kuin trukissa ja ohjausvaste on keskialueella aika olematon, niin se ketteryys katoaa siihen. Rattia onkin nyt oppinut pyörittämään (Servotronicin ansiosta) yhdellä sormella urakkanuppityylisesti... 8-koneessa taitaa ratissa olla vielä enemmän kierroksia kuin 6-koneessa?Originally posted by -KK- View PostItelle toi auto tuntuu kaupungissakin jopa varsin ketterältä pujotella.
Leave a comment:
-
Toi Dynamic drive on tosi noheva kun olen sitä kokeillut, mutta silti ihmetyttää tuo E39 kasikoneen ohjauksen moittiminen. Itellä E39 540 ja ei mitään valittamista sen ohjauksesta. Taittuu hyvin mutkiin ja on vakaa maantiellä. Enemmän vaikuttaa jo alustan kunto ja renkaat. Ne tuntuu heti ajomukavuudessa ja vakaudessa jos ei ole aivan tikissä.Originally posted by 205/65-15H View PostMiksi Dynamic Drive ja aktiiviohjaus ovat e60:ssä "must" -varusteita, mutta e39:llä voi ajella tyytyväisenä ilman niitä, jopa tuolla rivikonetta huonommaksi mainitulla kasikoneen ohjauksella?
Kertaan vielä, että on parempiakin ohjauksia kuten juuri tuo dynamic drive ja E39 vajaasylinteristen ohjaus ja se tm ylistämä mondeo tai joku, mutta en silti näe kasikoneen ohjauksessa mitään moitittavaa. Siis sen vertaa, että sitä pitäisi dissata. Itelle toi auto tuntuu kaupungissakin jopa varsin ketterältä pujotella.
Leave a comment:
-
Siirryin koska halusin kokeilla uudempaa tekniikkaa. Ne oli must sen perusteella mitä olin ajanut aiemmin, ja nyt kun mulla oli jonkin aikaa LCI 535d niin tiesin edellisestä E60:stäni miten hyviä aktiiviohjaus ja DD oli siinä (530d), niin ne oli toki "must" tossa 535d:ssä.Originally posted by 205/65-15H View PostEi ollut provo. Muistelin että kun olit siirtymässä e39:stä e60:iin, jotka ovat kuitenkin peruskontruktioltaan samoja autoja alustan osalta, niin aktiiviojaus ja dynamic drive olivat "must" varusteita eli e60:stä ei mielestäsi kannattanut hankkia ilman niitä. Nyt kuitenkin olet palannut e39:siin, ilman näitä "must"-varusteita. Herääkin kysymys, olisiko e60 nykyisin mielestäsi harkinnan arvoinen auto myös ilman noita em. varusteita?
Minä pidän E60:stä autona ajotuntumaltaan laivamaisempana jopa noilla herkuilla varustettuna vs. E39. Se mielipide ei ole vuosien varrella muuttunut. Ilman active steering ja DD niin E60 ei mua kyllä houkuta, mutta noiden varusteiden kanssa kapine kyllä menee ihan OK. Täytyy kuitenkin muistaa, että hintaero hyvään E60:een noilla kamoilla (moottorista riippuen) on suuri, jos vertaa E39:iin. Siinä on se kohta, jossa pitää jokaisen itse miettiä (tai tehdä kuin minä, eli kokeilla) paljonko antaa arvoa uusien autojen varusteille vs. niiden hankintahinta ja arvonalenema. Sehän voi riippua ihan elämäntilanteestakin, minkämoista koslaa arvostaa millonkin. Joskus jos on liikaa rahaa, niin vois hommata uuden vitosen isolla bensakoneella, mutta nyt tuntuu tosi hyvältä palata 540:iin. Mulla ei koskaan ollut oikeeta autokuumetta siitä siirtyä pois, mutta lähin kuitenkin kokeilemaan ja seikkailin 535d ja 330i, huvikseni.
Tero
Leave a comment:
-
Ei ollut provo. Muistelin että kun olit siirtymässä e39:stä e60:iin, jotka ovat kuitenkin peruskontruktioltaan samoja autoja alustan osalta, niin aktiiviojaus ja dynamic drive olivat "must" varusteita eli e60:stä ei mielestäsi kannattanut hankkia ilman niitä. Nyt kuitenkin olet palannut e39:siin, ilman näitä "must"-varusteita. Herääkin kysymys, olisiko e60 nykyisin mielestäsi harkinnan arvoinen auto myös ilman noita em. varusteita?Originally posted by teropa View PostItse asiassa aika omituinen oli tuo kysymys mielestäni. Liekkö provo?
Tero
Leave a comment:
-
Siinäpä se tuli oikea vastaus.Originally posted by TJJ View PostKoska auton vaihdon pitää (ainakin minulla) olla päivitys selvästi parempaan. En minä mitenkään erityisen tyytyväinen ole E39:n ohjaukseen. Jos siihen voisi jälkiasentaa aktiiviohjauksen, niin se olisi asennettu jo kauan sitten. Kasikoneissa voi sentään vaihtaa M5:n ohjaussimpukan ja saada ohjauksen vähän nopeammaksi.
Eli jos sais aktiiviohjauksen E39:iin niin ottaisin. Pitänee tuo M5 simpukka vaihtaa kesällä.
E39 on vaan niin loistava auto, että jos semmosen hommaa niin se on sitten muuten oltava timmi ja hyvä. Mutta ei se sitä tarkota, ettäkö E39 olis käyttökelvoton, vaikka toisessa mallisarjassa jotain varusteita must varusteina pitääkin. Niitä ei nyt vaan E39:iin saa. Jos sais, ottasin ne tähänkin.
Itse asiassa aika omituinen oli tuo kysymys mielestäni. Liekkö provo?
Tero
Leave a comment:
-
Koska auton vaihdon pitää (ainakin minulla) olla päivitys selvästi parempaan. En minä mitenkään erityisen tyytyväinen ole E39:n ohjaukseen. Jos siihen voisi jälkiasentaa aktiiviohjauksen, niin se olisi asennettu jo kauan sitten. Kasikoneissa voi sentään vaihtaa M5:n ohjaussimpukan ja saada ohjauksen vähän nopeammaksi.Originally posted by 205/65-15H View PostMiksi Dynamic Drive ja aktiiviohjaus ovat e60:ssä "must" -varusteita, mutta e39:llä voi ajella tyytyväisenä ilman niitä, jopa tuolla rivikonetta huonommaksi mainitulla kasikoneen ohjauksella?
Leave a comment:
-
Kenties dd on ehkä kehittyneempi e60 sarjassa vrt e39?:thinkOriginally posted by 205/65-15H View PostMiksi Dynamic Drive ja aktiiviohjaus ovat e60:ssä "must" -varusteita, mutta e39:llä voi ajella tyytyväisenä ilman niitä, jopa tuolla rivikonetta huonommaksi mainitulla kasikoneen ohjauksella?
Autot on nykyaikaa tehty mahdollisiman turvalliseksi ja puhutettava isoja asiakasryhmille mikä toki vie ajotuntuma, joten ne ovat keinotekoisesti lisätty jälkeenpäin niille joka niitä kaipaa esim. vanhemmista sukupolvista kuten e39'sta.
Leave a comment:
-
Miksi Dynamic Drive ja aktiiviohjaus ovat e60:ssä "must" -varusteita, mutta e39:llä voi ajella tyytyväisenä ilman niitä, jopa tuolla rivikonetta huonommaksi mainitulla kasikoneen ohjauksella?Originally posted by teropa View PostMutta kiitos, nyt on uudenkarhea E39 alla
.
Tero
Leave a comment:
Leave a comment: