Kokemukset liittyy lähinnä dieselkoneisiin E60/E61 tuolla sport automaatilla / rattivaihteilla. Mielestäni aika turha keksintö. Silti se vaihteisto on automaatti, eli siitä joko tykkää tai ei (laatikon "luistaminen" / momentinmuuntimen toiminta lähinnä). Mielestäni automaattivaihteiston pointti on se, että ei itse tarvitse vaihtaa ja nuo ratin takana olevat läpyskät ei siitä tuntumasta ja laatikon toiminnasta tee kuitenkaan manuaalia.
Pitkästä aikaa täysin samoilla linjoilla Hemin kanssa!
On noita rattivaihdeläpysköjä ollut useammassakin autossa, ja nykyisestäkin semmoset löytyy.
Pari kertaa olen testannut, mutta lopputulos on se, että unohtaa kokonaan, että vaihteisto on manuaalipuolella ja sitten joko jurnutetaan tai huudatetaan konetta...
Voisihan sitä sanoa, että onhan ne rattiläpykät kivat olemassa, mutta kun ei. Ei niillä ole mitään käyttöä ja ovat siis täysin yhdentekevät.
Eikö tosiaan ole kellään kokemuksia E60 bensakoneisista sport automaatilla / rattivaihteilla?
Kokemukset liittyy lähinnä dieselkoneisiin E60/E61 tuolla sport automaatilla / rattivaihteilla. Mielestäni aika turha keksintö. Silti se vaihteisto on automaatti, eli siitä joko tykkää tai ei (laatikon "luistaminen" / momentinmuuntimen toiminta lähinnä). Mielestäni automaattivaihteiston pointti on se, että ei itse tarvitse vaihtaa ja nuo ratin takana olevat läpyskät ei siitä tuntumasta ja laatikon toiminnasta tee kuitenkaan manuaalia.
Erilaiset nykyaikaiset sekventiaali- ja kaksoiskytkinvaihteistot ovat taas asia erikseen. Niihin nuo rattivaihteet kuuluvat ja toimivat myös todella upeasti! Esimerkiksi uusimman korimallin M3 DKG-laatikolla on aivan juhlava paketti, eikä esim. E46 M3:n SMG II:kaan toimivana ole mielestäni mikään huono, ei tietenkään uusimman tekniikan veroinen.
Ja onko se nyt SMG vai sport-automaatti? vai joku muu? pre-LCI vs. LCI tietysti eroaa myös.
Kannattaa huomioida, että SMG on täysin eri asia kuin sport-automaatti. SMG:hän ei ole oikea automaatti vaan manuaali jossa sähköisesti ohjattu hydraulinen kytkin joten meno voi olla hiukan tökkivää. Sport-automaatti taas on tavallinen automaatti (eli sisältää momentinmuuntimen) jossa on ratissa läpyskät ja vähän vauhdikkaampi softa sisällä.
Molempia on saanut E60:een, tosin SMG on melkoisen harvinainen ja tulikohan sport-automaatti vasta LCI:n yhteydessä. Noiden lisäksi on vielä DCT (DSG) joka on vielä eri asia, mutta sitä ei kai E60:ssä ollut saatavilla. DCT olisi noista paras, E92 335iA:n saa sillä... :think
Tuollainen E60 545i on automaattinakin tosi mukava peli, kannattaa käydä koeajamassa. Ja jos budjetti ei lopu kesken, niin osta kerralla Alpina B5.
Ei kyllä pysty venymään pelkkään automaattiin millään. Ja juu B5 toki olis aika hieno, mutta turhan arvokas 550i M-sporttina ja hölyillä ja pölyillä alkaa myös mennä kipurajojen yli, varsinkin kun ne yksilöt mitkä kelpuuttaisi on aina sieltä "viimeiseltä sivulta"
Eikö tosiaan ole kellään kokemuksia E60 bensakoneisista sport automaatilla / rattivaihteilla?
Sitä vaan kun kommentoit, että M3 on vaan radalle Sepä se on. Avon omistajana jotenkin tiedän jo nyt, että peltikattoseen vaihtaminen sylettää varmasti monesti...
Niin, lähinnä vastasin siihen mitä luettelit aikaisemmassa postauksessa ja tuolla kommentilla korostin sitä että kyse on hyvin erityyppisistä autoista (moottoreista) ja kaikki on kiinni siitä mitä haet. Jos sitten haluat sitä V8 voimaa ja cabrion yhdessä ja samassa paketissa niin E64, Muuten joutuu ottamaan 2 eri autoa :think Mutta nuita mainitsemiasia asioita kyllä löytyy muuten tuosta E60 v8 moottorisesta paitsi että SMGstä tuossa kopassa/moottorissa en osaa sanoa mitään.
edit. ja ei minusta m3 ole vain radalle mutta moottori ja ainakin smg laatikko on nimenomaan kotonaan radalla ja toimii siellä parhaiten tosin kuin vaikka 545 tai 550 jotka näyttää ne parhaat puolensa myös ihan normaalissa käytössä
No koskas niitä E60 on saanut cabriolettinä?
Oma M3 oli aikanaan SMG mutta jo totesinkin että kommentoin ainoastaan perus rakennetta koska E60 SMG:stä ei ole kokemusta...
Sitä vaan kun kommentoit, että M3 on vaan radalle Sepä se on. Avon omistajana jotenkin tiedän jo nyt, että peltikattoseen vaihtaminen sylettää varmasti monesti...
Jeps. Pari muttaa tuossa kuitenkin. Avo on täysin eri asia kuin coupe Ja en ikimaailmassa ottaisi normi automaattia. Vaikka nykyaikaiset sellaisetkin varmasti on hyviä, mutta vihaan oikeasti automaatteja yli kaiken, silti F11:n sporttiaski miellytti suuresti kun siinä ei tuntunu mitään luistoa tai kuminauhamaisuutta, sekä rattivaihteet toimi kuin ajatus.
automaatit ollu markkinoilla rapiat 70 vuotta ja siltikin joku haluaa sekottaa käsin
No koskas niitä E60 on saanut cabriolettinä?
Oma M3 oli aikanaan SMG mutta jo totesinkin että kommentoin ainoastaan perus rakennetta koska E60 SMG:stä ei ole kokemusta...
No juuri kaikkea tuota mainitsemaasi saat kyllä vaihtamalla mutta SMG laatikosta V8:n yhteydessä en osaa sanoa mitään... Itse siirryin E46 M3 ->645cia:han ja väittäisin että kuutosella ajaa useammin ja helpommin kovaa Onhan se E46 jo korina vanha ja kyllä se M3 minusta sopii kaikista parhaiten radalle. Eli CSL olis se unelma tuohon rinnalle Eihän se E60 nyt aivan sama ole mutta moottori ja perusrakenne kuitenkin sama joten aattelin hieman raottaa omaa mielipidettä.
Jeps. Pari muttaa tuossa kuitenkin. Avo on täysin eri asia kuin coupe Ja en ikimaailmassa ottaisi normi automaattia. Vaikka nykyaikaiset sellaisetkin varmasti on hyviä, mutta vihaan oikeasti automaatteja yli kaiken, silti F11:n sporttiaski miellytti suuresti kun siinä ei tuntunu mitään luistoa tai kuminauhamaisuutta, sekä rattivaihteet toimi kuin ajatus.
No juuri kaikkea tuota mainitsemaasi saat kyllä vaihtamalla mutta SMG laatikosta V8:n yhteydessä en osaa sanoa mitään... Itse siirryin E46 M3 ->645cia:han ja väittäisin että kuutosella ajaa useammin ja helpommin kovaa Onhan se E46 jo korina vanha ja kyllä se M3 minusta sopii kaikista parhaiten radalle. Eli CSL olis se unelma tuohon rinnalle Eihän se E60 nyt aivan sama ole mutta moottori ja perusrakenne kuitenkin sama joten aattelin hieman raottaa omaa mielipidettä.
Kokeillaan vaikka tässä ketjussa kysyä, kun E60 kokemuksiakin on porukalla. Itseä himottanut aina välillä E60 V8:lla. Kaikkein mieluiten manuaaliaskilla, mutta hiljattain tehdyn F11 (M-sport sport automaattiaskilla) koeajon jälkeen on alkanut mietityttämään, että noinkohan se E60:n SMG:kin olisi tällaisen automaatteja vihaavan mieleen. Rakastuin nimittäin tuohon uuden vitosen askiin rattivipuineen sen verran, että jos E60:n vastaava olisi edes lähellä sitä, niin voisi harkita. Onko se millainen? Ja onko se nyt SMG vai sport-automaatti? vai joku muu? pre-LCI vs. LCI tietysti eroaa myös.
EDIT: ajatuksissa käy siis välillä E46 M3 cabrion ja 528i E39:n korvaaminen yhdellä V8 E60:llä (mit alles tietysti). Tästäkin saa kommentteja ja kokemuksia kertoa, mutta taitaa nämä analyysit ja päätökset joutua tekemään ihan omassa päässä E60:stä ei saa kattoa pois napista painamalla ja muistetaan myös, että M on aina M. Nuo menettäisi, mutta tilalle saisi V8 soundit, mukavuutta, varusteita, tilaa, uudempaa tekniikkaa ja tietysti turvallisuuttakin.
Pitää kuitenkin täsmentää, että DD on aktiivinen kallistuksenvakaus, aktiiviohjaus on eri asia. Servotronic taas ei ohjauksen nopeuteen vaikuta mitenkään.
Joo termit vähän sinnepäin. Olen perehtyny E61 :een enempi korjausten yhteydessä.
Kun kokeilin tuota aktiiviohjausta siis, niin aika vauhdilla tuli pamautettua aluksi se ratti tappiinsa kun niin keposesti ja nopsan tuntuisesti meni. Siis kun vähän pyöritti niin jo laidassa. Kaupunkiajossa kyllä hyvä ohjailla nopeasti pienellä liikkeellä. Valitettavasti tuo ajettavuus vakiona ei ollut paras mahdollinen maantiellä. Urat ja runflatit oli aika tempoileva kokemus alustan puolesta aktiiviohjauksesta riippumatta. Runflattien vaihto tavallisiin tekikin jo ihmeitä osaltaan.
Last edited by -KK-; 30-03-2012, 14:05.
Reason: täsmennys
Leave a comment: