Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n jälkeen

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 174000
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2008
    • 1176
    • Tuusula

    Tuoko noi tuplalasit kovinkin huomattavan lisän hiljaisuuden tuntuun? Onko jollain kokemusta molemmista?
    ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
    '02 VW Golf 1.4i
    Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
    ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

    Comment

    • teropa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 3855
      • Oulu

      Originally posted by jaki View Post
      Melu tosiaan on hyvin subjektiivinen juttu. Melun mittaus ei todellakaan kerro koko totuutta. Erityisesti pitkillä matkoilla matalat Herzit aiheuttavat väsymystä ja ärtyisyyttä.
      Ylipäätään koko spektrin rakenne on se juttu.
      Tästä hyvänä esimerkkinä, vähän aihetta sivuten, on L7, joka täällä "hifistelevien" mielestä on paska, koska äänessä ei ole "fiilistä". Mutta sen juju onkin se, että äänenpaine on hyvin tasainen. Käytännössä sen huomasi, kun ajoi Saksan läpi, luukuttaen koko matkan lähes täysillä stereoita. Silti puutumista korviin ei tullut, toisin, kun niillä naurettavilla bum bum stereoilla, joissa on älyttömiä kuoppia ja kukkuloita. Niitä ei voi pitää lujalla kuin korkeintaan puoli biisiä, parhaimmillaan biisin verran.
      L7:t on oikeasti mahtavat.

      Mulla oli 535d:ssä se setti, ja nyt tässä 330i:ssä. Molemmat autot tuli ajettua "saksan läpi", kokoajan mankka soiden. Tykkään kovasti.

      Tero
      E60 520dA M-sport
      ---Ex
      E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
      E90 330iA, 325iA, 320dA
      E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
      E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

      PPL(A)

      Comment

      • HC91
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2007
        • 998
        • 29100/310053

        Originally posted by teropa View Post
        Miten vertaat niitä sitten esim hyvään ja hiljaseen nastarenkaaseen, joka on hiljaisempi sisälle kuin perusbemaristin leveä kesänakki.
        E61 520dat:issa oli alla 17" koossa Hakka7:t - kabiiniin tuleva ääni oli "elämys". En tiedä mitkä ovat beruspemaristin kesänakit keskimäärin, mutta tuskin ne on esim. SW///:n alla pyörivät PZerot- hiljaisin rengas mitä on omiin autoihin osunut omalle kohdalle viimeisten 10v. aikana (varapyöriä ei lasketa harhar).

        Täällä on keskusteltu melun tasosta ja sävystä, itse sanoisin että yhtä olennaista on sen altistuksen kesto - maitokaupassa tai töissä käyminen onnistui hyvin skodillacillakin, mutta vaikkapa 500km moottorimarssia "rajoituksia mukaellen" ja korvat oli hellinä vielä useamman tunnin ajon jälkeen.

        Originally posted by 174000 View Post
        Tuoko noi tuplalasit kovinkin huomattavan lisän hiljaisuuden tuntuun? Onko jollain kokemusta molemmista?
        Paha sanoa mikä on lasien osuus, kun minusta ylipäätään facelift on hiljaisempi kuin pre-facelift :think Ja tämä siis farmareiden kohdalla, sedaneista en tiedä.
        Last edited by HC91; 28-11-2011, 21:28.
        92' ///M5 3.8 individual
        09' 320d xDrive
        16' NIU N1 Sport
        19' NIU U+ Sport

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          Originally posted by 174000 View Post
          Tuoko noi tuplalasit kovinkin huomattavan lisän hiljaisuuden tuntuun? Onko jollain kokemusta molemmista?
          Ei ole kokemusta, mutta ovien vaimentaminen (ja molempien ovitiivisteiden uusiminen) tuo huomattavan lisän hiljaisuuden tuntuun jo vakiolaseilla. Eikä ovissa ole vielä korvattu/peitetty alkuperäisiä kosteussulkuja joka varmaankin parantaisi vaimennusta vielä jossain määrin.

          Meni siis tähän tyyliin: vaihdoin oven tiivisteet ensin vain toiseen etuoveen ja ajaessa tuntui aluksi kuin olisi sen puolen korva tukossa. Sama ilmiö toistui sitten taas kun ovia vaimensi. Takaovien tiivisteet on vaihtamatta, selvästi nekin pitäisi vielä vaihtaa.
          E39 528iA

          Comment

          • r.w.
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2007
            • 2510
            • Länsirannikko

            Originally posted by 174000 View Post
            Tuoko noi tuplalasit kovinkin huomattavan lisän hiljaisuuden tuntuun? Onko jollain kokemusta molemmista?
            Ei tuo. Ihan lyömätön varuste muuten, mutta ei ne autosta kyllä yhtään hiljaisempaa tee.
            1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

            Comment

            • 174000
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2008
              • 1176
              • Tuusula

              Originally posted by HC91 View Post
              Paha sanoa mikä on lasien osuus, kun minusta ylipäätään facelift on hiljaisempi kuin pre-facelift :think Ja tämä siis farmareiden kohdalla, sedaneista en tiedä.
              Tarkoituksena oli kysyä eroa juuri facelift touringien välillä. Että huomaako eron jos ainoana erona on nuo tuplalasit.
              ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
              '02 VW Golf 1.4i
              Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
              ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

              Comment

              • teropa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 3855
                • Oulu

                Originally posted by r.w. View Post
                Ei tuo. Ihan lyömätön varuste muuten, mutta ei ne autosta kyllä yhtään hiljaisempaa tee.
                Komppaan. Lasit pysyy puhtaana/sulana, mutta äänieristyksen kannalta iha yhdentekevä.

                Tero
                E60 520dA M-sport
                ---Ex
                E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                E90 330iA, 325iA, 320dA
                E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                PPL(A)

                Comment

                • HC91
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2007
                  • 998
                  • 29100/310053

                  Originally posted by 174000 View Post
                  Että huomaako eron jos ainoana erona on nuo tuplalasit.
                  En kyllä lähtisi sokkotestiin kovin luottavaisena varsinkaan kun en nyt ulkoa muista onko ha2:n toukka myös tuplalaseilla
                  92' ///M5 3.8 individual
                  09' 320d xDrive
                  16' NIU N1 Sport
                  19' NIU U+ Sport

                  Comment

                  • Lakeson
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2004
                    • 649
                    • Jyväskylä

                    Originally posted by teropa View Post
                    Kaikista hiljasin auto, mitä mulla on ollut oli 96vm 523iA.
                    Jostain syystä olen tehnyt saman havainnon, alkupään e39 on jostain syystä hiljaisempi kuin facelift. Väitän että sama ilmiö oli myös e34:n kohdalla, -89 vs. -94.
                    Ei mopolla mahottomia..

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by Lakeson View Post
                      Jostain syystä olen tehnyt saman havainnon, alkupään e39 on jostain syystä hiljaisempi kuin facelift. Väitän että sama ilmiö oli myös e34:n kohdalla, -89 vs. -94.
                      Ennen kuin tuon "vanha on parempi" -johtopäätöksen tekee, pitäisi tietää noiden autojen varusteet (alusta, sisustan materiaali, korisarja, kattoluukku, kaatuvat takapenkit ja peilit) ja käytössä olleet rengaskoot. Ja myös auton ikä silloin kun havainto tehtiin. Ja myöskin se, onko tuulilasi alkuperäinen vai jälkikäteen vaihdettu.

                      Jos ensin oli esim. karvalakki 523 16" renkailla ja kuluneilla puslilla ja sitten tuli m-sport 18" renkailla, nahkasisustalla, kaatuvilla takapenkeillä, himmenevillä ulkopeileillä ja kattoluukulla, niin lienee selvää, että tuo m-sport on äänekkäämpi. Jokainen noista varusteista lisää melua.
                      E39 528iA

                      Comment

                      • Lakeson
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2004
                        • 649
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by TJJ View Post
                        Jokainen noista varusteista lisää melua.
                        Totta. Silti hyvin tietoisena mainitsemasi seikoista, olen edelleen tuota mieltä. Saattaa kuulostaa hemeilyltä, mutta silläkin uhalla väitän, että jollain kummallisella tavalla eron vanhan ja ’uuden’ välillä havaitsee jo ovea suljettaessa/avattaessa. Ja tuostakin on poissuljettu esim. väljät saranat, ovien säätö, kattoikkuna.

                        Joskus miettinytkin että ladataanko noihin ensimmäisiin malleihin enemmän esim. fyllinkiä, joita sitten mallisarjan vanhetessa aletaan säästämään. Media kun tuppaa hehkuttamaan (tai lynkkaamaan) uutta korimallia sen ensitestien perusteella, on aivan sama jos esim. vuoden pari päästä aletaan valmistajan toimesta hieman oikomaan. Normi herrasmiesbemaristi kuitenkin autoa päivittäessään vaihtaa uudempaan korimalliin, joten ei havaitse mahdollista eroa.

                        Saattaa olla että kyseiset vanha vs. uusi -kokemukset ovat vain sattumaa. Oma korva on kuitenkin hyvin 'harjaantunut' aiheelle ja siihen luotan. Tai sitten kaikki tulee korvien välistä.
                        Ei mopolla mahottomia..

                        Comment

                        • Eemeli
                          BTCF Member
                          • Jul 2003
                          • 1605
                          • pk-seutu

                          Tähän sopinee kevennyksenä Tuulilasissa ollut lukijakysymys n. 10 vuotta sitten.

                          Eräs lukija kirjoitti innoissaan uudesta Ford Mondeostaan, siihen asennettavista hifeistä ja tulevasta äänieristyksestä. Lopussa oli varsinainen kysymys: "Miten kannattaisi aloittaa?" Johon Huulilasi vastasi: Vaihtamalla autoa

                          Comment

                          • teropa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2005
                            • 3855
                            • Oulu

                            Originally posted by TJJ View Post
                            Ennen kuin tuon "vanha on parempi" -johtopäätöksen tekee, pitäisi tietää noiden autojen varusteet (alusta, sisustan materiaali, korisarja, kattoluukku, kaatuvat takapenkit ja peilit) ja käytössä olleet rengaskoot. Ja myös auton ikä silloin kun havainto tehtiin. Ja myöskin se, onko tuulilasi alkuperäinen vai jälkikäteen vaihdettu.

                            Jos ensin oli esim. karvalakki 523 16" renkailla ja kuluneilla puslilla ja sitten tuli m-sport 18" renkailla, nahkasisustalla, kaatuvilla takapenkeillä, himmenevillä ulkopeileillä ja kattoluukulla, niin lienee selvää, että tuo m-sport on äänekkäämpi. Jokainen noista varusteista lisää melua.
                            Mun 523 oli itellä vuosina 2006 ja 2007, eli noin 10-11 vuotiaana.

                            Ei ollut kaatuvia penkkejä, ei kattoluukkua, ei nahkoja. Oli sport-alusta. (ei m-sport) En muista mitkä peilit tummu, tummuko mitkään. Taisi olla, ettei tummunut .

                            Renkaat oli 16-17" riippuen ajanhetkestä ja vuodenajasta.

                            Tero
                            E60 520dA M-sport
                            ---Ex
                            E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                            E90 330iA, 325iA, 320dA
                            E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                            E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                            PPL(A)

                            Comment

                            • huupi
                              BTCF Member
                              • Aug 2007
                              • 1197
                              • Tyrnävä

                              Originally posted by Lakeson View Post
                              E60 manuaalina, värinä joku muu kuin harmaa, >2.5l bensa, kunnollisilla penkeillä + muutamalla pakollisella lisätäpällä varustettuna karsii käytännössä 90% pois tarjokkaista.


                              Check, check, check, check + :think?
                              I01 i3s 94

                              Comment

                              • _nixu_
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2006
                                • 8972
                                • Kellokoski

                                Originally posted by huupi View Post
                                http://www.nettiauto.com/bmw/530/4435431

                                Check, check, check, check + :think?
                                Voisko ne muutama lisätäppä olla vaikka aktiiviohjaus ja dd :think

                                Muuten kyllä ihan asiallinen peli
                                E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                                Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎