E21 Kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • [Snowboarder]
    replied
    Osaako kukaan sanoa mistä vois saaha kyseistä kangasta? Muut penkit hyvässä kunnossa pl kuskin penkki. E21 paikoillaan,en tiiä onko alkuperäiset?

    Last edited by [Snowboarder]; 11-06-2022, 19:52.

    Leave a comment:


  • e36coupe
    replied
    Originally posted by FinCode View Post
    Käytetty öljypohja, uhka vai mahdollisuus? Vai suosiolla uusi tilaten? Toisaalta löytyneekö mistään edes hyviä käytettyjä enää.
    En näe syytä miksi ei voisi käytettyä öljypohjaa käyttää. Samaa M20 öljypohjaa löytyy E21 lisäksi E12 ja E28 korimalleista.

    Leave a comment:


  • FinCode
    replied
    Originally posted by basso72 View Post
    Löytyy,mutta aika "haastava" lähetettäväksi niin,että pysyy ehjänä..

    Joo, ei sitä oikein voine lähettää. Mutta pidän mielessä, äkkiäkö tuon ajelee hakemaan. Piti vielä kerran irrotella tuo lista ja nyt on jo niin mutkalla olevan näköinen etten ole ihan varma saako tuosta enää siistiä.

    Leave a comment:


  • basso72
    replied
    Originally posted by FinCode View Post
    Vänkärin puolen vesikourun pitkä kromilista, kellään ylimääräistä kuljeksimassa nurkissa?
    Löytyy,mutta aika "haastava" lähetettäväksi niin,että pysyy ehjänä..

    Leave a comment:


  • FinCode
    replied
    Käytetty öljypohja, uhka vai mahdollisuus? Vai suosiolla uusi tilaten? Toisaalta löytyneekö mistään edes hyviä käytettyjä enää.


    Vänkärin puolen vesikourun pitkä kromilista, kellään ylimääräistä kuljeksimassa nurkissa?

    Leave a comment:


  • [Snowboarder]
    replied
    Löytyykö jostain e21 virtapiiri kaavio? Jossa näkyy vähintään sisäpuhaltimen,pyyhkijöiden ja valojen/vilkkujen johtojen värit/paikat/sulakkeet/releet.

    Vastataan itselle , aikansa kun etsi netistä niin https://web.archive.org/web/20161017...om/e21info.htm tuolta löytyi tarvittava tieto.
    Last edited by [Snowboarder]; 04-05-2022, 17:30.

    Leave a comment:


  • [Snowboarder]
    replied
    Originally posted by e36coupe View Post
    Laitoin 320/6 tolppaan (iso laakeri, mut 45mm iskari). Sorvissa pyöräytin D2 alapäätä sisäpuolelta jolloin sen sisähalkaisijaksi tuli jonku kympän yli 45mm. Seinämävahvuus riittii hienosti. Hitsaamalla kiinni. Monta vuotta pysynyt kasassa 😁
    Itselläkin tarkotus 320/6 tolppiin tehdä, kunhan joskus saa varaosa auton käytyä kotia asti..eipä käynyt mielessäkään et mahdollisesti "iskarista" voisi myös ottaa tavaraa pois. Ja mieluummin tekisin sen 51mm kuin 45mm iskareilla.

    Leave a comment:


  • e36coupe
    replied
    Originally posted by [Snowboarder] View Post
    Millä tavalla toteutit tuon 55mm kiinnityksen? Jos 323 tolppa on 51mm ja pikkutolpan 45mm? Itsellä lähinnä ajatus saako järkevästi pikkutolppaan toteutettua esim BC n 51mm ? Taitaa olla isot tolpat kiven alla nykypäivänä ja maksaa sit jo rahaakin jos jostain löytää.
    Laitoin 320/6 tolppaan (iso laakeri, mut 45mm iskari). Sorvissa pyöräytin D2 alapäätä sisäpuolelta jolloin sen sisähalkaisijaksi tuli jonku kympän yli 45mm. Seinämävahvuus riittii hienosti. Hitsaamalla kiinni. Monta vuotta pysynyt kasassa 😁

    Leave a comment:


  • [Snowboarder]
    replied
    Originally posted by e36coupe View Post
    Mulla on edessä ja takana coilit. Kun tein aikoinaan niin eteen ei tullut vastaan kaupallisia vaihtoehtoja jenkkien ground controllin setin lisäksi. Tein sitten VW Golf V GTI:n etu coileista itelleni etupään. 55mm iskarilla ja varresta säädettävä korkeus. Jäykkyys normaalisti sieltä iskarin päästä.

    Taakse tein myöhemmin ja laitoin ihan Mamasanin hyllystä BC Racingin takapään. Ihan olen ollut tyytyväinen molempiin ratkaisuihin. Säädöt on riittävät ja pysynyt ehjinä jo useamman vuoden ajan. Saa minulle riittävän tonttiin jos siltä tuntuu ilman extreme droppiakin.

    Itse pidän tuosta, että korkeuden muutos ei tapahdu jousilautasta liikuttamalla vaan koko iskaria liikuttamalla alapään kiinnikkeessä.
    Millä tavalla toteutit tuon 55mm kiinnityksen? Jos 323 tolppa on 51mm ja pikkutolpan 45mm? Itsellä lähinnä ajatus saako järkevästi pikkutolppaan toteutettua esim BC n 51mm ? Taitaa olla isot tolpat kiven alla nykypäivänä ja maksaa sit jo rahaakin jos jostain löytää.

    Leave a comment:


  • e36coupe
    replied
    Originally posted by Kettu_e21 View Post
    Niin siis kynkät on e36 compactista. Ei taida tuo compactin perä mennä tuohon e21 kelkkaan kovin pienellä vaivalla miksi ajattelinkin vaan käyttää kynkkiä, 323i kynkät taitaa nykyrahassa maksaa sen verran mansikoita ettei sekään oikeen helpota ja saahan tästä suoraan 5 pulttisen konversion jolloin jarruja on helpompi sovitella muista vehkeistä. Vetonivelen kiinnitys kynkkään olikin tiedossa, lähinnä meinasin tuota sisäpäätä että meneekö e36 compactin 168 perässä olleet murrokset e21 168 perään vai onko jotain jakoheittoa? Jolloinhan peräksi jää nopeus anturoimaton 168, minkä takia ajattelin hyötykäyttää juurikin tuota abs anturia nopeusanturina. Jostain olin lukevinani että oikean puoleinen anturi toimisi nopeusanturana muttei vasen? Liekkö sitten vaan jotain mutua? Mutta eipä tässä viellä mikään hätä tuota ole laittaa, aikasintaan syksyllä pääsee alottelemaan kuhan joutaa vaan eka purkamaan tekniikan ja alusta wobatista ja tekemään edellisen projektin alta
    Perän puoleiset vetarin nivelet sopii sinne E21 perän tumppeihin kyllä, eli voit pitää alkuperäisen perän niin halutessasi.

    Leave a comment:


  • Kettu_e21
    replied
    Originally posted by e36coupe View Post
    Ne vetarithan on E21 ja E30 erilaiset pyörän puolelta. Vetarit siis otat samasta kopasta kuin kynkät. E30:ssä ollut 168 ja 188 periä. Nopeustiedon voi ottaa myös perästä. Joko takakannen läpi orkkis tavalla tai sakaralevyn perän tumppiin kiinnittämällä. Jos helpoimmalla haluaa päästä niin E21 orkkiksena pidät koko taka kaluston ja nopeuden luet perästä. Jos rumpujarruista haluaa eroon niin 323i kynkät + jarrut tai rummut pois ja teet adapterilevyn E30 jarrusatulalle.

    Niin siis kynkät on e36 compactista. Ei taida tuo compactin perä mennä tuohon e21 kelkkaan kovin pienellä vaivalla miksi ajattelinkin vaan käyttää kynkkiä, 323i kynkät taitaa nykyrahassa maksaa sen verran mansikoita ettei sekään oikeen helpota ja saahan tästä suoraan 5 pulttisen konversion jolloin jarruja on helpompi sovitella muista vehkeistä. Vetonivelen kiinnitys kynkkään olikin tiedossa, lähinnä meinasin tuota sisäpäätä että meneekö e36 compactin 168 perässä olleet murrokset e21 168 perään vai onko jotain jakoheittoa? Jolloinhan peräksi jää nopeus anturoimaton 168, minkä takia ajattelin hyötykäyttää juurikin tuota abs anturia nopeusanturina. Jostain olin lukevinani että oikean puoleinen anturi toimisi nopeusanturana muttei vasen? Liekkö sitten vaan jotain mutua? Mutta eipä tässä viellä mikään hätä tuota ole laittaa, aikasintaan syksyllä pääsee alottelemaan kuhan joutaa vaan eka purkamaan tekniikan ja alusta wobatista ja tekemään edellisen projektin alta

    Leave a comment:


  • e36coupe
    replied
    Originally posted by Kettu_e21 View Post
    Koitin tuossa selailla tai selannut jo useamman kuukauden tuloksetta. Tarkotuksena olisi swapata compactin levylliset kynkät kahteenyhteen, mutta ongelmaksi muodostuu se että kumman vetoniveliä/akseleita käytetään? Jos lukeman perusteella tuo raideväli muuttuu jopa 20mm? E21/e36 molemmat perät on 168 joten eikö kummasta vaan mene nivelet ristiin?

    Tarkotuksena olisi laittaa compactin takakynkät ja käyttää abs anturia nopeus anturina (moottori vaihdon takia) ja edessä käyttää compactin napa/tolppa, etukelkka/vakaaja pakettia ja alatukivarreksi ajattelin e30 (kaiketi hieman lyhkäsempi). Mietintöjä otetaan vastaan ilomielin, projektia ei varsinaisesti ole edes aloitettu niin nyt on hyvä hetki vaikuttaa jos löytyy omakohtasta tietoa asiasta
    Ne vetarithan on E21 ja E30 erilaiset pyörän puolelta. Vetarit siis otat samasta kopasta kuin kynkät. E30:ssä ollut 168 ja 188 periä. Nopeustiedon voi ottaa myös perästä. Joko takakannen läpi orkkis tavalla tai sakaralevyn perän tumppiin kiinnittämällä. Jos helpoimmalla haluaa päästä niin E21 orkkiksena pidät koko taka kaluston ja nopeuden luet perästä. Jos rumpujarruista haluaa eroon niin 323i kynkät + jarrut tai rummut pois ja teet adapterilevyn E30 jarrusatulalle.
    Last edited by e36coupe; 20-01-2022, 18:51.

    Leave a comment:


  • Kettu_e21
    replied
    Koitin tuossa selailla tai selannut jo useamman kuukauden tuloksetta. Tarkotuksena olisi swapata compactin levylliset kynkät kahteenyhteen, mutta ongelmaksi muodostuu se että kumman vetoniveliä/akseleita käytetään? Jos lukeman perusteella tuo raideväli muuttuu jopa 20mm? E21/e36 molemmat perät on 168 joten eikö kummasta vaan mene nivelet ristiin?

    Tarkotuksena olisi laittaa compactin takakynkät ja käyttää abs anturia nopeus anturina (moottori vaihdon takia) ja edessä käyttää compactin napa/tolppa, etukelkka/vakaaja pakettia ja alatukivarreksi ajattelin e30 (kaiketi hieman lyhkäsempi). Mietintöjä otetaan vastaan ilomielin, projektia ei varsinaisesti ole edes aloitettu niin nyt on hyvä hetki vaikuttaa jos löytyy omakohtasta tietoa asiasta

    Leave a comment:


  • e36coupe
    replied
    Taaksehan on lisäksi Bilsteinillä ainakin ollut niitä "korkeus säädettäviä" iskareita. Näissä iskarin rungossa muistaakseni 5 uraa ja sen jousilautasen saa näihin eri uriin kiinni ja siten korkeus muuttuu vaikka jousi pysyy samana.

    Leave a comment:


  • e36coupe
    replied
    Originally posted by [Snowboarder] View Post
    Onko kukaan asentanut minkäänlaisia coilover settejä e21seen? MTS techikiltä löytyy n800€ ja BC päälle tonnilla mut onko muita/sovellettavissa muusta mallista "helposti"?

    Mulla on edessä ja takana coilit. Kun tein aikoinaan niin eteen ei tullut vastaan kaupallisia vaihtoehtoja jenkkien ground controllin setin lisäksi. Tein sitten VW Golf V GTI:n etu coileista itelleni etupään. 55mm iskarilla ja varresta säädettävä korkeus. Jäykkyys normaalisti sieltä iskarin päästä.

    Taakse tein myöhemmin ja laitoin ihan Mamasanin hyllystä BC Racingin takapään. Ihan olen ollut tyytyväinen molempiin ratkaisuihin. Säädöt on riittävät ja pysynyt ehjinä jo useamman vuoden ajan. Saa minulle riittävän tonttiin jos siltä tuntuu ilman extreme droppiakin.

    Itse pidän tuosta, että korkeuden muutos ei tapahdu jousilautasta liikuttamalla vaan koko iskaria liikuttamalla alapään kiinnikkeessä.

    Leave a comment:

Working...
X