Announcement

Collapse
No announcement yet.

S50/S52/M52/M50-moottori E30:iin

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Skarpa
    replied
    Originally posted by nikko1122 View Post
    Jees... Näillä päästäänkin jo taas hetkeksi jatkamaan suunnitelmia. Varmasti tulee paljonkin lisää kysymyksiä ja jos jollain on heittää lisää jotain vinkkejä aiheeseen niin ne on terve tulleita. Tallista löytyis kyllä kaksi m50b25 konettakin josta toinen sinkkuvanoksella mutta hieman kyllä kiehtois tämä tupla vanos kone. Onko se vaan tämän vaivan arvoinen?
    Onhan se alulohko ainakin useamman kymmentä kiloa kevyempi. Omakohtaista kokemusta ei ole molemmilla ajamisesta, mutta väittävät, että tuplavanoksen muhkeampi vääntö tuntuu ajossa ihan selvästi. Vaivan arvo on ihan puhtaasti henkilökohtanen juttu ja riippuu omasta näkökulmasta harrastamiseen. Olispahan ainakin vähän erilainen swappi kuin perus M50. Ei Suomessa vielä vissiin mahdottoman montaa tuplavanosswappia ole tehty, vaikkei se mitään rakettitiedettä sinkkuvanokseen verrattuna ole. Itelläkin oli mielessä, mutta päädyin sitten sinkkuvanokseen, kun tuli sen verran edukkaasti tekniikka vastaan.

    Leave a comment:


  • Julle
    replied
    Onko porukalla minkälaisia kokemuksia tarvike ilmamäärämittaireista M50B25 moottoriin? Boschilainen on aika tyyris.

    Leave a comment:


  • nikko1122
    replied
    Originally posted by Skarpa View Post
    No siinä tapauksessa pitäisin alkuperäisen imusarjan (tai vaihtaisin sen M54 imusarjan) ja huohotukset sun muut systeemit ja koodauttaisin vaan ajoneston ja luistoneston pois. Muuuttuvapituuksinen imusarja tuplavanoksen ohella on niitä asioita, mitkä tekee tu-koneen vääntökäyrästä sinkkuvanoksellisen vastaavaa paremman. Koodaus on tehtävissä, kun etsii koodaajaan. Tälläkin foorumilla on monia koodaustaitosia. Kannattaa lukasta topiccia Siemens MS43 säätäminen. Mun käsittääkseni kakkoslambdojen pois jättäminen ei aiheuta muuta kuin virhekoodeja kattien kunnosta, mutta tästä en ole absoluuttisen varma. Tiedän, että niihin saa ostaa jotain lambdasignaalia simuloivaa palikkaa. M52tu kone on hyvin lähellä M54-konetta muutamilla eroilla (esim. sähkönen kaasupoljin). Tossa yksi topicci M54:ään liittyen:

    http://www.r3vlimited.com/board/showthread.php?t=383897
    Jees... Näillä päästäänkin jo taas hetkeksi jatkamaan suunnitelmia. Varmasti tulee paljonkin lisää kysymyksiä ja jos jollain on heittää lisää jotain vinkkejä aiheeseen niin ne on terve tulleita. Tallista löytyis kyllä kaksi m50b25 konettakin josta toinen sinkkuvanoksella mutta hieman kyllä kiehtois tämä tupla vanos kone. Onko se vaan tämän vaivan arvoinen?

    Leave a comment:


  • Skarpa
    replied
    Originally posted by nikko1122 View Post
    Joo tuota imusarjaa kerkesinkin jo kiroilla tässä että eipä mennytkään niinkuin elokuvissa tämäkään. Millähän imusarjalla tämä olisisi kaikkein näppärin, helpoin ja mukavin toteuttaa? Päätavoite ei olisi virittäminen vaan mahdollisimman yksinkertainen ja lutettava ratkaisu. Kaikissa vastaavissa imusarjoissa taitaa olla rasitteena nuo luistoneston läpät ja hieman monimuotoisemmat koneen huohotukset jne.
    No siinä tapauksessa pitäisin alkuperäisen imusarjan (tai vaihtaisin sen M54 imusarjan) ja huohotukset sun muut systeemit ja koodauttaisin vaan ajoneston ja luistoneston pois. Muuuttuvapituuksinen imusarja tuplavanoksen ohella on niitä asioita, mitkä tekee tu-koneen vääntökäyrästä sinkkuvanoksellisen vastaavaa paremman. Koodaus on tehtävissä, kun etsii koodaajaan. Tälläkin foorumilla on monia koodaustaitosia. Kannattaa lukasta topiccia Siemens MS41 säätäminen. Mun käsittääkseni kakkoslambdojen pois jättäminen ei aiheuta muuta kuin virhekoodeja kattien kunnosta, mutta tästä en ole absoluuttisen varma. Tiedän, että niihin saa ostaa jotain lambdasignaalia simuloivaa palikkaa. M52tu kone on hyvin lähellä M54-konetta muutamilla eroilla (esim. sähkönen kaasupoljin). Tossa yksi topicci M54:ään liittyen:

    Last edited by Skarpa; 12-09-2016, 16:50.

    Leave a comment:


  • nikko1122
    replied
    Joo tuota imusarjaa kerkesinkin jo kiroilla tässä että eipä mennytkään niinkuin elokuvissa tämäkään. Millähän imusarjalla tämä olisisi kaikkein näppärin, helpoin ja mukavin toteuttaa? Päätavoite ei olisi virittäminen vaan mahdollisimman yksinkertainen ja lutettava ratkaisu. Kaikissa vastaavissa imusarjoissa taitaa olla rasitteena nuo luistoneston läpät ja hieman monimuotoisemmat koneen huohotukset jne.

    Leave a comment:


  • Skarpa
    replied
    Originally posted by nikko1122 View Post
    Onko kellään tarkempaa tietoa tuon m52b28tu koneen sielu elämästä tai lähinnä sähköistä. Suunnitelmissa olis laittaa sellainen 320i e30 vm93. Kone on peräisin E39 vm 2000. Suurimmat kysymykset tulee siinä kun:

    1.Ajattelin vaihtaa m50b25 koneen imusarjan niin mitäs tämä kone tuumaa ku otetaan Luistonesto pois tai oletan yhden piuhanipun ainakin tulevan Luistonestolle kaasuläppään?

    2.kakki swap ryhmän jutut luettuani (n.150 sivua) näin että olitte puhuneet jossain 62 sivun paikkeilla juuri tuosta että siinä on lambdat ennen ja jälkeen kattia. Meneeköhän se johonki vikatilaan/varakartalle jos sen jättää kylmästi pois kun suunnitelmissa olisi laittaa kiinan rosteria nykyisen kat pakosarjan tilalle.

    3. Kone on alunperin automaatista ja muuten varmaan saa helposti riisuttu automaatin sähköt pois mutta aivopoksilta toiselle kulkee 3 piuhaa enkä ole löytänyt mitään sähkökaaviota mitä voisi katsella.

    4. Käynnistyksen esto näyttää yhtäkkiselttään samalta kun e36 sinkku vanos koneellisista mutta ei yhtäkkiseltään värit ja johtojen määrät täsmää

    Ps. olisko tietoa keneltä voisi edes kysellä tällaisiä juttuja?
    ps2. tai onko tietoa kuka tekee ohjelmointia kyseiseen koneeseen? en tiedä haluanko tietää edes hintaa
    Kaikkeen ei ole vastausta, mutta muutama pointti: M50 imusarjan kanavien muoto ei täsmää tu-koneeseen. M54B30-imusarjaa on käytetty virityksenä noissa koneissa. Sillä kone vetää ylemmäs ilman kummempaa alaväännön häviötä.

    Käsittääkseni luistoneston deletointi ei vaikuta moottorinohjaukseen, mutta johtaa ABS ja ASC -erroreihin. E30 swapissa niillä ei tietty pitäis olla merkitystä. Sen varmaankin saa koodattua pois. Jotain vastuskikkojakin on olemassa, ei henkilökohtaista kokemusta:

    Bimmerforums is the preferred online BMW Forum and community for BMW owners. At Bimmerforums, you will find technical how-to information maintenance specifics audio advice wheel and tire combinations and model specific details not found anywhere else. Our professionals are here to help make sure you find the answers you need to your questions and our community is here to help other brainstorm ideas for the future.


    Bimmerforums is the preferred online BMW Forum and community for BMW owners. At Bimmerforums, you will find technical how-to information maintenance specifics audio advice wheel and tire combinations and model specific details not found anywhere else. Our professionals are here to help make sure you find the answers you need to your questions and our community is here to help other brainstorm ideas for the future.


    Edit: nää linkit koskeekin vaan sinkkuvanoskonetta, jossa on erillinen luistoneston kaasuläppä)
    Last edited by Skarpa; 11-09-2016, 21:48.

    Leave a comment:


  • nikko1122
    replied
    Onko kellään tarkempaa tietoa tuon m52b28tu koneen sielu elämästä tai lähinnä sähköistä. Suunnitelmissa olis laittaa sellainen 320i e30 vm93. Kone on peräisin E39 vm 2000. Suurimmat kysymykset tulee siinä kun:

    1.Ajattelin vaihtaa m50b25 koneen imusarjan niin mitäs tämä kone tuumaa ku otetaan Luistonesto pois tai oletan yhden piuhanipun ainakin tulevan Luistonestolle kaasuläppään?

    2.kakki swap ryhmän jutut luettuani (n.150 sivua) näin että olitte puhuneet jossain 62 sivun paikkeilla juuri tuosta että siinä on lambdat ennen ja jälkeen kattia. Meneeköhän se johonki vikatilaan/varakartalle jos sen jättää kylmästi pois kun suunnitelmissa olisi laittaa kiinan rosteria nykyisen kat pakosarjan tilalle.

    3. Kone on alunperin automaatista ja muuten varmaan saa helposti riisuttu automaatin sähköt pois mutta aivopoksilta toiselle kulkee 3 piuhaa enkä ole löytänyt mitään sähkökaaviota mitä voisi katsella.

    4. Käynnistyksen esto näyttää yhtäkkiselttään samalta kun e36 sinkku vanos koneellisista mutta ei yhtäkkiseltään värit ja johtojen määrät täsmää

    Ps. olisko tietoa keneltä voisi edes kysellä tällaisiä juttuja?
    ps2. tai onko tietoa kuka tekee ohjelmointia kyseiseen koneeseen? en tiedä haluanko tietää edes hintaa

    Leave a comment:


  • nikko1122
    replied
    Mitenkähän mahtaa mennä e39 528IA m52b28tu koneen kytkentäkaavio, kun kohteena olisi cabrio 320i vm.93? Minkähän kartan mukaan alkais suunnittelemaan kun tuntuu että netti on jo liiankin täynnä ohjeita.

    Leave a comment:


  • sonkko123
    replied
    Pitääpä kokeilla kun olisi taas aikaa roplata, sen mitä huomasin niin alle 4000rpm tekee tuota leijumista, myös paikallaan kaasutellessa.
    Mutta isommilla kierroksilla rupeaa kyllä tippumaan normaalisti.
    Pitää köydä hakemassa purkki crctä ja ruveta ruikkimaan

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Eipä oo kyl yhdessäkään mun tietämässä maf virallisessa ollu tommosta ongelmaa. Lähinnä kaikki teho puuttuu ja bensaa menee. Käytä tyhjäkäyntiventtiili irti ja ruutaa vaikka crc:tä sinne sisään, jos jumittaa. Sen pitäs siis kolista ihan reilusti kun kevyesti heiluttaa. Tämä siksi, että se vakio moottorinohjaus käyttää tyhjäkäyntiventtiiliä kun se tekee sen ettei kierrokset laske nopeasti alas. Koko ominaisuudenkin voi toki softaamalla poistaa.

    EDIT niin ja sit ne imuvuodot...
    Last edited by Pazi88; 28-08-2016, 11:40.

    Leave a comment:


  • pazq
    replied
    No sen maffin toiminnan voi tarkastaa irrottamalla auton käydessä töpselin. Jos meinaa kyykätä koko käynti niin ainakin jotain eloa siel on. Kiinni laittamalla taas alkaa käymään normaalisti. Tai sit mittaat pinneistä mitä näyttää auton käydessä. Raotat sitä johtojen kumilutkua että näät pinnien perseet ja niiden väliltä mittaus. Oikeat arvot löytyy kyllä intternetistä

    Leave a comment:


  • sonkko123
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Ootko ajanu aiemmin m52b28 koneista autoa? Ne kierrokset jää pikkusen leijumaan, vaikka kaikki olisikin kunnossa. Vakio moottorinohjaukseen tekee sen tarkoituksella. Ihan älytön ero vakio ohjauksella ja esim. megalla varustetussa autossa samalla moottorilla. Mut toki jos kunnolla jää kierrokset ylös, niin sillon on jotain vikaakin. Eihän kaasuvaijeri jumita?
    Olen kolmekutosella mutta siinä kyllä toimi normaalisti eikä leijumista esiintynyt.

    Kaasuvaijeri ei jumita! Voisiko maffi tehä ton? Ja pittää varmaa alkaa säästämään kolikoita megaruuttaan, tai jos jollain sellanen ylimääräsenä lojuu ja hinta ei päätä huimaa niin voin lunastaa pois!

    Leave a comment:


  • e36coupe
    replied
    Originally posted by sonkko123 View Post
    Hello!
    Mulla o tollane m52b28 swappi e30. "Vikana" että kun lähdet kiihdyttämään ja vaihdat vaihdetta, jää kierrokset leijumaan n. Sekunniksi siihen rpm kohtaan missä kytkimen polkasit pohjaan.. Palautuu toki sen sekunnin jälkeen ja vaihdot onnistuu muuten normaalisti mutta häiritsee vähän. Any ideas?:think privalla voi lähestyä myös jos tiedät syyn!
    Jenkit tunkee hylsyn letkuun joka menee tyhjäkäyntimoottorilta imuletkuun (maf jälkeinen). Tuo kuristettu ilmansaanti ilmeisesti vaikuttaa. Omalla vastuulla kokeilu.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by sonkko123 View Post
    Hello!
    Mulla o tollane m52b28 swappi e30. "Vikana" että kun lähdet kiihdyttämään ja vaihdat vaihdetta, jää kierrokset leijumaan n. Sekunniksi siihen rpm kohtaan missä kytkimen polkasit pohjaan.. Palautuu toki sen sekunnin jälkeen ja vaihdot onnistuu muuten normaalisti mutta häiritsee vähän. Any ideas?:think privalla voi lähestyä myös jos tiedät syyn!
    Ootko ajanu aiemmin m52b28 koneista autoa? Ne kierrokset jää pikkusen leijumaan, vaikka kaikki olisikin kunnossa. Vakio moottorinohjaukseen tekee sen tarkoituksella. Ihan älytön ero vakio ohjauksella ja esim. megalla varustetussa autossa samalla moottorilla. Mut toki jos kunnolla jää kierrokset ylös, niin sillon on jotain vikaakin. Eihän kaasuvaijeri jumita?

    Leave a comment:


  • EMP
    replied
    Originally posted by sonkko123 View Post
    Hello!
    Mulla o tollane m52b28 swappi e30. "Vikana" että kun lähdet kiihdyttämään ja vaihdat vaihdetta, jää kierrokset leijumaan n. Sekunniksi siihen rpm kohtaan missä kytkimen polkasit pohjaan.. Palautuu toki sen sekunnin jälkeen ja vaihdot onnistuu muuten normaalisti mutta häiritsee vähän. Any ideas?:think privalla voi lähestyä myös jos tiedät syyn!
    Oletko kokeillut nollata adaptaatiot?

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎