Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 alusta uusiksi, 5x120, kynätolpat, isot jarrut....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • EMP
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2006
    • 823
    • Kuusjoki

    Originally posted by Julle View Post
    Mulla on soviteholkeilla e36 napa/laakeri kiinni e30 tolpassa ja ei kyllä tarvinut noin rajua levitystä. Lemförder raidepäät on paikoillaan ja m3 levy hipaisi ihan aavistuksen kiinni raidepäähän. Teetin 2mm spacerit levyn ja navan väliin mutta en ole kerennyt vielä kokeilemaan kiinni. En tiedä sitten osuuko jossakin kohtaa vielä paska tuulettimeen, lähdin vaan kokeilemaan tuota settiä ilman sen syvällisempää taustatutkimusta...
    Kuulostaa erikoiselta. Montakohan milliä tuo lemförderin pää antaa lisätilaa? Ja e36 napahan levittää sen 3mm. Onko sulla laipalliset holkit, jos niin kuinka paksulla laipalla? Ja onko jarrukilpi paikallaan?
    Omassa kokoonpanossa mondeon levyt joiden syvyys 38,5mm. E36 navat 2,5mm laipalla olevilla holkeilla, eli levittää 5,5mm. Niin tarvike raidetangonpäällä joissakin ohjauksen ja jousituksen asennoissa raidetangonpää painaa jarrukilven levyyn kiinni.
    E30 318i 2d M52B27 "eta"

    Comment

    • Julle
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2002
      • 659
      • Oulu

      Originally posted by EMP View Post
      Kuulostaa erikoiselta. Montakohan milliä tuo lemförderin pää antaa lisätilaa? Ja e36 napahan levittää sen 3mm. Onko sulla laipalliset holkit, jos niin kuinka paksulla laipalla? Ja onko jarrukilpi paikallaan?
      Omassa kokoonpanossa mondeon levyt joiden syvyys 38,5mm. E36 navat 2,5mm laipalla olevilla holkeilla, eli levittää 5,5mm. Niin tarvike raidetangonpäällä joissakin ohjauksen ja jousituksen asennoissa raidetangonpää painaa jarrukilven levyyn kiinni.
      En tiiä paljonko Lemförder antaa tilaa, mutta muistan joskus lukeneeni e30.de:stä että niissä on pienimmät nupit mitä kaupasta saa. Mun soviteholkit näyttää olevan 5mm:n laipalla. On mulla sielä jarrukilpi mutta se on silputtu aika huolella mm raidepään kohdalta. Voisin koittaa ensiviikolla levyä paikalleen sen 2mm:n spacerin kanssa ja ottaa vähän mittoja että miltä näyttää. Jos vaatii lisää tavaraa navan ja levyn väliin niin pitää sitten vaihtaa matalempi levy ettei mene älyttömäksi spaceripelleilyksi. Tuli vaan alettua kokeilemaan ensin näillä.

      Mulla koko 5x120 swäppi alkoi siitä kun ostin 8,5/10x17" Alpinat enkä raaskinut niitä alkaa hitsaamaan ja poraamaan 4x100 jaolle... Takapään oon tehnyt Z4 navalla, e46 levyllä ja 540 satulalla. Se näyttäis olevan aika yleinen takapään muutos.
      Last edited by Julle; 05-12-2015, 15:06.

      Comment

      • EMP
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2006
        • 823
        • Kuusjoki

        Originally posted by Julle View Post
        En tiiä paljonko Lemförder antaa tilaa, mutta muistan joskus lukeneeni e30.de:stä että niissä on pienimmät nupit mitä kaupasta saa. Mun soviteholkit näyttää olevan 5mm:n laipalla. On mulla sielä jarrukilpi mutta se on silputtu aika huolella mm raidepään kohdalta. Voisin koittaa ensiviikolla levyä paikalleen sen 2mm:n spacerin kanssa ja ottaa vähän mittoja että miltä näyttää. Jos vaatii lisää tavaraa navan ja levyn väliin niin pitää sitten vaihtaa matalempi levy ettei mene älyttömäksi spaceripelleilyksi. Tuli vaan alettua kokeilemaan ensin näillä.

        Mulla koko 5x120 swäppi alkoi siitä kun ostin 8,5/10x17" Alpinat enkä raaskinut niitä alkaa hitsaamaan ja poraamaan 4x100 jaolle... Takapään oon tehnyt Z4 navalla, e46 levyllä ja 540 satulalla. Se näyttäis olevan aika yleinen takapään muutos.
        Juu siellä siitä oli maininta kyllä. Ja itselläkin tollaset lemförderit olis paketissa hyllyssä mutta en ole niitä ehtiny mittaileen/vertaileen.

        Mutta tuostahan se tarvittava levitys sitten jo tuleekin.
        Eli holkkista tulee 5mm, navasta 3mm, 2mm speiceri = 10mm. Sitten kun vielä se hiukan pienempi raidetangonpää ja siitä kohtaa jarrukilpi pois niin antanee tuon 2,5mm lisätilaa sisään päin.
        Last edited by EMP; 05-12-2015, 15:44.
        E30 318i 2d M52B27 "eta"

        Comment

        • Julle
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2002
          • 659
          • Oulu

          Originally posted by EMP View Post
          Juu siellä siitä oli maininta kyllä. Ja itselläkin tollaset lemförderit olis paketissa hyllyssä mutta en ole niitä ehtiny mittaileen/vertaileen.

          Mutta tuostahan se tarvittava levitys sitten jo tuleekin.
          Eli holkkista tulee 5mm, navasta 3mm, 2mm speiceri = 10mm. Sitten kun vielä se hiukan pienempi raidetangonpää ja siitä kohtaa jarrukilpi pois niin antanee tuon 2,5mm lisätilaa sisään päin.
          No niinpäs tuleekin. Periaatteessa pitäisi mennä sitten nuilla. Katsotaan miten menee käytännössä ja riittääkö navassa vielä huullosta vanteen keskitykseen tuon 2mm:n spacerin jälkeen. OT: Ostin muuten sinulta sen td:n syylärin.

          Comment

          • EMP
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2006
            • 823
            • Kuusjoki

            Originally posted by Julle View Post
            No niinpäs tuleekin. Periaatteessa pitäisi mennä sitten nuilla. Katsotaan miten menee käytännössä ja riittääkö navassa vielä huullosta vanteen keskitykseen tuon 2mm:n spacerin jälkeen. OT: Ostin muuten sinulta sen td:n syylärin.
            Kyllä tuolla 2mm kasvatuksella pitäs vielä vanne keskittyä normaalisti.

            Jaa se tuli sulle.
            E30 318i 2d M52B27 "eta"

            Comment

            • Julle
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2002
              • 659
              • Oulu


              Sinneppä se meni e36 m3 jarrulevy. Eikä ota kiinni raidetangon päähän. Toivotaan että tilanne pysyy samana kun saa kumit vanteisiin ja auton renkailleen. Sitte vaan adapterien tekoon satuloille.
              Last edited by Julle; 12-12-2015, 20:00.

              Comment

              • Neppo
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2006
                • 721
                • Laihia

                Mitkä satulat sulle Julle tulee? Saatko mitattua paljonko pulttijakojen offset pitäisi olla?
                Tässä on 300mm levy ja e36 vakio satulat:
                http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...&postcount=260

                Onko m3:ssa sitten paljonkin eri satula, eli meniskö noilla mitoilla tms.
                Mulla olis tulossa kans e36 navat epytechin hylsilla, e36 M3 levyillä ja e46 m3 satuloilla. En oo tehny vielä adaptereita.

                Comment

                • Tonton
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2006
                  • 9101
                  • Raisio

                  Originally posted by Neppo View Post
                  Mitkä satulat sulle Julle tulee? Saatko mitattua paljonko pulttijakojen offset pitäisi olla?
                  Tässä on 300mm levy ja e36 vakio satulat:
                  http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...&postcount=260

                  Onko m3:ssa sitten paljonkin eri satula, eli meniskö noilla mitoilla tms.
                  Mulla olis tulossa kans e36 navat epytechin hylsilla, e36 M3 levyillä ja e46 m3 satuloilla. En oo tehny vielä adaptereita.
                  E36ssa jos laittaa 325:een m3 jarrut niin carrierissa on eri et. Muuten bolt on.

                  En tiedä paljonko mutta ei ilmeisesti paljoa. Mulla olis molemmat satulat ja jarrulevytkin mutta en ole kokeillut.
                  Levy kun ei mene paikalleen millään. Ottaa raidepäähän kiinni.
                  sigpic
                  M-B Vito -22
                  Transit Custom -18
                  Yamaha vx ho cruiser -22
                  Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                  [email protected]

                  Comment

                  • EMP
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2006
                    • 823
                    • Kuusjoki

                    Originally posted by Neppo View Post
                    Mitkä satulat sulle Julle tulee? Saatko mitattua paljonko pulttijakojen offset pitäisi olla?
                    Tässä on 300mm levy ja e36 vakio satulat:
                    http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...&postcount=260

                    Onko m3:ssa sitten paljonkin eri satula, eli meniskö noilla mitoilla tms.
                    Mulla olis tulossa kans e36 navat epytechin hylsilla, e36 M3 levyillä ja e46 m3 satuloilla. En oo tehny vielä adaptereita.
                    Tuossa oli 300mm levy ja E34 satula! Samoilla adaptereilla jos käytettiin e36 satulaa piti levyn olla 284mm!
                    E30 318i 2d M52B27 "eta"

                    Comment

                    • pilootti
                      BTCF Member
                      • Feb 2012
                      • 299
                      • Kokkola

                      Kysytäänpä täältä mielipiteitä jarrupäivitykseen. Eteen on tulossa 330x28 levyt ja e34ix satulat ilmeisesti 60mm männällä. Nyt pitäis keksiä taakse etujarruja vastaavat kamppeet. Mielessä on pyörinyt E46 294x19 tai 320x22 levyt ja niille jotku satulat?(e36 54mm männällä olevat etusatulat?)Riittääkö tuo pienempi levy koko vai tuleeko siitä kuinka epätasapainoinen suhteessa etujarruihin? Ja onko kukaan kokeillut E46 330 takajarrukilpiä e30ppiin että saisko niillä isommat käsijarru kengät nätisti paikoilleen? Nimimerkki Jouman tais laittaa ne isommat käsijarrukengät vakio kilpiin mutta tuleeko siitä minkälainen viritys..
                      e30 318i touring "Bercedes Menz"
                      Kawasaki z1000
                      -FatBoyRacing-

                      Comment

                      • Tonton
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2006
                        • 9101
                        • Raisio

                        Originally posted by pilootti View Post
                        Kysytäänpä täältä mielipiteitä jarrupäivitykseen. Eteen on tulossa 330x28 levyt ja e34ix satulat ilmeisesti 60mm männällä. Nyt pitäis keksiä taakse etujarruja vastaavat kamppeet. Mielessä on pyörinyt E46 294x19 tai 320x22 levyt ja niille jotku satulat?(e36 54mm männällä olevat etusatulat?)Riittääkö tuo pienempi levy koko vai tuleeko siitä kuinka epätasapainoinen suhteessa etujarruihin? Ja onko kukaan kokeillut E46 330 takajarrukilpiä e30ppiin että saisko niillä isommat käsijarru kengät nätisti paikoilleen? Nimimerkki Jouman tais laittaa ne isommat käsijarrukengät vakio kilpiin mutta tuleeko siitä minkälainen viritys..
                        prosentti laskulla tosta selviää. kuitenkin se "pari" esim. e34 tai e36 motorsporteissa on 60/40mm

                        takalevyyn voi kyllä sorvata sisälle kehän ja laittaa lämpösovitteella paikalleen 180mm->160mm niin se toimii org käsijarrulla. se on kuitenkin seisonta jarru eikä ole tarkoitettu käytettäväksi vauhdista. niin ei vaikuta toimintaan. jos epäilyttää niin voihan sen kiilata.
                        kehä helppo siirtää uuteen levyyn jos tarvii vaihtaa.

                        tässä 300mm.de:n versio e46m3 levystä
                        Last edited by Tonton; 27-12-2015, 15:27.
                        sigpic
                        M-B Vito -22
                        Transit Custom -18
                        Yamaha vx ho cruiser -22
                        Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                        [email protected]

                        Comment

                        • EMP
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2006
                          • 823
                          • Kuusjoki

                          Originally posted by pilootti View Post
                          Kysytäänpä täältä mielipiteitä jarrupäivitykseen. Eteen on tulossa 330x28 levyt ja e34ix satulat ilmeisesti 60mm männällä. Nyt pitäis keksiä taakse etujarruja vastaavat kamppeet. Mielessä on pyörinyt E46 294x19 tai 320x22 levyt ja niille jotku satulat?(e36 54mm männällä olevat etusatulat?)Riittääkö tuo pienempi levy koko vai tuleeko siitä kuinka epätasapainoinen suhteessa etujarruihin? Ja onko kukaan kokeillut E46 330 takajarrukilpiä e30ppiin että saisko niillä isommat käsijarru kengät nätisti paikoilleen? Nimimerkki Jouman tais laittaa ne isommat käsijarrukengät vakio kilpiin mutta tuleeko siitä minkälainen viritys..
                          Uskoisin tuon pienemmän levyn riittävän.
                          Itsellä oli 300x24mm ja 272x10mm levyt ja juurikin noilla tontonin mainitsemilla 60mm ja 40mm satuloilla. Tällä setillä ei ainakaan ollut ongelmaa että takapää olisi ollut liian tehoton.

                          Ja tuolta saa noita käsijarrurummun piennnysholkkeja valmiinakin: http://www.epytec.de/detail/index/sArticle/5599
                          E30 318i 2d M52B27 "eta"

                          Comment

                          • pilootti
                            BTCF Member
                            • Feb 2012
                            • 299
                            • Kokkola

                            Valinta taitaa kallistua tuohon pienempään takalevyyn, vaihdetaan isompaan myöhemmin jos tulee tarvetta sopii 15" vannekkin ongelmitta niin saa radalla suttailla ilmasia renkaita jos jollain on edulliset 40mm satulat tuolle 294x19 levylle niin saa tarjota.
                            e30 318i touring "Bercedes Menz"
                            Kawasaki z1000
                            -FatBoyRacing-

                            Comment

                            • Neppo
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2006
                              • 721
                              • Laihia

                              Originally posted by Julle View Post

                              Sinneppä se meni e36 m3 jarrulevy. Eikä ota kiinni raidetangon päähän. Toivotaan että tilanne pysyy samana kun saa kumit vanteisiin ja auton renkailleen. Sitte vaan adapterien tekoon satuloille.
                              Originally posted by Tonton View Post
                              E36ssa jos laittaa 325:een m3 jarrut niin carrierissa on eri et. Muuten bolt on.

                              En tiedä paljonko mutta ei ilmeisesti paljoa. Mulla olis molemmat satulat ja jarrulevytkin mutta en ole kokeillut.
                              Levy kun ei mene paikalleen millään. Ottaa raidepäähän kiinni.
                              Originally posted by EMP View Post
                              Tuossa oli 300mm levy ja E34 satula! Samoilla adaptereilla jos käytettiin e36 satulaa piti levyn olla 284mm!
                              Eli eli;
                              - jos e36 on vakiona 286mm etulevy ja M3 on 315mm ja M3 satulat ja levyt menee muuten bolt on vakioon e36 tolppaan, paitsi carrierin offset, niin voisi äkkiä olettaa, että EMP:n korjaamaan tietoon perustuen e36 M3 osat pitäisi olla bolt on noilla samoilla adaptereilla (284 vs. e36 286mm)..?
                              - Jullen kokeilun perusteella E36 M3 levyt käy jos laittaa Epytechin hylsyt, E36 navat ja ohuen limpun (2-3mm) navan ja jarrulevyn väliin ja mahd. tarvike alatukivarret.
                              - olisko jarruadaptereiden offset nyt sitten EMP:n kuvissa oleva 19mm, tai millin-pari enemmän jos käyttää e36 M3 levyjä ja satuloita? Mahdollistaa aika suorat vanteet puolien suhteen kun levyn offset suurempi sisäänpäin isoilla satuloilla.
                              - Onkohan E36 ja E46 M3 satuloilla paljon eroa? Onko ne kuinka bolt on keskenään..?
                              - Mulla on audin 312mm kiekot paikoillaan ja voisin kokeilla E46 satuloita 23mm offsetilla olevilla adaptereilla. Mulla on toisetkin adapterit, mutta en muista millä offsetilla ne on. Muistaakseni ne oli himpun pienemmät.

                              Comment

                              • Tonton
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2006
                                • 9101
                                • Raisio

                                mun tieto perustui siihen että e36:ssä m3 jarru on muuten bolt on 325 tolppaan mutta satulaa pitää saada lähemmäs auton keskilinjaa/kauemmas katsojasta.

                                mä käyttäisin pienemmän etn levyä että voisi jättää navan sisemmäs ja ylimääräiset spacerit pois-> voi käyttää pienempää et:tä vanteessa
                                sigpic
                                M-B Vito -22
                                Transit Custom -18
                                Yamaha vx ho cruiser -22
                                Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                                [email protected]

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎