Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 Kysymyksiä ja vastauksia IX

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pazi88
    Moderator
    • Jan 2007
    • 11131
    • Oulu

    Originally posted by ^Sleeper^ View Post
    Joo, epähuomiossa tuli kyllä katkastua se tapin alapuolelta, mutta ne akselit on kyllä hitsattu yhteen kunnolla. Voiko silti johtua siitä?
    Sen ohjausvaihteen toiminnan kannalta on kriittistä, että se ulko ja sisäosa akselista ei oo hitsattu yhteen. Sen sisäosan pitää pikkasen kääntyillä siellä, koska se on se varsinainen hydrauliventtiili mikä ohjaa öljyn kulkua.

    Mut kuten edellä jo tulikin. Se on pilalla. Osta uus.

    Instagram, YouTube kanava
    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

    Comment

    • ^Sleeper^
      Bimmer Rookie
      • May 2011
      • 119
      • Oulu

      Originally posted by Pazi88 View Post
      Sen ohjausvaihteen toiminnan kannalta on kriittistä, että se ulko ja sisäosa akselista ei oo hitsattu yhteen. Sen sisäosan pitää pikkasen kääntyillä siellä, koska se on se varsinainen hydrauliventtiili mikä ohjaa öljyn kulkua.

      Mut kuten edellä jo tulikin. Se on pilalla. Osta uus.
      Noniin, kiitoksia asiallisesta vastauksesta. Oppirahat on siis taas maksettu
      - E36 m50b28 turbo

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11131
        • Oulu

        Originally posted by ^Sleeper^ View Post
        Noniin, kiitoksia asiallisesta vastauksesta. Oppirahat on siis taas maksettu
        No eipä nuo onneksi oo järjettömän kalliita tai harvinaisia oo. Osta nyt vaikka suoraan e46 ohjausvaihde siihen, niin on vielä nopeempi. Ebaystä löyttyy alle satasella helpostikkin. Muista vaan ettet co.uk puolelta eti

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • Miku
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 2624
          • Kajaani

          Ja itse en ainakaan katkonut ollenkaan sitä akselia. Nivel osaa naputtelin vähän syvemmälle rattiakseliin vain.
          TEAM "Peli Menetetty"
          Nyt:
          E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
          E30 320i 2d m20b27 tic project
          E38 728ia
          E46 316i sedan
          Ex:
          3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

          Comment

          • Zetz
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2005
            • 3233
            • Joensuu

            miten e30 touring tankki toimii? laitoin toukan tankin 2d sedaniin ja polttoaine ei tule toiselta puolelta pumpun puolelle, täyttyi kyllä, mutta ei tyhjene. tällaisessa tankissahan ei siis ole siellä tankkien välissä sitä yhdysputkea.
            puh/txt/whatsapp: 0452673541
            näillä mennään talvella:
            e39 523ia arctic silver
            e87 116i Japanrot
            ja näillä kesällä:
            e30 328i *Rot m50b28

            Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
            ex: e39 540ia, 2x e39 523i, e34 535i m-tech, e34 518i, e36x2 e34 525i m50. e28 "523i" e21x4 e12x2

            Comment

            • Skarpa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2007
              • 3408
              • Kotka

              Originally posted by Zetz View Post
              miten e30 touring tankki toimii? laitoin toukan tankin 2d sedaniin ja polttoaine ei tule toiselta puolelta pumpun puolelle, täyttyi kyllä, mutta ei tyhjene. tällaisessa tankissahan ei siis ole siellä tankkien välissä sitä yhdysputkea.
              Bensan paluulinjassa on ejektori, eli paluulinjan bensan virtaus synnyttää imun, joka imee imuputkella bensaa sieltä toiselta puolelta. Imuputkiston ja bensan paluun pitää mennä niinkuin siinä tankissa kuuluu, että systeemi toimii. Samaa tankkia löytyy monesta muustakin vehkeestä kuin touringeissa.
              Last edited by Skarpa; 29-04-2018, 10:57.
              BMW E30 - Hitsaamisen iloa

              E30 Armo "330i"

              Comment

              • Zetz
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2005
                • 3233
                • Joensuu

                Originally posted by Skarpa View Post
                Bensan paluulinjassa on ejektori, eli paluulinjan bensan virtaus synnyttää imun, joka imee imuputkella bensaa sieltä toiselta puolelta. Imuputkiston ja bensan paluun pitää mennä niinkuin siinä tankissa kuuluu, että systeemi toimii. Samaa tankkia löytyy monesta muustakin vehkeestä kuin touringeissa.
                kiitos, tämä selvensi asiaa. teen siis yhdysputken
                puh/txt/whatsapp: 0452673541
                näillä mennään talvella:
                e39 523ia arctic silver
                e87 116i Japanrot
                ja näillä kesällä:
                e30 328i *Rot m50b28

                Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
                ex: e39 540ia, 2x e39 523i, e34 535i m-tech, e34 518i, e36x2 e34 525i m50. e28 "523i" e21x4 e12x2

                Comment

                • Skarpa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2007
                  • 3408
                  • Kotka

                  Originally posted by Zetz View Post
                  kiitos, tämä selvensi asiaa. teen siis yhdysputken
                  Periaatteessa se ei oo kovin suuri vaiva panna toimimaan niinkuin kuuluu. Ejektoriputki on tankin sisäinen rakenne, eli kunhan sulla tulee bensanpaluu oikeaan kohtaan, niin pitäis pelata. Jos putkissa on tukoksia, ne saa rassattua auki poralla ja polkupyörän vaijerilla, joka purettu tupsupäiseksi. Sitten tietysti eri juttu, jos käytössä on bensan keruutankki ja bensanpaluu sinne.
                  BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                  E30 Armo "330i"

                  Comment

                  • Zetz
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2005
                    • 3233
                    • Joensuu

                    Originally posted by Skarpa View Post
                    Periaatteessa se ei oo kovin suuri vaiva panna toimimaan niinkuin kuuluu. Ejektoriputki on tankin sisäinen rakenne, eli kunhan sulla tulee bensanpaluu oikeaan kohtaan, niin pitäis pelata. Jos putkissa on tukoksia, ne saa rassattua auki poralla ja polkupyörän vaijerilla, joka purettu tupsupäiseksi. Sitten tietysti eri juttu, jos käytössä on bensan keruutankki ja bensanpaluu sinne.
                    tankkia muokattu sen verran jotta se kuljettajan puoleinen aukko lyöty umpeen, kun ei tuossa omassa ollut luukkua penkin allakaan, ei osannut ajatella loppuun asti kun tuon tankin sinne laitoin

                    edit: eli jos saan paluuletkun muutettua vain oikeaan kohtaan tuolle toiselle puolelle, niin sen pitäisi toimia oikein?
                    Last edited by Zetz; 29-04-2018, 12:21.
                    puh/txt/whatsapp: 0452673541
                    näillä mennään talvella:
                    e39 523ia arctic silver
                    e87 116i Japanrot
                    ja näillä kesällä:
                    e30 328i *Rot m50b28

                    Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
                    ex: e39 540ia, 2x e39 523i, e34 535i m-tech, e34 518i, e36x2 e34 525i m50. e28 "523i" e21x4 e12x2

                    Comment

                    • Skarpa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2007
                      • 3408
                      • Kotka

                      Originally posted by Zetz View Post
                      tankkia muokattu sen verran jotta se kuljettajan puoleinen aukko lyöty umpeen, kun ei tuossa omassa ollut luukkua penkin allakaan, ei osannut ajatella loppuun asti kun tuon tankin sinne laitoin

                      edit: eli jos saan paluuletkun muutettua vain oikeaan kohtaan tuolle toiselle puolelle, niin sen pitäisi toimia oikein?
                      Näin sen pitäis mennä. Bensan paluu ei liity siihen toiseen säiliön kanteen mitenkään. Siihen tulee vain toinen polttoaineen tasoanturi. Bensan paluun pitäis tulla mun mielestä siihen tankin kupeeseen kuskin puolella, jos muistan oikein. Tässä vielä periaatekuva systeemistä:

                      Last edited by Skarpa; 29-04-2018, 13:32.
                      BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                      E30 Armo "330i"

                      Comment

                      • Zetz
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2005
                        • 3233
                        • Joensuu

                        Originally posted by Skarpa View Post
                        Näin sen pitäis mennä. Bensan paluu ei liity siihen toiseen säiliön kanteen mitenkään. Siihen tulee vain toinen polttoaineen tasoanturi. Bensan paluun pitäis tulla mun mielestä siihen tankin kupeeseen kuskin puolella, jos muistan oikein. Tässä vielä periaatekuva systeemistä:

                        noniii tuota oksaa mietinkin mikä sen funktio on. nyt tiedän
                        puh/txt/whatsapp: 0452673541
                        näillä mennään talvella:
                        e39 523ia arctic silver
                        e87 116i Japanrot
                        ja näillä kesällä:
                        e30 328i *Rot m50b28

                        Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
                        ex: e39 540ia, 2x e39 523i, e34 535i m-tech, e34 518i, e36x2 e34 525i m50. e28 "523i" e21x4 e12x2

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          Originally posted by Miku View Post
                          E30 -85 2d konehuone työn alla. Mistä kannattaa vahvikehitsata ja kannattaako johonkin kohti tehdä vahvikkeita?
                          Mulla menee kabiinissa sisähelman vieressä putket, menee sisäloksusta sisäloksuun edestä taakse. Putken paksuus ja sijoitus on niin että cabrioletin kynnysverhous sopii päälle just naheasti. Putkessa on 5kpl U-profiilista rautaa joiden kautta se liittyy sisähelmaan ja lattiaan. Ja tietenkin sisälokareihin hitsattu kiinni siihen missä menee päät läpi. Taka-akselipalkin vaarnapultin ympärys on myös vahvikeputkessa kiinni. Mun ajattelu oli että kun eturunkoaisa loppuu kuskinpenkin etureunaan, ja taka-aisat on vain takapalkista taaksepäin, niin tuo putkikyhäelmä vahvistaa tätä väliä jossa ei oo muuta kuin lattia- ja kattopelti.

                          Ensimmäisenä tulee mieleen:
                          -Etuiskaritornien vahvikehitsaus. Hyötyä?
                          -jonkinlaiset kolmiovahvikkeet tulipellin ja runkoaisojen väliin. Hyötyä?
                          Etuapurunko melkolailla jäykistää keulan ja pitää runkoaisojen välin paikallaan mielestäni.

                          -Etuiskaritornin ja etulokarin yläkiinnitystason väliin cabrio malliset vahvikkeet. Hyötyä?
                          No mä huomasin että sivuttaisvoimissa se tornien väli leviää saman verran kuin niitten sivuaisojen väli, johon ne vinoneliöt menee. Joten mun järjen mukaan ne ei kovakattoisen korissa oikein tee mitään.

                          -Muuta?
                          Mulla on tuulilasin karmia (tai sitä karmin vekkiä) levitetty 10mm ympäriinsä, mikä sinällään jo jäykistää tuulilasin aukkoa. Tämä on tehty siksi että M3:n lasin sai liisteröityä autoon. Liimalasi jäykistää koria tiivisteellä olevaan verrattuna.
                          Takaiskaritolpissa on jäykisteet. Vasemmalla on kolmiotuki, oikealla tankin huohotusten putki on reititetty uudelleen, niin että se sitoo iskarikotelon kiinni muihin osiin. Vanhimmissa kolmekympeissä on takaiskaritorni vain pistehitsattu sisäloksuun, muissa on lisäksi katkohitsit (4? kpl).
                          Korin korjauksissa suosin liimaamista limisaumoissa tulppahitsien sijaan. Lopputulos on jäykempi +korroosionkestävämpi.
                          Pilareiden sisäpeltejä kun kattelee niin huomaa että niitä on hitsattu just sen verran että pysyvät paikallaan. Ja vierekkäiset osat ei välttämättä ole toisissaan kiinni lainkaan. Pilarien ylä-ja alaosan peltien välissä on vain rako. Jotkut hitsatut osat on vain osan matkaa kiinni, hitsit loppuu paljon ennen pellin reunaa tai päätyä. Kaipa niitä paremmin liittämällä voi joku muuttua jäykemmäksi.

                          Autosta tulossa "lightweight" katuauto ja pienesti muokkaillaan luisunajoa ajatellen. Ei tule ainakaan täysiä turvakaaria. Mitään turhaa ylimääräistä painoa/vaivaa en halua autoon mutta hyödylliset modit kyllä haluan tehdä tässä vaiheessa.
                          Mulla lienee kaikkiaan joku viitisen kiloa ylimääräistä rautaa autossa vaihvikkeiden takia. Toisaalta kaikki pellinreunat, hitsatut ruuvit ja korvakot joilla ei ole enää funktiota, on leikelty samalla pois. Ja tosi nihilisti (minä) hioo samalla tehtaan tekemät saumat myös mataliksi ja säästää grammoja .
                          Last edited by petrolhead; 03-05-2018, 16:58.
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          • Juhtuke
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2015
                            • 52
                            • Kotka

                            E30 takakynkät

                            Eli sellainen epäselvyys asiaa koskien, että onko kyseisessä kopassa montaakin eri mallin takakynkkää? (Tai tukivartta, miksikä ikinä sitä kutsuu.)
                            Nopeella googlella ei löytyny kun yhtä, varaosanumerotkin melkein kaikissa samat. Jossain täällä vaan eilen pisti silmään kun joku mainitsi että "karvalakeissa" olis erimalliset kun muissa?
                            E61 525d -08
                            E39 523i -00
                            E30 316 -86
                            E28 520iA -84

                            Comment

                            • Skarpa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2007
                              • 3408
                              • Kotka

                              Originally posted by Juhtuke View Post
                              Eli sellainen epäselvyys asiaa koskien, että onko kyseisessä kopassa montaakin eri mallin takakynkkää? (Tai tukivartta, miksikä ikinä sitä kutsuu.)
                              Nopeella googlella ei löytyny kun yhtä, varaosanumerotkin melkein kaikissa samat. Jossain täällä vaan eilen pisti silmään kun joku mainitsi että "karvalakeissa" olis erimalliset kun muissa?
                              - Rumpujarrulliset
                              - Levyjarrulliset
                              - Levyjarrulliset, joissa abs anturin paikat porattuna
                              - M3 (erilainen geometria) + M3 eri versiot
                              - iX (eri raideleveys)
                              BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                              E30 Armo "330i"

                              Comment

                              • Juhtuke
                                Bimmer Rookie
                                • Apr 2015
                                • 52
                                • Kotka

                                Originally posted by Skarpa View Post
                                - Rumpujarrulliset
                                - Levyjarrulliset
                                - Levyjarrulliset, joissa abs anturin paikat porattuna
                                - M3 (erilainen geometria) + M3 eri versiot
                                - iX (eri raideleveys)
                                Kiitoksia, otetaan vaikka esimerkiksi rumpujarrulliset vs. levyjarrulliset abseilla. Onko kynkän muodoissa kuinka paljon eroavaisuuksia? Löytyi tosiaan tollaset levylliset ja absilliset kynkät, mutta kun googlessa vertaa muihin niin mistään ei löydy samanlaista.
                                E61 525d -08
                                E39 523i -00
                                E30 316 -86
                                E28 520iA -84

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎