Announcement

Collapse
No announcement yet.

S50/S52/M52/M50-moottori E30:iin

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jmp2002
    BTCF Member
    • Oct 2003
    • 5727
    • Rovaniemi

    Originally posted by KuuKi View Post
    Ei kait niitä koneen kannakkeita ja tukikumeja tarvii sen enempää miettiä, kun laittaa e36 m50 koneen kannakkeet ja siihen jatkoksi e28 535i/m5 tukikumit.

    Sit kun sen koneen ootte laatikkoineen saanu paikalleen, alkaa toi laatikon tukikumien ja kardaanin arpominen.
    ainakaan omalla ei tuolla setupilla päässy mihinkään, kun ö-pohja melkeen n.50mm etupalkin alla.. nytten joku 25-30mm koroketta, en muista paljon mutta lukee tässä topikissa.
    E30 325i Touring -89
    E30 325i touring -88 m50tbo
    G20 330e M-Sport -20

    Comment

    • Make H.
      BTCF Member
      • Jul 2006
      • 1278
      • Kokkola

      Originally posted by KuuKi View Post
      Ei kait niitä koneen kannakkeita ja tukikumeja tarvii sen enempää miettiä, kun laittaa e36 m50 koneen kannakkeet ja siihen jatkoksi e28 535i/m5 tukikumit.

      Sit kun sen koneen ootte laatikkoineen saanu paikalleen, alkaa toi laatikon tukikumien ja kardaanin arpominen.
      Eikös noita 535/m5 tukikumeja ollu kahenlaisia? Eli mielestäni helpoin on laittaa m50 e34 tukikumit tolleen niinku sanoin ja yhet prikat väliin molemmin puolin, ei jää kanittaan ja toimii !

      Eikä siinä laatikon tukikumiskaan muuta ku ottaa ne tukikumit vaan e30:sestä ja kardaani e30 TD:stä niin bolt-on . En muista minkä takia nuo e30 kumityynyt laatikolle laitoin, oiskohan e34 m50 -tyynyt ollu sit jotenki liian korkeet tai jotain muuten vääränlaiset...eniwei noilla e30 omilla laatikon tukikumeilla tulee kyl varmasti tarpeeks ylös laatikko (m50 ZF), ei sitä enää ylemmäs saiskaan, eli juuri oikealle kohdalle asettuu.

      Jos vaan mahollista laittaa tuo m50 ZF niin ehottomasti se. Kestävämpi, helpompi/nopeampi asentaa kun ei tartte rueta startin/vauhtipyörän/kytkimen kans säätään toisin ku m20 getragin kans. Jos tuntuu et e30 TD kardaani on kiven alla niin e36 m50/m52 kardaani käynee myös suoraan kuhan vaihtaa e30 kardaanista keskilaakerin.

      Comment

      • pablo
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2005
        • 732
        • Pirkanmaa

        Mitäs laatikon kannatinpalkkia olette käyttäneet? Laatikon mukana tullutta vai E30 omaa? PRKL kun ei ole yhtään palkkia. Ton uuden laatikon mukana ei tullut ja korin omanki annoin hätäyksissään koneen/laatikon ostajalle mukaan:think

        Olikos noissa laatikoissa nyt mitkä erot kun puhutaan e36 325 ja e34 525 ja e36 328/M3 (Mikä itellänkin on) Käsittääkseni kaikki erilaisia vai olenko hakoteillä? Ainakin tossa mikä mulla on 328/M3 laatikossa on rättinivel isompaa mallia eli e30 td:n kardaani sopii jatkeeks.

        Comment

        • Make H.
          BTCF Member
          • Jul 2006
          • 1278
          • Kokkola

          Originally posted by pablo View Post
          Mitäs laatikon kannatinpalkkia olette käyttäneet? Laatikon mukana tullutta vai E30 omaa? PRKL kun ei ole yhtään palkkia. Ton uuden laatikon mukana ei tullut ja korin omanki annoin hätäyksissään koneen/laatikon ostajalle mukaan:think

          Olikos noissa laatikoissa nyt mitkä erot kun puhutaan e36 325 ja e34 525 ja e36 328/M3 (Mikä itellänkin on) Käsittääkseni kaikki erilaisia vai olenko hakoteillä? Ainakin tossa mikä mulla on 328/M3 laatikossa on rättinivel isompaa mallia eli e30 td:n kardaani sopii jatkeeks.
          e30:sen oma laatikon kannatinpalkki. Ei liene muuta eroa ku varmaan e36 328/m3 laatikois pikkasen eri välitykset ja muutenkin taitanevat olla vähän vahvempaa tekoa kuin e36 325 ja e34 525, ulkoisesti kiinnitysten jne. kohdalta tuskin eroavat. Noissa kaikissa m50-johdannaisissa ZF-laatikoissa on iso rättinivel kun taas getrageis pieni, eli jos laittaa m50 getragin niin ei tartte vaihtaa kardaania.

          Comment

          • pablo
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2005
            • 732
            • Pirkanmaa

            Ok kiitoksia taas. Tänään laitoin m20 kumin toisellekkin puolelle niin laatikon saa nyt paikalleen. Noi m20 kumit on korkeet ~45mmm niin vielä jos oikein hätä tulee mk2 Escortissa on 35mm kumit ja halkasijakin taitaa olla likipitäen sama et konetta saa tarvittaessa vielä hitusen alaspäin

            Täytyypä ruveta metsästää E30: laatikon kannatinpalkki. Jos jollakin ylimääräinen löytyy saa tarjota vaik privaan

            Comment

            • Mauritius
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2003
              • 327
              • KRS

              Pieni kysymys tuosta m50 setupista, elikkä löytyy valmiina m50 joka on otettu 525IA 1993 autosta. Boksia tai muita apulaitteita ei löydy.

              Jos otan vanhasta m20b25 tekniikasta vauhtipyörän, startin, kytkimen sekä laatikon niin miten nuo sopii yhteen? Jää vissiin laatikko vinoon mutta kuinka paljon?

              Toinen vaihtoehto on että hankin m50 getrag laatikon mutta voinko silloin käyttää m20 vp, starttia sekä kytkintä? Vanha kardaani sopii vissiin suoraan tässä tapauksessa ja laatiikko on suorassa?

              Ja haittaako se että m50 moottori on peräisin automaatti mallista?

              Comment

              • Tonton
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2006
                • 9101
                • Raisio

                Originally posted by Mauritius View Post
                Pieni kysymys tuosta m50 setupista, elikkä löytyy valmiina m50 joka on otettu 525IA 1993 autosta. Boksia tai muita apulaitteita ei löydy.

                Jos otan vanhasta m20b25 tekniikasta vauhtipyörän, startin, kytkimen sekä laatikon niin miten nuo sopii yhteen? Jää vissiin laatikko vinoon mutta kuinka paljon?

                Toinen vaihtoehto on että hankin m50 getrag laatikon mutta voinko silloin käyttää m20 vp, starttia sekä kytkintä? Vanha kardaani sopii vissiin suoraan tässä tapauksessa ja laatiikko on suorassa?

                Ja haittaako se että m50 moottori on peräisin automaatti mallista?
                laatikko jää sen verran vinoon että joudut tekemään uuden taka kannakkeen ja jos tykkää niin vääntää vaihdekepin tankoa hieman kieroksi. muuten kaikki ok

                voit käyttää. kardaanista ei ole varmuutta riippuu onko isolla vai pienellä laipalla laatikko on suorassa ja voit käyttää alkuperäistä takakannaketta

                ei haittaa kun muistat laittaa silmälaakerin ja muistat että automaatin ja manuaalin johto sarjat ei ole välttämättä samat joten kannattaa pinnit tarkastaa

                jos on vanos kone niin multa löytyy boksi jos kiinnostaa
                sigpic
                M-B Vito -22
                Transit Custom -18
                Yamaha vx ho cruiser -22
                Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                [email protected]

                Comment

                • Mauritius
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2003
                  • 327
                  • KRS

                  Originally posted by Tonton View Post
                  laatikko jää sen verran vinoon että joudut tekemään uuden taka kannakkeen ja jos tykkää niin vääntää vaihdekepin tankoa hieman kieroksi. muuten kaikki ok

                  voit käyttää. kardaanista ei ole varmuutta riippuu onko isolla vai pienellä laipalla laatikko on suorassa ja voit käyttää alkuperäistä takakannaketta

                  ei haittaa kun muistat laittaa silmälaakerin ja muistat että automaatin ja manuaalin johto sarjat ei ole välttämättä samat joten kannattaa pinnit tarkastaa

                  jos on vanos kone niin multa löytyy boksi jos kiinnostaa
                  Joo vanos kone kyseessä eli boksin loppunumero 413. Paljonko olis boksilla hintaa?

                  Tuo m50 getrag on vissiin paras vaihtoehto niin ei tarvitse nikkaroida uutta kannaketta laatikolle. Luin jostain että m20 startti olisi isompi kuin m50 startti ja että ei siksi mahtuisi m50 moottoriin. Hammaskehät ovat ainaki erilaiset.

                  Comment

                  • Tonton
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2006
                    • 9101
                    • Raisio

                    Originally posted by Mauritius View Post
                    Joo vanos kone kyseessä eli boksin loppunumero 413. Paljonko olis boksilla hintaa?

                    Tuo m50 getrag on vissiin paras vaihtoehto niin ei tarvitse nikkaroida uutta kannaketta laatikolle. Luin jostain että m20 startti olisi isompi kuin m50 startti ja että ei siksi mahtuisi m50 moottoriin. Hammaskehät ovat ainaki erilaiset.
                    laittelen privaa tosta boksista
                    ei se kannakkeen tekeminen ole paha homma.
                    kyllä se m20 startti pitaisi sinne mahtua
                    m50 startti taisi olla tehokkaampi
                    hammaskehät on erilaiset
                    kannattaa se laatikon laipan koko selvittää ennen ostoa tai sitten ostaa eta/dieselin kardaanin
                    sigpic
                    M-B Vito -22
                    Transit Custom -18
                    Yamaha vx ho cruiser -22
                    Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                    [email protected]

                    Comment

                    • Dark angel
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2004
                      • 358
                      • Tornio

                      Pari ehkä tyhmääki kysymystä:

                      1: Mistä e36 m50b25 autossa ottaa nopeusmittarille singnaalin? Ottaako abseilta?

                      2: Onko saatu mahtumaan flektiä siihen moottorin ja jäähyttimen väliin? Itsellä siivet ottaa jäähdyttimeen kiinni. Käytössä on e36 koneen korvakkeet ja e34 525 kumityynyt ja m50 perässä sen oma automaattilaatikko... Ei sillä etteikö sitä voi laittaa siihen jäähyttimen eteen mutta uteliaisuuttani kysyn että jos jollakin se on mahtunut siihen moottorin ja jäähyttimen väliin nii prkl kyllä se itekki pitää saaha.
                      e30 m50b25 -86

                      Toyota Carina E -95

                      Comment

                      • Tonton
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2006
                        • 9101
                        • Raisio

                        Originally posted by Dark angel View Post
                        Pari ehkä tyhmääki kysymystä:

                        1: Mistä e36 m50b25 autossa ottaa nopeusmittarille singnaalin? Ottaako abseilta?

                        2: Onko saatu mahtumaan flektiä siihen moottorin ja jäähyttimen väliin? Itsellä siivet ottaa jäähdyttimeen kiinni. Käytössä on e36 koneen korvakkeet ja e34 525 kumityynyt ja m50 perässä sen oma automaattilaatikko... Ei sillä etteikö sitä voi laittaa siihen jäähyttimen eteen mutta uteliaisuuttani kysyn että jos jollakin se on mahtunut siihen moottorin ja jäähyttimen väliin nii prkl kyllä se itekki pitää saaha.
                        1.perästä
                        2.on mahtunut ilman sitä tunnelia
                        sigpic
                        M-B Vito -22
                        Transit Custom -18
                        Yamaha vx ho cruiser -22
                        Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                        [email protected]

                        Comment

                        • soda
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2007
                          • 552
                          • Helsinki

                          Originally posted by Dark angel View Post
                          Pari ehkä tyhmääki kysymystä:

                          1: Mistä e36 m50b25 autossa ottaa nopeusmittarille singnaalin? Ottaako abseilta?

                          2: Onko saatu mahtumaan flektiä siihen moottorin ja jäähyttimen väliin? Itsellä siivet ottaa jäähdyttimeen kiinni. Käytössä on e36 koneen korvakkeet ja e34 525 kumityynyt ja m50 perässä sen oma automaattilaatikko... Ei sillä etteikö sitä voi laittaa siihen jäähyttimen eteen mutta uteliaisuuttani kysyn että jos jollakin se on mahtunut siihen moottorin ja jäähyttimen väliin nii prkl kyllä se itekki pitää saaha.
                          Moro.

                          2. Tältä näytti entisen kaunokkini konehuone koskien flektiä: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=111741&page=4
                          BMW - Ex. z3 Coupe 2.8l, e30 Mtech-2 m50b25, CLS 55 AMG, Toyota Supra Eurospec mkIV manuaali (T)T +700hp, e39 530da "työjuhta" e39 530da pre-fl Shadowline M-sport
                          Nyt; e93 330da, VW T5.1 Caravelle "FakeTaxi"

                          Comment

                          • kansipahvi
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2008
                            • 92
                            • Porvoo

                            Originally posted by Tonton View Post
                            1.perästä
                            2.on mahtunut ilman sitä tunnelia
                            Sopiko paikoilleen irroittamatta jäähdytintä ? Jouduin irroittamaan jäähdyttimen omastani, kiertämään viskon + siivet paikoilleen vesipumpun päähän ja sitten asentamaan jäähdyttimen paikoilleen. Viskon kierre tuli sen verran pitkälle, että ei muuten sopinut. Visko oli peräisin 525:sta, siivet kiinni neljällä pultilla, mikäli asialla väliä.

                            Myöhemmin jouduin tosin laittamaan kuitenkin puhaltavan sähkötuulettimen jäähdyttimen eteen + termostaattikytkin alavesiletkuun, koska jostain syystä tuulettimen siivet tuppasivat katkeilemaan kovemmilla kierroksilla. Epäilen, että siivet ottivat kiinni kampiakselin pään pulttiin ja tuloksena oli katkenneita siipiä. Onko joku muu törmännyt tällaiseen ilmiöön ?

                            K.P

                            Comment

                            • Dark angel
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2004
                              • 358
                              • Tornio

                              Originally posted by soda View Post
                              Moro.

                              2. Tältä näytti entisen kaunokkini konehuone koskien flektiä: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=111741&page=4
                              Unohtu sanoa että itse käytän e36 jäähdytintä. Sen kanssa aika vähän tilaa. Pitääpä vielä mallailla jospa sen sais siihen oikeaan paikkaan. Vielä kun toi automaattilaatikon kiinnikkeetki on tekemättä nii voi vielä sommitella.

                              btw olipas sulla hieno auto
                              e30 m50b25 -86

                              Toyota Carina E -95

                              Comment

                              • Make H.
                                BTCF Member
                                • Jul 2006
                                • 1278
                                • Kokkola

                                Originally posted by Dark angel View Post
                                Pari ehkä tyhmääki kysymystä:


                                2: Onko saatu mahtumaan flektiä siihen moottorin ja jäähyttimen väliin? Itsellä siivet ottaa jäähdyttimeen kiinni. Käytössä on e36 koneen korvakkeet ja e34 525 kumityynyt ja m50 perässä sen oma automaattilaatikko... Ei sillä etteikö sitä voi laittaa siihen jäähyttimen eteen mutta uteliaisuuttani kysyn että jos jollakin se on mahtunut siihen moottorin ja jäähyttimen väliin nii prkl kyllä se itekki pitää saaha.
                                Itellä ei ainakaan mahtunu tuohon moottorin ja jäähyttimen väliin flektiä, vaikka koitin kiertää eka flektin kiinni vesipumppuun ja sitte syyläriä, ei toivoakaan mahtumisesta. Siis 525i flektiä. Koneenkorvat e36 kans ja tukikumit e34 (m50) + 3mm prikat. Käytin kyllä tuota e34 m50 -syyläriä (sama e36:sessa), liekkö se sitte paksumpi ku e30:sen, koska oon kyl ihan livenäki nähny tällasen e30:sen jossa oli vakio viskoflekti tuos syylärin ja koneen välis. Itellä siis kone niin takana ku nätisti saa noilla palikoilla.

                                Ostin sitte biltemasta sen isomman sähköflektin syylärin eteen ja alavesiletkuun anturi, hyvin on pelannu.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎