Announcement

Collapse
No announcement yet.

S50/S52/M52/M50-moottori E30:iin

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Jarno-
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 1140
    • Salo

    Laitetaanpa nuo sähköt tännekkin kun niitä tuli ihmeteltyä, näillä pitäisi onnistua kytkeminen helposti :

    1990 325i to 1992 525i
    C101 - Function - X20
    1 - Alternator - 25
    2 - Oil Level (static) - 1
    3 - Not Used
    4 - Coolant Temp (gauge) - 12
    5 - Oil Pressure Switch - 23
    6 - 12v feed for diagnostic plug - 22
    7 - Ignition (switched) - 21
    8 - Fuel Economy - 24
    9 - Engine Speed (tach) - 20
    10 - Oil Level (dynamic) - 2
    11 - SI Reset - 7
    12 - CEL - 8
    13 - Fuel Pump Relay - 13
    14 - Speed Signal - 14
    15 - Starter (unloader relay) - 15
    16 - Diagnostic Plug - 19
    17 - Not Used
    18 - Voltage during start - 18
    19 - Not Used
    20 - ABS - 3

    Comment

    • Mauritius
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2003
      • 327
      • KRS

      No niin kone käynnistyi mutta ilmaa on jäähdytysjärjestelmässä niin p....sti.

      Miten olette saaneet ilmat pois e30 m50 yhdistelmistä? Itsellä m20 oma syyläri erillisellä paisarilla joten ilmausruuvia ei ole. Olen yrittänyt 1,5l pullolla mutta koneen käytyään hetken niin tuli melkein kaikki nesteet yli.

      Kone käy nätisti hetken aikaa mutta sitten rupee lämpö nousemaan ja tuntuu siltä että nestettä ei olisi lainkaan ala ja yläletkuissa kun niitä puristelee. Ja nesteet pyrkii pois paisarista kun lämmöt nousee yli puolenvälin. Pitäiskö yrittää paineilmalla työntää nesteet järjestelmään?

      Niin ja keula on ylhäällä ja lämmöt täysillä ja kyllä puhaltaa myös lämmintä.

      Voiko muuten ajaa ilman viskoa ja flektiä vai vaatiko se erillisen sähköflektin?

      Comment

      • Mörökölli
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2005
        • 1735
        • Turku

        Mulla on tullut ilmat pois aina melkein itsestään, ja juurikin samat kilkkeet ollut autossa eli m50+e30 ja erillinen paisari.


        Saattaapi olla että vaatii jonkun ropellin tällaiseen vuodenaikaan, talvella voisi mennä ilmankin. Se orggisvisko mahtuu sinne kun lyhentää siipiä. Laita se sinne niin on ainakin jotain puhaltamassa siellä.
        www.nenifab.com

        Comment

        • Tonton
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2006
          • 9101
          • Raisio

          Originally posted by Mauritius View Post
          No niin kone käynnistyi mutta ilmaa on jäähdytysjärjestelmässä niin p....sti.

          Miten olette saaneet ilmat pois e30 m50 yhdistelmistä? Itsellä m20 oma syyläri erillisellä paisarilla joten ilmausruuvia ei ole. Olen yrittänyt 1,5l pullolla mutta koneen käytyään hetken niin tuli melkein kaikki nesteet yli.

          Kone käy nätisti hetken aikaa mutta sitten rupee lämpö nousemaan ja tuntuu siltä että nestettä ei olisi lainkaan ala ja yläletkuissa kun niitä puristelee. Ja nesteet pyrkii pois paisarista kun lämmöt nousee yli puolenvälin. Pitäiskö yrittää paineilmalla työntää nesteet järjestelmään?

          Niin ja keula on ylhäällä ja lämmöt täysillä ja kyllä puhaltaa myös lämmintä.

          Voiko muuten ajaa ilman viskoa ja flektiä vai vaatiko se erillisen sähköflektin?
          onko uus termari? varmasti ehjä?
          sigpic
          M-B Vito -22
          Transit Custom -18
          Yamaha vx ho cruiser -22
          Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
          [email protected]

          Comment

          • Rocla
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2002
            • 7692
            • Kajaani

            Jos ei aluksi meinaa kiertää neste, niin syyläristä paisarille menevä letku irti paisarista ja sitä kautta täyttää syylärin
            Olli.

            Comment

            • Osku
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2005
              • 3324
              • Kouvola,Pilkanmaa

              Originally posted by Mauritius View Post
              No niin kone käynnistyi mutta ilmaa on jäähdytysjärjestelmässä niin p....sti.

              Miten olette saaneet ilmat pois e30 m50 yhdistelmistä? Itsellä m20 oma syyläri erillisellä paisarilla joten ilmausruuvia ei ole. Olen yrittänyt 1,5l pullolla mutta koneen käytyään hetken niin tuli melkein kaikki nesteet yli.

              Kone käy nätisti hetken aikaa mutta sitten rupee lämpö nousemaan ja tuntuu siltä että nestettä ei olisi lainkaan ala ja yläletkuissa kun niitä puristelee. Ja nesteet pyrkii pois paisarista kun lämmöt nousee yli puolenvälin. Pitäiskö yrittää paineilmalla työntää nesteet järjestelmään?

              Niin ja keula on ylhäällä ja lämmöt täysillä ja kyllä puhaltaa myös lämmintä.

              Voiko muuten ajaa ilman viskoa ja flektiä vai vaatiko se erillisen sähköflektin?
              Itellä oli aikasemmin normi 325i syyläri opelin ilmastoinnin (puhaltava 2nopeuksinen) mutta ei riittäny pitämään siellä E30 mittarin puolivälissä lämpöjä,vaikutti varmaan isosti se että oli syylärin etupuolella tuo ropelaattori.

              Vaihdoin uuden 325i ilmastoidun mallin syylärin ja orkkisviskon jonka siivet muotoilin lyhkäsemmiks niin nyt pysyy lämmöt kurissa.
              Toi visko jäähdyttää muutenkin koko konehuonetta että se on kyl hyvä olla siellä,tai sitten imevä iso sähköflekti/tai kaks.

              Originally posted by Rocla View Post
              Jos ei aluksi meinaa kiertää neste, niin syyläristä paisarille menevä letku irti paisarista ja sitä kautta täyttää syylärin
              Toi letku jos on tukkeessa tai lutussa niin sekin saattaa aiheuttaa harmia nesteen kierron kanssa.

              Omasta ilmat tulee kyl helposti 2litran lidl korvikekolapullon avulla
              Aluks nousee pirusti ja sit painuu melkee tyhjäks.
              E30 24V 5D "Vakio"

              Originally posted by ///Make
              1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

              Comment

              • Osku
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2005
                • 3324
                • Kouvola,Pilkanmaa

                Originally posted by Tonton View Post
                tässä topikissa swappääjille päteviä kuvia
                http://www.r3vlimited.com/board/showthread.php?t=201703
                Hihna kiertää väärin kiristinrullan
                Muuten ihan perusjenkkimössötystä..
                Tommonen S50 patti ois kyl ihan kiva itellekin saada
                E30 24V 5D "Vakio"

                Originally posted by ///Make
                1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

                Comment

                • Tonton
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2006
                  • 9101
                  • Raisio

                  Originally posted by Osku View Post
                  Hihna kiertää väärin kiristinrullan
                  Muuten ihan perusjenkkimössötystä..
                  Tommonen S50 patti ois kyl ihan kiva itellekin saada
                  lähinnä kuvien takia laitoin kun "me" ei noita kuvia niin kauheasti oteta
                  sigpic
                  M-B Vito -22
                  Transit Custom -18
                  Yamaha vx ho cruiser -22
                  Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                  [email protected]

                  Comment

                  • Make H.
                    BTCF Member
                    • Jul 2006
                    • 1278
                    • Kokkola

                    Itellä ainaki pysyny hyvin lämmöt puolivälissä e34 m50 syylärillä ja bilteman sillä isommalla imevällä sähköflektillä syylärin etupuolella. Bilteman 92-asteinen anturi alavesiletkus. Tyhjäkäynnillä 30 asteen helteellä pyörii joku 25-30sec ja 15sec pyörimättä ajon jälkeen ja lämmöt pysyy hyvin puolivälis.

                    Kannattaa täyttää aluks ylävesiletkusta jos ei meinaa lähtee ilma kiertään. Kai sitä vois koittaa ylävesiletkulla "lypsää" nestettä koneeseen ennen ku laittaa käyntiin vaikka löysäämällä aina ylävesiletkun klemmaria. Itellä ku tuo tuohon koneeseen "kuuluva" kenno/paisari niin ei oo ollu ongelmia ku on ilmausruuvi.

                    Comment

                    • agisma
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2007
                      • 104
                      • Oulu

                      Lambda ongelma

                      Käytiin tuossa siirtokilvillä mittauttaan päästöt ja eihän siitä mitään tullu ku lambda ei pelaa ollenkaan. käy ihan sika rikkaalla.

                      mittasin anturin johdoista, niin sen lämmitys pelaa, koska tulee akkujännite sinne, johdot valkoinen ja valkoinen.

                      mutta sitten signaalissa on ongelma johdot musta ja harmaa, kun näyttää koko ajan 0,42v eli ilmeisesti on lambda rikki? pitäs heijata 0v-1v väliä.

                      Voiko olla mahdollisesti jokin vikaohjelma boksista päällä tai yms. Mikä tekis tuon että lambda näyttää vain tuota yhtä ja samaa lukua? tai johtosarjan kytkennässä jokin vika?

                      -Aki-
                      *Bmw e30 316i Bavaria vm.-91*
                      M50B25TU "Pommikone" -R.I.P.-
                      - Bmw E92 335D -07

                      Comment

                      • Osku
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2005
                        • 3324
                        • Kouvola,Pilkanmaa

                        Originally posted by agisma View Post
                        Käytiin tuossa siirtokilvillä mittauttaan päästöt ja eihän siitä mitään tullu ku lambda ei pelaa ollenkaan. käy ihan sika rikkaalla.

                        mittasin anturin johdoista, niin sen lämmitys pelaa, koska tulee akkujännite sinne, johdot valkoinen ja valkoinen.

                        mutta sitten signaalissa on ongelma johdot musta ja harmaa, kun näyttää koko ajan 0,42v eli ilmeisesti on lambda rikki? pitäs heijata 0v-1v väliä.

                        Voiko olla mahdollisesti jokin vikaohjelma boksista päällä tai yms. Mikä tekis tuon että lambda näyttää vain tuota yhtä ja samaa lukua? tai johtosarjan kytkennässä jokin vika?

                        -Aki-
                        Boschin lambdalla ? noihin on palon vaihdettu kiinalaisia halpiksia tilalle

                        Omaan vaihdoin uuden anturin kun ei ottanu toimiakseen vanhalla. uus bosch oli muistaakseni alta 150€

                        Boksi menee "varakartalle" jos lambda, imm tai joku muu anturi(nokka/kampi) menee pimeäksi.
                        Vian selvittyä nollautuu normaaliin tilaan kun akun kengän irrottaa hetkeksi.
                        E30 24V 5D "Vakio"

                        Originally posted by ///Make
                        1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

                        Comment

                        • agisma
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2007
                          • 104
                          • Oulu

                          Originally posted by Osku View Post
                          Boschin lambdalla ? noihin on palon vaihdettu kiinalaisia halpiksia tilalle

                          Omaan vaihdoin uuden anturin kun ei ottanu toimiakseen vanhalla. uus bosch oli muistaakseni alta 150€

                          Boksi menee "varakartalle" jos lambda, imm tai joku muu anturi(nokka/kampi) menee pimeäksi.
                          Vian selvittyä nollautuu normaaliin tilaan kun akun kengän irrottaa hetkeksi.
                          On Boschin lambdalla. kokeilen vielä jos käytän tuota akun kenkää irti, samalla tarkistan kaikki liittimet vielä kerran sit annan lämmetä kunnolla ja mittaan vielä uudelleen.
                          jos ei pelaa niin käyn hakeen uuen anturin(Bosch) motonetissä 115€.

                          -Aki-
                          *Bmw e30 316i Bavaria vm.-91*
                          M50B25TU "Pommikone" -R.I.P.-
                          - Bmw E92 335D -07

                          Comment

                          • -Jarno-
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 1140
                            • Salo

                            Sinne se sujahti kivuttomasti, lähti jopa käymäänkin kun laittoi bensaletkut oikein päin Onko väliä käyttääkö e34 vai e36 pakosarjoja, vai sopiiko nuo e36:n edes ollenkaan?

                            Pari tuubaista kännykuvaa:


                            Comment

                            • Mauritius
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2003
                              • 327
                              • KRS

                              Originally posted by Rocla View Post
                              Jos ei aluksi meinaa kiertää neste, niin syyläristä paisarille menevä letku irti paisarista ja sitä kautta täyttää syylärin
                              Tämähän toimi mainiosti! Nyt kiertää vesi ja lämmöt eivät nouse yli keskirajan. Hyvä flekti/visko yhdistelmä on e30:n visko ja m50 e34:n propelli noin 2cm lyhennetyillä lavoilla. E34:n propelli tulee lähemmäs konetta kuin e30:n kun kyseessä on e30:n visko.

                              Mutta uutta onkelmaa tulee, nyt ottivat kaikki jarrut kiinni ja pedaali on ihan jäykkä, ihan kuin alipaine hoitaisi tuon jarruttelun. Pitää kai säätää sitä tankoa vielä johonkin suuntaan?

                              Ja kone humppaa noin 500-1500rpm välillä kun saavuttaa normi käyntilämpötilan, tyhjäkäyntimoottori on putsattu ja epäilen vahvasti lambdaa, lambda on noin vuoden vanha amerikasta ostettu ilmeisesti kiinalainen. Toimi kumminkin hyvin m20 kanssa.?

                              Lambda on asennettu peltipakosarjaan ja on aika korkealla siinä hylsyssä eli ei tule ihan pakokaasuvírtaan jos se nyt mitään vaikuttaa.

                              Ja pitääkö ne letkut tukkia jotka tulevat siihen vesiventtiiliin kiinni? Eli yksi tulee kannesta venttiiliin (tai lämmityselementtiin mikä sitte onkaan) ja venttiilistä lähtee letku kaasuläppäkoteloon. Laitoin nyt suoraan sen kannesta tulevan letkun kaasuläppäkoteloon kiinni ja se toinen letku tulee sieltä putkihässäkästä siihen toiseen kaasuläppä liitokseen kiinni. Koko kaasuläppäkotelo lämpenee mielestäni turhan paljon, harmittaa kun ei tullut tulpattua suoraan sen kannesta tulevan reiän.

                              Comment

                              • Mauritius
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2003
                                • 327
                                • KRS

                                Niin ja tehostin on 325ix mallista erillisellä 2002ti:n säiliöllä. ABS valot palaa mutta kaikkia johtoja ei ole vielä kytketty eli valo sammuu ilmeisesti kun kaikki tarvittat johdot ovat kytketty.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎