Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 Alusta-asiaa

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mikkomaa
    BTCF Member
    • Apr 2007
    • 336
    • Tuusula

    Originally posted by Perabz View Post
    Kyseessä 45mm tolpilla oleva e30, no tilaisin tuollaisen Ta technixin alustan siihen. Alustasarjan piti olla 45mm tolpilla mutta tolppien halkaisija oli ~38 ilmeisesti väärä sarja? Miten tuo etutolpan vaihto onnistuu helpoiten, ylpäästä kolme mutteria auki, pallonivelet auki ja jarrusatula irti niin oon koko paketti kädessä? Miten sen tolpan saa irti sieltä alapäästään?
    Jousipuristimilla jousi kasaan ja molemmista päistä paketti irti. Ylhäällä tosiaan 3 pulttia. Alhaalla sitten kaikki irti. Ei oo paha homma. Sorry isot kuvat

    TA ja normi iskari:



    Iskarin irrotusta kupista. Modattu hylsy että saa pidettyä iskarin kiinni pulttia avatessa:

    Comment

    • Perabz
      Newbiemmer
      • Jun 2011
      • 23
      • Kuopio

      Kiitos neuvoista. Alusta vaihdettu. Saakos noista tolpista rälläköidä ne ala jousilautaset pois kun on vähän hankala säätää alustaa kun ne on siinä tiellä, mitä leimalla sanotaan jos ne on silvottu irti?

      Jahas konttorilta kysyin katsastus mieheltä ja sanoi että älä mene niihin koskemaan.. ompahan aika hankala säätää kun ne lautaset töröttää edessä ja ei liity nykyisen alustan toimintaan mitenkään. Taidampa leimata noin, ja sitten leiman jälkeen näytän rälläkkää jousilautasille. Jää ne säätö rinkulat sinne jousi lautasen sisään aika ärsyttävästi niin sillä säältö avaimella ei pääse kunnolla käsiksi nyt joku reilu 10cm viel öljypohjaan maavara.. jonkinlaisen pohjapanssarin siihen voisi tehdä.
      Last edited by Perabz; 23-08-2013, 15:24.

      Comment

      • ekezi-
        Bimmer Rookie
        • Jun 2012
        • 49
        • Rauma

        Itse ei paljoa JOMien kanssa tarvinnut korkeutta säätää, kierteet pohjaan suoraan ei siitä kauhean matalaa tule, ainakaan omasa mielestä.
        Originally posted by Perabz View Post
        Kiitos neuvoista. Alusta vaihdettu. Saakos noista tolpista rälläköidä ne ala jousilautaset pois kun on vähän hankala säätää alustaa kun ne on siinä tiellä, mitä leimalla sanotaan jos ne on silvottu irti?

        Jahas konttorilta kysyin katsastus mieheltä ja sanoi että älä mene niihin koskemaan.. ompahan aika hankala säätää kun ne lautaset töröttää edessä ja ei liity nykyisen alustan toimintaan mitenkään. Taidampa leimata noin, ja sitten leiman jälkeen näytän rälläkkää jousilautasille. Jää ne säätö rinkulat sinne jousi lautasen sisään aika ärsyttävästi niin sillä säältö avaimella ei pääse kunnolla käsiksi nyt joku reilu 10cm viel öljypohjaan maavara.. jonkinlaisen pohjapanssarin siihen voisi tehdä.
        I`d rather push a BMW than drive a Mercedes.

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16296
          • Asikkala

          Originally posted by Perabz View Post
          Kiitos neuvoista. Alusta vaihdettu. Saakos noista tolpista rälläköidä ne ala jousilautaset pois kun on vähän hankala säätää alustaa kun ne on siinä tiellä, mitä leimalla sanotaan jos ne on silvottu irti?

          Jahas konttorilta kysyin katsastus mieheltä ja sanoi että älä mene niihin koskemaan.. ompahan aika hankala säätää kun ne lautaset töröttää edessä ja ei liity nykyisen alustan toimintaan mitenkään. Taidampa leimata noin, ja sitten leiman jälkeen näytän rälläkkää jousilautasille. Jää ne säätö rinkulat sinne jousi lautasen sisään aika ärsyttävästi niin sillä säältö avaimella ei pääse kunnolla käsiksi nyt joku reilu 10cm viel öljypohjaan maavara.. jonkinlaisen pohjapanssarin siihen voisi tehdä.
          Siis näillä alkup. jousilautasilla ei käsittääkseni ole mitään tekemistä nyk. alalautasen kanssa eli rälläköi irti etkä puhu leimalla mitään ?

          Comment

          • Perabz
            Newbiemmer
            • Jun 2011
            • 23
            • Kuopio

            Originally posted by jr66 View Post
            Siis näillä alkup. jousilautasilla ei käsittääkseni ole mitään tekemistä nyk. alalautasen kanssa eli rälläköi irti etkä puhu leimalla mitään ?
            Eihän niillä ole
            Last edited by Perabz; 24-08-2013, 11:35.

            Comment

            • Jube
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 9636
              • ...

              Miettiny joitain "säätöalustan" jousia cabiin takajousiksi kun pitäisi saada perää alemman :think
              Mikähän mahtaisi olla sellainen H&R:n kaltainen pintapehmeä jousi?
              Näillä mennään:
              Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
              BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
              BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
              BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
              MB c124 230CE -90 "Badboy"
              MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

              Comment

              • Tonton
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2006
                • 9101
                • Raisio

                Originally posted by Jube View Post
                Miettiny joitain "säätöalustan" jousia cabiin takajousiksi kun pitäisi saada perää alemman :think
                Mikähän mahtaisi olla sellainen H&R:n kaltainen pintapehmeä jousi?
                Tilaa rallyracelta omilla mitoilla
                sigpic
                M-B Vito -22
                Transit Custom -18
                Yamaha vx ho cruiser -22
                Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                [email protected]

                Comment

                • Jube
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 9636
                  • ...

                  Originally posted by Tonton View Post
                  Tilaa rallyracelta omilla mitoilla
                  Jos omilla mitoilla tilaan niin mahtaa tulla aika lyhyet :think
                  Näillä mennään:
                  Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
                  BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
                  BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
                  BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
                  MB c124 230CE -90 "Badboy"
                  MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

                  Comment

                  • Tonton
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2006
                    • 9101
                    • Raisio

                    Originally posted by Jube View Post
                    Jos omilla mitoilla tilaan niin mahtaa tulla aika lyhyet :think
                    Saat just sellaset ku tilaat. Progressiiviset tai ei ylä ala silmänmitat
                    Tasaiseksi hiotut päät tai ei. Suorat tai tynnyrit. Ihan mitä haluat
                    sigpic
                    M-B Vito -22
                    Transit Custom -18
                    Yamaha vx ho cruiser -22
                    Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                    [email protected]

                    Comment

                    • Ahdinko
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2010
                      • 227
                      • Kerava

                      Originally posted by Perabz View Post
                      Kiitos neuvoista. Alusta vaihdettu. Saakos noista tolpista rälläköidä ne ala jousilautaset pois kun on vähän hankala säätää alustaa kun ne on siinä tiellä, mitä leimalla sanotaan jos ne on silvottu irti?

                      Jahas konttorilta kysyin katsastus mieheltä ja sanoi että älä mene niihin koskemaan.. ompahan aika hankala säätää kun ne lautaset töröttää edessä ja ei liity nykyisen alustan toimintaan mitenkään. Taidampa leimata noin, ja sitten leiman jälkeen näytän rälläkkää jousilautasille. Jää ne säätö rinkulat sinne jousi lautasen sisään aika ärsyttävästi niin sillä säältö avaimella ei pääse kunnolla käsiksi nyt joku reilu 10cm viel öljypohjaan maavara.. jonkinlaisen pohjapanssarin siihen voisi tehdä.
                      Mulla oli sama juttu. Kysyin katsurilta ja vastasi samalla lailla. Ajattelin kuitenkin, että pois vaan. Mutta. Ennen kuin kerkesin koskemaan alalautasiin, tilasin cambersäätö yläpäät (uniball laakerilla), jotka madaltavat varmaan 2cm alkuperäiseen ylälaakeriin verrattuna, joten tuo säätömutteri nouseekin nyt sopivasti sen verran ylemmäksi, ettei alalautanen enää haittaa. Vaikka onhan se turhana painona siellä :think
                      Harrastepeli E30 325 "Räyhä"
                      Käyttis 535i GT F07
                      Ex: X1 E84 28i Xdrive
                      Ex: E90 325

                      Comment

                      • Perabz
                        Newbiemmer
                        • Jun 2011
                        • 23
                        • Kuopio

                        Suojaus

                        Mitenkäs tuollaisissa coilover sarjassa porukka on käyttänyt noita pölysuojia sun muita mitä noissa vakioiskareissa on? Ettei heti likaantuisi ja alkaisi tiivisteet menemään?

                        Comment

                        • magilainen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2007
                          • 1023
                          • Iisalmi

                          Originally posted by Perabz View Post
                          Mitenkäs tuollaisissa coilover sarjassa porukka on käyttänyt noita pölysuojia sun muita mitä noissa vakioiskareissa on? Ettei heti likaantuisi ja alkaisi tiivisteet menemään?
                          Voihan sinne askarrella semmoisen haitari suojan jousen sisään.
                          Kierteet tolpasta kannattaa myös suojata. Esim itse laitoin vähän alumiini tahnan kaltaista ainetta ja päällä leveää sähköteippiä. Terva ois paras mutta sotkee Tietysti alustan pesu avittaa aika paljon
                          Bmw e91 330xd -06 msport
                          Bmw e30 316 -88 m20t 2D Sedan
                          Bmw e30 318i -93 Cabriolet design edition


                          Freude am Fahren

                          Comment

                          • Coupe*
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2004
                            • 485
                            • Etelä-pohjanmaa

                            Säädettävän alustan osto tässä talven aikana ajankohtainen, BC Racing käynyt mielessä. Kuinka matalaksi tuolla alustalla auton käytännössä saa ihan V1/BR malleilla? Onko syytä harkita Extreme Drop mallia? Tai sitten muuttamalla jousijäykkyyttä normi malleissa!?

                            Kukaan paininut asian tiimoilta..!?

                            Comment

                            • Mohko
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2008
                              • 164
                              • Rauma

                              Onkos joku asennellut madaltavia jousilautasia eteen sporttialustalle?

                              olis kiva nähdä miten se kymmenen milliä vaikuttaa tuohon asentoon, alkaa häiritsemään etupään "keuliminen" sivulinjassa takapään suhteen...

                              http://www.slamit.net/product/6540/f...30-ja-e36ei-m3 Hinnallakaan nuo ei ole pilattu.


                              Lopputulema tässäkin varmaan on coiloverit jossain vaiheessa.. kaikki lähtee aina lapasista..
                              F15 X5 40e -17
                              G30 530e -20
                              Honda CBR XX


                              EX:
                              E38 730
                              E34 525
                              E36 325
                              Honda CBR 1000F
                              206 GTI
                              E60 lci 530D 08
                              F20 114i Msport
                              E30 320i Cabrio 90 old school
                              F30 330e M-Sport -17

                              Comment

                              • Pa1n
                                Bimmer Rookie
                                • Jan 2011
                                • 51
                                • Haapavesi

                                Originally posted by Coupe* View Post
                                Säädettävän alustan osto tässä talven aikana ajankohtainen, BC Racing käynyt mielessä. Kuinka matalaksi tuolla alustalla auton käytännössä saa ihan V1/BR malleilla? Onko syytä harkita Extreme Drop mallia? Tai sitten muuttamalla jousijäykkyyttä normi malleissa!?

                                Kukaan paininut asian tiimoilta..!?

                                Itse nakkasin tuollasen BC racingin alustan vuosi sitte paikoilleen ja en voi oikeastaan muutakuin kehua. Alaskin alustalla saa ihan hyvästi "perus" mallillakin. Takaa 205/45 16" rengastuksella pyörän saa jo parin sentin verran kaaren sisään ja edestä oman kämmin takia saa 205/40/16 rengastuksella ratti linkussa noin rapian sentin päähän kumesta. Asennusvirhe tuli tolppia hitsatessa kun vanhaa tolppaa jätettiin 60mm uuden tolpan sisään joten iskari vastaa siihen tonttiin laskettaessa, että semmoinen 30-40mm olisi ehkä sopivampi pituus tolpan jämälle jonka jättää. Noh eihän tämäkään silti mailmaa kaada jos haluaa vielä alemmas laskea kun jousia saa melko halpaan hintaan ostettua lyhyempinä. Muutama kymppi kannattaa malttaa säästää että ostaa suoraan tuon BR mallin laakeroidulla yläpäällä. Vaimennuksen säätökin on vähitäänkin riittävä. Kovimmalla säädöllä alustasta saa melko kivi reen tehtyä mutta silti pehmeimmällä säädöllä alusta menee jo niin pehmeäksi että jos pehmeämmän haluaa niin ei edes suunnittele orkkis alustasta luopumista.



                                Tuossa on vähän "huono" kuva kyseisellä alustalla josta vähän saa osviitta.
                                e46 330i SMG M-Sport II
                                e30 325i M-tech II

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎