Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 Alusta-asiaa

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pazi88
    Moderator
    • Jan 2007
    • 10989
    • Oulu

    Mutta taitaa se iskarin ympärillä oleva jousi vaikuttaa taas negatiivisesti siihen miten leveetä vannetta taakse saa mahtumaan :think Ainakin mitä itte zoomailin. Vakiokokoisilla vanteilla ei taida haitata.

    Instagram, YouTube kanava
    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      Originally posted by Pazi88 View Post
      Mutta taitaa se iskarin ympärillä oleva jousi vaikuttaa taas negatiivisesti siihen miten leveetä vannetta taakse saa mahtumaan :think Ainakin mitä itte zoomailin. Vakiokokoisilla vanteilla ei taida haitata.
      No, jos mä pohdin tuollaisia seikkoja alustaa rakentaessa, niin lienee itsestään selvää että olen ajettavuuden, en ulkonäön perässä. Jos taas E30:iin pitää saada 11" vanne taakse niin asia lienee toisinpäin.

      EDIT: Itseasiassa hyvä pointti, pitääpä mitata paljonko on vakiopumpun ja 185 kumin välissä.
      Last edited by petrolhead; 25-06-2013, 13:33.
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • maverick999
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2006
        • 919
        • Rauma

        Originally posted by petrolhead View Post
        Ihan sama kysyykö koskaan . Coiloverilla tukivarsi heloineen ja takapalkki tuentoineen ei joudu kantamaan kuormaa tai ottamaan iskuja samallalailla. Eli sieltä jää ylimääräisiä joustoja pois.
        Pystykuorma siirtyy tukivarren paksusta keskiosasta päätyyn iskarin kiinnikkeeseen. Tämä on itteäni epäilyttänyt coilovereissa. Ilmeisesti kuitenkin porukka niitä käyttää ilman, että korvakkeet pettää.
        Respect your elders

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          Originally posted by maverick999 View Post
          Pystykuorma siirtyy tukivarren paksusta keskiosasta päätyyn iskarin kiinnikkeeseen. Tämä on itteäni epäilyttänyt coilovereissa. Ilmeisesti kuitenkin porukka niitä käyttää ilman, että korvakkeet pettää.
          En ole kuullut että olisi pettäneet. Olkakappaleen valu on käsittääkseni helposti hitsattavaa tavaraa, porukka on tehnyt lisävahvikkeita siitä pumpun alakiinnitysreiästä varteen. Jotain putkea tms.
          Iskaritorni vaatisi enemmän sitten muutoksia, että se voi kantaa kuorman. Vanhimmissa koreissa ei ole kotelossa muuta kuin pistehitsit, vähän uudemmissa on sitten vähän parempi kiinnitys. Mutta aika paljon sitä saisi vahvistaa kumminkin.
          Last edited by petrolhead; 27-06-2013, 13:41.
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • Rocla
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2002
            • 7692
            • Kajaani

            Originally posted by petrolhead View Post
            En ole kuullut että olisi pettäneet. Olkakappaleen valu on käsittääkseni helposti hitsattavaa tavaraa, porukka on tehnyt lisävahvikkeita siitä pumpun alakiinnitysreiästä varteen. Jotain putkea tms.
            Iskaritorni vaatisi enemmän sitten muutoksia, että se voi kantaa kuorman. Vanhimmissa koreissa ei ole kotelossa muuta kuin pistehitsit, vähän uudemmissa on sitten vähän parempi kiinnitys. Mutta aika paljon sitä saisi vahvistaa kumminkin.
            Noh, se kantavuus ei ole se suurin murhe korirakenteen kanssa vaan mitoitus, tyyliin leikkaa pään kokoinen reikä pottaan ja sitten tilkkeet kiinni.

            Eli ei sinne jää sitä alkuperäistä rakennetta ollenkaan, muuta kuin pottien reunat.

            Yläpää on coilover rakenteensa takia aika paljo isompi joka suuntaan kuin vakio.

            Onhan noita tuolla ppf foorumilla tehneet, tosin melkein kaikissa on sitten palkit ja tukivarretkin isommista autoista.
            Olli.

            Comment

            • jannmann
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 5857
              • Joccis City

              Originally posted by maverick999 View Post
              Pystykuorma siirtyy tukivarren paksusta keskiosasta päätyyn iskarin kiinnikkeeseen. Tämä on itteäni epäilyttänyt coilovereissa. Ilmeisesti kuitenkin porukka niitä käyttää ilman, että korvakkeet pettää.
              Radalla ei tule ongelmia, mutta rallissa noita on vääntynyt. Toki voimatkin on hivenen eri rallissa.
              Aprilia RSV4

              Comment

              • Tonton
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2006
                • 9101
                • Raisio

                Mikäli etutolpassa olisi mahdollisuus siirtää iskariputken kiinnitystä olka-akselissa,
                Niin mihin suuntaan putkea kannattaisi siirtää ja miksi. (Oletuksena että olka-akseli olisi paikoillaan ja iskarin yläpään kiinnitys olisi vakio.
                Mitä huomioitavaa kun auto on madallettu?
                sigpic
                M-B Vito -22
                Transit Custom -18
                Yamaha vx ho cruiser -22
                Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                [email protected]

                Comment

                • maverick999
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2006
                  • 919
                  • Rauma

                  Originally posted by Tonton View Post
                  Mikäli etutolpassa olisi mahdollisuus siirtää iskariputken kiinnitystä olka-akselissa,
                  Niin mihin suuntaan putkea kannattaisi siirtää ja miksi. (Oletuksena että olka-akseli olisi paikoillaan ja iskarin yläpään kiinnitys olisi vakio.
                  Mitä huomioitavaa kun auto on madallettu?
                  Mikäli ymmärsin oikein, niin tarkoitit iskarin alapään siirtämistä sivusuunnassa sisään-ulos? Tämän pitäisi vaikuttaa ainakin iskarin kokemaan taivutusvoimaan. Jos saat iskarin kulkemaan suoraan geometristä olka-akselia pitkin, eli iskarin ylälaakerista alapallon kautta tiehen kulkevalla suoralla, pitäisi iskarin kokema taivutus olla minimissään, ja iskarista tulisi herkempi, sekä siinä olisi vähemmän hystereesiä? Näin ainakin omasta mielestäni. Jos iskarin alapäätä siirtää sisäänpäin, taivutusvoima ja iskarin kitka lisääntyy sekä käyttöikä vähenee?

                  Vaikutus geometriaan olisi camberin muutos (ja tietty aurauksen muutos jos ei säädä kulmia k.o. muutoksen jälkeen), koska varsinainen olka-akseli kulkee iskarin yläpäästä alapalloon, vaimennintolpan alapään kiinnityksellä ei ole merkitystä KPI-kulmaan.

                  Jos tarkoitus on siirtää myös tolppaa eteen-taakse-suunnassa, vaikuttanee lähinnä jarrutuksessa iskarin taivutusvoimaan?

                  Tontituksen jälkeen varmaan tuolla voisi korjata camberia siihen suuntaan mihin tuntuu hyvältä, ehkä sisäänpäin vastaamaan mahdollisimman hyvin tehdassetuppia...

                  Jos meinaat testata, kerro ihmeessä miten toimi, kiinnostaisi tietää!
                  Last edited by maverick999; 03-07-2013, 09:27.
                  Respect your elders

                  Comment

                  • Jube
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 9636
                    • ...

                    H&R cup kit 60/40 ja 10mm madaltavat jousilautaset asennettu!
                    Tässäpä vähän kuvia ja mittoja, josko jollekkin kyseistä alustaa suunnittelevalle olisi näistä hyötyä :think



                    Edessä:




                    Takana:




                    Ajoltaan varsin mielyttävä setti
                    Vakio sport alusta oli pinnasta kovempi
                    Last edited by Jube; 04-07-2013, 13:20.
                    Näillä mennään:
                    Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
                    BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
                    BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
                    BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
                    MB c124 230CE -90 "Badboy"
                    MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

                    Comment

                    • Tonton
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2006
                      • 9101
                      • Raisio

                      Originally posted by maverick999 View Post
                      Jos meinaat testata, kerro ihmeessä miten toimi, kiinnostaisi tietää!
                      Kyllä mä meinasin muuttaa mutta en sisään päin kun camper muuttuu mulle epäedulliseen suuntaan.
                      Lähinnä eteen taakse. Jotta saisi pysty voiman kohdistumaan enemmän pystysuorassa samalla olka-akseli liikkuisi eteenpäin kun se madaltaessa tuuppaa liikkumaan taakse
                      Tarkoitus oli siirtää alle 10mm että todellinen vaikutus tuskin on suuri mutta kun kerran nyt on mahdollinen niin miksi ei.
                      sigpic
                      M-B Vito -22
                      Transit Custom -18
                      Yamaha vx ho cruiser -22
                      Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                      [email protected]

                      Comment

                      • laurimikola
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2013
                        • 388
                        • Finland, Turku

                        Kuinkas paljon kannattaa jättää etutolppaa jäljelle, että saisi keulan tarpeeksi alas. Alustaksi tulossa siis BC BR racing ja auto on pre facelift.
                        E30 M50B25 Alpinweiss - Mtech 1
                        http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=278300

                        Comment

                        • Jube
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 9636
                          • ...

                          Millä jousilla saa cabriossa taakse ~300mm napa-kaari mitan?
                          Saisi olla mahdollisimman laadukkaat vieterit :think
                          Näillä mennään:
                          Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
                          BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
                          BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
                          BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
                          MB c124 230CE -90 "Badboy"
                          MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

                          Comment

                          • magilainen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2007
                            • 1023
                            • Iisalmi

                            Originally posted by laurimikola View Post
                            Kuinkas paljon kannattaa jättää etutolppaa jäljelle, että saisi keulan tarpeeksi alas. Alustaksi tulossa siis BC BR racing ja auto on pre facelift.
                            Itse laittelin jokunen vuosi sitten BC:n coilit ja sitä etu tolppaa ei periaatteessa jää "mitään" jäljelle.

                            Eli kun tuo vakio tolppa heitetään poikki,puretaan tietysti iskari patruuna vidduun ja ohjeen mukaan jätetään noin 50mm tolpan juuresta tavaraa jäljelle tukemaan ja tuo uusi tolppa tulee sisäkkäin vanhan nysän kanssa ja hitsataan vakion juureen.

                            Ei siis tule mitenkään ns vastakkain. Saa aikalailla tonttiin kylläkin semmoisenaan.
                            Bmw e91 330xd -06 msport
                            Bmw e30 316 -88 m20t 2D Sedan
                            Bmw e30 318i -93 Cabriolet design edition


                            Freude am Fahren

                            Comment

                            • laurimikola
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2013
                              • 388
                              • Finland, Turku

                              Originally posted by magilainen View Post
                              Itse laittelin jokunen vuosi sitten BC:n coilit ja sitä etu tolppaa ei periaatteessa jää "mitään" jäljelle.

                              Eli kun tuo vakio tolppa heitetään poikki,puretaan tietysti iskari patruuna vidduun ja ohjeen mukaan jätetään noin 50mm tolpan juuresta tavaraa jäljelle tukemaan ja tuo uusi tolppa tulee sisäkkäin vanhan nysän kanssa ja hitsataan vakion juureen.

                              Ei siis tule mitenkään ns vastakkain. Saa aikalailla tonttiin kylläkin semmoisenaan.
                              Homma selkeni huomattavasti! kiitokset tästä
                              Last edited by laurimikola; 25-07-2013, 13:08.
                              E30 M50B25 Alpinweiss - Mtech 1
                              http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=278300

                              Comment

                              • laurimikola
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2013
                                • 388
                                • Finland, Turku

                                Originally posted by laurimikola View Post
                                Homma selkeni huomattavasti! kiitokset tästä
                                Vielä sen verran tästä hitsauksesta, että pitääkö olka olla jossain tietyssä asennossa kun se siihen vanhan tynkään hitsataan?
                                E30 M50B25 Alpinweiss - Mtech 1
                                http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=278300

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎