Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 Alusta-asiaa

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pazi88
    Moderator
    • Jan 2007
    • 11074
    • Oulu

    Originally posted by Miku View Post
    Millaiseen napa-kaari mittaan tuolla extreme dropilla sitten alimmillaan pääsee jos ei muokkaile noita?

    Olen kyllä lukenut tuosta pätkimisistä normi br sarjan kohdalla mutta että tätäkin tartteis :think
    Ei tarvi lyhennellä. 215/40r16 kumilla saa ilman lyhentelyäkin niin matalaksi, että rengas ottaa runkoon kiinni ilman kuormaakin.

    Mut kyllä mulla ainakin meni tuo tolppa pohjaan asti :think

    Instagram, YouTube kanava
    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

    Comment

    • Miku
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 2624
      • Kajaani

      Originally posted by Pazi88 View Post
      Ei tarvi lyhennellä. 215/40r16 kumilla saa ilman lyhentelyäkin niin matalaksi, että rengas ottaa runkoon kiinni ilman kuormaakin.

      Mut kyllä mulla ainakin meni tuo tolppa pohjaan asti :think
      No niin minäkin muistelen jostain lukeneeni että saa kyllä ajokunnottaman alas tuon etupään ihan noinkin. Omakohtaista kokemusta toki ei ole.

      Oiskos noissa sitten jotain vuosimallieroja noissa tolpissa :think Nuo siis vm-92 abs 51mm tolpat. ottaa siis tuo valuna nouseva kuvassa oikealla tuohon putkeen kiinni.

      Hion varmaan pikkusen tuota putkea tuosta että saan pohjaan asti tuon ja en muokkaile muuten. Kiroilen sitten kun ei pääse tarpeeksi tonttiin
      TEAM "Peli Menetetty"
      Nyt:
      E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
      E30 320i 2d m20b27 tic project
      E38 728ia
      E46 316i sedan
      Ex:
      3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

      Comment

      • micke_
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2008
        • 1154
        • Lojo

        Originally posted by Miku View Post
        Millaiseen napa-kaari mittaan tuolla extreme dropilla sitten alimmillaan pääsee jos ei muokkaile noita?

        Olen kyllä lukenut tuosta pätkimisistä normi br sarjan kohdalla mutta että tätäkin tartteis :think
        Muistaakseni tasan 260mm ennenku menin löysäämään esijännityksen, tosin mitattu vähän epätasasella. Tosin noilla korkeuksilla saa jo heittää sisälokareilla vesilintua ja tehdä vähän peltihommia kun jauhaa aika rankasti koriin ainakin 205/40-16" kumilla.
        E: ja koiranluista korkkaa ne alapuslat heti kun päästää alas tunkilta..

        Ja pohjaan asti meni omat tolpat ilman mitään muokkauksia. :think
        Last edited by micke_; 27-02-2015, 09:03.
        E24 ///M635CSI
        E61 520d LCI
        Ex: E30 1006hv/1161nm
        ig: m1ckee_

        Comment

        • pilssi
          BTCF Member
          • Oct 2010
          • 688
          • Siilinjärvi

          Nyt ois bc:n extremedroppi alla, mitenkä tuo korkeus kannattaa säätää? "jousen säätömulikka ylimmilleen ja iskarista pyörittää alimmilleen" ei varmaankaan näin mutta miten tuo on järkevä asettaa?
          E91 330xd -06

          myytäviä

          Comment

          • Pazi88
            Moderator
            • Jan 2007
            • 11074
            • Oulu

            Jousen mutterista rsijännitysta sen verran että jousi ei heilu ja korkeus kohdilleen iskari+jousi pakettia pyörittelemällä.

            Instagram, YouTube kanava
            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

            Comment

            • pilssi
              BTCF Member
              • Oct 2010
              • 688
              • Siilinjärvi

              Originally posted by Pazi88 View Post
              Jousen mutterista rsijännitysta sen verran että jousi ei heilu ja korkeus kohdilleen iskari+jousi pakettia pyörittelemällä.
              Ja takaa myös jousi vaan sen verran pänniin että ei heilu ja iskarilla korkeus?
              E91 330xd -06

              myytäviä

              Comment

              • Tonton
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2006
                • 9101
                • Raisio

                Originally posted by pilssi View Post
                Ja takaa myös jousi vaan sen verran pänniin että ei heilu ja iskarilla korkeus?
                MIT vit.
                Miksi myydään madallus jousia jos iskarilla vain säädettäisiin korkeus.
                sigpic
                M-B Vito -22
                Transit Custom -18
                Yamaha vx ho cruiser -22
                Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                [email protected]

                Comment

                • pilssi
                  BTCF Member
                  • Oct 2010
                  • 688
                  • Siilinjärvi

                  Originally posted by Tonton View Post
                  MIT vit.
                  Miksi myydään madallus jousia jos iskarilla vain säädettäisiin korkeus.
                  En minä sitä kysyny vaan että mitenkä ne kannattaa asettaa..
                  E91 330xd -06

                  myytäviä

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11074
                    • Oulu

                    Hä mitähän te nyt selitätte. Jousen alla olevalla säätöpalalla korkeus kohdilleen ja iskari sen verran lyhyeksi, ettei jousi pääse heilumaan.

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • pilssi
                      BTCF Member
                      • Oct 2010
                      • 688
                      • Siilinjärvi

                      Originally posted by Pazi88 View Post
                      Hä mitähän te nyt selitätte. Jousen alla olevalla säätöpalalla korkeus kohdilleen ja iskari sen verran lyhyeksi, ettei jousi pääse heilumaan.
                      Minä oon vähä tämmönenMutta joo kiitti neuvosta
                      E91 330xd -06

                      myytäviä

                      Comment

                      • petrolhead
                        Moderator
                        • Feb 2004
                        • 13793
                        • Hyvinkää

                        Originally posted by jannmann View Post
                        92 Dtm autossa on roll centeriä korjattu edessä yli 60mm. Sitten kun laskee erotusta kokonais ajokorkeuksien eroista, päästään kolmosen suhteen n.30mm ns. Turvalliseen madallukseen. Edellyttäen, ettei sisäänjoustoa ole yhtään dm92 autoa enempää. Tämä taas harvemmin toteutuu.
                        Korkeemmalla oleva kallistuskeskiö tarkottaa "aina" että alustassa on enemmän anti-pitch/anti roll geometriaa. Kilpa-autossa saattaa olla sitä syystä X enemmän kuin katuautossa on hyvä olla. Eipä niillä tehtaan patuillakaan ollut viisasten kiveä oikealle geometrialle kun tekivät ne säädettäviksi, niin saa kokeilla mikä toimii. Noi numerotiedot on muuten hyödyllisiä, oon epäillytkin että aika nopeesti alkaa olla tukivarret konkeli asennossa kun madaltaa.

                        Kolmekutosen etuakselin kanssa olis enemmän mahdollisuuksia kun camberia sais muutettua riipumatta missä tolpan yläpää on. Sillon ei muuttus camber käyrä eikä kallistuskekiön sijainti kun staattista camberia mulkkaa.
                        Last edited by petrolhead; 01-03-2015, 15:19.
                        2015 VW Crafter
                        1984 BMW 316
                        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                        Comment

                        • Miku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 2624
                          • Kajaani

                          Onko teillä muilla tuo bc:n etuiskarin yläpään laakerointi niin tiukka että kääntäessäkin pyörii vain iskarivarsi patruunassa eikä tuossa yläpäässä?
                          TEAM "Peli Menetetty"
                          Nyt:
                          E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
                          E30 320i 2d m20b27 tic project
                          E38 728ia
                          E46 316i sedan
                          Ex:
                          3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

                          Comment

                          • Pazi88
                            Moderator
                            • Jan 2007
                            • 11074
                            • Oulu

                            Originally posted by Miku View Post
                            Onko teillä muilla tuo bc:n etuiskarin yläpään laakerointi niin tiukka että kääntäessäkin pyörii vain iskarivarsi patruunassa eikä tuossa yläpäässä?
                            Joo niin pitääkin toimia. Siksi siellä jousen välissä on teflonrenkaat, jotka toimii jonkin sortin laakereina.

                            Instagram, YouTube kanava
                            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                            Comment

                            • Miku
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2003
                              • 2624
                              • Kajaani

                              Originally posted by Pazi88 View Post
                              Joo niin pitääkin toimia. Siksi siellä jousen välissä on teflonrenkaat, jotka toimii jonkin sortin laakereina.
                              Ahaa, taas oppi uutta Kiitoksia

                              Sepä ois siten alusta kasassa kunhan pyöränlaakerit vaan vielä joskus saapuis.
                              TEAM "Peli Menetetty"
                              Nyt:
                              E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
                              E30 320i 2d m20b27 tic project
                              E38 728ia
                              E46 316i sedan
                              Ex:
                              3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

                              Comment

                              • _sv_
                                Newbiemmer
                                • Jan 2011
                                • 19
                                • Köyliö

                                Originally posted by petrolhead View Post
                                Korkeemmalla oleva kallistuskeskiö tarkottaa "aina" että alustassa on enemmän anti-pitch/anti roll geometriaa. Kilpa-autossa saattaa olla sitä syystä X enemmän kuin katuautossa on hyvä olla. Eipä niillä tehtaan patuillakaan ollut viisasten kiveä oikealle geometrialle kun tekivät ne säädettäviksi, niin saa kokeilla mikä toimii. Noi numerotiedot on muuten hyödyllisiä, oon epäillytkin että aika nopeesti alkaa olla tukivarret konkeli asennossa kun madaltaa.

                                Kolmekutosen etuakselin kanssa olis enemmän mahdollisuuksia kun camberia sais muutettua riipumatta missä tolpan yläpää on. Sillon ei muuttus camber käyrä eikä kallistuskekiön sijainti kun staattista camberia mulkkaa.
                                Jos itse autoa radalle tekisin sijoittaisin tuon roll centerin mahdollisimman lähelle maanpintaa, koska ylhäällä ollessa se lisää jacking forcea. Tämähän kyllä lisää kallistelua, mutta sen saa kuriin jäykemmillä jousilla ja vakaajilla. Katuautossa tilanne on vähän eri kun mukavuus kärsii noista jäykistä jousista. Käytännössä tuota roll centeriä ei aivan maan tasalle taida saada muista alustan geometrioista johtuen. Niin ja jos näitä asioita oikeasti rupee suunnittelemaan, pitäisi ottaa huomioon myös mihin se roll centeri liikkuu alustan joustaessa. Eihän se alusta paikallaan pysy niihin mutkiin ajaessa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎