Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 kysymyksiä ja vastauksia IV -kts. post #1!

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    Originally posted by Throttle View Post
    M10 vakiosuuttimien tuotto? L-jet kyseessä, onko sama tai lähellä 320i/323i suuttimia 133cc/2,5Bar?
    Voi olla jotain sellasta. Aikanaan pitkän googlettelun jälkeen jostain löysin lukeman 14Xcc/min @3bar. Tai saattoi olla 150cc. Sen alkuperäisen 2,5 bar Boschilaisen säätimen tilalle on saatavana 3 bar vastaava. Muistaakseni hintava mutta toimii ainakin.
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • peltone
      BTCF Member
      • Jan 2005
      • 8092
      • Willähde

      Mitenkäs tuossa vanhemmassa m20:ssä tarkemmin siis m20b20 on toteutettu tuo tyhjäkäyntipuoli?
      Autossa tosiaa vanhempi 2-rivinen motronic ja haitariputkesta ei lähde tyhjäkäyntimoottoria.

      Kysymys johtaa siis siihen kun olen vaihtamassa 2,5L ruiskupuolta eli olis 2-rivinen boksi, imusarja+kaasuläppä,
      suuttimet ja imm. Tuohon sitte pitäs hommata haitariputki mutta minkä mallinen ja pitääkö siis se tyhjäkäyntimoottori laittaa sinne?

      Muitakin vinkkejä ja huomion arvoisia asioita otetaan vastaan.
      E30 316 -87
      E91 325i -06
      E61 530d -06
      F10 520d -14
      ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

      Comment

      • JJT
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 6694
        • .......

        Originally posted by peltone View Post
        Mitenkäs tuossa vanhemmassa m20:ssä tarkemmin siis m20b20 on toteutettu tuo tyhjäkäyntipuoli?
        Autossa tosiaa vanhempi 2-rivinen motronic ja haitariputkesta ei lähde tyhjäkäyntimoottoria.

        Kysymys johtaa siis siihen kun olen vaihtamassa 2,5L ruiskupuolta eli olis 2-rivinen boksi, imusarja+kaasuläppä,
        suuttimet ja imm. Tuohon sitte pitäs hommata haitariputki mutta minkä mallinen ja pitääkö siis se tyhjäkäyntimoottori laittaa sinne?

        Muitakin vinkkejä ja huomion arvoisia asioita otetaan vastaan.

        Kyllä kaikissa motronic-moottoreissa tyhjäkäynti säätyy tyhjäkäyntimoottorilla. L-jetroniceissa on sitten imusarjan alla vastaava lisäilmaluisti.
        Tosin B20-moottoreissa taisi suoraan l-jetronicista hypätä siihen uudempaan "3-riviseen" motroniciin.
        Myyn:
        M10/20/52 E30-E36 osia

        Comment

        • T3
          BTCF Member
          • Oct 2003
          • 8530
          • Karhe

          Originally posted by peltone View Post
          Mitenkäs tuossa vanhemmassa m20:ssä tarkemmin siis m20b20 on toteutettu tuo tyhjäkäyntipuoli?
          Autossa tosiaa vanhempi 2-rivinen motronic ja haitariputkesta ei lähde tyhjäkäyntimoottoria.

          Kysymys johtaa siis siihen kun olen vaihtamassa 2,5L ruiskupuolta eli olis 2-rivinen boksi, imusarja+kaasuläppä,
          suuttimet ja imm. Tuohon sitte pitäs hommata haitariputki mutta minkä mallinen ja pitääkö siis se tyhjäkäyntimoottori laittaa sinne?

          Muitakin vinkkejä ja huomion arvoisia asioita otetaan vastaan.
          Niin, sullahan ei ole autossas Motronic, vaan L-Jetronic ja siinä on vedellä lämpeävä lisäilmaluisti. Tuosta tyhjäkäynnin voi säätää imusarjan päällä olevan pienen putken ruuvista. Motronicista ei tyhjäkäyntiä voi säätää.

          Motronicissa on lisäksi virranjakaja kannen päässä, kun se sulla on lohkossa. Vaatii siis imusarjan, boksin ja kaasuläpän lisäksi myös moottorin johtosarjan, kannen päähän jakajan, toiset jakokopat, pyörijän/jalan/alamuovin ja Motronicin värinänvaimentimen kampiakselille, johon pitää olla tietty asentotunnistin. Myös tulppa vanhan jakajan reikään lohkossa tarvitaan.
          Lisäksi, Motronicin jakajan kamat ei välttämättä mene nakkaamalla vanhan kannen päähän, ellei ole niin uusi, että löytyy jo valmius kannesta ja nokasta.
          .

          Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

          Comment

          • peltone
            BTCF Member
            • Jan 2005
            • 8092
            • Willähde

            Voi jumalauta mikä rojekti

            e: siis "uusi" boksi on myös kaksirivinen sehän käy suoraan paikalleen?
            Nyt taitaa peltonen olla sekoillu boksien nimien ja vuosimallien kanssa kun ei niistä vielä tajua..
            Last edited by peltone; 10-06-2013, 23:03.
            E30 316 -87
            E91 325i -06
            E61 530d -06
            F10 520d -14
            ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

            Comment

            • Peksu_M20
              BTCF Member
              • Jul 2005
              • 2122
              • Lahti

              Originally posted by T3 View Post
              Niin, sullahan ei ole autossas Motronic, vaan L-Jetronic ja siinä on vedellä lämpeävä lisäilmaluisti. Tuosta tyhjäkäynnin voi säätää imusarjan päällä olevan pienen putken ruuvista. Motronicista ei tyhjäkäyntiä voi säätää.

              Motronicissa on lisäksi virranjakaja kannen päässä, kun se sulla on lohkossa. Vaatii siis imusarjan, boksin ja kaasuläpän lisäksi myös moottorin johtosarjan, kannen päähän jakajan, toiset jakokopat, pyörijän/jalan/alamuovin ja Motronicin värinänvaimentimen kampiakselille, johon pitää olla tietty asentotunnistin. Myös tulppa vanhan jakajan reikään lohkossa tarvitaan.
              Lisäksi, Motronicin jakajan kamat ei välttämättä mene nakkaamalla vanhan kannen päähän, ellei ole niin uusi, että löytyy jo valmius kannesta ja nokasta.
              Ei tarvitse jakajaa laittaa kannen päähän. Toimii hienosti siellä lohkossakin. On siinä kuitenkin moneksi tunniksi hommaa
              Mahtiala kustom - No connection
              Bmw E21 320A -81 "330i"
              Bmw e30 318is

              Comment

              • JJT
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6694
                • .......

                Originally posted by peltone View Post
                Voi jumalauta mikä rojekti

                e: siis "uusi" boksi on myös kaksirivinen sehän käy suoraan paikalleen?
                Nyt taitaa peltonen olla sekoillu boksien nimien ja vuosimallien kanssa kun ei niistä vielä tajua..
                Jos se motronic-systeemi jonka aiot autoosi laittaa on se vanhempi (2-rivisellä liittimellä), niin vaatii myös asennontunnistimien paikat kytkinkoppaan ja vauhtipyörään nastan josta lukee asentotiedon.
                Myyn:
                M10/20/52 E30-E36 osia

                Comment

                • peltone
                  BTCF Member
                  • Jan 2005
                  • 8092
                  • Willähde

                  Ehkä mä kysyn sitte kuvien kera
                  E30 316 -87
                  E91 325i -06
                  E61 530d -06
                  F10 520d -14
                  ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                  Comment

                  • Throttle
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2010
                    • 793
                    • -

                    Tai laittaa uusimman Motronicin 3-rivisen, asentotunnistin on etupäässä. Helpompi asentaa.

                    Comment

                    • Taky
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2010
                      • 562
                      • Ola

                      E30 Cabrio kaipaa uutta tuulilasia - mistä järkihintainen lasi+asennus pääkaupunki seutu - Lahti akselilla?
                      Volvo V90 D4 R-Design automaatti 6-7/2018 Volvo Xc40 D3 Business R-Design aut.
                      Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

                      Comment

                      • laurimikola
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2013
                        • 388
                        • Finland, Turku

                        Nyt on ongelma. Piti ottaa taka-akseli pois, mutta ei se sieltä mihinkään lähtenyt.

                        Perästä on kartaani irrotettu, käsijarruvaijerit pois, niinkuin jarruletkutkin. Myös iskarit ja jouset on otettu pois. Myös vakaajan kiinnitykset ovat irti. Takapalkin isoimpien puslien alapuolella olevat mutterit irroitettu sekä helmasta pultit irti. Olen ymmärtänyt että korissa on pitkä jenaktappi mikä menee isoimpien puslien läpi ja siihen mutteri perään. Toinen puoli antoi jotenkin periksi ja lähti irti mutta toisella puolellla akseli on, kuin yhtäpuuta korin kanssa. Auto siis e30, auttaisiko joku tyhmää?

                        Tässä vielä kuva havainnoimaan tilannetta.



                        Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	86.3 KB
ID:	4826952
                        E30 M50B25 Alpinweiss - Mtech 1
                        http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=278300

                        Comment

                        • Harri G
                          BTCF Member
                          • Jul 2005
                          • 9041
                          • Iisalmi

                          Kun oot ottanut isot mutterit pitkien pulttien alta, löisin isolla lekalla pultit kabiinin puolelle. Ne on boorilla yläpäästä kiinni ja siksi toisinaan tiukassa. Se, että pultit lyö kabiiniin, ei toki tarkoita sitä että akseli tipahtaisi. Puslan metallinen yläpää kun menee sille tarkoitettuun koloon niin osaa olla tiukassa. Sullahan on tuossa tilanne, että puslan metallirunko on hajonnut ja jämä sitä on prikan kanssa kiinni autossa. Eli sun pitää kammeta vielä tuolta prikan yläpuolelta loput irti.

                          Summa summarum. Lyö pultti kabiiniin. Laita rautakanki tms jolla saat väännettyä akselia alaspäin korista. Äläkä telo kangella tankkia.

                          PS: Tuolla kohtuu hyviä vinkkejä. En sano että omani on sellainen, mutta sillä saat vaihdettua puslan myös kun akseli on "paikallaan". http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=85675 Ja pari postausta myöhemmin Zombien vinkki on tosi kätevä myös.
                          Last edited by Harri G; 11-06-2013, 22:21.
                          E39 ja E91

                          Comment

                          • Dew
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2009
                            • 272
                            • Jyväskylä

                            Miten erottaa e30 325 absittoman ja absillisen vetarin, pitäs absillinen saada ja esim ebayssa myynnissä olevissa ei lue ovatko absillisen vai absittoman. Eli miten kuvista voi erottaa kumpi on kyseessä?
                            BMW 325i Cabriolet -90

                            Comment

                            • Harri G
                              BTCF Member
                              • Jul 2005
                              • 9041
                              • Iisalmi

                              Originally posted by Dew View Post
                              Miten erottaa e30 325 absittoman ja absillisen vetarin, pitäs absillinen saada ja esim ebayssa myynnissä olevissa ei lue ovatko absillisen vai absittoman. Eli miten kuvista voi erottaa kumpi on kyseessä?
                              ABS-vetareissa abs-kehä päässä, kuten tuossa:

                              E39 ja E91

                              Comment

                              • Dew
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2009
                                • 272
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by Harri G View Post
                                ABS-vetareissa abs-kehä päässä, kuten tuossa:

                                Kiitos
                                BMW 325i Cabriolet -90

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎