Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 Kysymyksiä ja vastauksia X

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pazi88
    Moderator
    • Jan 2007
    • 11122
    • Oulu

    Originally posted by AleksiH View Post
    Eli ois toi vetarin vaihto edessä tuohon e36 320 kotipiha olosuhteissa, joten kaikki vinkit niksit ja huomioon otettavat asiat kiinnostaisi.
    Tiedän, että tästä on jo valmiiksi threadi mutta olen kuullut niin ristiriitaisia kertomuksia koskien irrotusta joten näin helpompi.
    Vetarin mutterista avaat lukituksen ihan ensimmäisenä (vetarin päässä on 2 pientä koloa, joihin vetarin mutteri on lyöty luttuun, ettei pääsis pyörimään auki). sen jälkeen rengas/vanne takaisin paikalleen ilman keskilätkää auto maahan käsijarru ja vaihde päällä ja vääntää mutterin auki pitkällä varrella. Sit auto takas ylös, rengas pois ja avaa perän päästä vetaria 6 torx pulttia, jolloin vetarin sisäpää tipahtaa irti perän tumpista. Tämän jälkeen vetarin päähän naputtelee vasaralla, että ulkopää tipahtais pois navan sisältä. Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.

    Huomiotavaa on ne torx pultit vetarin sisäpäässä, että niihin on sopiva mielellään 3/8" hylsy. 1/2" hylsy toimii kans, mutta vittumainen pyörittää auki, kun hylsy hinkkaa suojakumiin. Vetarin mutteri on sit erikoisempi 12 kulmainen, eikä normi 6 kulmainen, että siihen on oma hylsynsä. Koko oisko ollut 32mm, mutta en muista varmaksi.

    Sit toki joka ikinen pultti voi olla ruostunut sairaan tiukkaan kiinni, jolloin joko pyörähtää kanta paskaksi tai työkalut hajoaa. Jolloin rälläkkä+porakone yms. työkalut ois ainakin hyvä olla käsillä kaiken varalta. Joskus jopa itse vetari on niin jäminyt napaan kiinni, että se ei lähde liikkeelle järelläkään ulosvetäjällä, ja se pitä lämmittää punaseksi, että suostuu liikkumaan.

    EDIT väärä koko
    Last edited by Pazi88; 26-10-2016, 16:46.

    Instagram, YouTube kanava
    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

    Comment

    • AleksiH
      Bimmer Rookie
      • Dec 2013
      • 64
      • Lohja

      Originally posted by Pazi88 View Post
      Vetarin mutterista avaat lukituksen ihan ensimmäisenä (vetarin päässä on 2 pientä koloa, joihin vetarin mutteri on lyöty luttuun, ettei pääsis pyörimään auki). sen jälkeen rengas/vanne takaisin paikalleen ilman keskilätkää auto maahan käsijarru ja vaihde päällä ja vääntää mutterin auki pitkällä varrella. Sit auto takas ylös, rengas pois ja avaa perän päästä vetaria 6 torx pulttia, jolloin vetarin sisäpää tipahtaa irti perän tumpista. Tämän jälkeen vetarin päähän naputtelee vasaralla, että ulkopää tipahtais pois navan sisältä. Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.

      Huomiotavaa on ne torx pultit vetarin sisäpäässä, että niihin on sopiva mielellään 3/8" hylsy. 1/4" hylsy toimii kans, mutta vittumainen pyörittää auki, kun hylsy hinkkaa suojakumiin. Vetarin mutteri on sit erikoisempi 12 kulmainen, eikä normi 6 kulmainen, että siihen on oma hylsynsä. Koko oisko ollut 32mm, mutta en muista varmaksi.

      Sit toki joka ikinen pultti voi olla ruostunut sairaan tiukkaan kiinni, jolloin joko pyörähtää kanta paskaksi tai työkalut hajoaa. Jolloin rälläkkä+porakone yms. työkalut ois ainakin hyvä olla käsillä kaiken varalta. Joskus jopa itse vetari on niin jäminyt napaan kiinni, että se ei lähde liikkeelle järelläkään ulosvetäjällä, ja se pitä lämmittää punaseksi, että suostuu liikkumaan.
      Kiitokset nopeasta ja selkeästä vastauksesta, mulla on 1/2" hylsy ja sarjat siihen, pitääkö käydä hommaamassa jompikumpi noista kahdesta? Navasta on irrotettu laakerin vaihdon yhteydessä jo onneksi ja lähti helposti, nyt enään siis nuo torxit Kohta pääsee katsomaan kuinka 24 vuotta lika ja suolapaskaa ottaneet pultit aukeaa...
      Ajossa
      E36 320 coupé
      E91 335i, manuaali.

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11122
        • Oulu

        Originally posted by AleksiH View Post
        Kiitokset nopeasta ja selkeästä vastauksesta, mulla on 1/2" hylsy ja sarjat siihen, pitääkö käydä hommaamassa jompikumpi noista kahdesta? Navasta on irrotettu laakerin vaihdon yhteydessä jo onneksi ja lähti helposti, nyt enään siis nuo torxit Kohta pääsee katsomaan kuinka 24 vuotta lika ja suolapaskaa ottaneet pultit aukeaa...
        Väärin kirjotin. 1/2" tarkotin. Tuossa koossa ei edes 1/4" saa, vaikka olis kyllä kätevä, jos olis semmosia olemassa.

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • antsaoo
          Newbiemmer
          • Jan 2015
          • 16
          • Rovaniemi

          Auto anto vikakoodin e36 328 -96

          24 linker satellit (sidebag sensor)

          sitten oli vielä

          16 gurt schalter fahrer airbag

          Eli ilmeisesti se matto ja anturi pitäis sitten vaihtaa. Jostakin langasta luin että euromalleissa ei olisi ollenkaan noita vyönkiristimiä.
          Last edited by antsaoo; 27-10-2016, 19:53.
          E39 -523

          Comment

          • Vlttri
            Bimmer Rookie
            • Sep 2016
            • 66
            • Turku

            Mikä mahtaa olla kun e36 m50 käynnistäessä kylmällä koneella kierrokset lähtee tasaiseen humppaan 1000-500 rpm välillä, tasottuu yleensä minuutissa/parissa taikka sit kun kone ihan vähä lämmenny.
            Ongelma siis ilmenee vain kun kone kylmä/seissyt esim yön yli/kylmä aamu.
            Mahtaako lambda olla tiensä päässä?
            e46 320d Touring käyttiksenä
            ex. ///M3 Look e36 325i coupé
            ex. e36 316i Compact

            Comment

            • ilezki
              Bimmer Rookie
              • Aug 2013
              • 43
              • Vantaa

              Öljypohjan irroitus

              Mitenkäs m52 moottorin kanssa tuo öljypohjan irroitus tiivisteen vaihtoa varten tapahtuu? Onnistuuko apurunkoa laskematta kuin m50 koneellisessa? Eli moottoria nostamalla.

              Erehdyin alfamerin e36 kirjaa katsomaan ja siellä m50 moottorilla oli eri ohjeet vanoksellisella ja vanoksemattomalla. Ohjeen mukaan vanoksellisissa laskettaisiin apurunkoa alaspäin...

              Miten tuo vanos vaikuttaa asiaan? Kyseessä siis e36 coupe m52b25 tekniikalla.
              e90 320i 2007

              Comment

              • jr66
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 16460
                • Asikkala

                Ei vanos vaikuta asiaan mitenkään mutta onko m52 eli alumiinilohkoisen öljypohja mukamas jotenkin erilainen :think

                Comment

                • Tonton
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2006
                  • 9101
                  • Raisio

                  Originally posted by jr66 View Post
                  Ei vanos vaikuta asiaan mitenkään mutta onko m52 eli alumiinilohkoisen öljypohja mukamas jotenkin erilainen :think
                  Miten mahtaa olla loiskelevyjen kanssa. Ainakin m52ssa on lohkossa ja e34n m50n öljypohjaan niitattuna. Miten lie muissa e36sen koneissa.

                  Ja Vaikuttaako asiaan?

                  Kone kannatukselle ja etupalkki alas niin kyllä se sieltä tulee joka tapauksessa
                  sigpic
                  M-B Vito -22
                  Transit Custom -18
                  Yamaha vx ho cruiser -22
                  Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                  [email protected]

                  Comment

                  • ilezki
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2013
                    • 43
                    • Vantaa

                    Vaatiiko nelipyöräsuuntauksen apurungon irtikäyttämisen jälkeen?

                    Edit: Ja mikä mahtaa olla syynä tälle apurungon tiputtamisen suosimiseen jos kerta konetta nostamallakin onnistuu?
                    Last edited by ilezki; 29-10-2016, 22:15.
                    e90 320i 2007

                    Comment

                    • Tonton
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2006
                      • 9101
                      • Raisio

                      Originally posted by ilezki View Post
                      Vaatiiko nelipyöräsuuntauksen apurungon irtikäyttämisen jälkeen?

                      Edit: Ja mikä mahtaa olla syynä tälle apurungon tiputtamisen suosimiseen jos kerta konetta nostamallakin onnistuu?
                      Se että hauraat sähköjohdot ja letkut pysyy muodossaan
                      Pakoputkeen ei tarvi koskea jne jne. Kuitenkin se öljypohja pitää pujottaa apurungon ohi niin on helpompaa jos se on valmiiksi alempana kuin laatikko.
                      Irrottamalla ne neljä pulttia ja kaksi mutteria pääsee siis pienemmällä vaivalla ja huomattavasti pienemmillä vuoto riskeillä.
                      sigpic
                      M-B Vito -22
                      Transit Custom -18
                      Yamaha vx ho cruiser -22
                      Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                      [email protected]

                      Comment

                      • Tonton
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2006
                        • 9101
                        • Raisio

                        Eri asia jos koneesta on Jo kaikki apulaitteet ja sähköt irti.
                        Sittenhän se on jo sama nostaa pukkiin koko pata ja kääntää väärinpäinkin

                        Ei tarvi suunnata uudelleen kun kohdistua tapit ajaa apurungon samaan kohtaan. Olettaen että mikään muu ei muutu

                        Ja eihän sitä tarvi kokonaan poistaa kunhan pudottaa vähän
                        Last edited by Tonton; 29-10-2016, 22:43.
                        sigpic
                        M-B Vito -22
                        Transit Custom -18
                        Yamaha vx ho cruiser -22
                        Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                        [email protected]

                        Comment

                        • ilezki
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2013
                          • 43
                          • Vantaa

                          Tämä selvä, kiitoksia. Moottorinnostinta ei nyt ole tallilla niin täytyy kehitellä jokin pitämään moottoria.
                          e90 320i 2007

                          Comment

                          • Tonton
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2006
                            • 9101
                            • Raisio

                            Originally posted by ilezki View Post
                            Tämä selvä, kiitoksia. Moottorinnostinta ei nyt ole tallilla niin täytyy kehitellä jokin pitämään moottoria.
                            No Millä sitä moottoria meinasi nostaa?
                            Koneen saa kannatukselle reilun kokoisella lankulla tai jollain tätä vastaavalla
                            sigpic
                            M-B Vito -22
                            Transit Custom -18
                            Yamaha vx ho cruiser -22
                            Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                            [email protected]

                            Comment

                            • ilezki
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2013
                              • 43
                              • Vantaa

                              Ei tarvitsekkaan. Jotain tuon kaltaista ajattelin kehitellä.
                              e90 320i 2007

                              Comment

                              • ilezki
                                Bimmer Rookie
                                • Aug 2013
                                • 43
                                • Vantaa

                                Eihän tuo laske juuri ollenkaan mikäli avaa vaan nuo apurungon neljä pulttia ja irroittaa ohjausvaihteen apurungosta (mikäli oikein ymmärsin nämä olivat ne "kaksi mutteria".

                                Ilmeisesti siellä jokin ottaa vastaan.. ohjausakseli?

                                Huomasin myös, että öljypohja on etupäädystään jumissa. laskee noin sentin mutta palautuu heti takaisin aivan kuin jokin vetäisi sitä. Voiko johtua esim ohjaustehostimen kompressorin kiinnikkeestä? Eli siitä se pultti öljypohjaan on luonnollisesti irti. Täytyykö ohjaustehostimen kompura irroittaa? Entä säiliö?

                                Eli kysymys kuuluukin:

                                Mitä kaikkea tulee irroittaa näiden "neljän pultin ja kahden mutterin" lisäksi?
                                Ajan säästön säästämiseksi kaipaisin semmosia ohjeita että tyhmempikin tajuaa.

                                Edit:

                                Tuolta löytyi ohjeet ja niissä aika paljon muutakin näytetään irroitettavan. Onko siis myös kallistuksenvakaaja, koneenkorvakkeet, ja alatukivarsi yms irroitettava?
                                Last edited by ilezki; 30-10-2016, 11:12.
                                e90 320i 2007

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎