E36 kysymyksiä ja vastauksia XIII

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • aae30
    replied
    Originally posted by FinCode View Post
    Realoem ei enää tarjoa mitään jousia tähän autoon.
    jouset ei kait koskaan ole etk:oossa näkyvillä olleet suoraan ainakaan näihin vanhempiin,
    koska olis niin monista varusteista/moottorista(==painosta) riippuvainen taulukko.

    Leave a comment:


  • FinCode
    replied
    Originally posted by bmw323it View Post
    Kyllähän se kovakatto voi värinöitä vähentää, joko aerodynamiikan tai ihan vain pelkän painon vuoksi, mutta juurisyy lienee muualla.

    Motorsport alustaa ei ainakaan tuohon omaan avooni ole varaosaluettelon mukaan edes saatavilla. Minulla on H&R Comfort jouset ja Bilsteinin perusiskarit. Tuo setti toimii ihan hyvin. Nuo jouset eivät ole kovinkaan kovat, mutta madaltavat hiukan vakiojousiin verrattuna.

    Tämä yksilö on tullut tehtaalta m-sport varusteilla ja alustalla, mutta joku älypää on suomessa päättänyt vaihtaa alustan halpaan säädettävään. Tarkoituksena on ollut palauttaa alustakin alkuperäistä vastaavaksi jossain vaiheessa. Realoem ei enää tarjoa mitään jousia tähän autoon. Pitääpä tsekata tuo ehdottamasi combo, kuulostaa sopivalta omiin suunnitelmiinkin.

    Leave a comment:


  • bmw323it
    replied
    Originally posted by FinCode View Post
    Voit olla jäljillä. Tosiaan joku pienikin välys tai alustan paskuus tietysti korostuu kun/jos kori ei ole yhtä jämpti kuin umpimalleissa. Kyllä minä silti väitän että tuo kovakatto tuo lisätukea tuohon koppaan vaikka voi oudolta kuulostaakin.

    Toki, eri vannesettejä on tasapainoteltu ja kaikki vähänkin väljältä näyttävät puslat vaihdeltu. Ehkä tuon alustan voisi seuraavaksi vaihdella vähän enempi oem:ään, josko sillä korjaantuisi.

    Liekö vakioille m-sport jousille olemassa mitään varaosanumeroa tai aftermarket-vastaavuutta? Realoem ei ainakaan tunne. Vai ajaneeko vaikka mustat eibachit about saman asian.
    Kyllähän se kovakatto voi värinöitä vähentää, joko aerodynamiikan tai ihan vain pelkän painon vuoksi, mutta juurisyy lienee muualla.

    Motorsport alustaa ei ainakaan tuohon omaan avooni ole varaosaluettelon mukaan edes saatavilla. Minulla on H&R Comfort jouset ja Bilsteinin perusiskarit. Tuo setti toimii ihan hyvin. Nuo jouset eivät ole kovinkaan kovat, mutta madaltavat hiukan vakiojousiin verrattuna.

    Leave a comment:


  • FinCode
    replied
    Originally posted by bmw323it View Post
    Tuskinpa se juurisyy kuitenkaan ilman virtauksissa on, vaan ihan niissä normaaleissa ravisteluissa, jotka vain korostuvat avon notkean korin kanssa. Puslat, iskarit, vanteet ja renkaat syyniin. Korin notkeuden vuoksihan näissä taisi olla uutenakin multa korimalleja pehmeämmät jouset, jotta kori saisi vähän armoa. Jos siinä nyt on joku kivikova halpisalusta ja sekin vähän huonossa kunnossa väljillä puslilla niin eiköhän se ole siinä?
    Voit olla jäljillä. Tosiaan joku pienikin välys tai alustan paskuus tietysti korostuu kun/jos kori ei ole yhtä jämpti kuin umpimalleissa. Kyllä minä silti väitän että tuo kovakatto tuo lisätukea tuohon koppaan vaikka voi oudolta kuulostaakin.

    Toki, eri vannesettejä on tasapainoteltu ja kaikki vähänkin väljältä näyttävät puslat vaihdeltu. Ehkä tuon alustan voisi seuraavaksi vaihdella vähän enempi oem:ään, josko sillä korjaantuisi.

    Liekö vakioille m-sport jousille olemassa mitään varaosanumeroa tai aftermarket-vastaavuutta? Realoem ei ainakaan tunne. Vai ajaneeko vaikka mustat eibachit about saman asian.
    Last edited by FinCode; 13-06-2022, 22:34.

    Leave a comment:


  • bmw323it
    replied
    Originally posted by FinCode View Post
    Njaa, onhan siinä ne tapit mitkä pitää sitä paikallaan. Kait se tukevampi on sen kanssa kuin pelkällä rätillä? Oliskos jotain hyvää ideaa millä lähteä mahdollista ilmavirtausongelmaa setvimään?
    Tuskinpa se juurisyy kuitenkaan ilman virtauksissa on, vaan ihan niissä normaaleissa ravisteluissa, jotka vain korostuvat avon notkean korin kanssa. Puslat, iskarit, vanteet ja renkaat syyniin. Korin notkeuden vuoksihan näissä taisi olla uutenakin multa korimalleja pehmeämmät jouset, jotta kori saisi vähän armoa. Jos siinä nyt on joku kivikova halpisalusta ja sekin vähän huonossa kunnossa väljillä puslilla niin eiköhän se ole siinä?

    Leave a comment:


  • bmw323it
    replied
    Mitenkäs se nyt olikaan, pitikö tuon katon avaus/sulkemisnappulan yhteydessä olevan merkkivalon jäädä vilkkumaan jos prosessia ei oltu ajettu päätyyn saakka?

    Muistelen, että se toimi näin silloin aikanaan kun hommasin tuon auton reilu 10v sitten. Nyt jos prosessin jättää kesken niin valo jää vain palamaan normaalisti niin kuin aina.

    Katto toimii moitteettomasti, eikä siinä ole vuosiin mitään isoa häiriötä ole ollutkaan. Sehän kalibroituukin itsestään joka 20:s kerta tms, joten ei se kalibroinnin puutteestakaan voi johtua?

    Eihän tuolla nyt älyttömästi ole väliä kun katto kerran toimii moitteettomasti. Tuli vain huomattua viikonloppuna autoa puunaillessa.

    Potilas siis ’99 323i Cabrio täysautomaattisella katolla.

    Leave a comment:


  • FinCode
    replied
    Originally posted by jr66 View Post
    Tuskin se katto koria tukee mutta ilmavirtauksen kanssa voi olla jotain tekemistä ?

    Njaa, onhan siinä ne tapit mitkä pitää sitä paikallaan. Kait se tukevampi on sen kanssa kuin pelkällä rätillä? Oliskos jotain hyvää ideaa millä lähteä mahdollista ilmavirtausongelmaa setvimään?

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by FinCode View Post
    Nyt ilmeni sen verran mystinen ominaisuus että tarvii kysyä viisaammilta apuja.

    Auto siis cabriolet.

    Ajelin alkukesän kovakatto päällä ilman probleemeja. Nyt kun vihdoin sain nostettua kovan katon tallinperälle, alkoi auto ravistamaan kohtalaisen voimakkaasti n. 100-105km/h mittarinopeudessa. Toki se on hiukan ravistanut aiempinakin kesinä, mutta vaikka tämän aina unohtaa niin nyt ilmiö tuntuu pahemmalta kuin ennen ja nyt yhdistin sen tuohon kovaan kattoon. Eli ilmeisesti kovakatto kuitenkin tukee koria sen verran että ei sen kanssa ravista?

    Mistäs tätä nyt alkaisi ensimmäisenä selvittelemään? Vai onko kori jo niin väsynyt/mällätty joskus mutkalle. Alustana tuossa toki on joku iänkaikkinen peeaa-technix :think
    Tuskin se katto koria tukee mutta ilmavirtauksen kanssa voi olla jotain tekemistä ?

    Leave a comment:


  • FinCode
    replied
    Nyt ilmeni sen verran mystinen ominaisuus että tarvii kysyä viisaammilta apuja.

    Auto siis cabriolet.

    Ajelin alkukesän kovakatto päällä ilman probleemeja. Nyt kun vihdoin sain nostettua kovan katon tallinperälle, alkoi auto ravistamaan kohtalaisen voimakkaasti n. 100-105km/h mittarinopeudessa. Toki se on hiukan ravistanut aiempinakin kesinä, mutta vaikka tämän aina unohtaa niin nyt ilmiö tuntuu pahemmalta kuin ennen ja nyt yhdistin sen tuohon kovaan kattoon. Eli ilmeisesti kovakatto kuitenkin tukee koria sen verran että ei sen kanssa ravista?

    Mistäs tätä nyt alkaisi ensimmäisenä selvittelemään? Vai onko kori jo niin väsynyt/mällätty joskus mutkalle. Alustana tuossa toki on joku iänkaikkinen peeaa-technix :think

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by Haju69 View Post
    Meidän auton tapauksessa auton nopeudella ei ole vaikutusta tuohon ylimääräiseen tihkutoimintoon.
    Näin oli myös ex-36:ssa, jatkuva hitaampi muuttui auton pysähtyessä tihkuksi. Valoissa seisoessa jos vettä satoi reilusti niin ei riittänyt, nopeampaa jatkuvaa hölmöä pitä parkissa päällä... Mikä lie saksalainen aivopieru vai eikö siellä ole liikennevaloja

    Leave a comment:


  • Haju69
    replied
    Originally posted by jr66 View Post
    Tämä normaalitilanne e36:ssa, perseestä mutta minkäs sille voi eikä enää haittaa koska ei ole autoakaan.
    Meidän auton tapauksessa auton nopeudella ei ole vaikutusta tuohon ylimääräiseen tihkutoimintoon.

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by Freak View Post
    Auton nopeus vaikuttaa pyyhintänopeuteen eli auton ollessa paikoillaan jatkuva pyyhintä menee tihkuasentoon. Jotakuinkin näin se menee... :think
    Originally posted by Haju69 View Post
    En ole perehtynyt mutta tuossa sigun autossa on joku vuosi sitten tullu sellainen funktio itsestään että 1 asento on edelleen se normaali tihku asento, tai ehkä jopa hitaampi kuin yleensä. Sitten ensimmäinen jatkuva moodi muuttui nopeammaksi "tihku" asennoksi. Vain nopea jatkuva asento toimii jatkuvana.
    Tämä normaalitilanne e36:ssa, perseestä mutta minkäs sille voi eikä enää haittaa koska ei ole autoakaan.

    Leave a comment:


  • Vicious_e36
    replied
    Originally posted by Haju69 View Post
    En ole perehtynyt mutta tuossa sigun autossa on joku vuosi sitten tullu sellainen funktio itsestään että 1 asento on edelleen se normaali tihku asento, tai ehkä jopa hitaampi kuin yleensä. Sitten ensimmäinen jatkuva moodi muuttui nopeammaksi "tihku" asennoksi. Vain nopea jatkuva asento toimii jatkuvana.

    Vaihdoin tuon wiper moduulin, releen sekä viiksenkin mutta se ei muuttanut tilannetta mitenkään. Enkä ole jaksanut asiaa nyt vuosiin sitten selvitelläkään enää kun harvemmin sateessa pitempiä matkoja enää tulee ajettuakaan.
    Kuullostaapa jännältä. Itsellä tosiaan ongelma, että pyyhkijät ei sammu ollenkaan, niin sen kanssa ei oikein pysty elämään edellinen on tehny väliin katkasijan, niin sillä onneks nyt väliaikasesti saa sammumaan, mut tarkotus olisi saada tuo toimimaan. Toisella viiksellä myös kokeilin, mutta ei vaikutusta. Pissapoika sentään toimii viiksestä

    Leave a comment:


  • Haju69
    replied
    Originally posted by Vicious_e36 View Post
    Onko joku perehtyny enemmän e36 pyyhkijöiden ohjainmoduuleihin? Tyypillisesti pyyhkijät pyyhkii taukoamatta normaali nopeudella ja viiksestä toimii vain viiminen vieläkin nopeampi asento. Viimeiselle asennolle laittaessa rele liikkuu, mut eikö tuon vasemman puoleisen pitäisi myöskin liikkua 0-1 asentoa vaihtamalla? Koitin purkaa ja putsailla kosketuspinnat, mutta ei vaikutusta.

    Varmaan vaan uutta purkkia tilalle?
    En ole perehtynyt mutta tuossa sigun autossa on joku vuosi sitten tullu sellainen funktio itsestään että 1 asento on edelleen se normaali tihku asento, tai ehkä jopa hitaampi kuin yleensä. Sitten ensimmäinen jatkuva moodi muuttui nopeammaksi "tihku" asennoksi. Vain nopea jatkuva asento toimii jatkuvana.

    Vaihdoin tuon wiper moduulin, releen sekä viiksenkin mutta se ei muuttanut tilannetta mitenkään. Enkä ole jaksanut asiaa nyt vuosiin sitten selvitelläkään enää kun harvemmin sateessa pitempiä matkoja enää tulee ajettuakaan.

    Leave a comment:


  • Vicious_e36
    replied
    Originally posted by Freak View Post
    Auton nopeus vaikuttaa pyyhintänopeuteen eli auton ollessa paikoillaan jatkuva pyyhintä menee tihkuasentoon. Jotakuinkin näin se menee... :think
    Niimpäs tais ollakkin.

    Leave a comment:

Working...
X