E36 kysymyksiä ja vastauksia XIII

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • JontU
    replied
    M50 korkea tyhjäkäynti ongelma

    E36 ja M50B25NV moottori.

    Ongelma sellainen, että ajon jälkeen pysähtyessä kierrokset jäävät n. 1000rpm tai välillä jopa vähän yli. Kierrokset eivät laske missään vaiheessa, ennen kun käynnistää auton uudestaan.
    Muuten kyllä toimii täydellisesti, tehot ovat normaalit ja kierrokset eivät humppaa ollenkaan. Tärisee myös jonkin verran ja sen tuntee sisällä, sillon kun kierrokset tonnin pinnassa pysähtyessä.

    Vinkkejä otetaan vastaan..:think

    Leave a comment:


  • Vicious_e36
    replied
    Olikos jollain foorumilla myynnissä carrierit, joilla saa toiset satulat paikoilleen ja mahdollista jättää ABS-anturit paikoilleen? Myös mitat sorvaajalle riittää. Anturien paikoilleen jättö helpottaisi katsastusta.

    Leave a comment:


  • Matuh
    replied
    Originally posted by aae30 View Post
    jos moottorin huohotus on tukossa öljyä puskee ehjienkin tiivisteiden/stefojen välistä ainakin kierroksilla.

    jos ei niiksun mainitsema koppa ole halki, suuntaisin katseen imusarjan alle:think.

    edit: eiku joo jos ton quotaamani oikein luin, niin koppahankin on jo vaihdettu.
    eli alipainetta mittaamalla, tai osa käsiin purkamalla tutkien oisko se huohotusventtiili/separaattori rikki.

    Luonnollisesti työntää helpoimmasta paikasta kamat ulos. Tottakai on varmasti vaihdettu mutskujen alle tulevat kumitkin?

    Todennäköisesti huohotin tuukkeessa, onkoha mennyt tikun päästä?

    Leave a comment:


  • niiksu
    replied
    Originally posted by aae30 View Post
    edit: eiku joo jos ton quotaamani oikein luin, niin koppahankin on jo vaihdettu.
    Hupsista joo, no ei se varman sitten ole se Ellei ole uusi käytetty tmv.

    Leave a comment:


  • aae30
    replied
    Originally posted by mehtojarvi View Post
    Mikähän avuksi m52b28 kusee öljyä edelleen venttiilikopan ja kannen välistä, oon vaihtanut nyt uuden venakopan ja kaikki tiivisteet, ketuttaa kun jakopää on öljyssä.
    jos moottorin huohotus on tukossa öljyä puskee ehjienkin tiivisteiden/stefojen välistä ainakin kierroksilla.

    jos ei niiksun mainitsema koppa ole halki, suuntaisin katseen imusarjan alle:think.

    edit: eiku joo jos ton quotaamani oikein luin, niin koppahankin on jo vaihdettu.
    eli alipainetta mittaamalla, tai osa käsiin purkamalla tutkien oisko se huohotusventtiili/separaattori rikki.
    Last edited by aae30; 11-03-2022, 07:44.

    Leave a comment:


  • niiksu
    replied
    Originally posted by mehtojarvi View Post
    Mikähän avuksi m52b28 kusee öljyä edelleen venttiilikopan ja kannen välistä, oon vaihtanut nyt uuden venakopan ja kaikki tiivisteet, ketuttaa kun jakopää on öljyssä.
    Eihän ole se koppa halki?

    Leave a comment:


  • Jarsse
    replied
    Mikähän avuksi m52b28 kusee öljyä edelleen venttiilikopan ja kannen välistä, oon vaihtanut nyt uuden venakopan ja kaikki tiivisteet, ketuttaa kun jakopää on öljyssä.

    Leave a comment:


  • Vicious_e36
    replied
    Originally posted by jr66 View Post
    Melko iso momentti tuo 160 ko. kierteelle :think Näppituntumalla huutelen, ja eikös momenttiin vaikuta enemmän tuo kampiakseli missä pultin kierteet on eikä vauhtiksen materiaali ?
    Hieman kuullostaa isolta joo kun vertaa korjausoppaan arvoihin. Jälkimmäiseen en osaa sanoa.

    Originally posted by JJT View Post
    Pulttien mukaan momentti. Tuo ~160nm on 12.9 lujuusluokan pultille.
    Aivan! Noi ylipitkät mitä mulla oli, niin oli myös 12.9. Noista lyhkäsemmistä en vielä tiedä, mutta toivottavasti huomiseks löytyisi hyllystä.

    Leave a comment:


  • JJT
    replied
    Originally posted by jr66 View Post
    Melko iso momentti tuo 160 ko. kierteelle :think Näppituntumalla huutelen, ja eikös momenttiin vaikuta enemmän tuo kampiakseli missä pultin kierteet on eikä vauhtiksen materiaali ?
    Pulttien mukaan momentti. Tuo ~160nm on 12.9 lujuusluokan pultille.

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by Vicious_e36 View Post
    Nojuu kiitos, siltä näyttäisi!

    Kävi sit sen verran hauskasti, että tuttu olikin tilannu orkkis vauhtikselle pultit (50mm), niin jäi vielä vp kiinnittämättä, kun ei kerinny uusia pultteja hakemaan. Orkkis vp:n pultinreikien syvyys oli 34mm ja kova vp 10mm, niin pitää huomenna metsästää M12x1,5x26 jostakin. Ainakin Motonetissä näytti olevan moisia BMW vauhtipyörälle.

    Tuli tuossa pultteja googlailtaessa vastaan vpmotorsportin crmo pyörän kiinnitysmomentti 160nm:think itsellä tosin materiaalina s355.
    Melko iso momentti tuo 160 ko. kierteelle :think Näppituntumalla huutelen, ja eikös momenttiin vaikuta enemmän tuo kampiakseli missä pultin kierteet on eikä vauhtiksen materiaali ?

    Leave a comment:


  • Vicious_e36
    replied
    Originally posted by aae30 View Post
    kyllä se tuo 105nm pitäis olla, ja asetelma 25nm tai 34nm riippuen pultista.
    Nojuu kiitos, siltä näyttäisi!

    Kävi sit sen verran hauskasti, että tuttu olikin tilannu orkkis vauhtikselle pultit (50mm), niin jäi vielä vp kiinnittämättä, kun ei kerinny uusia pultteja hakemaan. Orkkis vp:n pultinreikien syvyys oli 34mm ja kova vp 10mm, niin pitää huomenna metsästää M12x1,5x26 jostakin. Ainakin Motonetissä näytti olevan moisia BMW vauhtipyörälle.

    Tuli tuossa pultteja googlailtaessa vastaan vpmotorsportin crmo pyörän kiinnitysmomentti 160nm:think itsellä tosin materiaalina s355.

    Leave a comment:


  • aae30
    replied
    Originally posted by Vicious_e36 View Post
    Kiitos! Löysin kans tallista oppaan, mut vp:n nm jäi löytämättä. Tai sit se oli nimellä ”pyörä” kytkimen listassa 100nm:think
    kyllä se tuo 105nm pitäis olla, ja asetelma 25nm tai 34nm riippuen pultista.

    tämä kuva vain näyttämään, että M50 koneellekin seuraavasta kuvasta se löytyä pitäis:


    ja täältä sitten valitsee sen M50(eli aika varmasti sama kuin M52):


    asetelma:

    Leave a comment:


  • Vicious_e36
    replied
    Originally posted by jr66 View Post
    Vakiovauhtis 105 Nm, asetelma 24. Lähteenä Haynes-korjausopas.
    Kiitos! Löysin kans tallista oppaan, mut vp:n nm jäi löytämättä. Tai sit se oli nimellä ”pyörä” kytkimen listassa 100nm:think

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Vakiovauhtis 105 Nm, asetelma 24. Lähteenä Haynes-korjausopas.

    Leave a comment:


  • Vicious_e36
    replied
    Mistäs nyt löytykään m50 kiristysmomenttitaulukko, kun tuo FAQ:n linkki antaa vain error 404 pitäisi teräs vp ja asetelmalle keksiä lukemat

    Leave a comment:

Working...
X