memebuy23buy

e36 ilmaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • peto2
    replied
    Originally posted by Mikkeri View Post
    Anteeksi suuri mahtitietäjä.
    Korjaan, nestepinnan tarkistus.
    ei tarvii olla pahoillaan, kunhan otat opiksesi.

    Originally posted by Radar View Post
    Autona e36 1996 automaatti-ilmastointi, m52b28.

    Syylärin vaihto piti suorittaa [vanhasta meni yläletkun kohtaava muoviputki poikki ja vuosi sieltä] ja sen jälkeen täytyi toki lisäillä nestettä.

    Suoritin homman BMW:n omilla ohjeilla, joita myös naukkis täällä neuvoo. Auto ei ollut rampeilla eikä muutenkaan ylämäessä, pikemminkin päinvastoin.

    Lämpöä tulee kabiiniin eikä muitakaan ongelmia ole ilmennyt, eli neste kiertää järjestelmässä ilmeisen hyvin. BMW:n ohjeen mukaan autossa saattaa olla kiertovesipumppu tjsp ja se saattoi helpottaa hommaa.

    Voi toki olla että jos autosta poistetaan kaikki jäähynesteet niin silloin ongelmia saattaa ilmetä tätä "virallista" ohjetta noudatettaessa.

    En nyt muista paljonko m52b28:n jäähynestetilavuus on, mutta kyllä minullakin sitä kertyi astiaan ehkä 6-8 litraa. Paluuletkusta pääsi valumaan aika paljon tavaraa, kun loppui kädet ja työkalut kesken.

    Parkkipaikka remontit über alles
    Itsehän postasin bmw:n ohjeen (e36 M50 koskevan osuuden) kokonaisuudessaan tähän topikkiin. naukkis vaan jättää mainitsematta 2/3 osaa ko. ohjeesta ja korvaa sen fraasilla "nämä ilmaa itsensä".

    Kyllä nämä hommat vaan tahtoo olla sellaisia että parempi tehdä kunnolla. palanut pahvi ottaa jonkin verran enenmmän päähän kuin menetetty 30min. Kukin tavallaan :think

    Leave a comment:


  • Mikkeri
    replied
    Originally posted by Radar View Post
    Autona e36 1996 automaatti-ilmastointi, m52b28.

    Syylärin vaihto piti suorittaa [vanhasta meni yläletkun kohtaava muoviputki poikki ja vuosi sieltä] ja sen jälkeen täytyi toki lisäillä nestettä.

    Suoritin homman BMW:n omilla ohjeilla, joita myös naukkis täällä neuvoo. Auto ei ollut rampeilla eikä muutenkaan ylämäessä, pikemminkin päinvastoin.

    Lämpöä tulee kabiiniin eikä muitakaan ongelmia ole ilmennyt, eli neste kiertää järjestelmässä ilmeisen hyvin. BMW:n ohjeen mukaan autossa saattaa olla kiertovesipumppu tjsp ja se saattoi helpottaa hommaa.

    Voi toki olla että jos autosta poistetaan kaikki jäähynesteet niin silloin ongelmia saattaa ilmetä tätä "virallista" ohjetta noudatettaessa.

    En nyt muista paljonko m52b28:n jäähynestetilavuus on, mutta kyllä minullakin sitä kertyi astiaan ehkä 6-8 litraa. Paluuletkusta pääsi valumaan aika paljon tavaraa, kun loppui kädet ja työkalut kesken.

    Parkkipaikka remontit über alles
    Nyt sun kannattaa olla tosi varovainen kun et käyttänyt pulloja tai muitakaan patentteja siinä hommassa. Se varmaan räjähtää kappaleiksi ensimmäiseen ohitukseen tai jotain. Muijakin lähtee ja koira kuolee tuon seurauksena.

    Leave a comment:


  • Radar
    replied
    BMW:n ohjeet toimii

    Autona e36 1996 automaatti-ilmastointi, m52b28.

    Syylärin vaihto piti suorittaa [vanhasta meni yläletkun kohtaava muoviputki poikki ja vuosi sieltä] ja sen jälkeen täytyi toki lisäillä nestettä.

    Suoritin homman BMW:n omilla ohjeilla, joita myös naukkis täällä neuvoo. Auto ei ollut rampeilla eikä muutenkaan ylämäessä, pikemminkin päinvastoin.

    Lämpöä tulee kabiiniin eikä muitakaan ongelmia ole ilmennyt, eli neste kiertää järjestelmässä ilmeisen hyvin. BMW:n ohjeen mukaan autossa saattaa olla kiertovesipumppu tjsp ja se saattoi helpottaa hommaa.

    Voi toki olla että jos autosta poistetaan kaikki jäähynesteet niin silloin ongelmia saattaa ilmetä tätä "virallista" ohjetta noudatettaessa.

    En nyt muista paljonko m52b28:n jäähynestetilavuus on, mutta kyllä minullakin sitä kertyi astiaan ehkä 6-8 litraa. Paluuletkusta pääsi valumaan aika paljon tavaraa, kun loppui kädet ja työkalut kesken.

    Parkkipaikka remontit über alles

    Leave a comment:


  • Mikkeri
    replied
    Anteeksi suuri mahtitietäjä.
    Korjaan, nestepinnan tarkistus.

    Leave a comment:


  • peto2
    replied
    Originally posted by Mikkeri View Post
    Taas ihmetyttää että mitä mä oon tehnyt väärin, kun en noiden vessojen ilmaukseen saa menemään muutamaa minuuttia kauemmin. Pl. lämmityskäyttö ja nesteen lisäys.

    M51, M52 ja M30 olleet vain koekaniineina.
    tapoja on monia..
    [ ] Hyvin.
    [ ] Huonosti.
    [x] Ei lainkaan.

    tuotahan se tarkoittaa jos perästäpäin joutuu nestettä lisäilemään.

    Leave a comment:


  • Mikkeri
    replied
    Taas ihmetyttää että mitä mä oon tehnyt väärin, kun en noiden vessojen ilmaukseen saa menemään muutamaa minuuttia kauemmin. Pl. lämmityskäyttö ja nesteen lisäys.

    M51, M52 ja M30 olleet vain koekaniineina.

    Leave a comment:


  • BreeZi
    replied
    Itse olen pari ilmannut pari M52:sta ja M50:stä aluksi alipainemasiinalla ja tämän jälkeen varmistanut vielä post 1:sen pullopatentilla+rampeilla.
    Hyvin on rokannut välineet. Nestettä on mennyt juurikin tuo ohjeistettu määrä. Yleensä olen laittanut vielä hivenen ylimääräistä, sillä kyllähän se sieltä tiensä ulos löytää.

    Leave a comment:


  • juha_s
    replied
    tuli ilmattua juuri äsken ton ekan postauksen perusteella m43b18 ja hyvin toimii uskohan siinä joo meinas loppua kun kolme varttia yksin pumppaili

    Leave a comment:


  • blueorange
    replied
    Ihmeellistä kuitenkin jos järjestelmä on kokonaan käynyt tyhjänä niin lohkon ja syylärin ilmausruuveilla ei millään meinaa saada lämmintä tupaan.Minullakin on kokemusta.Tällä hetkellä kilpurissa ei ole mitään ilmausruuveja syylärissä niin lypsettävä se ilma on pois.Itsestään se ei tule.naukkis taitaa olla sama naukkis?joka mopofoorumilla selitteli että moottoripyörän woblaamisen saa loppumaan kun ottaa vaan tangoista kovemmin kiinni ynnämuuta paskaa jatkuvasti.
    Edit: jos joku ei tiedä mitä woblaus on niin tossa http://www.youtube.com/watch?v=JuHsgAX3TBY
    Last edited by blueorange; 24-07-2013, 19:55.

    Leave a comment:


  • tommi--fi
    replied
    ja Ylivuotoletku on missä? Vai vuotaako korkista kun paineet nousee tarpeeksi?

    Syylärin siis vaihdoin omaani, pois tuli neljä litraa ja koneeseen meni noin viisi. Pulloa en laittanut, nesteet hitaasti kaatamalla ja odottelemalla välissä ilmausruuvi auki. Keula noin 10cm korkeilla rampeilla.

    Täytyy vielä pullon kanssa katsoa.

    Leave a comment:


  • peto2
    replied
    Originally posted by naukkis View Post
    Ei vaan aivan täyteen ja kiinni, loppu ilma mitä moottoriin jää poistuu paineiden noustessa ja termarin auetessa ja lopputulos on että käytön ja jäähdytyksen jälkeen nestepinta on siinä kalt-merkissä. Tarkistaa toki kannattaa, jos nestettä on syystä tai toisesta mennyt vähän vähemmän kuin pitäisi täyttövaiheessa pinta laskee alemmaksi mutta yleensä se pinta osuu tarkalleen kohdilleen aivan kuten saksalainen insinööri on sen suunnitellut.
    ja taas tämä kansipahvin polttamisohjeen levittäjä vaan työntää tuubaansa herkkäuskoisille

    voisit muuten kertoa edes kaiken mitä siinä ohjeessa lukee...

    Pahoittelut tässä kohtaa translaattorienglannista koska BMW TIS online
    Technical and background information on vehicles BMW and Mini
    , ei löydy tällä hetkellä netistä kuin venäjän kielisenä ja virallisesta versiosta ei saa otettua kuin kuvakaappauksia.

    17 00 039 Bleeding the cooling system and check for leaks

    Pour coolant pump cooling system

    refer to 17 00 005

    Check cooling system for leaks

    refer to 17 00 009
    Set heating controller to maximum temperature, set the fan on low speed. In this case the heating valves open and, if available, the auxiliary water pump. Run the engine and drive off the liquid in the cooling circuit three - four short jerks (4500 - 5000 r / min) (lid open). It does not give the engine to run more than 30 seconds, the coolant is not warmed up and expanded as a result of this. If the coolant level in the expansion tank drops, the expansion tank must be filled with coolant to the edge. Screw on the lid and heat the engine up until the thermostat opens.

    17 00 005 Draining and coolant

    Note:

    Finally, fill the cooling system with coolant pump and check for leaks

    refer to 17 00 039
    .
    .
    .
    Adding coolant!

    Separate expansion tank:
    Vent plugs on the radiator and the thermostat housing is not!

    General ventilation through air extraction pipe connected to the expansion bottle.

    Ventilation cooling occurs during the fill.

    Built-in expansion tank:
    Loosen the vent plug the surge tank.

    Overall crankcase through the vent plug the surge tank (cooling system).

    Ventilation cooling occurs after casting.

    M 40:
    Loosen the extra vent plug on the thermostat.

    M52:
    On vehicles with engine M52 weaken extra screw to remove air from the system.

    Note:
    Before pouring the ignition, set the body of the heater control to maximum temperature, set the fan on the bottom step. In this case the heating valves open and, if available, the auxiliary water pump.

    Slowly make the fill.

    Fill the surge tank and wait out the vent (s) do not speak coolant without bubbles. Tighten the screw to remove air from the system (s).

    Pahoittelut tässä kohtaa translaattorienglannista koska BMW TIS online
    Technical and background information on vehicles BMW and Mini
    , ei löydy tällä hetkellä netistä kuin venäjän kielisenä ja virallisesta versiosta ei saa otettua kuin kuvakaappauksia.


    Originally posted by tommi--fi View Post

    Jos ilmausruuvi auki täytetään syyläri(paisari?) aivan piripintaan niin pitääkö se imaista kalt viivaan ennen paisarinkorkin laittoa ja käynnistämistä?
    jos teet homman kunnolla ja ilmaat sen itse (tämän topikin eka postaus) etkä kuvittele että "kyllä se ilma pois tulee ennen kun pahvi palaa" niin voi imasta ylimääräisen nesteen pois mutta turhaa se on koska ylimääräiset tulee pois ylivuotoletkua pitkin, olettaen että paisarin korkki on ehjä.
    Last edited by peto2; 24-07-2013, 00:04.

    Leave a comment:


  • Kylli-Täti
    replied
    Se kalt-viiva on se taso millä nestettä pitäskin olla, mieluiten enemmän kuin vähemmän. Kun täytätte koneen öljyllä niin kyllähän jokanen laskee monta litraa kaataa. Miksei kukaan tee samaa jäähdytysnesteen kanssa? Monet sanonu tuol toisessa topicissa "Sinnehän meni paljon enemmän kunhan vaan jakso pumpata". No shit, saman oisitte huomannu jos oisitte laskenu paljonko sinne kaadatte alunperin

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by tommi--fi View Post
    Jos ilmausruuvi auki täytetään syyläri(paisari?) aivan piripintaan niin pitääkö se imaista kalt viivaan ennen paisarinkorkin laittoa ja käynnistämistä?
    Ei vaan aivan täyteen ja kiinni, loppu ilma mitä moottoriin jää poistuu paineiden noustessa ja termarin auetessa ja lopputulos on että käytön ja jäähdytyksen jälkeen nestepinta on siinä kalt-merkissä. Tarkistaa toki kannattaa, jos nestettä on syystä tai toisesta mennyt vähän vähemmän kuin pitäisi täyttövaiheessa pinta laskee alemmaksi mutta yleensä se pinta osuu tarkalleen kohdilleen aivan kuten saksalainen insinööri on sen suunnitellut.

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by tommi--fi View Post

    Jos ilmausruuvi auki täytetään syyläri(paisari?) aivan piripintaan niin pitääkö se imaista kalt viivaan ennen paisarinkorkin laittoa ja käynnistämistä?
    Ei !

    Leave a comment:


  • tommi--fi
    replied
    Originally posted by naukkis View Post
    Mikä opas? BMW:n oma service manual kertoo yksinkertaisesti että ilmaruuvi pois ja koneeseen nestettä niin paljon kuin menee sen verran odottaen että kaikki ilma ehtii tulla ulos. Ja näin E36 todella ilmaantuu, yksi helpoimpia ilmattavia autoja mitä on. Letkujen puristelu yms. on täysin turhaa koska nesteellä ei ole mitään esteitä päästä koneeseen.

    Ainoa asia mikä voi tehdä tuon ilmaamisen vaikeaksi on että ilmaruuvia ei oteta pois, pelkkä löysääminen ei välttämättä auta koska siellä on aina sen verran vettä välissä että ilma ei ulos tule jos ruuvi on paikallaan.

    Ja ennenkuin moottorin pistää käyntiin niin sen ilmaruuvin pitää olla kiinni koska vesipumppu työntää nestettä koneesta ulos sen kautta muuten, käynnissä ollessa sitä ilmaruuvia voi korkeintaan vähän raottaa ja tarkistaa että ilmaa ei tule.

    Ja sitä BMW:n service manualin ilmausohjetta todellakin pitää noudattaa eikä käyttää noita perinteisellä kierrolla(termari ylävesilekussa) ilmauskikkoja koska niillä aiheuttaa vain ongelmia ilmaukseen, eli termarin ollessa ylävesiletkussa niitä letkun puristeluja yms. tarvitaan jotta nesteen saa läpi siitä termarista, E36:ssa ylävesiletkussa ei ole mitään estettä nesteen vapaalle valumiselle moottoriin kunhan ilma päästetään sen ilmaruuvin kautta pihalle samalla.

    Niin ja se oleellinen virhekin tuossa suomenkielisessä korjausoppaassa verrattuna BMW:n service manualiin, täytettäessä järjestelmä ilmaruuvi auki ei täytetä ylämerkkiin vaan syyläri aivan täyteen niin kauan kuin ilmaa tulee.
    Missä kohdin on paisarissa ylämerkki? Juuri pois otetussa ei ole kuin kalt viiva ja uudessa tarvikkeessa ei sitäkään.

    Jos ilmausruuvi auki täytetään syyläri(paisari?) aivan piripintaan niin pitääkö se imaista kalt viivaan ennen paisarinkorkin laittoa ja käynnistämistä?

    Leave a comment:

Working...
X