Tänään kauppaan lähtiessä ei halunnut bemari pysyä käynnissä ensimmäisellä käynnistyksellä. Toisella lähti käyntiin normaalisti.
Mitään ylimääräisiä ääniä en ainakaan omalla korvalla kuule koneesta tulevan, ja lämpimänä ei epäröinyt yhtään ja oikein hyvin hörähti käyntiin kauppareissun jälkeen.
Eilen auto teki vähän samaa, ei kuitenkaan ihan sammunut. Kierrokset kävi tosi alhaalla kylmänä käynnistyksessä mutta pysy kuitenkin käynnissä, tänään sitten otin varalta videon josko tekis saman tempun ja nyt ei pysynyt käynnissäkään enää.
Tässä video käynnistyksestä: https://www.youtube.com/watch?v=XubnkUvVIZQ
(Videossa painan itse kaasua toisella käynnistyksellä mistä johtuu tuo kierroksien hyppäys, ei siis tehnyt tuota itsestään.)
Onko kellään ollut samanlaista ongelmaa? Ja mikä oli syypää?
Öljyt tähän pitää ainakin vaihtaa, koska ajettu noin 15tkm samoilla öljyillä yli kahden vuoden ajan. Ajattelin myös puhdistaa MAFin. Tulpat myös varmaan jo olisi aika vaihtaa
Osaisko joku sanoa pystyykö e46 330xd malliin vaihtamaan etu alatukivarteen ulomman alapallonivelen? Kyseessä on alkuperäinen rautainen tukivarsi. Olen joskus kuullut, että alapallon pystyisi vaihtamaan, mutta jos jollakulla on varmuus asiasta niin olisin kiitollinen jos selventäisitte tämän. Jos alapallon pystyy vaihtamaan, niin käykö esim. e36 alapallo ko. kulkineeseen?
Tänään kauppaan lähtiessä ei halunnut bemari pysyä käynnissä ensimmäisellä käynnistyksellä. Toisella lähti käyntiin normaalisti.
Mitään ylimääräisiä ääniä en ainakaan omalla korvalla kuule koneesta tulevan, ja lämpimänä ei epäröinyt yhtään ja oikein hyvin hörähti käyntiin kauppareissun jälkeen.
Eilen auto teki vähän samaa, ei kuitenkaan ihan sammunut. Kierrokset kävi tosi alhaalla kylmänä käynnistyksessä mutta pysy kuitenkin käynnissä, tänään sitten otin varalta videon josko tekis saman tempun ja nyt ei pysynyt käynnissäkään enää.
Tässä video käynnistyksestä: https://www.youtube.com/watch?v=XubnkUvVIZQ
(Videossa painan itse kaasua toisella käynnistyksellä mistä johtuu tuo kierroksien hyppäys, ei siis tehnyt tuota itsestään.)
Onko kellään ollut samanlaista ongelmaa? Ja mikä oli syypää?
Öljyt tähän pitää ainakin vaihtaa, koska ajettu noin 15tkm samoilla öljyillä yli kahden vuoden ajan. Ajattelin myös puhdistaa MAFin. Tulpat myös varmaan jo olisi aika vaihtaa
Kyseessä siis -02 e46 320Ci
Ja vikakoodit on luettu vai käydäänkö arvailemaan?
Ja vikakoodit on luettu vai käydäänkö arvailemaan?
Vikakoodit luettiin viimeksi viime lauantaina, eikä ainakaan silloin ilmennyt mitään tavallisuudesta poikkeavaa, toki se ei merkitse välttämättä mitään kun ongelma ilmeentyi ensimmäistä kertaa eilen. Itsellä ei laitteita oo niitä lukea niin pitää viedä mun mekaanikolle vikakoodien lukuun, mutta joutuu viikonloppuun asti odottelemaan että hän kerkeää.
Sen kummempaa tutkimusta en kerennyt autolle vielä tehdä, kuin että päältäpäin katsoin että ei ole mitään isoja ilmavuotoja tms.
Miljoona asiaahan tuon voi aiheuttaa, niin aika paha kysymys kyllä, sen myönnän. Ajattelin vain josko ois ollu tuttu pulma niin olisi saanut noita miljoonia vaihtoehtoja vähän karsittua vähemmäksi
Päällimmäisenä itsellä mielessä juuri tuo imuvuoto tai jokin ongelma bensapumpussa. Mietityttää kuitenkin tuo että lämpimänä käynnistyy ilman mitään ongelmia, niin ainakin uskaltaisi olettaa ettei bensapumpussa ole ongelmaa?
Pitää tutkia juuri tuota ilmavuotoa vähän enemmän, käyttää ainakin sitä MAFfissa olevaa letkua irti ja tutkii tarkemmin
Oman vähäisen kokemuksen perusteella ontuva tai puuttuva tyhjäkäynti liittyy useimmiten ilmavuotoon. Tiettyyn rajaan asti moottori saa kyllä säädetty' pielessä olevat seokset. Kun säätörajat ylittyy, niin pian pitäisi tulla vikakoodia säätöarvojen ylityksestä, sytytyskatkoksista tms asiaan liittyvistä oireista. Ennen vikakoodeja tuon toki voi havaita livedatasta.
Voihan tuohon olla toki joku muukin syy, kuten itsekin jo arvioit. Esim, miten näissä ajonesto toimikaan? Jos ei saa tietoa oikeasta avaimesta, niin antaako startata ja hörähtää käyntiin, mutta sammuu heti? Ainakin joissain autoissa tekee niin.
Last edited by MPV; 15-09-2021, 13:07.
Reason: ääkköset oli siansaksaa, eihän sitä pystynyt lukemaan...
Oman vähäisen kokemuksen perusteella ontuva tai puuttuva tyhjäkäynti liittyy useimmiten ilmavuotoon. Tiettyyn rajaan asti moottori saa kyllä säädetty' pielessä olevat seokset. Kun säätörajat ylittyy, niin pian pitäisi tulla vikakoodia säätöarvojen ylityksestä, sytytyskatkoksista tms asiaan liittyvistä oireista. Ennen vikakoodeja tuon toki voi havaita livedatasta.
Voihan tuohon olla toki joku muukin syy, kuten itsekin jo arvioit. Esim, miten näissä ajonesto toimikaan? Jos ei saa tietoa oikeasta avaimesta, niin antaako startata ja hörähtää käyntiin, mutta sammuu heti? Ainakin joissain autoissa tekee niin.
Isot kiitokset avusta vaikka näin huonot lähtötiedot onkin! Aloitan siis tutkimalla illemmalla tarkemmin letkuja josko sieltä löytys jotain vuotoa mitä en kiireissäni hoksannut. Pitää kysellä jostain josko sais luettua nuo koodit nopeampaa, jos sieltä selviäis probleema.
Ajonestoa en ole edes hoksannut ajatella, enkä kyllä tiedä yhtään miten se näissä nelikutosissa toimii. Auto ei ole ollut itsellä vielä viikkoakaan niin noita autokohtaisia pikku yksityiskohtia ei ole sen kummemmin tullut tutkittua. Pitää alkaa googlailemaan
No, se ajonesto oli lähinnä ääriesimerkki, että vika voi todellakin olla missä tahansa. Ilmavuodot ja polttoaineen saanti on kuitenkin varmaan ne yleisimmät, joista kannattaa lähteä liikkeelle.
Ajonesto toimii näissä niin että ei edes pyöritä starttia, avaimesta kääntämällä ei siis tapahdu mitään. Oman nelikuution toinen varsinainen avain kun on sillä tavalla rikki että synkka ei toimi niin helppo oli todeta tämä. Vähän ihmettelin autokaupassa kun olin juuri maksanut auton ja koeajolla mainiosti toiminut auto ei enää totellutkaan avainta, no toinen avain taskusta esiin ja taas starttasi.
E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP) Porsche 944 -86 (DE)
Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)
No, se ajonesto oli lähinnä ääriesimerkki, että vika voi todellakin olla missä tahansa. Ilmavuodot ja polttoaineen saanti on kuitenkin varmaan ne yleisimmät, joista kannattaa lähteä liikkeelle.
Voisikohan disa aiheuttaa tämmöistä ongelmaa? Nimittäin MAFin putsauksen ja uuden ilmansuodattimen jälkeen laitoin auton käyntiin ja etsin juurikin noita imuvuotoja, ja huomasin pienen sivuäänen. Kaveri minua jo varoittelikin tuosta disasta.
Tässä on videota jossa kuuluu koneen käyntiääni, ja ainakin kuulostaisi aika tutulta tuo kilinä kun on nuita disa videoita youtubesta kattellu? https://www.youtube.com/watch?v=Q6x3Rp5LhaI
Älysin juuri myös että olisi ollut varmaan aika fiksu idea ottaa disan johto irti ja katsoa häviääkö ääni sillä, vaan arvaappa hoksasinko....
Comment