Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uraherkkyys ja rengasvalinta (E46)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #91
    Originally posted by Proppu View Post
    Missäs vaiheessa raportti on :think Olis kulmien säätö ajankohtanen kohtapuoliin kunhan kelit sallii uusien kesävalssien heiton alle. Yläpään reiät jo vingutettu valmiiks ja alustan osat vaihdettu kaikki uusiin
    Katsotaan nyt kun ehditään....
    Nyrkkisääntönä on kuitenkin se että käytettäessä jo 18"-19" rengastusta, oikeat cambersäädöt löytyvät tehdasasetusten toleranssialueen yläpäästä(maksimaalisen vähän negatiivista camberia sekä etuauraus lähelle nollaa).
    Eli kaikki renkaat niin pystyyn ja niin "menosuuntaan" kun se tehdastoleranssein on mahdollista, koska nyt renkaan kyljet eivät enään jousta niin kuin ne joustavat korkeilla 15"-16" renkailla jota sitten pitää tehdasasetus alustakulmin kompensoida.

    Comment

    • Proppu
      Bimmer Rookie
      • Dec 2006
      • 176
      • Järvenpää

      #92
      Homma selkee. Alle tosiaan tulossa 8x18" et40 + 9x18 et40 vanteet kera falken-452 gummien 225/40-18 + 255/35-18 koossa.
      e39 530ia m-sport touring imolarot II -02

      Comment

      • Trinity
        Newbiemmer
        • Sep 2006
        • 16
        • Tampere

        #93
        Kokemuksia Nokia Hakka H?

        Itselläni alla uudet Nokian Hakka H 205/55/R16 kesärenkaat. Samalla katsottiin kuntoon ohjauskulmat ja auraus. Silti tuntuu löytyvän jonkin verran uraherkkyyttä, että häiritsee.

        Ilmanpaineet ovat edessä 2.1 ja takana 2.4. Onkohan toi pieni vetely ihan normaalia E46:lle (mielestäni tuolla koolla ei pitäisi olla) vai olisiko jokin pielessä?

        Onko muilla kokemuksia ko. renkaasta E46:sen alla?

        Comment

        • Laku
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2007
          • 17529
          • Turku

          #94
          Ei ole kokemuksia noista renkaista, mutta itsellä kesägummina Michelinin Pilotit 225/45-17 eli vakiorengastus, eikä mihinkään vetele. Samaten paljon parjatut "saksankitkat" talvella samassa koossa eivät vetele senkään vertaa - merkkinä Dunlop. Loppuunkuluneet renkaat aina vetelevät enemmän, itsellänikin nuo Misukat alkaa olla pintaa enää 4-5mm, niin heikkenevät. Alustasarjan jälkeen säädätin aurauskulmat kuntoon, vaikkei vedellyt alustamuutoksen jälkeenkään vaikka arvot olivat aivan pielessä...

          Voi tosin olla, että 18-19" asia on aivan toisin...
          Näillä mennään:
          - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
          - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
          - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
          - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


          Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

          Comment

          • Proppu
            Bimmer Rookie
            • Dec 2006
            • 176
            • Järvenpää

            #95
            Noniin kesävalssit alla ja kulmat säädetty, takapään camberit saatiin kohdilleen (-1,55/-1,40) mutta etupäässä loppu säätövara kesken vaikka oli vingutettu useita millejä lisää tehdassäätövaraan. Etupää camber jäi arvoihin -1,05/-1,06. H&R 55/35 madallus ja nuo edellä mainitut 18" vanteet. Auto kulkee kyllä suoraan tasasella mutta urissa hakee aikalailla. Eli kysymys kuuluu vingutetaanko lisää, laitetaanko falkenien piikkiin vai nostetaanko kädet pystyyn
            e39 530ia m-sport touring imolarot II -02

            Comment

            • Dani
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2007
              • 3847
              • Espoo

              #96
              Originally posted by Proppu View Post
              Noniin kesävalssit alla ja kulmat säädetty, takapään camberit saatiin kohdilleen (-1,55/-1,40) mutta etupäässä loppu säätövara kesken vaikka oli vingutettu useita millejä lisää tehdassäätövaraan. Etupää camber jäi arvoihin -1,05/-1,06. H&R 55/35 madallus ja nuo edellä mainitut 18" vanteet. Auto kulkee kyllä suoraan tasasella mutta urissa hakee aikalailla. Eli kysymys kuuluu vingutetaanko lisää, laitetaanko falkenien piikkiin vai nostetaanko kädet pystyyn
              Hmm, jos on toi sigusi E46 kyseessä jossa vingutetut tolpat niin onko tuo edes mahdollista että camberit ovat noin "perseellään" tolla H&R CupKit satsilla? :think

              Tässä oma quote:

              Originally posted by Dani View Post
              Tässä omat etupään arvot ohjaustapilla ja pyöreillä reijillä:

              Camber:
              Vasen: -0º52' (vihreä)
              Oikea: - 0º50' (vihreä)
              Ero: -0º02' (vihreä)

              Tavoitetieto:
              Vasen ja oikea: -0º43' +/-0º20'
              Ero: 0º00' +/-0º30'

              H&R 55/35mm satsi siis alla.
              Mulla myös E46 ja etupään camberit tapissa.
              sigpic
              Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

              Comment

              • Proppu
                Bimmer Rookie
                • Dec 2006
                • 176
                • Järvenpää

                #97
                Joo sigun auto kyseessä. Katoinki noi sun postaamat arvot aikasemmin ja niihin vertailin. Tukivarret, koiranluut, raidetangon ulommat päät ja powerflexin puslat vaihdettu viime kesänä et tuskin noista johtuvaa.. Oli kyllä hemmetin jäykkä toi yläpää säätää. Sai toine vääntää alakautta rautakangel ja toine hakkas yläpäätä lekalla oikee kunnol et saatiin säätövaran loppuun asti. Arvot silti nuo edellä mainitut
                e39 530ia m-sport touring imolarot II -02

                Comment

                • Olsberg
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2006
                  • 349
                  • Jyväskylä

                  #98
                  Eilen vaihdoin itsekin kesäkumit alle. Tasaisella menee kyllä suoraan ja nätisti muutenkin, mutta urissa auto hakee jonkin verran ja ratista pitää oikeasti pitää kiinni. Kumeina Nokian NRY:t 225/45/r17 ja pintaa on n. 7mm jäljellä. Alustan säätöä kai tässä on kokeiltava, mutta minkähänlaiset arvot pyörille pitäisi saada, ettei vakioalustalla vetelisi?:think Säätövarojen luulisi näillä systeemeillä riittävän..
                  Ex. e46 330iA -03, e46 320d Touring -04, e36 323i -97

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #99
                    Originally posted by Proppu View Post
                    Noniin kesävalssit alla ja kulmat säädetty, takapään camberit saatiin kohdilleen (-1,55/-1,40) mutta etupäässä loppu säätövara kesken vaikka oli vingutettu useita millejä lisää tehdassäätövaraan. Etupää camber jäi arvoihin -1,05/-1,06. H&R 55/35 madallus ja nuo edellä mainitut 18" vanteet. Auto kulkee kyllä suoraan tasasella mutta urissa hakee aikalailla. Eli kysymys kuuluu vingutetaanko lisää, laitetaanko falkenien piikkiin vai nostetaanko kädet pystyyn
                    Siis jotain on nyt pielessä mikäli etucamber on vieläkin yli asteessa vaikka säädöt on otettu jo vingutettujenkin reikien tappiin?
                    Eli vetelee kyllä tuolla camberilla 100% varmuudella varsinkin ainakin jos alla on vanhan rakenteen 452-Falken, joka ei rakenteensa vuoksi camberia juuri lainkaan vetelemättä. Tuollainen etuvetoautojen tyypillinen lähelle nollacamber toki tehoaisi tässäkin, mutta kaikana ollaan?
                    Last edited by Hemi; 11-04-2008, 13:17.

                    Comment

                    • Proppu
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2006
                      • 176
                      • Järvenpää

                      Komento takas , silmät ristis tuli katottuu noita yläpäitä kun säädettiin kulmia.
                      Tutkailin äsken kiinnityskohtia uudestaan, vasemmas tolpas on muutama milli viel varaa ulospäin ja oikee on vasta säätövaran keskellä. Muutta tolpat ei liikkunu enempää vaik kui anto runtuu, eihän tosta muuta tarvitse löysätä kun nuo yläpään mutterit?
                      e39 530ia m-sport touring imolarot II -02

                      Comment

                      • bemmeri
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2006
                        • 4181

                        Originally posted by Proppu View Post
                        Komento takas , silmät ristis tuli katottuu noita yläpäitä kun säädettiin kulmia.
                        Tutkailin äsken kiinnityskohtia uudestaan, vasemmas tolpas on muutama milli viel varaa ulospäin ja oikee on vasta säätövaran keskellä. Muutta tolpat ei liikkunu enempää vaik kui anto runtuu, eihän tosta muuta tarvitse löysätä kun nuo yläpään mutterit?
                        Onko se ohjuritappi lyöty pois?
                        EVERYTHING | WORKS

                        Comment

                        • Dani
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2007
                          • 3847
                          • Espoo

                          Jep, se pikku nypy pois niin johan liikkuu vapaasti.
                          sigpic
                          Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                          Comment

                          • Proppu
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2006
                            • 176
                            • Järvenpää

                            Lyötiin pois kyllä ja oli mutterit kokonaan irti. Liikkuko muilla toi tolppa helposti kun kävitte kulmia säätämässä? Tosiaan lekaa annettiin yläpäähän ja rautakankee alakautta mut tosi nihkeesti tuntu liikkuvan.. Voiko mikään muu alustan osa junnaa vastaan? Ota näistä taas selkoo..
                            e39 530ia m-sport touring imolarot II -02

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              Originally posted by Proppu View Post
                              Lyötiin pois kyllä ja oli mutterit kokonaan irti. Liikkuko muilla toi tolppa helposti kun kävitte kulmia säätämässä? Tosiaan lekaa annettiin yläpäähän ja rautakankee alakautta mut tosi nihkeesti tuntu liikkuvan.. Voiko mikään muu alustan osa junnaa vastaan? Ota näistä taas selkoo..
                              Tuota, kai auto roikkui tällöin tuennat vapaana tunkilla/nosturilla?

                              Comment

                              • Proppu
                                Bimmer Rookie
                                • Dec 2006
                                • 176
                                • Järvenpää

                                Hmm nosturilla tuo oli ihan normaalissa asennossa kun kulmia säädetään, eli nähtävästi tuennat vapaana? Renkaitten alla oli muistaakseni jotkut levyt jotka suuntauslaitteeseen kuulu. (laitteen malli F-F-B GTR300 lukee lapussa) Tuski nekään ny vastaan laitto? Kuin helposti ton tolpan pitäis liikkuu?
                                e39 530ia m-sport touring imolarot II -02

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎