Originally posted by Hemi
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Uraherkkyys ja rengasvalinta (E46)
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by Hemi View PostJoo, eli se on selvää että näillä renkailla et tule saamaan e46:ssa urille tunteettomiksi millään alustakulmilla.
No, se suurin ongelma tämän hetken kulmissa on tuo etupään aivan liiallinen negatiivinen camber?
e46:ssa näillä vannekokoluokilla se pitäisi olla ehdottomasti -0.05"-0.20" haarukassa ja sinulla sitä on nyt niin paljon että en usko että kiinnitysten "vingutus" riittää korjaamaan ongelman, kuin parhaimmillaan johonkin -0.30" asteen tietämille.
Takapäässäkin on nyt ihan liikaa negatiivista, mutta se pitäisi saada oikeaan tasoon ihan säätämällä, kunhan huomioi että etu ja takapään välillä pitäisi olla vähintään aste eroa.
Eli jos nyt saisit sen etupään edes siihen -0.30"-astetta, niin takapään voisi ruuvata -1.30" ja meno rauhottuisi ainakin Hankookeilla jo huomattavasti.
Täysin tunteettomaksi urille et saa ko.yhdistelmää, eli e46+nämä kulmat+Hankook S1/V12, mutta nykyiseen ero on jo kuin yöllä ja päivällä.
Jos tavoittelet tilannetta jossa e46 ei tunne uria tällä vannekoolla lainkaan, pitäisi kulmia ja rengasmerkkiä/mallia vielä vaihtaa, vaikka tässä ei tainnut täydellinen tunteettomuus urille olla hakusessakaan?
Tuota etupään liiallista camberia ihmettelin itsekkin, autoa laskettu eibahin jousilla ja sekä jousilautasilla. Kaaresta keskiöön 335mm edessä ja takana. Reijät vingutin tänään, ja sisempiin vaihdoin normaalit mutterit. Oli rauhoittuvinaan jo siitäkin, tai kuvittelin vain.
Tuo säätölappu oli 17" vanteilla vaikka eipä tuolla taida olla vaikutusta camberiin? Säätölautaset eteen seuraava vaihtoehto?BMW e61 530Da Touring -08 LCI
ex BMW e46 328Ci -99
ex BMW e39 535ia -97
ex BMW e30 318i -89
- Honda CBR 1000 Fireblade -08 -
ex Suzuki B-King -09
Comment
-
-
Originally posted by Tzap View PostJuu ei tässä mikään täydellinen tunnottomuus ole hakusessa, kunhan kumit kuluis tasaisesti ja auto ei hyökkää jokaista uraa kohti.
Tuota etupään liiallista camberia ihmettelin itsekkin, autoa laskettu eibahin jousilla ja sekä jousilautasilla. Kaaresta keskiöön 335mm edessä ja takana. Reijät vingutin tänään, ja sisempiin vaihdoin normaalit mutterit. Oli rauhoittuvinaan jo siitäkin, tai kuvittelin vain.
Tuo säätölappu oli 17" vanteilla vaikka eipä tuolla taida olla vaikutusta camberiin? Säätölautaset eteen seuraava vaihtoehto?
Nythän pitää huomioida että myös auraukset muuttuivat kun sääsit camberia niin että sitä tuli roimasti lisää=liikaa, jolloin nyt vielä kun otat aurauksen lähelle nollaa, niin taas rauhoittuu ja renkaat kuluu tasaisemmin(liika auraus on myös myrkkyä ajettavuudelle isoilla vannekokoluokilla).
Eli jos/kun haluat etucamberit sinne tämän vannekoon optimitasolle, eli johonkin -0.10" asteen tietämille pitää ensin alkaa tarkastelemaan iskaritolppia ja mm.niiden alapään kiinnitystä olkavarsiin(todennäköisesti "länässä").
Muutoinkin vanhat iskaritolpat painuvat vanhetessaan "banaanille" niin että negatiivinen camber lisääntyy.
Myös olka-akselit/olkavarret voivat olla tiensä päässä.Last edited by Hemi; 25-04-2014, 12:56.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostSiis ilman muuta se varmasti hieman rauhoittui jo tuosta "vingutusoperaatiosta" , mutta onhan siellä varmasti vieläkin ihan pirusti liikaa negatiivista camberia, jotta mm.renkaiden epätasainen kuluminen saataisiin hallintaan.
Nythän pitää huomioida että myös auraukset muuttuivat kun sääsit camberia niin että sitä tuli roimasti lisää=liikaa, jolloin nyt vielä kun otat aurauksen lähelle nollaa, niin taas rauhoittuu ja renkaat kuluu tasaisemmin(liika auraus on myös myrkkyä ajettavuudelle isoilla vannekokoluokilla).
Eli jos/kun haluat etucamberit sinne tämän vannekoon optimitasolle, eli johonkin -0.10" asteen tietämille pitää ensin alkaa tarkastelemaan iskaritolppia ja mm.niiden alapään kiinnitystä olkavarsiin(todennäköisesti "länässä").
Muutoinkin vanhat iskaritolpat painuvat vanhetessaan "banaanille" niin että negatiivinen camber lisääntyy.
Myös olka-akselit/olkavarret voivat olla tiensä päässä.
Ja ei kai nuo olkavarren mitään joulutinaa kuitenkaan ole? Mittarissa 220...BMW e61 530Da Touring -08 LCI
ex BMW e46 328Ci -99
ex BMW e39 535ia -97
ex BMW e30 318i -89
- Honda CBR 1000 Fireblade -08 -
ex Suzuki B-King -09
Comment
-
-
Nyt ois hyvät ehdotukset tarpeen:
Kävin vaihdattamassa takapäähän alempien poikittaisten tukivarsien ulommat pultit ja puslat (camper), kun olivat vuosi sitten säädettäessä jumissa. Ja samalla vingutettiin eteen tolppiin noin 5mm lisää säätövaraa ja lyötiin apukuljettajan puolelta tappi pois. Kuskin puolelta tappi oli jo poistettu ja oli hitusen laskettu negatiivisemmalle, apukuljettajan säädöt olivat ns. keskellä.
Molemmat etutolpat jätettiin fiilauksen jälkeen niin linkulleen kuin mahdollista. Takapäätä oli nostettu n. 10mm viimevuotisesta ja taakse ei nyt säätöihin koskettu sen enempiä, kun pitkittäisten puslat olivatkin finaalissa.. Viikon päästä olisi sitten tarkoitus koittaa säädättää uusiksi.
Vuosi sitten lopputilanne:
Etupää
Camber:
Vas. -1º35'
Oik. -1º27'
Ja nyt oli tarkoitus hifistellä kaikki kuntoon:
Aluksi:
Etupää
Camber:
Vas. -1º16'
Oik. -1º57'
Loppu:
Etupää
Camber:
Vas. -1º13'
Oik. -1º31'
Kuljettajan puoleiseen yläpään säätöön ei siis edes koskettu, vaan se oli niin ulkona kuin mahdollista (eli negatiivisella). Oikeanpuoleinen siirrettiin taas niin pystyyn kuin mahdollista. Tukivarret puslineen on vaihdettu edestä vuoden sisällä, myös ne taaemmat puslat. Mitattiin korkeus tukivarsien pohjasta maahan, korkeus (O/V) noin 161 / 162mm. Tukivarsien puslat olivat erittäin jämptit. Jokin siellä on ilmeisesti vuoden aikana saanut osuman(?), mutta silmämääräisesti ei mitään missään näy. Varsinkin kun ei muistu mitään tilannetta, että se erityisesti olisi mihinkään pamahtanut.
Voihan tuonne apukuljettajan puolelle vielä sen vähän vajaa 5mm fiilata lisää, jos sais edes niukasti alle asteen negatiiviselle.. Jotenkin vaikutti että kuljettajan puoli menisi heittämällä alle puolen asteen. Mutta olisi mukavempaa korjata ongelman aiheuttaja tuolla apukuljettajan puolella, kuin vain yrittää paikata seurauksia. Ehdotuksia otetaan vastaan.
Renkaina Nankangin NS2:set ja alla reilu 2,5 vuotta vanha KW:n Variant 1 (korkeussäädettävä) alustasarja. Tiputus arviolta jotain 40/30 luokkaa, edessä tukivarret tulee aika suorassa pyörän navalle.
Edit: Ja autona vm2002 330d tourinkiLast edited by Nifa; 12-05-2014, 16:46."That's ridiculous! Why would a shark follow a Volkswagen."
Comment
-
-
Onko muuten Msport alatukivarret "lyhemmät", kun osa näyttää saavan nuo etucamperit nollaan vaikka ois kuinka laskettu keulaa ja ainakin itselläkin oli 30mm madaltavilla jousilla tilanne se, että kuskinpuoli oli vingutettu tappiin ja silti camberi jäi -1 asteen pintaan. Apparin puolella hieman ois ollu säätövaraa, mutta ei sielläkään ois päässy kuin johonkin -0,5 asteeseen.
Nyt sitten laitoin keulaan vakijouset 10mm madaltavilla jousilautasilla ja tällä setupilla pääsee juuri ja juuri sinne nollan pintaan.BMW E84 X1 18dXdrive -14
Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
Ex, E46 320 d Touring -01
Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View Post"Hifistellä kuntoon"????
Etupäähän on valovuosia perseellään?
Optimiarvot ja ohjeet joilla ne pitäisi saavuutta oli kaivettu tästä ketjusta esiin noille 18 tuumasille.. Oli tehnyt omat kuvalliset A4-kokoiset ohjeet asentajalle ja kulmien säätäjälle, että mitä tehdään ja mitä tavoitellaan. Ja kuvittelin että noilla fiilauksilla kunnossa olevalla alustalla oltaisiin päästy jo aika lähelle. Kuten sanoin, että kuskin puolen olisi saanut lähelle järkeviä asteita. Oikealla puolella taas jämähtä tuolla ~5mm fiilauksella ja tolppien nostamisella mahdollisimman pystyyn arvoon 1º31'. Eli siis negativiisiempaan arvoon kuin viime kesänä, ilman että oli viimeeksi edes camppereita säädetty.
Ja HUOM. Vasenta puolta ei edes yritetty säätää, kun huomasimme, ettei se oikea puoli tullut edes samaan arvoon mahdollisimman lintallaan olevan vasurin kanssa.."That's ridiculous! Why would a shark follow a Volkswagen."
Comment
-
-
Siis tuo etupään negatiivinen camber on nyt niin kertakaikkiaan tolkuton, että tässä ei nyt mitkään viilailut auta, vaan osia on vaihdettava (tuon takapään kanssa pitäisi olla -0.15-0.20`astetta).
Lisäksi, etu ja takapään välillä pitää olla vähintään aste eroa jotta neutraali aliohjaava ajokäytös säilyy, ollaan nyt selaisessa yhdistelmässä että se on tieliikennekäytössä oikeasti vaarallinen.
Nythän camberia on edessä ja takana saman verran ja äärikäytös todella voimakkaan yliohjaava ja ennen kaikkea todella arvaamaton.
Mikäli etucambereita ei saa kuin asteeseen, niin ruuvaa nyt hyvä mies samantien taakse ainakin pari astetta jos kyseessä todella on auto millä ajetaan yleisillä teillä yleisessä liikennevirrassa, eikä drifting radoilla(tosin ei toimi näin edes siellä koska kun saa pidon irti, pyörähtää).
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostSiis tuo etupään negatiivinen camber on nyt niin kertakaikkiaan tolkuton, että tässä ei nyt mitkään viilailut auta, vaan osia on vaihdettava (tuon takapään kanssa pitäisi olla -0.15-0.20`astetta).
Lisäksi, etu ja takapään välillä pitää olla vähintään aste eroa jotta neutraali aliohjaava ajokäytös säilyy, ollaan nyt selaisessa yhdistelmässä että se on tieliikennekäytössä oikeasti vaarallinen.
Nythän camberia on edessä ja takana saman verran ja äärikäytös todella voimakkaan yliohjaava ja ennen kaikkea todella arvaamaton.
Mikäli etucambereita ei saa kuin asteeseen, niin ruuvaa nyt hyvä mies samantien taakse ainakin pari astetta jos kyseessä todella on auto millä ajetaan yleisillä teillä yleisessä liikennevirrassa, eikä drifting radoilla(tosin ei toimi näin edes siellä koska kun saa pidon irti, pyörähtää).
Takana on aika lähellä -2.05 astetta molemmilla puolilla, olivat menneet hyvin kohdalleen tuon taakse tehdyn 10mm noston seurauksena (siis suhteellisen hyvin kohdalleen suhteessa noihin onnettomiin etucamper-arvoihin).
Etupään casterit olivat myös täysin identtiset.
Ja nyt siihen ongelmaan: Miten sieltä edestä saisi ongelman paikallistettua, että mikä siellä on keturallaan? Vahvin arvaus on varmaankin oikeanpuolinen alatukivarsi tai jokin sen puslista (vaihdettu pakettina vuosi sitten molemmille puolille). Mutta kun kaikki vaikuttaa päällisin puolin suoralta ja puslat ehjiltä. Seuraavana taitaisi tulla pyörän napa, mutta voisiko vaikuttaako noin paljon? Ajossa en ole mitään huomannut eikä mikään jollota. Luulisi tuollaisilla arvoilla ravistavan, jos siis tuosta pelkästään johtuu. Ja kun jotenkin epätodennäköisimpänä pitäisin olka-akselia. Ilmeisesti vaan vietävä auto nosturille ja mittailemaan molemmilta puolilta kaikkia mahdollisia etäisyyksiä toisiinsa?"That's ridiculous! Why would a shark follow a Volkswagen."
Comment
-
-
Noniin oma e46 kävi paikallisessa euromasterissa nelipyöräsuuntauksessa..rattivinossa + puoltaa vasemmalla kun suoristaa ratin..
Lopputulos:
Etupäässä eibachin madallusjouset ja takapäässä m-sport vakiomadallus, mitat navasta kaareen: etu 34cm ja takana: 32.5cm + takapäähän vaihdettu parit puslat.
Edessä poistettu camber säädön stoppari mutta ei ole vielä viilattu lisää säätövaraa. Renkaat 235/35-19 + BBS CH 8.5x19 et35..
Eli viilataanko lisää säätövaraa ja mennään uudestaan säädättämään, minkälaisia arvoja pitäisi pyytää? :think
Nämä hyvät?
Etupää:
Auraus: 0.03º
Camber: -0.20º (jos ei päästä tähän, niin pystyyn kun saa + symmetrisyys)
Takapää:
Auraus: 0.05º
Camber: -1.25º (jos ei päästä tähän, niin pystyyn kun saa + symmetrisyys)Last edited by r0nx; 13-05-2014, 13:45.
Comment
-
-
Originally posted by r0nx View PostNoniin oma e46 kävi paikallisessa euromasterissa nelipyöräsuuntauksessa..rattivinossa + puoltaa vasemmalla kun suoristaa ratin..
Lopputulos:
[ATTACH]120631[/ATTACH]
Etupäässä eibachin madallusjouset ja takapäässä m-sport vakiomadallus, mitat navasta kaareen: etu 34cm ja takana: 32.5cm + takapäähän vaihdettu parit puslat.
Edessä poistettu camber säädön stoppari mutta ei ole vielä viilattu lisää säätövaraa. Renkaat 235/35-19 + BBS CH 8.5x19 et35..
Eli viilataanko lisää säätövaraa ja mennään uudestaan säädättämään, minkälaisia arvoja pitäisi pyytää? :think
Nämä hyvät?
Eli suurin ongelma tässä on nyt tuo etupää jossa camberia aivan liikaa.
Tällä rengastuksella e46:ssa optimi olisi jossakin -0.05-0.15`-asteen haarukassa, eli nyt lähes aste liikaa.
Ei taida mitkään viilailut auttaa, vaan nyt täytynee vaihtaa osia?
Comment
-
-
Originally posted by r0nx View PostEipä ole mikään ihanne ajettavuus tällä hetkellä.
Tulipa myös huomattua viilailun yhteydessä ettei yläpäitä oltu edes avattu säädön yhteydessä? Pherssonien pultit olivat keskellä ovaalireikiä, eli cambersäätöön ei oltu edes koskettu? :think"That's ridiculous! Why would a shark follow a Volkswagen."
Comment
-
-
Ohjaustapin olin poistanut jo ennen säätöä, mutta eivät olleet säädön yhteydessä edes koskeneet iskarin yläpään muttereihin.. Säätöä oli siiis vielä paljon jäljellä.
Eli cambersäätöä ei edes tehty kunnolla?
Tänään myös viilasin ~5mm lisää tilaa ja nostin niin pystyyn kuin sain.
Huomenna uusi yritys!
Comment
-
Comment