Kaikki matalaprofiilirenkaat ovat kalliita enkä usko että minä voin puolustella tuota 235/40 kokoa halvalla hinnalla kun se taitaa olla harvinaisempi kuin 245/35.. tonni niihin kuitenkin rahaa kuluu ja sitten se vit**taa jos rengastus ei toimi.
Tuota pitää kyllä oikein ettimällä ettiä nuin kalliit 18" löytää Nimimerkillä viime viikolla rengasliikkestä haettu 235/30 20" ja 285/25 20" alle 900
Onpa sitkiä kaveri. Kysyy ja sitten kun vastataan, niin ei suostu uskomaan/ymmärtämään, vaikka n+1 ihmistä sanoo oikeat rengaskoot ja vanteen ET-luvut E46:seen. Mutta kun on ostanut väärällä ET-luvulla olevat vanteet, niin ne on vaan pakko laittaa alle ja vielä väärällä rengaskoolla. Jos oikea rengaskoko on liian "matala" 18" vannekoolla, niin miksi pitää aja 18" vanteilla?
Tämä on nyt näitä "ostin Breytonit väärällä ET:llä koska olivat halvat ja BREYTONIT" -juttuja, ei millään pahalla.
Täysin väärä ET E46:een, mutta jos noi haluat saada pyörimään ja näyttämään hyvältä niin mankeloituihin kaariin tuo 245/35/18 -rengas voisi olla paras mahdollinen ilman että raapii. Älä nyt herranjumala mitään 235/40/18 -gummia ala sinne tunkemaan, joku roti!
"Oikea" rengastus E46:een on 225/40/18 ja 255/35/18. Tottakai se vituttaa jos rengastus ei toimi, mutta se johtuu siitä että olet ostanut täysin vääränlaiset vanteet!
225/40-18 = 637 = 5 mm suurempi
235/40-18 = 645 = 13 mm suurempi?
51 mm saa suurentaa ja onhan tuollainen rengas pyörinyt auton alla jo yli vuoden? Teidän todisteet ei näin päde, jos ainoa syy oli se että rengas on Teidän mielestä liian paksu?
Ei oikein täsmää.. Vannekokoa saa kasvattaa yhdellä tuumalla ilman muutoskatsastusta, mutta muutoskatsastamalla ei oikeastaan rajaa ole. Renkaan leveyttä saa kasvattaa 30mm alkuperäisestä ilman muutoskatsastusta ja muutoskatsastamalla raja kai menee 100mm?
Mutta saako renkaan halkaisijaa kasvattaa 51mm? Koska nuo edellä mainitut eivät vaikuta renkaan halkaisijaan? Tietysti se on kai mahdollista, koska maastoautoihin laitetaan alkuperäistä suurempia renkaita halkaisijaltaan ja luultavasti siihen on olemassa joku raja.
edit. Totta tosiaan, laki sanoo että henkilöauton renkaan halkaisijaa saa kasvattaa max.51mm alkuperäiseen nähden. Vaatii kuitenkin muutoskatsastuksen.
Onpa sitkiä kaveri. Kysyy ja sitten kun vastataan, niin ei suostu uskomaan/ymmärtämään, vaikka n+1 ihmistä sanoo oikeat rengaskoot ja vanteen ET-luvut E46:seen. Mutta kun on ostanut väärällä ET-luvulla olevat vanteet, niin ne on vaan pakko laittaa alle ja vielä väärällä rengaskoolla. Jos oikea rengaskoko on liian "matala" 18" vannekoolla, niin miksi pitää aja 18" vanteilla?
En vaan pysty ymmärtään näitä ihmisiä.
Tä?
Oletko nyt lukenut ollenkaan mitä olen tuonne kirjoittanut? ..Minä voisin mielummin kysyä että mistä riittää ihmisiä jotka eivät ymmärrä minulla olevaa konkreettista ongelmaa. Ja kirjoittavat "näsäviisaasti" vastauksiaan tietämättä mistä koko asiassa on edes kysymys.
On tietysti hyvä että kerrotte omia kommenttia ja Teidän mielestä oikeata rengaskokoa, vielä parempi että perustelisitte vastauksenne, tai edes lukisitte mitä on kysytty.
BimmerM ainakin kertoi asiallisesti joitain perusteluja ja muutamia vaihtoehtoisia rengasmerkkejäkin. Mietin vaan että kyllä 10 mm leveämpi rengas aiheuttaa ajo-ominaisuuksiin, DSC-hallintaan ja ohjaustehostimelle huomattavasti enemmän kuormaa kuin se kapeampi. Painoero ei kuitenkaan ole niin merkittävä. Myös vierintävastus parantuu joissain olosuhteissa isomman renkaan ansiosta...
Tuo 245 mm leveä rengas vain tuntuu turhan leveältä eteen ja sitten vaihtoehdoksi jää vaihtaa vanteet kapeampiin. Mutta sen koen turhan hakalaksi myydä kaksi vannetta ja ostaa uudet ja uudet renkaatkin vielä..
Ha2 vielä tiedoksi että en tee virheitä vaan yritän paikkailla entisen omistajan tekemiä "virheitä" minun omaan käyttöön paremmin sopivaksi. Vanteet ja 235/40 takarenkaat ovat toimineet minun ja edellisen omistajan (tuotteiden tilaaja) käytössä suhteellisen hyvin, joten en ymmärrä täällä moneen kertaan esitettyjä "pulla" perusteluja. :think
Tämä 245/35 on siinä rajoilla että se saattaa toimia jopa hyvin, mutta ainakin paremmin kuin nykyinen rengas edessä. (jos ei osu kaareen) Kuluva kohta tulee kuitenkin lähemmäs, joten luultavasti alkaa osua kaareen. Jos renkaan reuna on "terävä" ja 245 leveydessä on vanteen levyinen (hieman leveämpi) joten vanne ei tällä koolla pyöristä enää rengasta.
En tiedä mistä ostatte renkaat mutta hain netistä joitakin vaihtoehtoja joista tutkin hintoja ja nuo alussa mainitut renkaat maksoivat kalleimmissa paikoissa yli tonnin. Ainakin vielä kuukausi sitten, hinnat ovat ehkä tulleet hieman alas kun myyntikausi alkaa olla ohi. Näitä paikkoja olen tutkinut:
Oletko nyt lukenut ollenkaan mitä olen tuonne kirjoittanut? ..Minä voisin mielummin kysyä että mistä riittää ihmisiä jotka eivät ymmärrä minulla olevaa konkreettista ongelmaa. Ja kirjoittavat "näsäviisaasti" vastauksiaan tietämättä mistä koko asiassa on edes kysymys.
On tietysti hyvä että kerrotte omia kommenttia ja Teidän mielestä oikeata rengaskokoa, vielä parempi että perustelisitte vastauksenne, tai edes lukisitte mitä on kysytty.
BimmerM ainakin kertoi asiallisesti joitain perusteluja ja muutamia vaihtoehtoisia rengasmerkkejäkin. Mietin vaan että kyllä 10 mm leveämpi rengas aiheuttaa ajo-ominaisuuksiin, DSC-hallintaan ja ohjaustehostimelle huomattavasti enemmän kuormaa kuin se kapeampi. Painoero ei kuitenkaan ole niin merkittävä. Myös vierintävastus parantuu joissain olosuhteissa isomman renkaan ansiosta...
Tuo 245 mm leveä rengas vain tuntuu turhan leveältä eteen ja sitten vaihtoehdoksi jää vaihtaa vanteet kapeampiin. Mutta sen koen turhan hakalaksi myydä kaksi vannetta ja ostaa uudet ja uudet renkaatkin vielä..
Ha2 vielä tiedoksi että en tee virheitä vaan yritän paikkailla entisen omistajan tekemiä "virheitä" minun omaan käyttöön paremmin sopivaksi. Vanteet ja 235/40 takarenkaat ovat toimineet minun ja edellisen omistajan (tuotteiden tilaaja) käytössä suhteellisen hyvin, joten en ymmärrä täällä moneen kertaan esitettyjä "pulla" perusteluja. :think
Tämä 245/35 on siinä rajoilla että se saattaa toimia jopa hyvin, mutta ainakin paremmin kuin nykyinen rengas edessä. (jos ei osu kaareen) Kuluva kohta tulee kuitenkin lähemmäs, joten luultavasti alkaa osua kaareen. Jos renkaan reuna on "terävä" ja 245 leveydessä on vanteen levyinen (hieman leveämpi) joten vanne ei tällä koolla pyöristä enää rengasta.
En tiedä mistä ostatte renkaat mutta hain netistä joitakin vaihtoehtoja joista tutkin hintoja ja nuo alussa mainitut renkaat maksoivat kalleimmissa paikoissa yli tonnin. Ainakin vielä kuukausi sitten, hinnat ovat ehkä tulleet hieman alas kun myyntikausi alkaa olla ohi. Näitä paikkoja olen tutkinut:
oli miten oli, ne 245/35 kumit näyttää huomattavasti paremmalta siellä alla madalletussa autossa mitä 235/40 ja on vielä laillinen kokokin sille vanteelle. vaikka se kumi hiukan onkin leveämpi, niin siinä vaiheessa kun rengas alkaa ottaa kaareen kiinni, alkaa camber kasvamaan reippaasti, joten matalampi kumi ei enää niin helposti otakaan siihen kaareen kiinni, vaan taittuu kaaren sisään... tääkin riippuu niin paljon myös renkasmerkistä ja mallista.
jos et usko puhetta ja pidät kiinni siitä 235/40 koosta, niin miksi edes kyselet apuja täältä?
edit: luin nyt tuon ekan postauksen, niin kirjoitit, että ei mahdu kämmen enää väliin kaaren mankeloinnin jälkeen?? eli raapiiko ne kiinni vielä, vai ei mahdu kämmen väliin? eihän sinne tarvi mahtua kuin paperi väliin, niin sekin jo riittää... :think
oli miten oli, ne 245/35 kumit näyttää huomattavasti paremmalta siellä alla madalletussa autossa mitä 235/40 ja on vielä laillinen kokokin sille vanteelle. vaikka se kumi hiukan onkin leveämpi, niin siinä vaiheessa kun rengas alkaa ottaa kaareen kiinni, alkaa camber kasvamaan reippaasti, joten matalampi kumi ei enää niin helposti otakaan siihen kaareen kiinni, vaan taittuu kaaren sisään... tääkin riippuu niin paljon myös renkasmerkistä ja mallista.
jos et usko puhetta ja pidät kiinni siitä 235/40 koosta, niin miksi edes kyselet apuja täältä?
edit: luin nyt tuon ekan postauksen, niin kirjoitit, että ei mahdu kämmen enää väliin kaaren mankeloinnin jälkeen?? eli raapiiko ne kiinni vielä, vai ei mahdu kämmen väliin? eihän sinne tarvi mahtua kuin paperi väliin, niin sekin jo riittää... :think
Renkaat eivät enää raavi kun ne mankelointiin mutta toisaalta väliin ei vieläkään sopinut edes kämmen. Ennen mankelointia väliin sai toisinaan yhden sormen. Testasin tuota renkaan toimintaa tiukemmassa ajossa siten että renkaan ongelmakohtaan oli pyyhkiytynyt hieman massaa jota maalari laittoi levityksen jälkeen. Tämä kertoo että reuna meni läheltä tai hipoi kaarta.
Vielä tuosta renkaasta että se kyllä on laillinen tuolle vanteelle ja laillinen myös autolle. Vaikka sitä ei sinne varsinaisesti missään suositellakaan.
Tuo väli mikä siihen nyt jää on varmasti tyylikkään näköinen, mutta toisinaan liian epäkäytännöllinen. :think
Kesärenkaat 225/45R17 alle E46:een, valinnan vaikeus
Uudet kesärenkaat pitäisi saada koossa 17". Paljon täällä on puhuttu uraherkkyydestä jne. Mites näistä alla olevista uusista renkaista, onko kokemuksia:
Barum Bravuris 2
Bridgestone Potenza RE050 A
Hankook Ventus Prime
Nokian Z
Goodyear Eagle F1 Asymmetric
Michelin Primacy HP
Michelin Pilot Sport 3
Continental Conti Sport Contact 3
Viisi ensimmäistä olivat Tuulilasin testissä, voittaja Goodyear.
Kohta alka olemana uusien renkaiden vuoro ja mitettiny josko hieman kaventas renkaita.
Elikkä meneekö rengas liian kapeeksi jos laittas 9"takavanteille 235/40 ja 8" etuvanteelle 225/40 ??? :think
Tällä hetkellä alla pyörii
Edessä 8x18 235/40
Takana 9x18 255/35
Tällä ohjelmalla kattelin että olis aika sopiva ja pyörintä kehäkin olis melkolailla sama, ainut että tuo kone ei taida huomioida kumin madaltumista leveellä vanteella.
Kohta alka olemana uusien renkaiden vuoro ja mitettiny josko hieman kaventas renkaita.
Elikkä meneekö rengas liian kapeeksi jos laittas 9"takavanteille 235/40 ja 8" etuvanteelle 225/40 ??? :think
Tällä hetkellä alla pyörii
Edessä 8x18 235/40
Takana 9x18 255/35
Tällä ohjelmalla kattelin että olis aika sopiva ja pyörintä kehäkin olis melkolailla sama, ainut että tuo kone ei taida huomioida kumin madaltumista leveellä vanteella.
oikeat alkuperäiset koot on 225/40 ja 255/35. mikä vika noissa on? 235/40 on jo hiukan korkea E46 alle...
oikeat alkuperäiset koot on 225/40 ja 255/35. mikä vika noissa on? 235/40 on jo hiukan korkea E46 alle...
Ei niissä oikeestaan vikaa ole hyvät on ajaa. Lähinnä sais olla hieman matalammat kumit omasta mielestä (edellisen omistajan ostamat kumit noi leveet) hieman takana raapii kiinni lastin kanssa. Sillä miettiny vaihtoehtoja
245 kumit oli aika kalliit joten sillä tuo 235 tuli vaihtoehdoksi 9" vanteelle Onko liian kapee???
Comment