Nyt alkaa Mikkelin suunnalla piisaamaan älytön 135 alkuperäisrengastus.
edessä 225/45/18 ja takana 255/35/18.
Jos saan tuohon nyt toiset vanteet voin punnita nuo vanteet. En ihmettelisi jos 15kg heilahtaisi rikki/vanne.
Olen tässä miettinyt OZ Ultraleggeraa & Michelin pilot sporttia alle 225/40/18 ja joka nurkkaan saman levyisenä. Ajettavuus on nyt ensisijanen asia eikä optiikka. Halvempana vaihtoehtona mietin jotain RH x-rad 17 tai 18 tuumasina. Radalla en tule noilla pyörillä ajamaan, minulla on sinne toinen pyöräsarja.
Millaisella ET luvulla tuo vanne pitäisi olla että auto olisi mahdollisimman hyvä ajaa?
Toinen syy miksi siirryn 255 -> 225 on se että saisi auton sopimaan edes hieman paremmin Suomen uraisille teille.
Heitä suoraan noi ATS DTC:t mitä foorumillakin on ollut myynnissä noilla enemmän radalla pyörivillä. On ainakin suhteellisen kevyet ja ainakin omasta mielestä jopa ihan hyvännäköiset
Heitä suoraan noi ATS DTC:t mitä foorumillakin on ollut myynnissä noilla enemmän radalla pyörivillä. On ainakin suhteellisen kevyet ja ainakin omasta mielestä jopa ihan hyvännäköiset
Tollaset 17" ja 225/45 rengastuksella? Olis varmaan ainaski ajettavuus kohillaan.
Minä puolestaan olen ollut positiivisesti yllättynyt 18" rengastuksesta, joka päiväisessä ajossa. Kaikki isojen pyörien negatiiviset ominaisuudet joita odotin kauhulla ovat olleet huomattavasti pelättyä vähäisemmät.
Huomenna vaihtelen kuitenkin 205/55/16 kitkat takaisin alle ensi viikolla suuntaan tuonne pohjoiseen. Katsotaan mitkä mietteet ovat tuollaisen reilun tuhannen kilometrin lenkin jälkeen ja vieläkö 18" tulevat takaisin vai ajellaanko kitkat loppuun kesällä
Mun kokemuksilla ei kannata yhtään 225 leveempää tunkea 3 sarjan alle jos tahtoo että auto on edes jotenkin siedettävä ajaa.
Laita se alusta ensin kuntoon kaikkineen puslineen niveliin, sitten oikeat rengaspaineet ja auraus/camberkulmat kohilleen.
Koska omat 3 sarjalaiset ovat kulkeneet ilman mitään ongelmia 225/40 - 255/35-18" sekä 235/35 - 255+265/30-19" valsseilla, molemmissa 3 sarjalaisissa siis alusta kunnossa.
Tuo yleistäminen on vähän typerää koska asiahan ei ole niin kun sanoit.
Laita se alusta ensin kuntoon kaikkineen puslineen niveliin, sitten oikeat rengaspaineet ja auraus/camberkulmat kohilleen.
Koska omat 3 sarjalaiset ovat kulkeneet ilman mitään ongelmia 225/40 - 255/35-18" sekä 235/35 - 255+265/30-19" valsseilla, molemmissa 3 sarjalaisissa siis alusta kunnossa.
Tuo yleistäminen on vähän typerää koska asiahan ei ole niin kun sanoit.
No tämä kokemukseni liittyy E36 / E46 ja 3 yksilöön yhteensä. Edellisessä E36 laitatin puslat ja kulmat kuntoon muttei se silti sellain mennyt kun joku kevyt etuvetoinen kapeilla renkailla. Mutta minäpä laitan seuraavaksi etupään puslat vaihtoon ja sitten tarkastan vielä että takapäässä ei ole väljää puslissa. Sitten bmw:lle suuntaukseen ja tehdaspaineilla (niinkun nyttenkin) pyörät ja katsotaan paraneeko.
Btw olen nyt jo 100% varma että etupään puslissa on löysää, testailin äsken kun livutin liikennevaloihin ja kun terävästi polkasee jarrua niin keulasta kuuluu oikein lonksunta. Pitäis vaan nyt osata päättää laittaako powerflex vai lemförder.
Pitäis vaan nyt osata päättää laittaako powerflex vai lemförder.
Laita ne Powerflex:t, niin ei tarvi heti olla jumppaamassa uusiksi. Äänen lisääntymistä on turha pelätä. Itellä on edessä takana nuo ei kyllä ole kaduttanut. Plussana vielä helpohko asennus noissa.
Tesla Model 3 Performance
EX: BMW F36 420d Gran Coupé x-drive M-Sport
EX: VW Touran 2.0 TDI
EX: VW R6 Polo GTI
EX: Audi 4F A6 Avant 3.0Tdi Quattro
EX: BMW E91 325dA M-sport
EX: BMW E46 320d touring M-sport
EX: VW Golf IV Variant 1.9 Tdi PD
EX: Seat Leon 1.9 Tdi PD
EX: Peugeot 605 3.0 v6 sr
EX: Ford Sierra 4D 2.0i DOCH
Powerflexit vaan alle, pysyvät todella pitkään hyvinä, ja se että ääni kantautuis paremmin sisään on vähän ennakkoluuloa vaan.
Kaksiosaiset puslat jossa ulkokehä snadisti pehmeämpää seosta, joten se vaimentaa jo ihan kivasti.
... Edellisessä E36 laitatin puslat ja kulmat kuntoon muttei se silti sellain mennyt kun joku kevyt etuvetoinen kapeilla renkailla.
..... Sitten bmw:lle suuntaukseen ja tehdaspaineilla (niinkun nyttenkin) pyörät ja katsotaan paraneeko.
No, se BMW:llä tehty suuntaus ei ajettavuutta paranna, eikä vähennä uraherkkyyttä ainakaan vähennä.
Jos pistän tilaten 7x17 ats dtc + 225/45/17 pyörät niin millä et:llä vanne tulisi valita jotta ajettavuus olisi mahdollisimman hyvä? Vanne painaa hieman yli 7kg/kpl 17"
Renkaiksi olen harkinnut Michelin Pilot sporttia tai Bridgestone Potenzaa.
Jos pistän tilaten 7x17 ats dtc + 225/45/17 pyörät niin millä et:llä vanne tulisi valita jotta ajettavuus olisi mahdollisimman hyvä? Vanne painaa hieman yli 7kg/kpl 17"
Renkaiksi olen harkinnut Michelin Pilot sporttia tai Bridgestone Potenzaa.
tuskin noita hirveän monella ET:llä on tarjolla edes. orkkis ET nyt varmasti on optimoitu ajettavuuden kannalta parhaaksi. eli jos ulkonäkö ei kiinnosta, niin varmasti joku ET45 on aika lähellä optimia. ET35-40 näyttää paremmalta, mutta tuskin ainakaan parantaa ajettavuutta.
Autooni säädettiin ohjauskulmat. Ohjeeksi annoin auraukset pois ja kulmat valmistajan antamiin arvoihin, mieluiten mahdollisimman pystyyn. Kaikki muut onnistui mutta eturenkaiden säätö ei mennyt suunnitelmien mukaan koska autossa liian lyhyet jouset edessä eikä säätövara riittänyt.
Arvoista tuli kuitenkin melko hyvät ja ongelma korjaantui ainakin paremmaksi, eli takarenkaiden sisäsyrjiltä kuluminen.
Olen laittamassa kaikki renkaat uusiksi koska takarenkaat lähestyy loppua ja eturenkaat on "epäsopivat". Nykyiset renkaat on halpiskumit: Nankang NS-2.
Auton kaikki vanteet on kooltaan: 18"×9,5" ET30, renkaat on edessä 225/35 ja takana 235/40. Eturenkaiden ongelma on vuotaminen joka alkoi viime syksynä, tänä keväänä täytän eturenkaat joka kerta ennen ajoon lähtöä ja se . Se johtunee joko epäpuhtauksista vanteen ja renkaan välissä, kylmyydestä jolloin ongelma pahenee, liian kapeasta renkaasta tai metalliventtiilin tiivistyskyvystä. Toinen ongelma on liian matala ja kapea (käytetyllä vannekoolla laiton, erään tietolähteen mukaan) rengas liian yleiset jyrkät kivetykset. Asettaa vanteen reunan ja etupuskurin alareunan turhan vaaralliseen tilanteeseen.
Kolmas ongelma korjattiin eli kaaria laajennettiin joka nurkasta. Vaikka ainoastaan takarenkaan reunat hipoi "kaarta". Takaa laajennettiin 15 mm edestä 10 mm. Edestä laajennettiin koska halusin varmistua siitä että tulevat renkaat ei hankaa koskaan mihinkään.
Ajatuksena on laittaa joka reunaan 40 profiililla olevat kumit. vähintään 235 leveyttä. suunnittelin taakse 245 tai 255 leveyttä mutta ohjauskulmien säädön jälkeen vanteen reuna lähestyi taas kaarta eikä kämmen mahdu kunnolla kaaren ja renkaan väliin joten taidan ostaa jokaiseen nurkkaan 235/40-18" renkaat. Nyt on ajatuksena kysyä että millaiset renkaat toimii parhaiten tämän tyylisellä kokoonpanolla. Harkitsin renkaita Goodyear Eagle F1 Asymmetric (kokoja löytyy) ja Goodyear Eagle F1 GSD 3 (tästä renkaasta ei löytynyt kaupan listalta haluamaani kokoa ), Tai jotkin muut laadukkaat renkaat jotka istuu mahtavasti itseään leveämmälle vanteelle.
Toivottavasti tästä ymmärtää jotain.. ja taitaa tämä olla ehkä melkein oikealle alueelle kirjoitettu.
Muuhun en ota kantaa, mutta mikäli haluat 18" renkaaseen 40-profiilisuhteen ja leveyden kuitenkin 235-255, telee renkaan ulkohalkaisijasta aivan liian suuri e46:een. Eli jos tuon e46:een väärän 30et:n lisäksi sinne halutaan 700-sarjan kokoinen rengas, tulee tuosta sopivuusyhtälöstä mahdoton.
Samalla optikka on tietenkin lähinnä traktoria.
jos sulla on vähänkin enemmän madallettu auto, niin suosittelen kyllä 235-245/35-18 kumeja noille vanteille... 235/40 on aika paksun näköinen E46 alla. 245-255/40 sitten taas ihan täysin väärän kokoisia.
Tuosta kuvasta voit katsoa, mielestäni tuo on jo erittäin matala tuossa alla
9,5" vanteen leveys 241 mm ja vannetta ajatellen siihen olisi paras mahdollinen leveys tuo 245 mm.
Alkuperäiskokona on 205/55-16" sen on Ø 631 mm, uusi olisi Ø645 mm. Mihin perustuu tuo väite että 245/40-18" olisi täysin väärä koko?
35 mm profiili on käytännössä matalampi kuin alkuperäinen rengas ja sillä auto tulee vielä entistäkin matalammaksi. Siksi laitan 40 profiilia. Tätä profiilia laskee vielä se että vanne on leveämpi kuin rengas.
ET:tä voisi toki olla enemmänkin, vanteet myytiin et:llä 30 mutta mielestäni vanteessa luki ET33 tai 35.
Lopullinen tilanne on kuitenkin se että olen tilaamassa renkaita mahdollisimman pian ja halua kantaa siihen miten ehdottamani renkaat toimii kyseisillä asetuksilla. minimileveys vanteelle on se 235 mm joten tätä ei voi lähteä pienentämään. Myös korkeuden osalta ei ole liikaa tilaa ja 35 mm leveys on mielestäni liian matala käyttööni joten 40 jää ainoaksi vaihtoehdoksi. Asialliset kommentit perusteluineen on kuitenkin tervetulleita.
35 mm profiili on käytännössä matalampi kuin alkuperäinen rengas ja sillä auto tulee vielä entistäkin matalammaksi. Siksi laitan 40 profiilia. Tätä profiilia laskee vielä se että vanne on leveämpi kuin rengas.
mites ne profiilit menikää
eli jos profiiliksi ilmotettu 35, se ei tarkoita 35mm vaan % leveydestä
Tuosta kuvasta voit katsoa, mielestäni tuo on jo erittäin matala tuossa alla
9,5" vanteen leveys 241 mm ja vannetta ajatellen siihen olisi paras mahdollinen leveys tuo 245 mm.
Alkuperäiskokona on 205/55-16" sen on Ø 631 mm, uusi olisi Ø645 mm. Mihin perustuu tuo väite että 245/40-18" olisi täysin väärä koko?
35 mm profiili on käytännössä matalampi kuin alkuperäinen rengas ja sillä auto tulee vielä entistäkin matalammaksi. Siksi laitan 40 profiilia. Tätä profiilia laskee vielä se että vanne on leveämpi kuin rengas.
ET:tä voisi toki olla enemmänkin, vanteet myytiin et:llä 30 mutta mielestäni vanteessa luki ET33 tai 35.
Lopullinen tilanne on kuitenkin se että olen tilaamassa renkaita mahdollisimman pian ja halua kantaa siihen miten ehdottamani renkaat toimii kyseisillä asetuksilla. minimileveys vanteelle on se 235 mm joten tätä ei voi lähteä pienentämään. Myös korkeuden osalta ei ole liikaa tilaa ja 35 mm leveys on mielestäni liian matala käyttööni joten 40 jää ainoaksi vaihtoehdoksi. Asialliset kommentit perusteluineen on kuitenkin tervetulleita.
245/40-18 on E60/61 rengaskoko, eli ihan helvetisti liian korkea E46:n alle. 245/35 on aika lähellä vakio korkeutta ja menee madallettuun autoon todella paljon paremmin mitä tommonen korkea pulla.
jos et tiennyt, niin korkeus muuttuu leveyden mukana prosentteina. 225/40 on vakio koko ja 245/40 on jo todella paljon korkeampi.
Comment