Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 kysymyksiä ja vastauksia III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MNi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2008
    • 3143
    • Tampere

    Originally posted by stts View Post
    Vastaan itse itselleni, sekä MNi:lle, joka otti kantaa alkuperäiseen kyselyyni.

    Tiedustelin peräpään remontin tekijäksi kolmea eri korjaamoa, sekä ammattiopistoa, joista melko pian karsin keskenäni tuon opiston pois, kun aloin miettimään ketkäs ne minun autoani rukkaisivat. Yksi korjaamoista ei vastannut ja jäljelle jäikin asiallisen oloiset vaihtoehdot. Toinen näistä ei valitettavasti saanut aikaan minulle riittävää kustannusarvioita lähinnä työajan osalta, vaikka selkeästi ilmoitin mitä osia minulla jo on käsissäni, sekä mitä autolle on tarkoitus tehdä. Toinen taas ynnäiltyään hetken rustaamaani "työlistaa" pystyi antamaan työaika-arvion.

    Autoa koskevien korjaus- ja huoltotoimenpiteiden osalta päädyin nyt laittamaan niitä kerralla kuntoon (auton vaihdon sijaan), joten työlistalle päätyi myös vaihtotyö moottorin- ja vaiheiston tukikumeille, kardaanin kuminivelelle ja tukilaakerille, alatukivarret ja koiranluut taakse, sekä alatukivarret ja helat eteen. Lisäksi listasin INSP.II suuntaisen huoltokokonaisuuden.

    Korjaamo listasi näille toimenpiteille 8-9h + pyörien/ohjauksen suuntauksen. Asiallista, enkä itke verta, vaikka menisi 10-11h. Kunhan tunnit on uskottavasti perusteltavissa. Käytännössä tuohon on varattu yksi täysi työpäivä ja toisen aamupäivä.

    Mietin vain, kun autoon tehdään nuo toimenpiteet, että kannattaisiko kokonaisuuteen nähden pieneen rahaan ja aikaan vaihdattaa myös koiranluut eteen ja raidetangon päät, ettei tarvitse teettää uutta suuntaustyötä ko osien tullessa finaaliin? Toinen asia voisi olla takajouset ja takapyörän laakerit, kun perän romut tiputetaan lattialle operoitavaksi. Vai kasvattaisivatko näiden osien vaihto kokonaistyöaikaa huomattavasti?

    Itselleni jätin puuhasteltavaksi puhaltimen etuvastuksen ja takalasinpyyhkijän akselimekanismin vaihdot.

    Näiden tehtävien toimenpiteiden lisäksi saan jäädä odottamaan kylmä rinki p**sereijän ympärillä kaksoismassa-/kytkin-/suutin-/railipumppu-/ahdin-/whatsoever-remppaa
    Jos etupäästä menee alatukivarret ja helat niin vaihtaisin kyllä samalla raidetankojen päät.

    Koiranluut eteen kannattaa vaihtaa ja samoin tukivarren kumipuslat (ja taakse myös).

    Laakereita uusisin vasta kun hajoavat. Jousia tuskin tarvitsee vaihtaa ellei halua pudottaa alustaa.

    Kardaanin vakionopeusnivelen tarkistaisin että siellä on rasvaa. Kardaanista myös keskitysrenkaat uusiksi. Perän öljyt ehkä vaihtaisin kun perä on lattialla.

    Comment

    • huppu
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2010
      • 423
      • Rovaniemi

      Originally posted by stts View Post
      Vastaan itse itselleni, sekä MNi:lle, joka otti kantaa alkuperäiseen kyselyyni.

      Tiedustelin peräpään remontin tekijäksi kolmea eri korjaamoa, sekä ammattiopistoa, joista melko pian karsin keskenäni tuon opiston pois, kun aloin miettimään ketkäs ne minun autoani rukkaisivat. Yksi korjaamoista ei vastannut ja jäljelle jäikin asiallisen oloiset vaihtoehdot. Toinen näistä ei valitettavasti saanut aikaan minulle riittävää kustannusarvioita lähinnä työajan osalta, vaikka selkeästi ilmoitin mitä osia minulla jo on käsissäni, sekä mitä autolle on tarkoitus tehdä. Toinen taas ynnäiltyään hetken rustaamaani "työlistaa" pystyi antamaan työaika-arvion.

      Autoa koskevien korjaus- ja huoltotoimenpiteiden osalta päädyin nyt laittamaan niitä kerralla kuntoon (auton vaihdon sijaan), joten työlistalle päätyi myös vaihtotyö moottorin- ja vaiheiston tukikumeille, kardaanin kuminivelelle ja tukilaakerille, alatukivarret ja koiranluut taakse, sekä alatukivarret ja helat eteen. Lisäksi listasin INSP.II suuntaisen huoltokokonaisuuden.

      Korjaamo listasi näille toimenpiteille 8-9h + pyörien/ohjauksen suuntauksen. Asiallista, enkä itke verta, vaikka menisi 10-11h. Kunhan tunnit on uskottavasti perusteltavissa. Käytännössä tuohon on varattu yksi täysi työpäivä ja toisen aamupäivä.

      Mietin vain, kun autoon tehdään nuo toimenpiteet, että kannattaisiko kokonaisuuteen nähden pieneen rahaan ja aikaan vaihdattaa myös koiranluut eteen ja raidetangon päät, ettei tarvitse teettää uutta suuntaustyötä ko osien tullessa finaaliin? Toinen asia voisi olla takajouset ja takapyörän laakerit, kun perän romut tiputetaan lattialle operoitavaksi. Vai kasvattaisivatko näiden osien vaihto kokonaistyöaikaa huomattavasti?

      Itselleni jätin puuhasteltavaksi puhaltimen etuvastuksen ja takalasinpyyhkijän akselimekanismin vaihdot.

      Näiden tehtävien toimenpiteiden lisäksi saan jäädä odottamaan kylmä rinki p**sereijän ympärillä kaksoismassa-/kytkin-/suutin-/railipumppu-/ahdin-/whatsoever-remppaa
      Itse teetätin perän puslajumpan viime syksynä ammattiopiston aikuispuolen opiskelijoilla. Vastaava opettaja on bemaristi, joten näiden käsiin olen uskaltanut autoni jättää jo usean vuoden ajan. Viikkoja ne sitä puslajumppaa tekivätkin, muttei ainakaan tarvinut maksaa itteä kipeäksi (hinta työstä taisi olla hurjat 100 eur, osat KL:sta n. 300 eur).
      Last edited by huppu; 30-08-2013, 18:50. Reason: lisäys
      BMW E46 318d 10/04

      Comment

      • stts
        Bimmer Rookie
        • Aug 2011
        • 70
        • Finland

        Originally posted by MNi View Post

        Koiranluut eteen kannattaa vaihtaa ja samoin tukivarren kumipuslat (ja taakse myös).
        Havainnollistaisitko mitä osaa tarkoitit (etu?)tukivarren kumipuslilla?

        Joo mietin tänään laittavani raidetangonpäät ja koiranluut tilaukseen, kun kävin tänään hakemassa laatikollisen varaosia. Ehtii sitä ensi viikollakin. Vakaajatankojen kumit pystynee vaihtamaan hyvin pienellä vaivalla toisellakin kertaa?
        -03 E46 320d Touring

        Comment

        • stts
          Bimmer Rookie
          • Aug 2011
          • 70
          • Finland

          Originally posted by huppu View Post
          Itse teetätin perän puslajumpan viime syksynä ammattiopiston aikuispuolen opiskelijoilla. Vastaava opettaja on bemaristi, joten näiden käsiin olen uskaltanut autoni jättää jo usean vuoden ajan. Viikkoja ne sitä puslajumppaa tekivätkin, muttei ainakaan tarvinut maksaa itteä kipeäksi (hinta työstä taisi olla hurjat 100 eur, osat KL:sta n. 300 eur).
          Siis olisin saattanut harkita ammattiopistolla teettämistä enemmänkin jos taloudessa olisi toinen auto, millä päivittäisen 80km työmatkan voisi taittaa, kun bemari on pukilla. Siksi joudun maksamaan työn ripeämmästä suorittamisesta ammattilaisella huomattavasti enemmän. Toki kannattaa huomioida, että teetän autoon paljon muutakin kuin perän osien asennustyön.
          -03 E46 320d Touring

          Comment

          • Jube
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 9636
            • ...

            Auto: 330d -00
            Vika: Ajoittaista tehottomutta ja kulutusmittarin jumittelua 12l tietämille, MAF:in johto irti vetää tasaisesti (vetoja tosin kautta linjan vähemmän mitä johto kiinni) ja kulutusmittari nousee tappiin!
            Nyt vaihdettu uusi Boschin MAF numerolla 0 928 400 527 vanhan 0 928 400 468:n tilalle, KL:n mukaan ei tarvitse koodata mutta sama vika edelleen eli pitääköhän kuitenkin koodata vaikka vanha ei ollutkaan se 314 loppuinen :think

            Mistähän tuota lähtis purkamaan kun?
            Vikakoodeja luettu ennen MAF:n vaihtoa eikä mitään moottorinohjaukseen viittaavaa ollut...
            Last edited by Jube; 30-08-2013, 22:23.
            Näillä mennään:
            Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
            BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
            BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
            BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
            MB c124 230CE -90 "Badboy"
            MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

            Comment

            • JTMD
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2006
              • 834
              • Helsinki

              Onko normi homma että ovia saa tempasta suht kovaa että menee loppuunasti kiinni? e46 ominaisuus? Kaikissa neljässä ovessa sama homma ja hellu aina renaa ovia edestakas kun jää raolleen.
              -10 e93 325i
              -04 e46 320i
              -92 e31 850i 6speed
              -92 e30 325 cab
              -93 e36 M3
              -91 e36 325

              Comment

              • janne30
                BTCF Member
                • Apr 2011
                • 2198
                • Vantaa

                Originally posted by JTMD View Post
                Onko normi homma että ovia saa tempasta suht kovaa että menee loppuunasti kiinni? e46 ominaisuus? Kaikissa neljässä ovessa sama homma ja hellu aina renaa ovia edestakas kun jää raolleen.
                No onhan ne vähän semmoset ladan ovet ei oo mikkää soft close.
                G20 330e M-Sport ’20 Dravitgrey metallic
                E46 325ti M-Sport ’03 Sapphireblack metallic


                1 x F20
                3 x E30
                2 x E36
                5 x E46
                3 x E9X

                Comment

                • JMTN
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2010
                  • 338
                  • Haukipudas

                  Originally posted by JTMD View Post
                  Onko normi homma että ovia saa tempasta suht kovaa että menee loppuunasti kiinni? e46 ominaisuus? Kaikissa neljässä ovessa sama homma ja hellu aina renaa ovia edestakas kun jää raolleen.
                  Kyllä täällä ainakin ovet menee kiinni asti, ku pikkasen sormella tökkää karmista. Autolla aj. 246tkm et ei kovin väljätkään saranat viellä ole.
                  BMW e91 320d -08
                  ex.335i -07 M-sport individual alpinweiss III 5xxhp/652nm
                  ex.Subaru impreza WRX STI -04 335hp/478nm
                  ex. 330d -03, individual, M-sport II Mystic blau 291hp/732nm
                  Älä osoittele toista sormella, jos omat kädet ei ole puhtaat...

                  Comment

                  • JTMD
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2006
                    • 834
                    • Helsinki

                    Originally posted by JMTN View Post
                    Kyllä täällä ainakin ovet menee kiinni asti, ku pikkasen sormella tökkää karmista. Autolla aj. 246tkm et ei kovin väljätkään saranat viellä ole.
                    Ehkä ne herkistyy sitten ajan kuluessa Jos ei CRC ja hienosäätö auta niin olkoon sitten. Tää on vain eka mun autoista missä on näin jäpäkät ovet.
                    -10 e93 325i
                    -04 e46 320i
                    -92 e31 850i 6speed
                    -92 e30 325 cab
                    -93 e36 M3
                    -91 e36 325

                    Comment

                    • *PexU*
                      BTCF Member
                      • Aug 2002
                      • 1989
                      • Vantaa

                      Oiskohan nää hyvät enkelit sigun autoon, tarkoitus olis saada sellaset että ne olis mahdollista kytkeä sisävalojen kanssa toimimaan, eli syttyisivät kun avaa oven jne, mutta se varmaan täytyy noihin kaikkiin rakennelle erikseen:think

                      Vai onkos jollain parempaa (hyväksi havaittua) linkkiä olemassa?

                      Last edited by *PexU*; 01-09-2013, 11:50.
                      AjamisenIloa jo vuodesta ysikuus!

                      E61 530xd M-Sport Touring -07
                      Nissan Maxima QX 3.0 V6 -04 (kauppakassi)
                      Duunissa: F11 520d x-drive -17

                      Comment

                      • Kissvesala
                        Moderator
                        • Jun 2010
                        • 3110
                        • Liminka

                        Originally posted by *PexU* View Post
                        Oiskohan nää hyvät enkelit sigun autoon, tarkoitus olis saada sellaset että ne olis mahdollista kytkeä sisävalojen kanssa toimimaan, eli syttyisivät kun avaa oven jne, mutta se varmaan täytyy noihin kaikkiin rakennelle erikseen:think

                        Vai onkos jollain parempaa (hyväksi havaittua) linkkiä olemassa?

                        http://www.ebay.com/itm/BMW-E39-E46-...f045c0&vxp=mtr
                        Nämä on hyvät ja kohtu. Kirkkaatki. Katotvaan mitkä noista sulle sopii....
                        Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
                        Kissvesala.fi
                        Priva tai o443424479

                        Comment

                        • *PexU*
                          BTCF Member
                          • Aug 2002
                          • 1989
                          • Vantaa

                          Originally posted by Kissvesala View Post
                          Nämä on hyvät ja kohtu. Kirkkaatki. Katotvaan mitkä noista sulle sopii....
                          http://pages.ebay.com/motors/link/?n...d=180950603810

                          Tänks!

                          Toi ei pöllö-öljy vekotinta tunnekaan, mutta ton mukaan sopivat siis orkkis xenoneilla varustettuun -03 farkkuun?
                          BMW E46 3 series: sedan/touring with PROJECTORS '98-'05

                          Ja joku on siis testannu että tuolta oikeasti tulee tavara kotiin saakka?
                          Näkyy olevan 14-30 päivää eurooppaan toimitus.
                          Last edited by *PexU*; 01-09-2013, 12:20.
                          AjamisenIloa jo vuodesta ysikuus!

                          E61 530xd M-Sport Touring -07
                          Nissan Maxima QX 3.0 V6 -04 (kauppakassi)
                          Duunissa: F11 520d x-drive -17

                          Comment

                          • Krynx
                            BTCF Member
                            • Sep 2006
                            • 908
                            • á la Temmes

                            Originally posted by *PexU* View Post
                            Tänks!

                            Toi ei pöllö-öljy vekotinta tunnekaan, mutta ton mukaan sopivat siis orkkis xenoneilla varustettuun -03 farkkuun?
                            BMW E46 3 series: sedan/touring with PROJECTORS '98-'05

                            Ja joku on siis testannu että tuolta oikeasti tulee tavara kotiin saakka?
                            Näkyy olevan 14-30 päivää eurooppaan toimitus.
                            Noissa projektori seteissä on kaikki neljä rinkulaa samankokoiset kuin taas heijastimallin valoihin tulee siihen lähivaloon isompi. Eli tuo projektorimalli pitäisi passata sinulla. Muistaakseni tuosta puljusta tilasin itselle vajaa vuosi sitten. Tavara tuli parissa viikossa,eli ei ongelmaa sen suhteen. Nyt on vaan yhdestä ringistä välillä puolet ledeistä pimeänä ja välillä toimii oikein.
                            E39 525d -00
                            E39 523i-96
                            E30 316 -86

                            Comment

                            • MNi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2008
                              • 3143
                              • Tampere

                              Originally posted by stts View Post
                              Havainnollistaisitko mitä osaa tarkoitit (etu?)tukivarren kumipuslilla?

                              Joo mietin tänään laittavani raidetangonpäät ja koiranluut tilaukseen, kun kävin tänään hakemassa laatikollisen varaosia. Ehtii sitä ensi viikollakin. Vakaajatankojen kumit pystynee vaihtamaan hyvin pienellä vaivalla toisellakin kertaa?
                              Siis anti-roll bar:in rungonpuoleiset kumipuslat, osa 2 täältä: KLIK.

                              Jos koiranluut on vaihtokunnossa niin samoin lienee nuokin.

                              EDIT: Huomautus vielä perämurikasta, taka-apurungon ja murikan väliin tulee manuaaliaskilla vaimennin, osa 17 täältä: KLIK. Schmiedmann antaa sille hinnaksi 119€, melko arvokas osa mutta lieneekö tarpeen vaihtaa? Tietääkö kukaan?
                              Last edited by MNi; 02-09-2013, 00:24. Reason: perämurikan vaimennin

                              Comment

                              • Ozzy #69#
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2006
                                • 1641
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by *PexU* View Post
                                Tänks!

                                Toi ei pöllö-öljy vekotinta tunnekaan, mutta ton mukaan sopivat siis orkkis xenoneilla varustettuun -03 farkkuun?
                                BMW E46 3 series: sedan/touring with PROJECTORS '98-'05

                                Ja joku on siis testannu että tuolta oikeasti tulee tavara kotiin saakka?
                                Näkyy olevan 14-30 päivää eurooppaan toimitus.
                                Jos olet tilaamassa noita enemmänkin, niin täältä löytyy kiinnostusta yhdelle setille.
                                G20 330e M-Sport sunset orange

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎