Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 Kysymyksiä ja vastauksia IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Slazha
    BTCF Member
    • Nov 2004
    • 2284
    • Joensuu/Syvyys

    Originally posted by fex View Post

    Mikäs mahtaa kuvan palikka olla ja miten sen kuuluisi käyttäytyä? Huomasin tänään virtojen ollessa päällä vehkeen surraavaan jopa melko kovalla äänellä eikä edes minuutin odottelu saanut surinaa loppumaan. Takimmainen vielä lämpeää todella kuumaksi. Auto käynnissä surina ei erotu, mutta tärisee edelleen.Quotesin aikaisemmat ongelmat mukaan jos sattuisi liittymään tyhjäkäynnin heijaamiseen.
    ko. osa on vesiventtiili ja kiertovesipumppu, Ei kuullosta kyllä että ongelmat tuosta johtuisivat.

    Jos kuitenki tarvetta osalle niin hyllystä löytyy ehjä käytetty sopuhintaan
    Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
    E36 318is class II, e30 turpo

    Comment

    • fex
      Bimmer Rookie
      • Aug 2009
      • 49
      • Kajaani

      Kiitos Slazha! Lämpöjen kanssa ei ole ongelmia ja sisälle tulee lämpöä joten se ilmeisesti toimii. Otan sit yhteyttä jos osa alkaa olla tiensä päässä ja leviää kohta.
      Last edited by fex; 12-03-2014, 19:36.

      Comment

      • MRX
        Bimmer Rookie
        • Jan 2014
        • 108
        • -

        Tänään käyty kattoo ja koeajaa 328i ja täytyy sanoa että loistava peli paria pikku "vikaa" huolimatta vaikutti todella lupaavalta. Autossa kuitenkaan ei toimi parkkitutkat takana koska niissä on maadoitus vika. Mistä kannatta lähteä etsimään tätä maadoitus vikaa? ei kehtais rueta joka johtoo kahtomaan niin onko näissä jotain tiettyä paikkaa mistä johot saattaa rispaantua/katketa tai onko jotain liittimiä mitkä kannattaa tarkistaa? Tuleehan ne katottua kuitenkin läpi mutta jos jollakin ois vinkkejä nii helpottashan se

        Comment

        • eeskoo
          Bimmer Rookie
          • Oct 2012
          • 91
          • Chicago

          330d kierrosten hummailu liittyy tohon vesiventtiili/pumppuun/sähkövastukseen joka tuottaa lisälämpöä kabiinin puolelle kylmällä koneella jos puhallin on yhtää päällä. Kai se nykii niin paljon virtaa. Tein huomion ku sammutin puhaltimen niin loppui hummailukin.

          Comment

          • MAKELA
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2011
            • 497
            • Kymenlaakso

            N46b18

            Mitä tekee kyseisessä koneessa jakoketjunkiristimen tiivisterengas? Luulen onkineeni sen yksi päivä öljyntäyttöaukosta..

            Comment

            • Slazha
              BTCF Member
              • Nov 2004
              • 2284
              • Joensuu/Syvyys

              Originally posted by MAKELA View Post
              N46b18

              Mitä tekee kyseisessä koneessa jakoketjunkiristimen tiivisterengas? Luulen onkineeni sen yksi päivä öljyntäyttöaukosta..
              Jos ei muuta niin ainakin mielenterveyshäiriön
              Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
              E36 318is class II, e30 turpo

              Comment

              • MNi
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2008
                • 3143
                • Tampere

                Originally posted by eeskoo View Post
                330d kierrosten hummailu liittyy tohon vesiventtiili/pumppuun/sähkövastukseen joka tuottaa lisälämpöä kabiinin puolelle kylmällä koneella jos puhallin on yhtää päällä. Kai se nykii niin paljon virtaa. Tein huomion ku sammutin puhaltimen niin loppui hummailukin.
                Tästä lisähuomio, jos termarit ovat lopussa ja kylmällä kelillä (-10 ja alle) lämpötila humppaa niin lisäsähkölämmitin siellä puskee lisää lämpöä vesikiertoon. Kun tätä jatkuu riittävä pitkään, akku ikääntyy nopeammin.

                Tyhjäkäyntiä nostetaan 50 rpm kun electric aux heater on päällä.

                Lämmitintä ohjataan pulssinleveysmoduloidulla signaalilla sen mukaan mitä laturi tuottaa virtaa, DDE:n kontrolloimana. Lähde: WDS.

                Comment

                • MAKELA
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2011
                  • 497
                  • Kymenlaakso

                  Originally posted by Slazha View Post
                  Jos ei muuta niin ainakin mielenterveyshäiriön
                  Viittikkö kertoo lisää?

                  Comment

                  • fex
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2009
                    • 49
                    • Kajaani

                    Originally posted by MNi View Post
                    Tästä lisähuomio, jos termarit ovat lopussa ja kylmällä kelillä (-10 ja alle) lämpötila humppaa niin lisäsähkölämmitin siellä puskee lisää lämpöä vesikiertoon. Kun tätä jatkuu riittävä pitkään, akku ikääntyy nopeammin.

                    Tyhjäkäyntiä nostetaan 50 rpm kun electric aux heater on päällä.

                    Lämmitintä ohjataan pulssinleveysmoduloidulla signaalilla sen mukaan mitä laturi tuottaa virtaa, DDE:n kontrolloimana. Lähde: WDS.
                    Mielenkiintoista, eli vika onkin periaatteessa viite siitä, että auto toimii oikein. Onko nyt näin että termarin/termarien(?) vaihdolla turha humppaus häviää? Vai voiko sitä näiden tietojen perusteella paikantaa? Kovimmilla pakkasilla auton lämmöt eivät myöskään pysyneet oikeissa arvoissa vaan tuppasivat tiputtamaan viisarin valkoiselle viivalle. Pahvit keulassa sitten auttoivat ja lämmöt pysyivät kohdillaan.

                    Comment

                    • eeskoo
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2012
                      • 91
                      • Chicago

                      Originally posted by fex View Post
                      Mielenkiintoista, eli vika onkin periaatteessa viite siitä, että auto toimii oikein. Onko nyt näin että termarin/termarien(?) vaihdolla turha humppaus häviää? Vai voiko sitä näiden tietojen perusteella paikantaa? Kovimmilla pakkasilla auton lämmöt eivät myöskään pysyneet oikeissa arvoissa vaan tuppasivat tiputtamaan viisarin valkoiselle viivalle. Pahvit keulassa sitten auttoivat ja lämmöt pysyivät kohdillaan.
                      Niin eli siis vika ei ehkä olekkaan vika vaan ominaisuus. Itsellä toi 330d M57N koneinen lämpiää -15 pakkasasteesta noin vartissa lämpömittarin klo 12 asentoon ja pysyy siellä vaikka pysähtyisi ja jäisi tyhjäkäynnille raksuttamaan. Kone hummailee noin varttilämpöihin asti. Mitään pahveja ei ole tullut käytettyä.
                      Jos lämpöasteita on muutama plussaa niin sama tapahtuu myös silloin mutta kone lämpiää nopeammin.
                      Eli toisinsanoen termarit lienee ihan kondiksessa mutta jos sulla siellä ei meinaa lämmöt pysyä edes siellä normaalilla tasolla niin lähtisin kyllä termarin vaihdolla parantamaan tilannetta.

                      E:
                      Originally posted by MNi View Post
                      Tästä lisähuomio, jos termarit ovat lopussa ja kylmällä kelillä (-10 ja alle) lämpötila humppaa niin lisäsähkölämmitin siellä puskee lisää lämpöä vesikiertoon.
                      Saiskohan tätä millään tavalla yhdistettyä defan säteilylämmitin-sarjaan niin tulisi kohtuu tehokas lämppäri autoon.

                      2.Edit Ei hummaile neljäsosa lämpöihin vaan pikemminkin sinisen ajan
                      Last edited by eeskoo; 13-03-2014, 13:35.

                      Comment

                      • MNi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2008
                        • 3143
                        • Tampere

                        Oikein tulkittu. M57/N:n pitää nostaa lämmöt -30 asteessakin noin vartissa normiajossa klo 12 positioon ja neulan tulee pysyä siinä liimattuna.

                        Jos lämpömittarin neula liikkuu enemmän kuin neulan leveyden tai parin verran alaspäin, termarit vaihtoon. EGR on helppo vaihtaa itse (suojaa laturi), päätermari vaatii enemmän jumppaa. Automaattilootalla on myös termari mutta sen vaikutus on tietääkseni vähäistä.

                        Aux heateria pidetään käynnissä sen verran kuin laturi antaa DDE:lle kuormitustietoa BSD-välylällä (KLIK) mutta akkukin osallistuu kuormitukseen.

                        Comment

                        • MNi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2008
                          • 3143
                          • Tampere

                          Originally posted by eeskoo View Post
                          Saiskohan tätä millään tavalla yhdistettyä defan säteilylämmitin-sarjaan niin tulisi kohtuu tehokas lämppäri autoon.
                          Pitää sitten huomata että M57N hehkutusaika (0...3s) riippuu lohkon lämmöstä, ei ahtoputken tai ilmanlämpöanturista. Defa lohkolämppäri (300W) sijaitsee lohkossa vastakkaisella puolella alhaalla öljynipan vieressä ja jäähdytysnesteen anturi aivan ylhällä kuskin puolella lohkoa.

                          Omien käynnistysongelmien arvonnassa testasin ulkolämpötilan ollessa ~ -22 C astetta, lämmitin tuolla 300W:n lämppärillä 4 h jolloin lohkon anturi väitti lohkon lämpötilaksi -15 C ja ahtoilman anturi -22 C. Hehkutusaika lyhenee pikkasen eli lohkolämppäri hiukan huijaa mutta toisaalta lohko on kyllä ilmaa lämpöisempi.

                          Comment

                          • fex
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2009
                            • 49
                            • Kajaani

                            Originally posted by MNi View Post
                            Oikein tulkittu. M57/N:n pitää nostaa lämmöt -30 asteessakin noin vartissa normiajossa klo 12 positioon ja neulan tulee pysyä siinä liimattuna.

                            Jos lämpömittarin neula liikkuu enemmän kuin neulan leveyden tai parin verran alaspäin, termarit vaihtoon. EGR on helppo vaihtaa itse (suojaa laturi), päätermari vaatii enemmän jumppaa. Automaattilootalla on myös termari mutta sen vaikutus on tietääkseni vähäistä.

                            Aux heateria pidetään käynnissä sen verran kuin laturi antaa DDE:lle kuormitustietoa BSD-välylällä (KLIK) mutta akkukin osallistuu kuormitukseen.
                            Onko järkevää vaihtaa suoraan kummatkin termarit vai olisiko järkevää aloittaa toisesta(halvemmasta?) ja testata? Jokatapauksessa termostaattijumppa menee ensi kesän/syksyn hommiksi, koska kivempi lämpimässä ährätä. Ois kiva kans tietää missä nämä termarit sijaitsevat.

                            Kiitoksia.

                            Comment

                            • Pekumie
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2010
                              • 243
                              • -

                              Originally posted by fex View Post
                              Onko järkevää vaihtaa suoraan kummatkin termarit vai olisiko järkevää aloittaa toisesta(halvemmasta?) ja testata? Jokatapauksessa termostaattijumppa menee ensi kesän/syksyn hommiksi, koska kivempi lämpimässä ährätä. Ois kiva kans tietää missä nämä termarit sijaitsevat.

                              Kiitoksia.
                              Järkevää on aloittaa EGR-termarista, mikäli ei kovemmilla pakkasilla pysy lämpöviisari klo 12. Marmorilta ko. termari maksaa reilut 30e ja on helppo vaihtaa.

                              Ympyrän alaosassa näkyvä musta pötikkä on siis ko. termari.


                              Omassakin oli ongelmia lämpöjen nousun kanssa ensimmäisenä talvena ja EGR-termarin vaihdolla on lämpöä piisannut siitä lähtien

                              Comment

                              • amfe
                                BTCF Member
                                • Apr 2008
                                • 281
                                • 54500

                                Mistä olette ostaneet konepeltejä? oiskohan tää hyvä ? http://www.merteil.fi/verkkokauppa/c...view/6714/44/1

                                Jätti korjaaja sit pellin auki ja läsähti pelti paskaks!
                                BMW 325 sedan vm 2005


                                ex-BMW 330i touring vm.2002
                                ex-BMW 328 coupe vm.99 topasblau

                                ex-BMW 320i coupe vm.92
                                ex-BMW 316 sedan vm.91

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎