Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90/e91/e92/e93 kysymyksiä ja vastauksia VIII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • WarHead
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2005
    • 774

    Originally posted by Driver22 View Post
    ...Ja onhan se selvää että 300W lämmitin lohkon kyljessä joka ei ole kosketuksissa suoraan nesteeseen ei kovin suurta apua voi antaa, varsinkaan silloin kun sitä esilämmitystä eniten tarvittaisiin. Aikanaan tuli säteilylämppäreitä useampiakin, kunnes totesin että niiden hyöty aika olematon ja oli keksittävä jotain muuta....
    Itse pidän kokemuksienkin perusteella säteilijää riittävänä. Jokaisella luonnollisesti omat lähtötilanteen ja tarpeet. Lämmitysaika luonnollisesti tässä se tärkein. Säteilijöissä myös tuon asennustahnan toimivuus näyttelee tärkeää osaa. Mutta, niihin vanhanajan lohkolämppäreihin ei ole enää paluuta, valitettavasti.

    Itsellä lämppäri päällä 3-4 tuntia ennen starttia, pakkasta alle -30 ollut ja nesteenlämmöt vähintään +10. Mittauksia suorittanut mehupurkilla. Talvimukavuutta luonnollisesti lisää tuo N54-tyyppinen reaktori keulalla.


    Muutaman tonnin polttoainalämmitintä pidän juurikin tuon muutaman tonnin takia poisluettuna.
    E91 335iAT -08

    -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

    Comment

    • Driver22
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2006
      • 2093
      • *

      Originally posted by WarHead View Post
      Itse pidän kokemuksienkin perusteella säteilijää riittävänä. Jokaisella luonnollisesti omat lähtötilanteen ja tarpeet. Lämmitysaika luonnollisesti tässä se tärkein. Säteilijöissä myös tuon asennustahnan toimivuus näyttelee tärkeää osaa. Mutta, niihin vanhanajan lohkolämppäreihin ei ole enää paluuta, valitettavasti.

      Itsellä lämppäri päällä 3-4 tuntia ennen starttia, pakkasta alle -30 ollut ja nesteenlämmöt vähintään +10. Mittauksia suorittanut mehupurkilla. Talvimukavuutta luonnollisesti lisää tuo N54-tyyppinen reaktori keulalla.


      Muutaman tonnin polttoainalämmitintä pidän juurikin tuon muutaman tonnin takia poisluettuna.
      Onpa kyllä mysteeri että Defan tahnat ei sitten minulla ole toimineet -30c koneen kun laittaa käyntiin, ihan sama onko sitä lämmitintä vai ei. Nesteiden lämmöt reilusti pakkasen puolella, useammassa autossa katsottu aikanaan.
      F31 330D Xdrive M-Sport

      Comment

      • WarHead
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2005
        • 774

        Originally posted by Driver22 View Post
        Onpa kyllä mysteeri että Defan tahnat ei sitten minulla ole toimineet -30c koneen kun laittaa käyntiin, ihan sama onko sitä lämmitintä vai ei. Nesteiden lämmöt reilusti pakkasen puolella, useammassa autossa katsottu aikanaan.
        Defa mullaki on tuossa N54:n öljypannun kyljessä. Miten sieltä tolpasta tulee virtaa? Sellaisiakin versiota on mistä tulee minuutti kerrallaan ja minuutin tauko... :think

        Itella auto kylmässä peltitallissa jatkuvalla sähköllä.
        E91 335iAT -08

        -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

        Comment

        • Driver22
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2006
          • 2093
          • *

          Jatkuva virta tottakai.
          F31 330D Xdrive M-Sport

          Comment

          • mmie
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2012
            • 502
            • Kouvola

            Itteäni kiinnostaa öljynlämmöt ennen käynnistystä enemmän kuin vedenlämmöt..
            Tänä aamuna (OAT 4,5), katsoin öljynlämmöt ilman lämppäriä, olivat 8C.
            Auto ollut sammuksissa 13h, eli ei ollut vielä ehtinyt jäähtyä ulkoilman kanssa samaan.
            Jos tuo nyt jaksaisi lämmittää öljyä edes sen 20C lämpimmämmäksi kuin ulkoilma on, niin olisihan se jo aika hyvä homma moottorille.
            ex e36 325
            ex e46 328
            e92 335i FBO
            Ducati 900S ie
            KTM 640
            Suzuki GT550
            Honda CBR600

            Comment

            • Driver22
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2006
              • 2093
              • *

              Niin mutta se tärkein öljy ei lämpene eli kulutuspinnoilla oleva öljykalvo, vaan ainoastaan öljypohjassa oleva. Ja aikansa silläkin menee että lähtee kiertämään. Autotekniikan käsikirjasta voi lukea lisää jos aihe kiinnostaa.

              Tehokas kiertovesipumpullinen letkulämmitin lämmittää jäähdytinnesteen niin lämpimäksi, että öljypohjan öljyt lämpiää myöskin jonkin verran. Käynnistys kuin palmun alta oli pakkasta -10 tai -45, jopa paskalla akulla. Silloin kun itsellä oli vielä säteilylämmittimiä niin tammikuun pakkasilla moottorit kuulosti 12h lämmityksenkin jälkeen siltä että kiertokanki tai mäntä tulee tervehtimään ihan hetkenä minä hyvänsä. Varmaan noista jotain apua on vielä pikkupakkasilla, mutta ei silloin kun sitä oikeasti tarvitaan. Defan paistinpannu maksoi viimeksi kun ostin 125e, muutama kymppi enemmän sijoittaa niin saa sentäs lämmittimen joka toimii. Defan lätyn suurin plussa on kyllä helppo ja nopea asennus...
              Last edited by Driver22; 24-10-2018, 15:03.
              F31 330D Xdrive M-Sport

              Comment

              • mmie
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2012
                • 502
                • Kouvola

                Originally posted by Driver22 View Post
                Niin mutta se tärkein öljy ei lämpene eli kulutuspinnoilla oleva öljykalvo, vaan ainoastaan öljypohjassa oleva. Ja aikansa silläkin menee että lähtee kiertämään. Autotekniikan käsikirjasta voi lukea lisää jos aihe kiinnostaa.

                Tehokas kiertovesipumpullinen letkulämmitin lämmittää jäähdytinnesteen niin lämpimäksi, että öljypohjan öljyt lämpiää myöskin jonkin verran. Käynnistys kuin palmun alta oli pakkasta -10 tai -45, jopa paskalla akulla. Silloin kun itsellä oli vielä säteilylämmittimiä niin tammikuun pakkasilla moottorit kuulosti 12h lämmityksenkin jälkeen siltä että kiertokanki tai mäntä tulee tervehtimään ihan hetkenä minä hyvänsä. Varmaan noista jotain apua on vielä pikkupakkasilla, mutta ei silloin kun sitä oikeasti tarvitaan. Defan paistinpannu maksoi viimeksi kun ostin 125e, muutama kymppi enemmän sijoittaa niin saa sentäs lämmittimen joka toimii. Defan lätyn suurin plussa on kyllä helppo ja nopea asennus...
                Niinhän se on (toki väitän silti, että apua siitä kuitenkin on kovillakin pakkasilla).

                Viimetalven pakkasilla ei ollut mitään ongelmia käyntiinlähdön kanssa, eikä äänikään ollut mitenkään raaka, tänä talvena otetaan vähän dataa ylös ja tutkaillaan paljoko siellä liemet lämpenee.

                Eniten harmittaa sisälämpän puute, pitäisi alkaa piuhaa vetämään jahka saisi ittestään irti..
                ex e36 325
                ex e46 328
                e92 335i FBO
                Ducati 900S ie
                KTM 640
                Suzuki GT550
                Honda CBR600

                Comment

                • Sterling
                  Newbiemmer
                  • Sep 2017
                  • 17
                  • Pirkanmaa

                  Vähän aiheeseen liittyen tekeekö näillä defan 1200-1400w sisätilanlämppäreillä mitään muutakun Micran kokosessa autossa vai kannattaako suosiolla katsoa tehokkaampia?

                  Comment

                  • touring39
                    BTCF Member
                    • May 2005
                    • 3901
                    • Kaarina

                    Originally posted by Sterling View Post
                    Vähän aiheeseen liittyen tekeekö näillä defan 1200-1400w sisätilanlämppäreillä mitään muutakun Micran kokosessa autossa vai kannattaako suosiolla katsoa tehokkaampia?
                    Jos kaverina on säteilylämmitin, joka pitää laittaa tulille aina 4-6h ennen lähtöä, niin riittää kyllä hyvin...
                    Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                    Ex:
                    e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                    Comment

                    • Dualfun
                      Moderator
                      • Jan 2003
                      • 17837
                      • PKS

                      Originally posted by Sterling View Post
                      Vähän aiheeseen liittyen tekeekö näillä defan 1200-1400w sisätilanlämppäreillä mitään muutakun Micran kokosessa autossa vai kannattaako suosiolla katsoa tehokkaampia?
                      Riippuu täysin miten lämmität autoa ylipäätään ennen liikkeelle lähtöä. Itse lämmittelen aina sen 2h, kovemmilla sitten 3h ellei enemmän ja siinä vaiheessa jos sisätilalämmitin on mallia tehokas niin auto on sisältä tukalan tulikuuma. Jos on sattunut satamaan lunta, on koko auto muuttunut jääpuikoiksi, ja se vasta onkin ärsyttävää. Minulla on lämmpärissä kaksi asentoa, joista pienempää käytän 0-5C pakkasilla, ja tehokkaampaa asentoa vasta kovemmilla. Joten kysymykseesi epäsuorasti vastaten: Hankkisin joko tuollaisen 1200W, tai jos yhtään isompi niin sitten alennuskytkimellä.
                      E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                      E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                      E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                      ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                      ½ E36
                      ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                      Muut talouden vehkeet:
                      E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                      Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                      Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                      Comment

                      • peltone
                        BTCF Member
                        • Jan 2005
                        • 8092
                        • Willähde

                        Jos hinnat alkaen mallissa -06 perusratti ilman nappuloita niin mitenkäs tollanen nappula sporttiratti menee kii?
                        Vai meneekö? pitääkö uusia miljoona osaa? Pitääkö tietää ratin vuosimalli? Koodata? Unohtaa koko juttu? T:tyhmä köyhä

                        E30 316 -87
                        E91 325i -06
                        E61 530d -06
                        F10 520d -14
                        ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                        Comment

                        • Sterling
                          Newbiemmer
                          • Sep 2017
                          • 17
                          • Pirkanmaa

                          Onko muuten jokaisessa LCI:ssä sähköinen ohjaus eps?

                          Comment

                          • Dualfun
                            Moderator
                            • Jan 2003
                            • 17837
                            • PKS

                            Originally posted by Sterling View Post
                            Onko muuten jokaisessa LCI:ssä sähköinen ohjaus eps?
                            Riippuu moottorista.
                            E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                            E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                            E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                            ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                            ½ E36
                            ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                            Muut talouden vehkeet:
                            E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                            Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                            Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                            Comment

                            • majgul
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2008
                              • 891
                              • Oulu

                              Eipä mitään sittenkään.
                              Last edited by majgul; 28-10-2018, 00:30.

                              Comment

                              • Laapander
                                Bimmer Rookie
                                • Aug 2011
                                • 38
                                • Harjavalta

                                Mikä laatikko

                                Onko linkin autossa 6-vaihteinen laatikko vai uudempi 8-vaihteinen?
                                https://m.nettiauto.com/bmw/330/9971232

                                Edit. Ilmeisesti kaikki e9x on tuolla 6-lovisella. Ajattelin että vaihtuisi samoihin aikoihin kuin 5-sarjalaisissa. Joku voi korjata jos olen väärässä.
                                Last edited by Laapander; 28-10-2018, 12:29. Reason: Googlettelua
                                BMW e91 325d -07
                                V70 MK3 2,4d -09
                                ex Transit -09 raksapaku
                                ex BMW e61 530dA-04 Ei viikkoa ilman vikaa
                                ex volvo s60 -04
                                ex BMW e46 320d -02

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎