Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90/e91/e92/e93 kysymyksiä ja vastauksia XI

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10949
    • Joensuu

    Originally posted by Elätti View Post
    Vika on toivottavasti selätetty, mutta vastaavan kamppaileville tässä vihiä.



    Eilen alkoi siis peräkärryä vetäessä palamaan taulussa rengaspainevalvonnan ja luistoneston vikavalot. Idrive herjasi rengaspaineista system error, joten sitä ei voinut kuitata. Vähän tämän jälkeen alkoi kuulumaan erikoista kopinaa etuvasemmalta. Ääni muuttui mitä enemmän rattia käänsi ja kopina voimistui ja tiheni.



    No, ajelin kotiin ja eiku mönkimään auton alle. Loogisesti kuvittelin että abs-anturi olisi sökönä, mutta kappas livedatassa kaikki pyörät pyöri samaan tahtiin ja ei niistä jäänyt mitään vikakoodejakaan. Ainoa vikakoodi oli siis tähän saakka steering angleen liittyvä, 005E40. Koodit siis katsottu inpalla ja Istalla. Jostain syystä steering angle offset oli jotain 9,xx ja sallitut on +-5.



    Istalla tein sitten kalibroinnin tuolle ohjauskulma-anturille ja nyt on arvo nollan lähellä. Huomasin että akun jännite oli kauhistuttavasti jotain 12 alla, niin auto yöksi laturiin ja tänään koeajolle. Viat pysyi nyt poissa ja kaikki pelasi kuten kuuluukin.



    En tiedä oliko syynä peräkärryn sähköt, huonossa kunnossa oleva akku (ostettu alle vuosi sitten) vai mikä. Auto kuitenkin lataa sellasta 13,8 joten laturi ainakin pelaa. Olen pistäny merkille että muutaman päivän seisottuaan startti pyörii vähän heikommin, niin joku tuossa autossa purkaa akkua.



    Summa summarum: Jos tämmösiä valoja tulee, niin kannattaa katsoa inpalla/istalla steering angle offset ensi alkuun. Ja laittaa akku laturiin .


    Edit: Kopina ilmeisesti tuli abs-pumpusta, kun se yritti hillitä auton menoa mutta ei oikein tiennyt mitä tehdä. Autossa tukivarret ja kaikki muutkin on kunnossa eikä konehuoneessa mitään irtainta pyöri.
    Jos akku ei ollu täynnä, niin vähän matalalta kuulostaa tuo latausjännite. Itse seurailisin kyllä sitä, että lataako se kunnolla vai ei. Riippuen nyt miten täynnä se akku on, niin pitäisi sen latausjännitteen nousta yli 14v.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • Elätti
      Bimmer Rookie
      • Nov 2009
      • 157
      • Great Kuopio Area

      Originally posted by HTK12 View Post
      Jos akku ei ollu täynnä, niin vähän matalalta kuulostaa tuo latausjännite. Itse seurailisin kyllä sitä, että lataako se kunnolla vai ei. Riippuen nyt miten täynnä se akku on, niin pitäisi sen latausjännitteen nousta yli 14v.
      Tais tyhjäkäynnillä olla se vähä alle 14 ja kierroksilla nous jonnekin 14.3. Epäilynä on että tuossa on joku virtasyöppö, ja luulen että se on jompi kumpi peili mikä kiskoo virtaa. Pitää mittailla tuo lepovirta kans että meneehän auto unille kunnolla. Ainakin vaihdekepin valo sammuu noin vartin päästä. Sen verran katoin, että akun poteron pohjalla ei oo vettä eikä ainakaa sisäpuolella liitin oo mitenkää hapettunu. Voihan se olla että siel ulkopuolen liittimessä on hapettumaa mikä ei tuuppaa kunnolla virtaa akkuun, vaikka jännite nousisi.



      Kaapissa odottaa kunnostettu laturi, niin pitää se survoa paikalleen kunhan ehtii.

      Comment

      • Kusilaitu
        BTCF Member
        • Sep 2010
        • 704
        • Seinäjoki

        Miten päin kuskin jalkotilan valokuituliittimen punainen valo kuuluu vilkkua?

        Itsellä vilkuttaa hyvin himmeästi sillä puolella, missä nuoli osoittaa pois päin liittimestä (merkitty liitteen kuvaan punaisella).
        Epäilen että mulla on joko valokuidut väärinpäin liittimessä tai toinen on viallinen. Kokeilin jo toisella samanlaisella Comboxillakin tuloksetta.

        Auto on E91 loppuvuoden 2010 malli.
        Varusteluettelo: https://www.mdecoder.com/decode/wbauy11000a876198
        Autossa on siis alkuperäinen combox telematic ja bluetooth-asetukset näkyvät harmaana/eivät toimi. ISTA herjaa satunnaisesti MOST ring break.
        Comboxin päässä valokuitu vilkuttaa kirkkaasti punaista valoa ja valo kulkee Comboxilta kuskin jalkotilan valokuituun.
        Last edited by Kusilaitu; 30-05-2023, 08:30.
        ♦♦♦ Pohjanmaa Connection ♦♦♦

        Comment

        • hasba
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2004
          • 584
          • 05900

          Ohjausvaihde (hammastanko) vuotaa

          Eli ongelma on kun kesällä vaihdatin raidetangot ja nyt syksyllä on jonkin aikaa vuotanut jo aika reilusti apukuskin puolelta raidetangon luota ohjaustehostimen nestettä. Epäilen että tiiviste saanut osumaa vaihdossa ja nyt vuotaa. Mitähän tässä voi tehdä kun korjattuja raidetankoja ei meinaa saada mistään? Vaihtoehtona olisi tottakai ostaa toinen käytetty osa tilalle mutta niiden kestosta ei ole mitään takuita. Korjaussarjoja myydään jonkin verran mutta taitaa olla aika hankalia vaihtaa niitä tiivisteitä?

          Ongelma on siinä että autossa on aktiiviohjaus (osa 32106777469) joten osia ei tunnu olevan missään saatavilla.
          E91 335i M-Sport (17T, VRSF, BMS...)
          Ex: E91 330D LCI, E92 335i, E39 M5, E36 M3, E34 540i...

          Comment

          • Petri.Kekkonen
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 7387
            • Oulu

            Tämmöinen https://www.bildelsbasen.se/?link=it...st_id=49446375 löytyi, mutta väärä tämä on, käy ilmeisesti vasta 9/2007 jälkeisiin jos on https://www.fcpeuro.com/products/bmw...784553#fitment uskominen.
            Last edited by Petri.Kekkonen; 02-11-2022, 07:38.
            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
            E39 523i M Sport '00, Titansilber

            Comment

            • Elätti
              Bimmer Rookie
              • Nov 2009
              • 157
              • Great Kuopio Area

              Originally posted by hasba View Post
              Eli ongelma on kun kesällä vaihdatin raidetangot ja nyt syksyllä on jonkin aikaa vuotanut jo aika reilusti apukuskin puolelta raidetangon luota ohjaustehostimen nestettä. Epäilen että tiiviste saanut osumaa vaihdossa ja nyt vuotaa. Mitähän tässä voi tehdä kun korjattuja raidetankoja ei meinaa saada mistään? Vaihtoehtona olisi tottakai ostaa toinen käytetty osa tilalle mutta niiden kestosta ei ole mitään takuita. Korjaussarjoja myydään jonkin verran mutta taitaa olla aika hankalia vaihtaa niitä tiivisteitä?

              Ongelma on siinä että autossa on aktiiviohjaus (osa 32106777469) joten osia ei tunnu olevan missään saatavilla.
              Jos sopii sun filosofiaan niin hätäratkaisuna vois kokeilla Liqui Molyn Power steering oil leak stop. Itellä pikkasen tippasi toinen pää hammastangosta mutta tuon aineen laiton jälkeen on toistaiseksi pysyny kuivana. Toivottavasti tuo antas lisäaikaa hammastangon etsintään.

              Comment

              • hasba
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2004
                • 584
                • 05900

                Originally posted by Elätti View Post
                Jos sopii sun filosofiaan niin hätäratkaisuna vois kokeilla Liqui Molyn Power steering oil leak stop. Itellä pikkasen tippasi toinen pää hammastangosta mutta tuon aineen laiton jälkeen on toistaiseksi pysyny kuivana. Toivottavasti tuo antas lisäaikaa hammastangon etsintään.
                Tosiaan unohtui mainita että kokeilin jo Forten leak stoppia. Edelleen tuntuu hävittävän nestettä :(
                E91 335i M-Sport (17T, VRSF, BMS...)
                Ex: E91 330D LCI, E92 335i, E39 M5, E36 M3, E34 540i...

                Comment

                • jaki
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2003
                  • 2978
                  • Uusimaa

                  Tämäkin varmaan sata kertaa täällä jo vastattu ei heti osunut silmään:
                  Onko E91 ja E90 samat takaiskarit? Nyt puhutaan vakio xdrivestä
                  nettikaupat tarjoaa samaa molempiin, autodoc oli yllättäen eri mieltä, en ymmärrä.

                  EDIT: tutkin itse Sachsn sivuilta. Ja sen perusteella tilasin ebaystä...toivottavasti oikeat.
                  Last edited by jaki; 02-11-2022, 19:31.
                  BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                  Comment

                  • Silmaauki
                    BTCF Member
                    • Jan 2015
                    • 1776
                    • Turku

                    Originally posted by jaki View Post
                    Tämäkin varmaan sata kertaa täällä jo vastattu ei heti osunut silmään:
                    Onko E91 ja E90 samat takaiskarit? Nyt puhutaan vakio xdrivestä
                    nettikaupat tarjoaa samaa molempiin, autodoc oli yllättäen eri mieltä, en ymmärrä.

                    EDIT: tutkin itse Sachsn sivuilta. Ja sen perusteella tilasin ebaystä...toivottavasti oikeat.
                    Todennäköisesti ei ole. Se oikea varaosanumero on helpoin varmistaa realOEM:stä. Tarvitset auton vinistä 7 vikaa merkkiä ja sen jälkeen välitse taka-akselin ja sieltä sivun loppupuolelta löytyy jousella ja vaimentimelle oma sivu.


                    Nopeasti hain esimerkkinä E90 318i:n ja E91 325i:n tiedot samalta valmistusajalta ja eri varaosanumero jo niissäkin oli. En tiedä kumpi vaikuttaa enemmän korimalli vai moottori, mutta tuolla linkillä voi asiaa tutkia enemmän jos kiinnostusta riittää.
                    E93 335i Aarre, Montego blue
                    E90 318i talvipulkka

                    Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                    Comment

                    • ErkkiE
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2006
                      • 588
                      • Espoon haja-asutus

                      RealOEM:ssä voi olla eri numerot vaikka sedanille ja farmarille, jos/kun niissä alkuperäisissä on pieniä eroja sisäisesti. Tarvikevalmistajilla ei välttämättä näitä kaikkia variaatioita ole, vaan sama (yleis-)osa menee molempiin. Näin esimerkiksi E90/E91 takaiskareissa, jos vaikka Sachsin listaa katsoo. Eli osalla voi olla korvaavuus vaikka pariinkymmeneen alkuperäisnumeroon.

                      E

                      Comment

                      • jaki
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2003
                        • 2978
                        • Uusimaa

                        Originally posted by ErkkiE View Post
                        RealOEM:ssä voi olla eri numerot vaikka sedanille ja farmarille, jos/kun niissä alkuperäisissä on pieniä eroja sisäisesti. Tarvikevalmistajilla ei välttämättä näitä kaikkia variaatioita ole, vaan sama (yleis-)osa menee molempiin. Näin esimerkiksi E90/E91 takaiskareissa, jos vaikka Sachsin listaa katsoo. Eli osalla voi olla korvaavuus vaikka pariinkymmeneen alkuperäisnumeroon.
                        Noin se taitaa olla. Joka tapauksesa Sachs:n sivuilta omalle annettiin eri numero kuin sedaniin (luulen niin) ja sellaiset tilasin.
                        Vai johtuikohan siitä, että on xdrive, jossa taitaa olla himpun verran pidemmät vietärit.
                        BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                        Comment

                        • Jarsse
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2007
                          • 1518
                          • Kymenlaakso

                          Emännän e91 325xi pitää kovaa kohinaa etupäästä,mikä kovenee nopeuden mukaan,ääni ei muutu kääntäessä tai veto päällä/pois, epäilys on etuperään, kysymys onkin pystyykö etuperää irroittamaan esim vetareineen niin että auto pysyis työmatka ajossa takavetoisena, sen aikaa kun saadaan perä korjattua,jos siinä onkin vika.
                          E91 325xi vm07
                          E60 530xd vm06 stage X

                          Comment

                          • Elätti
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2009
                            • 157
                            • Great Kuopio Area

                            Originally posted by mehtojarvi View Post
                            Emännän e91 325xi pitää kovaa kohinaa etupäästä,mikä kovenee nopeuden mukaan,ääni ei muutu kääntäessä tai veto päällä/pois, epäilys on etuperään, kysymys onkin pystyykö etuperää irroittamaan esim vetareineen niin että auto pysyis työmatka ajossa takavetoisena, sen aikaa kun saadaan perä korjattua,jos siinä onkin vika.
                            Ettei nyt olis vaan vanha kunnon klassinen etujarrun laahausääni? Kampea kokeeksi paloja ulospäin ja sit koeajolle.

                            Comment

                            • Jarsse
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2007
                              • 1518
                              • Kymenlaakso

                              Originally posted by Elätti View Post
                              Ettei nyt olis vaan vanha kunnon klassinen etujarrun laahausääni? Kampea kokeeksi paloja ulospäin ja sit koeajolle.
                              Ei ole,jarrut käyty vasta katsastukseen läpi, ääni on kuulunut ostosta saakka ja mielestäni koventunut nyt kun taas itse autolla ajoin, tuntuu pienenä resonointina ratissakin, oikeestaan ainut toinen vaihtoehto on etupyöränlaakeri, mitä luin illalla tätä forumia niin näissä nekin oireillut noin,
                              E91 325xi vm07
                              E60 530xd vm06 stage X

                              Comment

                              • ErkkiE
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2006
                                • 588
                                • Espoon haja-asutus

                                En ole varma, onko etuvetarilla oikeasti joku tehtävä pyöräntuennassakin (napa tukeutuu tukivarsilla ja tolpalla mutta vetari menee laakerin läpi ja on laakerin sisäkehässä kiinni). Etuvetarien päässä on ainakin ne ABS:n hammaskehät, joten kaikki pyörintänopeustietoa kaipaavat jutut on sekaisin.

                                Kun etuperän irti saaminen vaatii aika paljon purkamista (ja käsittääkseni myös pientä apurungon tiputusta), niin aikamoinen lisätyö tuosta ainakin tulee, jos auton yrittää välissä kasata ajoon.

                                Itse kyllä tutkisin pyöränlaakerin ainakin ensin. Omassakin hajonnut siten, että mekasti ihan ajosuunnasta riippumatta.

                                E
                                Last edited by ErkkiE; 11-11-2022, 13:36.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎