Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90/e91/e92/e93 kysymyksiä ja vastauksia XI

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • aae30
    BTCF Member
    • May 2010
    • 2721
    • .fi

    Originally posted by Jootuo View Post
    Mikä mahtaa olla vikana kun kääntäessä ohjaus nappaa hetkeksi kiinni jonka jälkeen liike jatkuu kuin ei olisi mitään vikaa. Vuosi sitten vaihdettiin oikean puolen raidetanko kun teki vastaavaa vikaa mutta ei ollut noin paha. Onko nyt kuskin puolen raidetangon sisäpää valmis? Toinen kysymys jos se on se raidetanko taas niin mistä tietää että mikä on oikea (tietysti voi ottaa vanhan osan mukaan kauppaan). Motonetista kun katsoo niin niissä lukee että "ohjausvalmisteelle ZF tai trw. Onko automaatissa ja manuaalissa eri raidetanko ja sen takia nuo vai mikä on se ero. Auto 320d n47.
    jättäisin ostamatta motonetistä, ja katsoisin osanumerolla aeromotorsin valikoimasta laadukkaat tarvikkeet(sisä+ulko) halvemmalla*.
    ja molemminpuolin. ei niitä yksitellen kuuluis vaihdella, tai sit ensvuonna taas uusiks.


    esim. täältä voit ihmetellä osanumeroita:
    http://bmwfans.info/parts-catalog/E9...kage_tie_rods/

    ja tuolta vois päätellä, että ZF ois vasemmalta ajettavissa vain sähköllä tehostetun hammastangon kanssa, eli TRW yhteensopiva hakuun,
    jos ei jtn "aktiiviohjausta" varusteista löydy.



    *) esim.:
    Last edited by aae30; 29-03-2023, 15:54.
    Sorry I'm Not Sorry
    E34 540iA 93 sedan
    E34 540iA 93 sedan
    E39 530iA 00 touring

    Comment

    • Jootuo
      Newbiemmer
      • Mar 2023
      • 4
      • Pori

      Originally posted by Jootuo View Post
      Mikä mahtaa olla vikana kun kääntäessä ohjaus nappaa hetkeksi kiinni jonka jälkeen liike jatkuu kuin ei olisi mitään vikaa. Vuosi sitten vaihdettiin oikean puolen raidetanko kun teki vastaavaa vikaa mutta ei ollut noin paha. Onko nyt kuskin puolen raidetangon sisäpää valmis? Toinen kysymys jos se on se raidetanko taas niin mistä tietää että mikä on oikea (tietysti voi ottaa vanhan osan mukaan kauppaan). Motonetista kun katsoo niin niissä lukee että "ohjausvalmisteelle ZF tai trw. Onko automaatissa ja manuaalissa eri raidetanko ja sen takia nuo vai mikä on se ero. Auto 320d n47.
      Update. Toiselta puolelta koiranluu hajalla mutta senhän ei pitäisi vaikuttaa? Jokatapauksessa on sammuksissa (virrat päällä) niin jumissa ettei jaksa renkaista taikka (uskalla) ratista käännellä. Laittoi käyntiin niin ei silloinkaan renkaista mutta rattia kääntämällä oli aika kevyt. Väljyyksiä ei kuulemma tuntunut. Auto tietysti oli nosturilla koko episodin ajan. Mikä vi*tu tota vaivaa?

      Comment

      • aae30
        BTCF Member
        • May 2010
        • 2721
        • .fi

        iskarin yläpää jumissa?
        Sorry I'm Not Sorry
        E34 540iA 93 sedan
        E34 540iA 93 sedan
        E39 530iA 00 touring

        Comment

        • Jootuo
          Newbiemmer
          • Mar 2023
          • 4
          • Pori

          Originally posted by aae30 View Post
          iskarin yläpää jumissa?
          Nekin vaihdettu vuoden sisään, laadusta tosin ei ole takeita kun taisi olla jostain autodocilta😆

          Comment

          • alpine3
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2010
            • 1272
            • Kajjjaani

            Ota raidetangonpäät irti kynkistä ja kääntele sitten. Helppo diagnosoida onko vika hammastangossa vai jossakin muussa.
            BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
            BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

            Comment

            • Silmaauki
              BTCF Member
              • Jan 2015
              • 1868
              • Turku

              Originally posted by Silmaauki View Post
              Perjantaina ostin Osramin xenonpolttimot ja nopeesti katsoin, silloin miten noi sais vaihdettua. homma on periaatteessa helppo. Ei muuta kuin yläkautta yksi suojakansi auki ja pyöräkotelon kautta peitelevy pois ja vaihto sieltä. Ongelma on siitä että yläkautta suojakannen lukitusklipseistä on vain toinen näkyvissä ja sen saa helposti auki. Mutta se toinen on täysin piilossa ja joutuu sokkona sitä yrittämään ahtaasta paikasta, johon mun nakkisormilla vain yksi sormi yltää. Ja pyöräkotelon luukusta ei oikeastaan sen kummemmin pääse siihen käsiksi. Siinä sateessa ja kylmässä ei homma oikein luistanut, joten pitää joku kerta uudestaan yrittää vähän mukavammissa olosuhteissa.

              Näitä erilaisia lukitusklipsejä on aikojen saatossa muutama rikottu ja en oikein haluaisi sitä taas tehdä.
              Nonniin, Tänään sitten rauhassa auringonpaisteessa ja sopivassa lämmössä katselin tätä hommaa uudestaan ja rauhassa, niin homma onnistui suht kohta helposti. Suurin haaste tuossa on osan nro 7 taaempi/ulompi lukitusklipsi.

              Sitä klipsiä kun ei käytännössä näe lainkaan vaan joutuu sokkona sitä aukomaan ruuvimeisselillä tökkimällä. Sen aukaisemiseen ei taitaisi auttaa mitään vaikka ottaisi koko sisälokasuojan pois. Ne lukitukset kun pitää aukaista yläkautta.
              E93 335i Aarre, Montego blue
              E90 318i talvipulkka

              Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

              Comment

              • Elätti
                Bimmer Rookie
                • Nov 2009
                • 163
                • Great Kuopio Area

                Pitäisi vaihtaa takapyörän laakeri E91 320d. Toiselle puolelle vaihdatin pari vuotta sitten ja nyt on oikea puoli väljänä. Kertaalleen tällekin puolelle vaihdettu 200tkm sitten. Onko kokemuksia, kuinka lujassa vetari on kiinni navassa? Takaisinlaitossa epäilyttää että miten isolla vaivalla akselin boorit saa vedettyä pohjaan ja mutterin takaisin kiinni :think

                Comment

                • MikeDry
                  BTCF Member
                  • May 2006
                  • 6214
                  • Helsinki

                  Mun kokemuksen mukaan se voi olla että hetken saa ähertää 20tn prässin kanssa, ettei riko mitään tai sitten lähtee vetämällä, jos edellinen irroittaja on ollut viisas ja laittanut rasvaa väliin. Mutta laittaa rasvaa sinne väliin, niin se sujahtaa sinne ja momenttiavaimella mutteri kiinni, avot. Vielä helpottaakseen, putsaan boorit ennen rasvausta
                  Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                  Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                  Comment

                  • alppiE39
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2019
                    • 106
                    • RIIHIMÄKI

                    Moro!
                    Autona e91 320i (N43B20) 2009

                    Oireena ois semmonen ku auton käynnistää lämpimällä niin kierrokset heijaa hetken aikaa. Taitaa käydä kaikilla mutta tyhjäkäynti aika huono. Tasaantuu kyllä kaasua painamalla. Kylmällä koneella tätä ei tapahdu. Myös erikoinen pihinä kuuluu moottorin takaosasta, imusarjan kohalta.
                    Vikakoodeja en ole päässyt vielä lukemaan mut oisko alustavia vinkkejä?

                    Comment

                    • JaniLap
                      BTCF Member
                      • Sep 2012
                      • 2737
                      • Tampere

                      Originally posted by alppiE39 View Post
                      Autona e91 320i (N43B20) 2009

                      Vikakoodeja en ole päässyt vielä lukemaan mut oisko alustavia vinkkejä?
                      Pihinä voisi johtua rikkinäisestä CCV:n kalvosta ja käynnin epätasaisuus esim. suutinviasta. Vilkaise ne vikakoodit nyt ensin, jos sieltä jotakin loogista paljastuisi. Mikäli ei, niin sitten tarkempaa selvittelyä.
                      IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                      BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
                      Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

                      Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                      Tampere

                      Comment

                      • juovi
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2019
                        • 64
                        • helsinki

                        Originally posted by juovi View Post
                        Kaivoin nää selitykset nyt netistä tähän alle, kun tuli koodit poistettua.. Sen verran sain tutkittua, että vettä siellä umpiossa oli vieläkin (purkasin umpion irti ja irroitin ballastin ja sen ohjainlaitteen) Jos joku on paininut umpioiden kosteus ongelman kanssa, niin otetaan vinkit vastaan..


                        009CBE =>FRM: Communication with step motor controller on the right disrupted
                        009CBD=> FRM: Communication with step motor controller on the left disrupted
                        00932C=> FRM: ALC system faulty
                        00930B=>FRM: Dipped beam, right, faulty

                        Tämä tuli kuntoon ballastin ja ohjainlaitteen vaihdolla. Samalla vaihtui umpion lasit molemmille puolille. Katsotaan, jos pysyy kosteus poissa. Ohjainlaite ei vaatinut mitään koodausta.

                        Comment

                        • jluoma
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2015
                          • 685
                          • Lappeenranta

                          Originally posted by Elätti View Post
                          Pitäisi vaihtaa takapyörän laakeri E91 320d. Toiselle puolelle vaihdatin pari vuotta sitten ja nyt on oikea puoli väljänä. Kertaalleen tällekin puolelle vaihdettu 200tkm sitten. Onko kokemuksia, kuinka lujassa vetari on kiinni navassa? Takaisinlaitossa epäilyttää että miten isolla vaivalla akselin boorit saa vedettyä pohjaan ja mutterin takaisin kiinni :think
                          Originally posted by MikeDry View Post
                          Mun kokemuksen mukaan se voi olla että hetken saa ähertää 20tn prässin kanssa, ettei riko mitään tai sitten lähtee vetämällä, jos edellinen irroittaja on ollut viisas ja laittanut rasvaa väliin. Mutta laittaa rasvaa sinne väliin, niin se sujahtaa sinne ja momenttiavaimella mutteri kiinni, avot. Vielä helpottaakseen, putsaan boorit ennen rasvausta
                          Nyt uskallan avata suuni, kun edellinen kertonut omansa. Kuulostaa samalta hommalta kuin e46:seen.

                          Irrottamiseen mahdollisesti tarvitaan oikeesti isoa ulosvetäjää. Vetoakselinpää kannattaa puhdistaa hyvin ja huolella. Vaihdoin oikean puolen takalaakerin kahdesti. Ensimmäisellä kerralla hosuin ja tungin väkisin, eli rikoin uuden laakerin asentaessa. Pari viikkoa myöhemmin tein saman uudestaan, paremmin, käyttäen uutta pyörännapaa ja ajoin hiomakoneella rösöjä pois siitä vetoakselistakin.

                          Jos tekisin saman uudestaan, niin tilaisin taas uuden pyörännavan, vaikkei välttämättä tarvi, mutta uusi=puhdas menee oikeesti tosi paljon helpommin paikalle.
                          Last edited by jluoma; 20-04-2023, 19:13.
                          Takavetoinen on erinomainen talviauto, kunhan kuljettajalla on kädet.

                          325d e91 -08 M-Sport, vaimolla 118d e87 -05,

                          Ex. 316i e46 Sedan -00, 320i touring M-Sport -04

                          Comment

                          • tepi_
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2003
                            • 2185
                            • TKu

                            Moro. Osaako joku neuvoa mikä vois olla vikana E91 318i -07,kun kaukosäätimestä avaa ovet ni aukeaa myös takalasi?

                            Comment

                            • SushiX
                              BTCF Member
                              • Apr 2008
                              • 2107
                              • ǝɓuᴉʌʎH

                              Originally posted by tepi_ View Post
                              Moro. Osaako joku neuvoa mikä vois olla vikana E91 318i -07,kun kaukosäätimestä avaa ovet ni aukeaa myös takalasi?
                              Veikkaus olisi, että on koodattu ikkunoiden aukeaminen ovien avaukseen, yleensä ne aukeaa jos pitää avausnappia pohjassa pari sekunttia. Toki voi olla, että kyseessä on jokin häiriö takalasin avauksessa, varsinkin jos aukeaa vain toinen lasi eikä molempien puolien?:think
                              E90 07 335D
                              Originally posted by Homer Elä oo noin negatiivinen. Vaikka en minäkään usko että sushia sun alastoman kropan päältä söisin,niin en minä silti pilaa sun mahkuja saada naista!!

                              Comment

                              • Touring
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2002
                                • 1310
                                • Järvenpää

                                Tein Sulo Vilenit ja ostin sporttinahat e91 käyttikseen. Katselin että ovipahveissa on kynnyksen luona paikat valoille (mitä ei tietenkään tullut mukana ja nykyisessä ei ole).
                                Nyt kun ovipahvit on tuossa pöydällä, niin tottakai kiinnostaisi myös rakentaa ledit sisäkahvoihin.
                                Sporttinahkojen sivuttainen sähkösäätö ei varmaan lähde pelaamaan ihan plug&play kun edelliset oli kangassohvat.
                                Kivahan se olisi että saisi kaikki pelaamaan kuten tehtaalta.

                                Näihin neuvoja ja vinkkejä, mitä muuta pitäisi ottaa huomioon?
                                Since 1997: 318i -85, 325ix taxi -89, 325i -87, 316i touring -88, 320i taxi -87, 316i -88, 323i touring -96, Alpina B6 -92, 325i coupe -92, 320i -91, 520i touring -92, 315 -83, 320 -81, 728i -85, 323i -81, 316i -90, 325i touring -89, 320d -99, 528ia touring -97, 323i -82, 730ia -91, 320d touring -00, 325 taxi -89, 120d -05, 320i touring -95, 520i touring -98, 325i cab -01.
                                Garage: Z3 coupe, 318d touring-08 & 320d touring -04

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎