E90/e91/e92/e93 kysymyksiä ja vastauksia XI

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Silmaauki
    BTCF Member
    • Jan 2015
    • 1963
    • Turku

    Ok, kiitos.
    E93 335i Aarre, Montego blue
    E90 318i talvipulkka

    Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

    Comment

    • Arppa
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2006
      • 1066
      • Lumbriver

      Rakennan uusiksi n43-konetta alakertavaurion takia uusiksi ja nyt on jo hyvällä mallilla. Kysymys on vanospyöristä, kuuluuko niiden napsahtaa kun konetta pyörittää? Kone ajoitettu ja ajoitus tarkistettu, pyörii kevyesti mutta vanoksen napsahdus ihmetyttää.
      Kesällä: Chevrolet Corvette C6 Z51 6-speed manual
      Kesällä: Myydään/vaihdetaan Bmw 320i -95 Cabriolet M-sport "Holsetti laitettu!"
      Kauppakassina: Hyundai i30 -21
      -Raahe Connection-
      -Team Kärppä- limited edition

      Comment

      • Juz__
        Newbiemmer
        • May 2025
        • 3
        • Tampere

        Tässä olisi vähän tyyppivikaa -06 E90 318i N46b20 Bemarissa, liittyen Vanos / Valvetronic järjestelmiin, olisi pari kysymystä et mitä tässä olisi järkevä tehdä ensimmäiseksi.
        Autolla on 220tkm mittarissa, ketjuremppa tehty 140tkm kohdalla.

        Kone on temppuillut niin, että välillä käynnistettäessä (yleensä lämpimänä) heittänyt keltasen vikavalon ja tehorajotukset päälle, ja tässä kohtaa jos katsoo OBD2 lukijalla, niin näkyy seuraavat koodit:

        P1062, Valvetronics power limitation
        P1050, Camshaft position (cmp) actuator, exhaust, open circuit.

        Käsittääkseni ensimmäinen on vaan koodi siitä tehorajotuksesta, mut tää jälkimmäinen on ilmeisesti pakopuolen Vanos-solenoidi? Meinasin alkuun hakea pakopuolen nokka-akselin asentoanturia, mut täähän onkin position "actuator" eikä sensor tms.

        Ongelma on kuitenkin siinä mielessä hämärä, että välillä nämä koodit resetoimalla kone pelaa taas päivätolkulla ihan normaalin oloisesti.

        Pari muuta koodia on kans ilmennyt, mitä en taida saada riittävän hyvin selvitettyä mun halvalla obd2-lukijalla, tilasin piuhan INPA-softaa varten että voisi tarkemmin selvittää, mut DTC koodit on seuraavat:

        2A5B "Status: Pending, Test has not been completed, Validated and store in non volatile memory. validated fault present at the time of request"
        2A59 "Status Pending, Test conditions are met, Validated fault present at time of request"

        Eli itse vikailmoitusta ei näy jostain syystä, mut koodi viittaa googletuksella kuitenkin Valvetronicciin. Tämä selviää toivottavasti kun saan paremmat softat käyttöön. Kysymys kuitenkin jatkostepeistä:

        - Meinasin ensimmäiseksi nykiä vanos-solenoidit irti ja putsata ja testata että toimivat, ja vaihtaa päikseen ja katsoa että toimiiko/ilmeneekö vikakoodi imupuolelta "Camshaft position actuator":sta
        - Jos ei vaikuta siltä että solenoideissa vikaa, meinasin sit katsoa onko vaikuttaako siltä että eccentric shaft sensorin tiivisteet kunnossa

        Jos se eccentric shaft sensor on paskana, en osaa oikeastaan sanoa kantsiiko mun itse lähteä vaihtamaan sitä, vai kiikuttaa suosiolla korjaamolle. Monenlaisia hommia tehnyt, mutta tätä en, ja ohjeet mitä löysin oli vähän mitä sattuu.

        Mitä olisi järkevintä tehdä?

        Myyntiin menee varmaan syksyllä, mutta olis kiva vielä kesän yli pärjätä tällä Hyvin palvellut kuitenkin monta vuotta.

        Comment

        • Juz__
          Newbiemmer
          • May 2025
          • 3
          • Tampere

          Päivitystä tähän ylempään. Koitin ottaa tänään ne solenoidit irti, niin eipä hievahtaneet mihinkään, tuntui siltä että menee liitinpää rikki jos vääntää kovempaa, enkä ollut hankkinut vielä uusia tilalle niin totesin että parempi antaa vielä olla. Jos kellään on vinkkiä siihen, mitä jumahtaneille vanos-solenoideille kannattaa tehdä, niin vinkit otetaan vastaan.
          Yhden videon löysin, missä oli jouduttu vääntämään se liitinpää rikki ja poraamaan solenoidiin reiät, josta se oltiin vasta saatu revittyä irti... Toivottavasti ei joudu tekemään samaa, ei tää kyllä kovin lupaavalta vaikuta kun ei ne liikkuneet mihinkään

          Comment

          • AmateurDrive
            Bimmer Rookie
            • Mar 2024
            • 37
            • Ylä-Savo

            325i vuotaa/tiputtaa jäähdytysnestettä oikealta edestä, syylärin yläosa ainaki on kuiva ja samoin letkut. Ilmesesti kyseessä näissä hyvin yleinen vaiva(?) eli tyhjennysproppu vuotaa. Noitahan saa uusia ihan orkkiksena, ja samalla voisi vaihtaa nesteetkin G48 kokonaan, kun nyt on G48 ja G11 sekasin Miten tuo järjestelmän ilmaus oikeaoppisesti kuuluu tehdä kun koko systeemi käytönnössä tyhjenee? Jossain opastetaan että täyttää vaan minkä menee ja sitten korkki auki käynnistää vesipumpun (kaasupoljin pohjaan 10sek. virrat päällä), mutta toisaalta TIS neuvoo aivan eri lailla eli piti avata sitä ilmaus ruuvia täyttövaiheessa ja paisarinkorkki kiinni lopuksi pyörittää vesipumppua, mikähän lie paras tai pitäiskö sanoa "oikea" tapa?

            Comment

            • mmie
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2012
              • 514
              • Kouvola

              Originally posted by AmateurDrive View Post
              325i vuotaa/tiputtaa jäähdytysnestettä oikealta edestä, syylärin yläosa ainaki on kuiva ja samoin letkut. Ilmesesti kyseessä näissä hyvin yleinen vaiva(?) eli tyhjennysproppu vuotaa. Noitahan saa uusia ihan orkkiksena, ja samalla voisi vaihtaa nesteetkin G48 kokonaan, kun nyt on G48 ja G11 sekasin Miten tuo järjestelmän ilmaus oikeaoppisesti kuuluu tehdä kun koko systeemi käytönnössä tyhjenee? Jossain opastetaan että täyttää vaan minkä menee ja sitten korkki auki käynnistää vesipumpun (kaasupoljin pohjaan 10sek. virrat päällä), mutta toisaalta TIS neuvoo aivan eri lailla eli piti avata sitä ilmaus ruuvia täyttövaiheessa ja paisarinkorkki kiinni lopuksi pyörittää vesipumppua, mikähän lie paras tai pitäiskö sanoa "oikea" tapa?
              Mulla tiputteli ja irrotettaessa mureni käsiin n54:sta semmonen pienempi letku/muoviputki joka lähtee paisarilta ja kulkee syylärin päällä toiselle puolelle vesiletkun oksanhaaraan. Se syylärin päällä kulkeva muoviputki osuus oli aivan haperoa. Hetki meni etsiessä et mistä vuotaa, selvisi vasta kun irrotti muovit syylärin päältä.
              ex e36 325
              ex e46 328
              e92 335i FBO
              Ducati 900S ie
              KTM 640
              Suzuki GT550
              Honda CBR600

              Comment

              • AmateurDrive
                Bimmer Rookie
                • Mar 2024
                • 37
                • Ylä-Savo

                Originally posted by mmie View Post

                Mulla tiputteli ja irrotettaessa mureni käsiin n54:sta semmonen pienempi letku/muoviputki joka lähtee paisarilta ja kulkee syylärin päällä toiselle puolelle vesiletkun oksanhaaraan. Se syylärin päällä kulkeva muoviputki osuus oli aivan haperoa. Hetki meni etsiessä et mistä vuotaa, selvisi vasta kun irrotti muovit syylärin päältä.
                Sen mitä tutkaillu niin syyläri kuiva ja samoin letkut, mutta tosiaan oikealta edestä pohjapanssarin päällä märkää juuri kennon oikean etunurkan alta. On mulla toki jäähdytysjärjestelmän painetestaussarja, joilla voisi vielä saada 100% varmuuden vuotokohdasta Vuoto ei sinällään ole vielä massiivinen, olen ehkä kerran lisännyt kuukauden aikana muutaman desin jäähäriä, vaikka joka päivä tullut ajoa se 80km.

                Comment

                • nupaha
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2008
                  • 277
                  • Pohojanmaa

                  Moro!
                  Miltäs sivustolta pystyn vin-koodin perusteella hakea värikoodin? Tyypikilvessä ei ole. Bmw e90 lci kyseessä.
                  työmatkakiiturina BMW 530e Xdrive ///M Performance
                  kauppakassina Audi A3 sedan
                  kesäkissana Jaguar XKR
                  tyttärillä Bmw E90 lci 318dsl

                  Comment

                  • Kuqi
                    Moderator
                    • Sep 2002
                    • 12558
                    • Oulu

                    Originally posted by nupaha View Post
                    Moro!
                    Miltäs sivustolta pystyn vin-koodin perusteella hakea värikoodin? Tyypikilvessä ei ole. Bmw e90 lci kyseessä.
                    https://www.mdecoder.com/ ?
                    BMW E92 325i SPACEGRAU METALLIC 2007 -since 2014
                    BMW CRUISE BIKE 2017
                    TREK POWERFLY 4 2021
                    @kukisenjussi instagram

                    Comment

                    • Tupe85
                      Newbiemmer
                      • Dec 2022
                      • 14
                      • Kouvola

                      Moikka,

                      Ostin jarrusatulat mutta alkanut askarruttamaan käykö nämä yleensä autoon e91 lci 320d xdrive. Myyjä siis sanoi että hänellä ollut identtiset omassa vanhassa samanlaisessa,ainakaan omat jarrupalat ei käy siihen jarrupala rautaa vai mikä lie onkaan nimeltään.

                      Jos joku viitsisi tehdä salapoliisi työtä niin selviäisi mitkä satulat nämä nyt oikein on ja mihin.

                      Satulat ovat bosch w09209 molemmissa samat numero vaikka erikätiset kuitenkin.

                      Kiitoksia etukäteen selviäisi mitä näillä teen sitten.Kuvaa en osaa tänne niistä laittaa.
                      Last edited by Tupe85; 15-05-2025, 19:04.

                      Comment

                      • kautsi300
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2012
                        • 220
                        • Järvenpää

                        Tämän mukaan F 30 31 80 https://ezparts.eu/product/bmw-3-f30...ip-Im8nbuykMd_

                        Comment

                        • Tupe85
                          Newbiemmer
                          • Dec 2022
                          • 14
                          • Kouvola

                          Originally posted by kautsi300 View Post
                          Okei nyt edes joku käsitys mihin autoon sitten kiitokset sulle

                          Pitänee sitten alkaa selvittämään mitä näille teen onko mahdollista saada sitten jotenkon e91 vaiko ei.

                          Comment

                          • Juz__
                            Newbiemmer
                            • May 2025
                            • 3
                            • Tampere

                            Originally posted by Juz__ View Post
                            Päivitystä tähän ylempään. Koitin ottaa tänään ne solenoidit irti, niin eipä hievahtaneet mihinkään, tuntui siltä että menee liitinpää rikki jos vääntää kovempaa, enkä ollut hankkinut vielä uusia tilalle niin totesin että parempi antaa vielä olla. Jos kellään on vinkkiä siihen, mitä jumahtaneille vanos-solenoideille kannattaa tehdä, niin vinkit otetaan vastaan.
                            Yhden videon löysin, missä oli jouduttu vääntämään se liitinpää rikki ja poraamaan solenoidiin reiät, josta se oltiin vasta saatu revittyä irti... Toivottavasti ei joudu tekemään samaa, ei tää kyllä kovin lupaavalta vaikuta kun ei ne liikkuneet mihinkään
                            Jatkoa tähän omaan. Tilasin uudet vanos solenoidit ja vaihdoin ne, nollasin viat ja kone kävi nätisti ja ajelin yhden illan, kunnes vika tuli takaisin. Hommasin INPAn läppärille ja luin vikakoodit: Korjatkaa jos oon väärässä mut ymmärtäisin, että nää viittaa siihen, että valvetronicin moottori on paskana, ja eccentric shaft sensor ehkä myös? Tässä videolla https://www.youtube.com/watch?v=JNxqPQwunx0 toinen ongelmista on ainakin samalla koodilla, kun siinä vaihdettiin se valvetronicin moottori.

                            Hämää näissä vikakoodeissa noi astelukemat, jotka näyttää 0 astetta, sekä tuo "Versorgungsspannung (ub) 10.46 V" joka viittaisi matalaan syöttöjännitteeseen ilmeisesti sille valvetronicin servomoottorille

                            Nyt harkitsen että lähdenkö itse edes yrittämään korjata, vai pitäiskö kiikuttaa johonkin pajalle. Pitäisi ainakin varmaan olla softa, jolla voi ajaa sen valvetronicin asennon resetoinnin


                            RESULT: 3 error in error memory !
                            -------------------------------------------------------------
                            2A59 CDKDVFFS - VVT-Fuehrungssensor
                            Error counter: 1
                            Logistic counter: 40
                            Mileage 223120 km
                            Versorgungsspannung (ub) 12.34 V
                            ADC- Wert VVT- Sensorversorgungsspannung (wvvtusen) 1.35 V
                            VVT- Fuehrungssensor Rohwert (exwnkfsr_u) 0.00 °
                            VVT- Referenzsensor Rohwert (exwnkrsr_u) 0.00 °
                            Parityfehler
                            Testbedingungen erfüllt
                            Fehler momentan vorhanden, aber noch nicht gespeichert (Entprellphase)
                            Fehler würde kein Aufleuchten einer Warnlampe verursachen
                            Diagnose aktiv
                            Error code: 2A 59 44 01 00 00 01 28 57 28 83 45 00 00 FF FF
                            FF FF FF FF FF FF FF FF FF FF
                            -------------------------------------------------------------
                            2A5B CDKDVFRS - VVT-Referenzsensor
                            Error counter: 1
                            Logistic counter: 40
                            Mileage 223120 km
                            Versorgungsspannung (ub) 12.34 V
                            ADC- Wert VVT- Sensorversorgungsspannung (wvvtusen) 1.39 V
                            VVT- Fuehrungssensor Rohwert (exwnkfsr_u) 0.00 °
                            VVT- Referenzsensor Rohwert (exwnkrsr_u) 0.00 °
                            Parityfehler
                            Testbedingungen erfüllt
                            Fehler momentan vorhanden, aber noch nicht gespeichert (Entprellphase)
                            Fehler würde kein Aufleuchten einer Warnlampe verursachen
                            Diagnose aktiv
                            Error code: 2A 5B 44 01 00 00 01 28 57 28 83 47 00 00 FF FF
                            FF FF FF FF FF FF FF FF FF FF
                            -------------------------------------------------------------
                            2A67 CDKDVEST - VVT-Ansteuerung
                            Error counter: 1
                            Logistic counter: 40
                            Mileage 223120 km
                            Versorgungsspannung (ub) 10.46 V
                            Byteorientierte Ablage fuer B_vvt im FF- Array (bitcnv_vvt) 1.00
                            Status Fehler Ueberlast VVT1 (stdvovrld) 8.00
                            Spannung Diagnose-Port VVT- Ansteuerung (uvvtdia) 1.58 V
                            Ansteuerungsfehler allgemein
                            Testbedingungen erfüllt
                            Fehler momentan vorhanden, aber noch nicht gespeichert (Entprellphase)
                            Fehler würde das Aufleuchten einer Warnlampe verursachen
                            Diagnose aktiv
                            Error code: 2A 67 C8 01 00 00 01 28 57 28 6F 01 08 51 FF FF
                            FF FF FF FF FF FF FF FF FF FF
                            ================================================== ===========​

                            Comment

                            • Merkki
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2012
                              • 455
                              • Uusikaupunki

                              e90 330d 2010 n57d30 moottorilla alkoi heittämään aina polton alkaessa vikakoodia "4501 Exhaust-gas recirculation, control devation" Egr venttiili vaihdettu ja imusarja/putket puhdistettu mutta ei vaikutusta.. Googletellu ulkomaan foorumeita mutta selkeää vikaa ei kellään ollut vaan vika tuntuu useesti uusiutuvan vaikka mitä vaihtaa.. Onko täällä ollut jollain vastaavaa ja mikä ollut avuksi?
                              e32 730i
                              e34 m5
                              e34 525i

                              Comment

                              • AmateurDrive
                                Bimmer Rookie
                                • Mar 2024
                                • 37
                                • Ylä-Savo

                                Nyt ollut useamman kuukauden tälläinen outo ongelma (oli jo talvella) että tyhjkäynti jää 700-800rpm kun se normaalisti on ja oli 500-600rpm. Olen vaihtanut autoon CCV:n+letkut, molemmat DISAt, uuden ilmanputsarin ja puhdistanu MAF-anturin CRC:n mass air flow cleanreilla. Hetken aikaa tyhjäkäynti pysyi 550rpm, mutta 20 km ajon jälkeen se oli parkissa taas 700rpm. Pitäisikö kokeilla ISTAlla resetoida adaptionsseja esim. MAFilta tai kaasuläpältä vai mistä lähtisi tutkimaan? Vikavalo ei pala eikä viimeisimmällä lukukerralla ollut vikakoodejakaan muistissa DME:n puolelta.

                                Comment

                                Working...
                                X