Announcement

Collapse
No announcement yet.

E9x alustan päivitystä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Romppis
    Bimmer Rookie
    • Aug 2015
    • 122
    • Kauniainen

    Siis kumpi noista jousista on siis "jäykempi" kun itse elin siinä uskossa että H&R jouset on olleet se kovempi vaihtoehto ja eibach pehmeämpi. :think
    BMW E92 330xda M-Sport -08

    Comment

    • JTS-Mobile
      Bimmer Rookie
      • Oct 2005
      • 38
      • Tervakoski

      Originally posted by Romppis View Post
      Siis kumpi noista jousista on siis "jäykempi" kun itse elin siinä uskossa että H&R jouset on olleet se kovempi vaihtoehto ja eibach pehmeämpi. :think
      Mä sain sen käsityksen että H&R jouset on ne mukavimmat ilman pintakovuutta,

      vai meniko mettään?
      Last edited by JTS-Mobile; 02-05-2017, 21:36.
      Minun BMW tallissa vuosien saatossa:

      AUTOT: E39 523 iA, E39 528 iA, E38 730iA, E39 523iA, E91 325iA ///M-Sport, E90 325d , F34 GT 318D A

      MOOTTORIPYÖRÄT: BMW K1200RS, R1150RT

      Comment

      • juha77
        BTCF Member
        • Apr 2003
        • 749
        • Vaasa

        H&R "epämukavampi" näin olen käsittänyt, mutta itsellä ei noista ole kokemusta niin en sen enempää kommentoi. Eibach ProKit oman kokemuksen mukaan soppeli ja kokemusta neljässä eri bemarissa M-sport iskareitten kanssa. Vakioiskarithan on kai vähän löysemmät niin niitten kanssa varmaan vielä "mukavampi". Kai noissa kuitenkin vaikuttaa koko alustan kunto ja iskarienkin tyyppi....
        e90 330ia
        E36 328i touring
        Ex:
        e46 330i touring facelift
        e46 318ci facelift
        e36 320i cab M-Sport
        e36 325i coupe
        e30 318i

        Comment

        • JTS-Mobile
          Bimmer Rookie
          • Oct 2005
          • 38
          • Tervakoski

          Originally posted by juha77 View Post
          H&R "epämukavampi" näin olen käsittänyt, mutta itsellä ei noista ole kokemusta niin en sen enempää kommentoi. Eibach ProKit oman kokemuksen mukaan soppeli ja kokemusta neljässä eri bemarissa M-sport iskareitten kanssa. Vakioiskarithan on kai vähän löysemmät niin niitten kanssa varmaan vielä "mukavampi". Kai noissa kuitenkin vaikuttaa koko alustan kunto ja iskarienkin tyyppi....

          Lueskelin että täällä http://forums.btcf.fi/forum/showthre...160204&page=88
          nimimerkillä jussis3 kertoo että hänellä alla H&R madallus jouset juuri vakio iskareilla ja sanoo että paikat irtoaa hampaista töyssyyn ajettaessa, joten taitaa olla noi H&R iskarit melko kovat siinä tapauksessa???? En tiedä alkaa konstit loppumaan, olisko sittenkin vakio jouset ja vakio iskarit paras valinta?

          Kovasti kehuttu myös jousista eibach ja iskarit Koni sport, mutta onko kuinka kova yhdistelmä?
          Last edited by JTS-Mobile; 03-05-2017, 22:26.
          Minun BMW tallissa vuosien saatossa:

          AUTOT: E39 523 iA, E39 528 iA, E38 730iA, E39 523iA, E91 325iA ///M-Sport, E90 325d , F34 GT 318D A

          MOOTTORIPYÖRÄT: BMW K1200RS, R1150RT

          Comment

          • Dualfun
            Moderator
            • Jan 2003
            • 17837
            • PKS

            Eikai tuohon ole oikeaa vastausta olemassa ja jokaisella on omat preferenssinsä, mutta silloin kun iskarit on kunnossa niin aivan 100 varmasti H&R jouset on pehmeämmät ja kaikella tavalla "mukavammat" kuin vakio M-Sport jouset. Omasta mielestäni M-Sport jousi on pintajousitukseltaan kovin mitä E9x koriin on saanut.
            E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
            E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

            E28 ///M535i '87 zinnoberrot

            ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
            ½ E36
            ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
            Muut talouden vehkeet:
            E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
            Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
            Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

            Comment

            • sonikk
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2010
              • 1664
              • Kerava

              Ennenkin tämän kertonut mutta samat kokemukset noista H&R jousista, ei ainakaan vakioiskareilla toimineet E91:ssä. Pompotti, pohjasi ja löi ikävästi sormille kuopissa pamauksen kanssa. Taakse kun laittoi ne n. 1 cm korottavat huonon tien kumit, niin parani jonkin verran sekä stance että ajettavuus. Toisilla iskareilla olis voineet olla paremmat, mutta tämän perusteella valitsisin ehkä Eibachit jotka pelitti E46:ssa tosi hyvin.

              Comment

              • Jarppa63
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2010
                • 759
                • Kerava

                Originally posted by sonikk View Post
                Ennenkin tämän kertonut mutta samat kokemukset noista H&R jousista, ei ainakaan vakioiskareilla toimineet E91:ssä. Pompotti, pohjasi ja löi ikävästi sormille kuopissa pamauksen kanssa. Taakse kun laittoi ne n. 1 cm korottavat huonon tien kumit, niin parani jonkin verran sekä stance että ajettavuus. Toisilla iskareilla olis voineet olla paremmat, mutta tämän perusteella valitsisin ehkä Eibachit jotka pelitti E46:ssa tosi hyvin.
                +1

                Omassa E93 m-sportit vaihtui Eibacheihin ja on hyvät. -Pintakovuus hävisi, mutta on jämäkät.
                Stancen takia takana poor road -palikat.

                H&R ei omakohtaista kokemusta

                Jarppa
                BMW i4M50 individual -23
                exiä: BMW 545e -21
                BMW F33 435xd -15
                M550xd-12
                e93 330da -08
                Dodge Stealth RT/TT -91
                Ford Thunderbird SC -91
                Olds Supreme avo -71
                Chevy Chevelle 2d HT -72

                Comment

                • Dualfun
                  Moderator
                  • Jan 2003
                  • 17837
                  • PKS

                  Originally posted by sonikk View Post
                  Ennenkin tämän kertonut mutta samat kokemukset noista H&R jousista, ei ainakaan vakioiskareilla toimineet E91:ssä. Pompotti, pohjasi ja löi ikävästi sormille kuopissa pamauksen kanssa. Taakse kun laittoi ne n. 1 cm korottavat huonon tien kumit, niin parani jonkin verran sekä stance että ajettavuus. Toisilla iskareilla olis voineet olla paremmat, mutta tämän perusteella valitsisin ehkä Eibachit jotka pelitti E46:ssa tosi hyvin.
                  Mutuilen, mutta sinullahan oli neliveto?

                  Supa juuri kertoi kuinka niissä tulee ongelmaksi lyhyt joustovara:


                  Uskoisin, että se oli pääsyy, onhan H&R melko pehmeä pinnastaan joten antaa joustaa ennenkuin tulee progressiivisesti vastaan.

                  Toinen asia mitä tulee mieleen on ajomäärä, semmoiset 200 ajetut vakioiskarit on ihmeissään kun joustokohta muuttuu alemmas ja lisääntynyt paine iskarissa syö ne loppuun aika nopeasti. Ottaen vielä huomioon, että nelivedossa iskari on mallia "perus" eli ei lyhyempi M-Sport.

                  edit: ei niissä jousissa niin kamalia eroja ole kuin mitä täällä annetaan ymmärtää. Itselläni on ollut K.A.W.ia, Eibachia, H&R, M-Sportia. Enemmän se on iskareista (ja niiden kunnosta) kiinni millainen lopullisesta tuntumasta tulee.
                  Last edited by Dualfun; 03-05-2017, 10:36.
                  E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                  E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                  E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                  ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                  ½ E36
                  ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                  Muut talouden vehkeet:
                  E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                  Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                  Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                  Comment

                  • sonikk
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2010
                    • 1664
                    • Kerava

                    Joo tuo on varmasti totta, kuullostaa järkeenkäypältä. Iskareita epäilinkin suurimmaksi syypääksi, mutta auto vaihtui ennen niitä. Tuosta lyhyemmästä joustovarasta en tiennytkään, hyvää infoa sille joka suunnittelee nelivedon madaltamista.

                    Comment

                    • brainsurgery
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2011
                      • 1355
                      • Helsinki

                      Originally posted by sonikk View Post
                      Joo tuo on varmasti totta, kuullostaa järkeenkäypältä. Iskareita epäilinkin suurimmaksi syypääksi, mutta auto vaihtui ennen niitä. Tuosta lyhyemmästä joustovarasta en tiennytkään, hyvää infoa sille joka suunnittelee nelivedon madaltamista.
                      Eibachin pro-kit näyttäisi tiputtavan ainakin farkkunelikkoa vähemmän kuin H&R sport.

                      Comment

                      • aku1979
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2015
                        • 1152
                        • Helsinki

                        Originally posted by Supa View Post
                        On kunnossa. Ulkomaan foorumeilta löytyy vaikka kuinka paljon juttua.
                        Osat matkalla vasta. Päivittelen tilannetta kun saan alle

                        Lyhentäminen ei ole ehkä optimaalisin ratkaisu koska kumit on suuniteltu progressiivisiksi.
                        Pehmeästä päästä leikkaaminen ei auta mitään ja kovan pään lyhentäminen tekee vaan progressiivisuudesta yhä jyrkempää.
                        Tiedätkö mitkä kumit E91 330xd koni sport + h&r sport komboon kannattaisi laittaa? E36 M3 eteen ja Z4 taakse? Muut kamat on vakiota, mutta uutta...pitäiskö vaihtaa muutakin?
                        Last edited by aku1979; 04-05-2017, 07:24.

                        Comment

                        • Supa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2005
                          • 7597
                          • Järvenpää

                          Originally posted by aku1979 View Post
                          Tiedätkö mitkä kumit E91 330xd koni sport + h&r sport komboon kannattaisi laittaa? E36 M3 eteen ja Z4 taakse? Muut kamat on vakiota, mutta uutta...pitäiskö vaihtaa muutakin?
                          Semmoset nyt itse tilasin. Vähän mietityttää onko M3 kumi liian lyhyt. Jos ja kun osuu niin on varmasti jäykempi eikä yhtä progressiivinen kuin pitemmän kumin kanssa.
                          Mutta sittenhän sen näkee
                          - E90 320i LCI M-sport -09
                          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                          Comment

                          • Supa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2005
                            • 7597
                            • Järvenpää

                            Tilatut osat tuli eilen ja tuli ruuvattua alle.
                            Eli taakse ns. huonon tien adapterit jousen päälle. Tämän paksuus 6mm mutta koska jousi on huomattavasti lähempänä tukivarren sisä kuin ulkopäätä niin vipukertoimella tuntuu renkaassa noin 10mm nostona.
                            Samalla meni taakse Z4 pohjauskumit.

                            Eteen laitoin E30 jousilautasen + 9mm jousikumin. Mittailin että tämäkin nostaa noin 10mm.
                            E30 jousi on halkaisijaltaan 1-2mm pienempi joten jousi ei istu ihan yhtä tiiviisti kumissa kuin alkuperäisellä mutta kuitenkin ihan turvallisesti.
                            Eteen meni E36 M3 pohjauskumit. Tämä oli vain muutaman millin lyhyempi kuin lyhentämäni alkuperäinen kumi mutta tuntui käsissä selkeästi pehmeämmältä itseasiassa.
                            Kuvittelin aluksi että olisi jäykempi mutta tämä tuntuikin ihan hyvältä.

                            Tällä setillä tuli oikein passeli omaan makuun ja ajettavuus parani huomattavasti



                            - E90 320i LCI M-sport -09
                            - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                            Comment

                            • soukkadyydd
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2016
                              • 92
                              • Seinäjoki

                              Nyt on topicin neuvojen saattelemana ostettu BC-Racingin BR e91:sen alla
                              Autosta tuli tosi jämäkkä ajaa, mutta ajomukavuus kuitenkin säilyi kiitettävällä tasolla. Jäykkyydensäätö toimii myös loistavasti, tällä hetkellä edessä 8 naksua ja takana 12 (1 löysin, 30 jäykin). Alustasta saa kyllä todella jäykän jos niin haluais.

                              Korkeus joka kulmassa ~33cm navasta kaareen mitattuna ja paljon ois varaa vielä tiputtaa, mutta katsastamista ajatellen pidän tuossa. Tuolla mitallahan ei pitäis tulla ongelmia leimaa ajatellen? :think

                              Comment

                              • aku1979
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2015
                                • 1152
                                • Helsinki

                                Ajelin eilen pitkää kaartuvaa ja epätasaista ramppia n. 80km/h, kun töyssyssä perä muljahti ikävästi jousen ollessa yläasennossa. Hieman säikäytti. Mikähän siellä antoi periksi, joku pusla tiensä päässä?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎