Announcement

Collapse
No announcement yet.

E9x alustan päivitystä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mustachio
    Newbiemmer
    • Jul 2013
    • 22
    • Imatra

    Moro! Käykö E90 320i tarkoitetut madallusjouset e91 318d?

    Comment

    • Nakkisoturi
      Aluevastaava
      • Apr 2011
      • 1257
      • Helsinki

      Originally posted by Mustachio View Post
      Moro! Käykö E90 320i tarkoitetut madallusjouset e91 318d?
      Schmiedmannin mukaan ei käy, tiedä sitten totuutta..?
      Myllytykset, vahaukset ja pinnoitteet, kysy lisää privalla!

      G08 LCI iX3 M-sport -22

      ex e90 LCI M3 Competition Individual -11
      ex f30 LCI 330e iPerformance M-Sport -16
      ex e91 LCI ALPINA D3 BITURBO TOURING #115 -09
      ex e90 LCI 320d M-Sport -09
      ex e36 328is M-Sport -95

      Comment

      • JP-76
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2009
        • 1060
        • Kanta-Häme

        Originally posted by Mustachio View Post
        Moro! Käykö E90 320i tarkoitetut madallusjouset e91 318d?
        No eipä käy kun on farkussa ja sedanissa ihan eri jousikuormat...
        Kalusto:
        BMW 550i xDrive -14
        BMW S1000R -17
        Toyota Proace -15

        Comment

        • Veeksi
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2003
          • 2175
          • Kuopio

          Olen hyvää matkaa tilaamassa jo M3:n takavakaajaa kun se menis samalla vaivalla kun laittaa M3:n taka-apurungon puslat.

          MUTTA nyt heräs sellanen kysymys, että onko se silti viisasta ajo-ominaisuuksien kannalta? Sinänsä jäykemmän takavakaajan pitäis vähentää kallistelua ja lisätä auton ominaisuuksia yliohjautuvammaksi. Jenkkifoorumeilla näköjään jeesustellaan, että ei kannattais pelkkää takavakaajaa laittaa ja jos laittaa jäykän takavakaajan niin sitten olis syytä laittaa myös lukkoperä. Toisaalta jäykkä etuvakaaja lisää aliohjautuvuutta :(. Mahtaako tuo tosiaan jäykällä takavakaajalla niin paljon yliohjautuvaks muuttua? Kun itsestä on tuntunut ennemminkin, että auto on säädetty hivenen aliohjautuvaks ettei kenelläkään vaan vahingossa perä irtois. Mitä tuumaatte?

          Lukkoperä voip tulla tai olla tulematta.

          Edit: Ja jos verrataan etuvakaajia, niin ilmeisesti M-sarjalaisessa on vain 7 % jäykempi kun takavakaajan jäykkyyksissä. Takavakaajissa on eroa kuitenkin aivan älyttömästi. Muistelisin, että takavakaaja olis jopa 50 % jäykempi ämmäläisessä (15mm vs. 23,6mm). Liekö siis äMMäläinen on niin reilusti yliohjaavampi vai onko äMMäläisen alusta vain geometrialtaan niin erilainen, että vaatii etupäähän suhteessa paljon jäykemmän vakaajan?
          Last edited by Veeksi; 18-03-2014, 18:39.
          BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
          BMW E63 630iA '05

          Comment

          • Tommi_
            Bimmer Rookie
            • Apr 2010
            • 177
            • Klaukkala

            Tervehdys,

            itsekin mietin m3 vakaajia eteen/taakse, mutta madenoracingin Leo kertoi minulle faktoja ja hän suositteli H&R:n vakaajia jotka siis suunniteltukin 335:lle.

            Tässä vähän perusteluja (en jaksa suomentaa):

            "the front of the M3 and 335i bars are the same (both 27mm), the rear M3 sway bar is 23mm, that's too much for the 335i. M3 with his heavy V8 engine in the front needs a stiffer bar to give the inside front wheel more load and reduce the understeering during cornering. The 335i become very 'snappy' at the rear with this stiffer 23mm M3 rear sway-bar. the normal 335i sway-bar kit is the best solution for a perfect balanced car."

            Itse tilasin nämä (eli alustasarja ja stage1 osat) ja ne menevät asennukseen lähiviikkoina:

            H&R anti-roll bar (eteen ja taakse (tuotenro 33211-1))
            Bilstein B14 säädettävä alustasarja (tuotenro 47-120471) Öhlins oli hakusessa, mutta loppui rahat kesken.
            Powerflexin Rear Subframe Front Mounting Bush (Tuotenro: PFR5-420)
            Rear Subframe Rear Mounting Bush (Tuotenro: PFR5-422)
            Rear Shock absorber upper Mounting Bush (Tuotenro: PFR5-416 tai PFR5-416-12)...riippuen kumpi koko menee Bilsteinin kanssa (10 vai 12mm)).

            Stage2:en osat eli m3 etupään osat sitten ehkä vuoden päästä...
            Nykyinen Bmw 440xi

            Ex- E92 335i

            Comment

            • Veeksi
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2003
              • 2175
              • Kuopio

              Originally posted by Tommi_ View Post
              Tervehdys,

              itsekin mietin m3 vakaajia eteen/taakse, mutta madenoracingin Leo kertoi minulle faktoja ja hän suositteli H&R:n vakaajia jotka siis suunniteltukin 335:lle.

              Tässä vähän perusteluja (en jaksa suomentaa):

              "the front of the M3 and 335i bars are the same (both 27mm), the rear M3 sway bar is 23mm, that's too much for the 335i. M3 with his heavy V8 engine in the front needs a stiffer bar to give the inside front wheel more load and reduce the understeering during cornering. The 335i become very 'snappy' at the rear with this stiffer 23mm M3 rear sway-bar. the normal 335i sway-bar kit is the best solution for a perfect balanced car."

              Itse tilasin nämä (eli alustasarja ja stage1 osat) ja ne menevät asennukseen lähiviikkoina:

              H&R anti-roll bar (eteen ja taakse (tuotenro 33211-1))
              Bilstein B14 säädettävä alustasarja (tuotenro 47-120471) Öhlins oli hakusessa, mutta loppui rahat kesken.
              Powerflexin Rear Subframe Front Mounting Bush (Tuotenro: PFR5-420)
              Rear Subframe Rear Mounting Bush (Tuotenro: PFR5-422)
              Rear Shock absorber upper Mounting Bush (Tuotenro: PFR5-416 tai PFR5-416-12)...riippuen kumpi koko menee Bilsteinin kanssa (10 vai 12mm)).

              Stage2:en osat eli m3 etupään osat sitten ehkä vuoden päästä...
              Hmm... tuo V8-pointti kuulostaa tietysti ihan järkevältä, mutta onhan tuo V8 nyt oikeasti sitten painavampi, kun ainakaan täysalumiiniset V8:t ei nykyään itseasiassa paljon sen kummempia paina?

              Ja selviskö sulle sit mitä iloa siitä H&R:n etuvakaajasta on kun se on kuitenkin yhtä paksu kuin vakio. Onko se silti jäykempi?

              Edit: Ilmeisesti aika jäykäks haukuttu/kehuttu nuo H&R:n vakaajatkin. Ja toisaalta melkein M3 takavakaajan hinnalla sais etu- ja takavakaajan setin. Ei ehkä hullumpi idea.
              Last edited by Veeksi; 18-03-2014, 23:13.
              BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
              BMW E63 630iA '05

              Comment

              • Dualfun
                Moderator
                • Jan 2003
                • 17837
                • PKS

                Originally posted by Veeksi View Post
                Olen hyvää matkaa tilaamassa jo M3:n takavakaajaa kun se menis samalla vaivalla kun laittaa M3:n taka-apurungon puslat.
                Älä missään nimessä ainakaan taka-vakaajaa mene vaihtamaan, jos et puutu etupäähän. Autosta tulee ihan kauhea ajaa.

                Sulla on hyvä referenssi siitä sun ex-E46, jossa oli H&R:n vakaajat. Ne oli säädetty aika kireälle, muistaakseni edessä jäykin ja takana keskiasento. Kokeilin joskus noilla vakaajilla säätää takaa kireämmälle myös, autosta tuli käytännössä enemmän aliohjaava vain, vaikka vaikutus olisi pitänyt olla toiseen suuntaan. Ajoin ko. vakaajasetillä myös ilman lukkoperää ja huomasin, että otin takapään säätöä pykälän löysemmälle kun Quaife tuli asennettuna. Eli summa summarum - Älä koske siihen takapään vakaajaan, petyt vain. Tai sitten ostat koko setin jolloin etu- ja takapää on balansissa.

                Sen E46 orkkis M-Sport alusta siirtyi muuten kokonaisuudessaan neloskoneiseen autoon. Tuli kuulemma jäätävän hyvä ajaa. Siinä mielessä en usko, että yksittäinen osa voi olla liian jäykkä tai liian löysä - alusta on niin hyvä kuin sen "heikoin" osa.
                E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                ½ E36
                ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                Muut talouden vehkeet:
                E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                Comment

                • Rankka Ankka
                  Bimmer Rookie
                  • May 2007
                  • 157
                  • MYRSKYLÄ

                  Itellä on nyt farkussa bilsteinin b16 kiinni, eli säädettävä. ja perä tuntuu löysälle, eli jousi pääsee liian pitkäksi jolloin menee sitte taas ihan kasaa. Eli iskarit voisi olla tietty jäykemmät, mutta se ei taas auta asiaa ku haluaisin jäykemmän jousen. Tarkoitus olis saada madallettua autoa sillai et olis renkaan ja lokarin väli kohtuu tiukka. Olisko tässä tapauksessa järkeä lähteä kehittelemään pohjaanlyöntikumeja, vai saisko jousen jotenki esikiristettyä? koska talvisetillä jouset tuntu hyvälle ku alusta oli ruuvattu niin ylös ku sai plus vielä oma korotus rengas. Eli silloin jousi oli oikeesti kireä, ja nyt ku on tiputettu niin jousen liikerata on tosi pitkä. Pohjaanlyöntikumit ei tunnu järkevälle turvallisuuden kannalta, saattaa tulla kovemmassa vauhdissa mielenkiintosia tilanteita jos kunnolla tömähtää perä kovaks...
                  sigpic

                  Comment

                  • Tommi_
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2010
                    • 177
                    • Klaukkala

                    Originally posted by Veeksi View Post
                    Edit: Ilmeisesti aika jäykäks haukuttu/kehuttu nuo H&R:n vakaajatkin. Ja toisaalta melkein M3 takavakaajan hinnalla sais etu- ja takavakaajan setin. Ei ehkä hullumpi idea.
                    On varmasti jäykempi kuin originaali. Ohjattavuus nopeutuu/parantuu ja ei aliohjaudu niin paljoa. Jotkut tykkää, jotkut ei...riippuu mitä autoltaan haluaa. Tuohon satsiin kuului vain takapään puslat, koska etupään kumisia puslia voisi kuulemma käyttää, mutta ajatteln vaihtaa nekin samalla (PFF5-4602-26.5). Monet myös vaihtaneet m3 pusliin, mutta powerflexiä minulle suositeltu, joten niillä mennään...
                    Nykyinen Bmw 440xi

                    Ex- E92 335i

                    Comment

                    • Veeksi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2003
                      • 2175
                      • Kuopio

                      Originally posted by Dualfun View Post
                      Älä missään nimessä ainakaan taka-vakaajaa mene vaihtamaan, jos et puutu etupäähän. Autosta tulee ihan kauhea ajaa.

                      Sulla on hyvä referenssi siitä sun ex-E46, jossa oli H&R:n vakaajat. Ne oli säädetty aika kireälle, muistaakseni edessä jäykin ja takana keskiasento. Kokeilin joskus noilla vakaajilla säätää takaa kireämmälle myös, autosta tuli käytännössä enemmän aliohjaava vain, vaikka vaikutus olisi pitänyt olla toiseen suuntaan. Ajoin ko. vakaajasetillä myös ilman lukkoperää ja huomasin, että otin takapään säätöä pykälän löysemmälle kun Quaife tuli asennettuna. Eli summa summarum - Älä koske siihen takapään vakaajaan, petyt vain. Tai sitten ostat koko setin jolloin etu- ja takapää on balansissa.

                      Sen E46 orkkis M-Sport alusta siirtyi muuten kokonaisuudessaan neloskoneiseen autoon. Tuli kuulemma jäätävän hyvä ajaa. Siinä mielessä en usko, että yksittäinen osa voi olla liian jäykkä tai liian löysä - alusta on niin hyvä kuin sen "heikoin" osa.
                      Se oli kyllä varsin mukava . Varmaan hivenen yliohjaavampi kuin neutraali tai aliohjaava, mutta niin sen omasta mielestäni pitääkin olla. Vakiona tuo e93 vaikuttaa omissa kätösissä aliohjaavalle vaikkei ihan hirveästi ole rajoja tullut koeteltuakaan.
                      Originally posted by Tommi_ View Post
                      On varmasti jäykempi kuin originaali. Ohjattavuus nopeutuu/parantuu ja ei aliohjaudu niin paljoa. Jotkut tykkää, jotkut ei...riippuu mitä autoltaan haluaa. Tuohon satsiin kuului vain takapään puslat, koska etupään kumisia puslia voisi kuulemma käyttää, mutta ajatteln vaihtaa nekin samalla (PFF5-4602-26.5). Monet myös vaihtaneet m3 pusliin, mutta powerflexiä minulle suositeltu, joten niillä mennään...
                      Jep. No taidan laittaa tosiaan itsekin sen H&R:n koko setin. Etuvakaaja taitaa olla aika nopee/helppo asentaakin? Ja aliohjautumisesta pitää päästä tosiaan eroon.
                      BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                      BMW E63 630iA '05

                      Comment

                      • Dualfun
                        Moderator
                        • Jan 2003
                        • 17837
                        • PKS

                        Originally posted by Veeksi View Post
                        Etuvakaaja taitaa olla aika nopee/helppo asentaakin? Ja aliohjautumisesta pitää päästä tosiaan eroon.
                        Ihan älyttömän helppo homma.
                        Alusmuovi pois, koiranluut irti, vakaajan koripuslat irti. 20-30min nosturilla.
                        E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                        E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                        E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                        ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                        ½ E36
                        ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                        Muut talouden vehkeet:
                        E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                        Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                        Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                        Comment

                        • JP-76
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2009
                          • 1060
                          • Kanta-Häme

                          Itellä on moottorin yläpoikkituki vaihdettu m3:n vastaavaan sekä pyörän ripustukset edessä/ takana + apurungon puslat mallia m3.

                          Kallistuksen vakaajat vielä toistaiseksi mallia vakiot.

                          Voin sanoa että jo noilla muutoksilla ei ole aliohjautuvuudesta tietoakaan... vähän päin vastoin, auto on oikeasti hauska ajaa

                          Kaveri luonnehti "mikroautomaiseksi" ajettavuudeltaan mutkatiellä, mitä lie tarkoittanu...:think
                          Kalusto:
                          BMW 550i xDrive -14
                          BMW S1000R -17
                          Toyota Proace -15

                          Comment

                          • Iltsu
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2004
                            • 778
                            • Espoo

                            Olisi ens viikolla tulossa säädettävä BC Racing-alusta. Saa nähdä millanen on ajoltaan vakioon verrattuna
                            Kyllä kait se täytyy m3 puslat vielä laittaa taakse.
                            Last edited by Iltsu; 22-03-2014, 15:17.
                            Tesla Model Y Performance
                            E36 318iS "jäärata/rallicross"

                            Comment

                            • jagge86
                              Newbiemmer
                              • Apr 2004
                              • 24
                              • Kangasala

                              Osaako kukaan neuvoa mistä löytyisi e91 madaltavat jousilautaset eteen?
                              Tuosta keulimisesta pitäisi päästä eroon...
                              Edit. Lautasistahan löytyikin juttua pari sivua taakse päin.

                              Saako tuota aliohjautuvuutta jotenkin edullisesti vähennettyä vai onko se koko alustan päivitys edessä?
                              Last edited by jagge86; 22-03-2014, 19:04.

                              Comment

                              • Jonhi
                                BTCF Member
                                • Mar 2013
                                • 166
                                • Espoo

                                Originally posted by jagge86 View Post
                                Osaako kukaan neuvoa mistä löytyisi e91 madaltavat jousilautaset eteen?
                                Tuosta keulimisesta pitäisi päästä eroon...
                                Edit. Lautasistahan löytyikin juttua pari sivua taakse päin.

                                Saako tuota aliohjautuvuutta jotenkin edullisesti vähennettyä vai onko se koko alustan päivitys edessä?
                                Kaikista paikoista mistä olen vastauksen saanut noista lautasista, niin toimitusta lupailtu toukokuuhun..
                                Last edited by Jonhi; 22-03-2014, 21:37.
                                E93 330dA LCI -10 M-Sport
                                F31 320d -12 Luxury Line

                                Ex's
                                E36 320i -91, E46 325Ci -01 AC Schnitzer, E46 323 -99 M-Sport, E46 328 -00 M-sport, E46 323i -99
                                E90 320d -06, E90 320d -05, E90 330d LCI -10 M-Sport, E90 320d -06

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎