Moro! Käykö E90 320i tarkoitetut madallusjouset e91 318d?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E9x alustan päivitystä
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by Mustachio View PostMoro! Käykö E90 320i tarkoitetut madallusjouset e91 318d?Myllytykset, vahaukset ja pinnoitteet, kysy lisää privalla!
G08 LCI iX3 M-sport -22
ex e90 LCI M3 Competition Individual -11
ex f30 LCI 330e iPerformance M-Sport -16
ex e91 LCI ALPINA D3 BITURBO TOURING #115 -09
ex e90 LCI 320d M-Sport -09
ex e36 328is M-Sport -95
Comment
-
-
Olen hyvää matkaa tilaamassa jo M3:n takavakaajaa kun se menis samalla vaivalla kun laittaa M3:n taka-apurungon puslat.
MUTTA nyt heräs sellanen kysymys, että onko se silti viisasta ajo-ominaisuuksien kannalta? Sinänsä jäykemmän takavakaajan pitäis vähentää kallistelua ja lisätä auton ominaisuuksia yliohjautuvammaksi. Jenkkifoorumeilla näköjään jeesustellaan, että ei kannattais pelkkää takavakaajaa laittaa ja jos laittaa jäykän takavakaajan niin sitten olis syytä laittaa myös lukkoperä. Toisaalta jäykkä etuvakaaja lisää aliohjautuvuutta :(. Mahtaako tuo tosiaan jäykällä takavakaajalla niin paljon yliohjautuvaks muuttua? Kun itsestä on tuntunut ennemminkin, että auto on säädetty hivenen aliohjautuvaks ettei kenelläkään vaan vahingossa perä irtois. Mitä tuumaatte?
Lukkoperä voip tulla tai olla tulematta.
Edit: Ja jos verrataan etuvakaajia, niin ilmeisesti M-sarjalaisessa on vain 7 % jäykempi kun takavakaajan jäykkyyksissä. Takavakaajissa on eroa kuitenkin aivan älyttömästi. Muistelisin, että takavakaaja olis jopa 50 % jäykempi ämmäläisessä (15mm vs. 23,6mm). Liekö siis äMMäläinen on niin reilusti yliohjaavampi vai onko äMMäläisen alusta vain geometrialtaan niin erilainen, että vaatii etupäähän suhteessa paljon jäykemmän vakaajan?Last edited by Veeksi; 18-03-2014, 18:39.BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
BMW E63 630iA '05
Comment
-
-
Tervehdys,
itsekin mietin m3 vakaajia eteen/taakse, mutta madenoracingin Leo kertoi minulle faktoja ja hän suositteli H&R:n vakaajia jotka siis suunniteltukin 335:lle.
Tässä vähän perusteluja (en jaksa suomentaa):
"the front of the M3 and 335i bars are the same (both 27mm), the rear M3 sway bar is 23mm, that's too much for the 335i. M3 with his heavy V8 engine in the front needs a stiffer bar to give the inside front wheel more load and reduce the understeering during cornering. The 335i become very 'snappy' at the rear with this stiffer 23mm M3 rear sway-bar. the normal 335i sway-bar kit is the best solution for a perfect balanced car."
Itse tilasin nämä (eli alustasarja ja stage1 osat) ja ne menevät asennukseen lähiviikkoina:
H&R anti-roll bar (eteen ja taakse (tuotenro 33211-1))
Bilstein B14 säädettävä alustasarja (tuotenro 47-120471) Öhlins oli hakusessa, mutta loppui rahat kesken.
Powerflexin Rear Subframe Front Mounting Bush (Tuotenro: PFR5-420)
Rear Subframe Rear Mounting Bush (Tuotenro: PFR5-422)
Rear Shock absorber upper Mounting Bush (Tuotenro: PFR5-416 tai PFR5-416-12)...riippuen kumpi koko menee Bilsteinin kanssa (10 vai 12mm)).
Stage2:en osat eli m3 etupään osat sitten ehkä vuoden päästä...
Comment
-
-
Originally posted by Tommi_ View PostTervehdys,
itsekin mietin m3 vakaajia eteen/taakse, mutta madenoracingin Leo kertoi minulle faktoja ja hän suositteli H&R:n vakaajia jotka siis suunniteltukin 335:lle.
Tässä vähän perusteluja (en jaksa suomentaa):
"the front of the M3 and 335i bars are the same (both 27mm), the rear M3 sway bar is 23mm, that's too much for the 335i. M3 with his heavy V8 engine in the front needs a stiffer bar to give the inside front wheel more load and reduce the understeering during cornering. The 335i become very 'snappy' at the rear with this stiffer 23mm M3 rear sway-bar. the normal 335i sway-bar kit is the best solution for a perfect balanced car."
Itse tilasin nämä (eli alustasarja ja stage1 osat) ja ne menevät asennukseen lähiviikkoina:
H&R anti-roll bar (eteen ja taakse (tuotenro 33211-1))
Bilstein B14 säädettävä alustasarja (tuotenro 47-120471) Öhlins oli hakusessa, mutta loppui rahat kesken.
Powerflexin Rear Subframe Front Mounting Bush (Tuotenro: PFR5-420)
Rear Subframe Rear Mounting Bush (Tuotenro: PFR5-422)
Rear Shock absorber upper Mounting Bush (Tuotenro: PFR5-416 tai PFR5-416-12)...riippuen kumpi koko menee Bilsteinin kanssa (10 vai 12mm)).
Stage2:en osat eli m3 etupään osat sitten ehkä vuoden päästä...
Ja selviskö sulle sit mitä iloa siitä H&R:n etuvakaajasta on kun se on kuitenkin yhtä paksu kuin vakio. Onko se silti jäykempi?
Edit: Ilmeisesti aika jäykäks haukuttu/kehuttu nuo H&R:n vakaajatkin. Ja toisaalta melkein M3 takavakaajan hinnalla sais etu- ja takavakaajan setin. Ei ehkä hullumpi idea.Last edited by Veeksi; 18-03-2014, 23:13.BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
BMW E63 630iA '05
Comment
-
-
Originally posted by Veeksi View PostOlen hyvää matkaa tilaamassa jo M3:n takavakaajaa kun se menis samalla vaivalla kun laittaa M3:n taka-apurungon puslat.
Sulla on hyvä referenssi siitä sun ex-E46, jossa oli H&R:n vakaajat. Ne oli säädetty aika kireälle, muistaakseni edessä jäykin ja takana keskiasento. Kokeilin joskus noilla vakaajilla säätää takaa kireämmälle myös, autosta tuli käytännössä enemmän aliohjaava vain, vaikka vaikutus olisi pitänyt olla toiseen suuntaan. Ajoin ko. vakaajasetillä myös ilman lukkoperää ja huomasin, että otin takapään säätöä pykälän löysemmälle kun Quaife tuli asennettuna. Eli summa summarum - Älä koske siihen takapään vakaajaan, petyt vain. Tai sitten ostat koko setin jolloin etu- ja takapää on balansissa.
Sen E46 orkkis M-Sport alusta siirtyi muuten kokonaisuudessaan neloskoneiseen autoon. Tuli kuulemma jäätävän hyvä ajaa. Siinä mielessä en usko, että yksittäinen osa voi olla liian jäykkä tai liian löysä - alusta on niin hyvä kuin sen "heikoin" osa.E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
E28 ///M535i '87 zinnoberrot
½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
Muut talouden vehkeet: E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.
Comment
-
-
Itellä on nyt farkussa bilsteinin b16 kiinni, eli säädettävä. ja perä tuntuu löysälle, eli jousi pääsee liian pitkäksi jolloin menee sitte taas ihan kasaa. Eli iskarit voisi olla tietty jäykemmät, mutta se ei taas auta asiaa ku haluaisin jäykemmän jousen. Tarkoitus olis saada madallettua autoa sillai et olis renkaan ja lokarin väli kohtuu tiukka. Olisko tässä tapauksessa järkeä lähteä kehittelemään pohjaanlyöntikumeja, vai saisko jousen jotenki esikiristettyä? koska talvisetillä jouset tuntu hyvälle ku alusta oli ruuvattu niin ylös ku sai plus vielä oma korotus rengas. Eli silloin jousi oli oikeesti kireä, ja nyt ku on tiputettu niin jousen liikerata on tosi pitkä. Pohjaanlyöntikumit ei tunnu järkevälle turvallisuuden kannalta, saattaa tulla kovemmassa vauhdissa mielenkiintosia tilanteita jos kunnolla tömähtää perä kovaks...sigpic
Comment
-
-
Originally posted by Veeksi View PostEdit: Ilmeisesti aika jäykäks haukuttu/kehuttu nuo H&R:n vakaajatkin. Ja toisaalta melkein M3 takavakaajan hinnalla sais etu- ja takavakaajan setin. Ei ehkä hullumpi idea.
Comment
-
-
Originally posted by Dualfun View PostÄlä missään nimessä ainakaan taka-vakaajaa mene vaihtamaan, jos et puutu etupäähän. Autosta tulee ihan kauhea ajaa.
Sulla on hyvä referenssi siitä sun ex-E46, jossa oli H&R:n vakaajat. Ne oli säädetty aika kireälle, muistaakseni edessä jäykin ja takana keskiasento. Kokeilin joskus noilla vakaajilla säätää takaa kireämmälle myös, autosta tuli käytännössä enemmän aliohjaava vain, vaikka vaikutus olisi pitänyt olla toiseen suuntaan. Ajoin ko. vakaajasetillä myös ilman lukkoperää ja huomasin, että otin takapään säätöä pykälän löysemmälle kun Quaife tuli asennettuna. Eli summa summarum - Älä koske siihen takapään vakaajaan, petyt vain. Tai sitten ostat koko setin jolloin etu- ja takapää on balansissa.
Sen E46 orkkis M-Sport alusta siirtyi muuten kokonaisuudessaan neloskoneiseen autoon. Tuli kuulemma jäätävän hyvä ajaa. Siinä mielessä en usko, että yksittäinen osa voi olla liian jäykkä tai liian löysä - alusta on niin hyvä kuin sen "heikoin" osa.
Originally posted by Tommi_ View PostOn varmasti jäykempi kuin originaali. Ohjattavuus nopeutuu/parantuu ja ei aliohjaudu niin paljoa. Jotkut tykkää, jotkut ei...riippuu mitä autoltaan haluaa. Tuohon satsiin kuului vain takapään puslat, koska etupään kumisia puslia voisi kuulemma käyttää, mutta ajatteln vaihtaa nekin samalla (PFF5-4602-26.5). Monet myös vaihtaneet m3 pusliin, mutta powerflexiä minulle suositeltu, joten niillä mennään...BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
BMW E63 630iA '05
Comment
-
-
Originally posted by Veeksi View PostEtuvakaaja taitaa olla aika nopee/helppo asentaakin? Ja aliohjautumisesta pitää päästä tosiaan eroon.
Alusmuovi pois, koiranluut irti, vakaajan koripuslat irti. 20-30min nosturilla.E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
E28 ///M535i '87 zinnoberrot
½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
Muut talouden vehkeet: E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.
Comment
-
-
Itellä on moottorin yläpoikkituki vaihdettu m3:n vastaavaan sekä pyörän ripustukset edessä/ takana + apurungon puslat mallia m3.
Kallistuksen vakaajat vielä toistaiseksi mallia vakiot.
Voin sanoa että jo noilla muutoksilla ei ole aliohjautuvuudesta tietoakaan... vähän päin vastoin, auto on oikeasti hauska ajaa
Kaveri luonnehti "mikroautomaiseksi" ajettavuudeltaan mutkatiellä, mitä lie tarkoittanu...:thinkKalusto:
BMW 550i xDrive -14
BMW S1000R -17
Toyota Proace -15
Comment
-
-
Osaako kukaan neuvoa mistä löytyisi e91 madaltavat jousilautaset eteen?
Tuosta keulimisesta pitäisi päästä eroon...
Edit. Lautasistahan löytyikin juttua pari sivua taakse päin.
Saako tuota aliohjautuvuutta jotenkin edullisesti vähennettyä vai onko se koko alustan päivitys edessä?Last edited by jagge86; 22-03-2014, 19:04.
Comment
-
-
Originally posted by jagge86 View PostOsaako kukaan neuvoa mistä löytyisi e91 madaltavat jousilautaset eteen?
Tuosta keulimisesta pitäisi päästä eroon...
Edit. Lautasistahan löytyikin juttua pari sivua taakse päin.
Saako tuota aliohjautuvuutta jotenkin edullisesti vähennettyä vai onko se koko alustan päivitys edessä?Last edited by Jonhi; 22-03-2014, 21:37.E93 330dA LCI -10 M-Sport
F31 320d -12 Luxury Line
Ex's
E36 320i -91, E46 325Ci -01 AC Schnitzer, E46 323 -99 M-Sport, E46 328 -00 M-sport, E46 323i -99
E90 320d -06, E90 320d -05, E90 330d LCI -10 M-Sport, E90 320d -06
Comment
-
Comment