Announcement

Collapse
No announcement yet.

E9x alustan päivitystä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemu2000
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 17799
    • Jämsä

    Originally posted by ster View Post
    E91 320d lci:hin tuli tilattua ap:n coiloverit.
    Onko hankalakin homma asentaa? Lähdenkö itse kokeilemaan autotallin lattialla vai vienkö suosiolla pajalle..? :think Joskus accordiin asennettu pihalla ja onnistui vaikka veemäinen olikin.

    Koitin asennusvideoita etsiä, mutta ei oikein löytynyt muuta kuin 335i malleista.


    Vakio etujousi on sitten aivan helvetin pitkä. Saa vetään ihan kunnolla sen nippuun ennenkö avaa mutterin ylhäältä... Siinä ehkä suurin ongelma mikä voi tulla eteen, kokemuksia on
    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
    Vanteet edullisesti
    Nostureita ja rengaskoneita

    Comment

    • Huge004
      Bimmer Rookie
      • May 2011
      • 62
      • Pori

      Ja takaluukun purkamiseen meni yllättävän paljon aikaa.
      Samassa ajassa vaihtaa melkein eteen molemmat tolpat.
      E91 330da

      Comment

      • ster
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2014
        • 344
        • Tku

        Asia selvä, vkloppuna asentelemaan! Pitänee hake tuollaiset: http://www.motonet.fi/fi/tuote/80421...pari-2-kapalaa
        vai ostaakko suosiolla pidemmät?

        Kyllä se ilman nosturia veemäistä on, mutta eipä voi mitään.
        F06 640i GC M-sport.
        F22 M235i.
        F32 428i xDrive M-sport.
        E92 M3.
        E82 135i M-sport.
        E91 320D M-sport.

        Comment

        • Huge004
          Bimmer Rookie
          • May 2011
          • 62
          • Pori

          Originally posted by ster View Post
          Asia selvä, vkloppuna asentelemaan! Pitänee hake tuollaiset: http://www.motonet.fi/fi/tuote/80421...pari-2-kapalaa
          vai ostaakko suosiolla pidemmät?

          Kyllä se ilman nosturia veemäistä on, mutta eipä voi mitään.

          Kyllähän tuollaiset ihan kätevät on mutta kyllä se asennus ilmankin onnistuu ainakin m-sport alustan kanssa.


          Tänään juuri vaihdoin toisen yläpään tukilaakerin ilman nosturia ja ihan hyvin se meni. Etupään joutuu nostamaan samaan aikaan molemmilta puolilta että saa pultit irti. Ja tunkkeja on muutenkin hyvä olla enemmän kuin 1 kun alkaa asennushommiin.
          E91 330da

          Comment

          • Cunttory
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2004
            • 1772
            • Kuopio

            Originally posted by ster View Post
            Asia selvä, vkloppuna asentelemaan! Pitänee hake tuollaiset: http://www.motonet.fi/fi/tuote/80421...pari-2-kapalaa
            vai ostaakko suosiolla pidemmät?

            Kyllä se ilman nosturia veemäistä on, mutta eipä voi mitään.
            Ota vaan suosiolla pidemmät, ei taida maksaa kuin pari € enemmän. Vakio jousi on kyllä todella pitkä, puristimet saa veivata tappiinsa että saa tolpan pyöräytettyä kaaren sisältä. Hirveestihän nuo halpikset ei ulkonäöllisesti luottamusta herätä, mutta kyllä ne asiansa ajaa.
            Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

            Comment

            • miyli
              BTCF Member
              • Dec 2008
              • 2084
              • Naantali

              Originally posted by ster View Post
              Asia selvä, vkloppuna asentelemaan! Pitänee hake tuollaiset: http://www.motonet.fi/fi/tuote/80421...pari-2-kapalaa
              vai ostaakko suosiolla pidemmät?

              Kyllä se ilman nosturia veemäistä on, mutta eipä voi mitään.
              Eihän tässä hommassa mitään jousipuristimia tarvita, kun otat tolpan irti jousineen päivineen. Alatukivarret ja koiranluut auki, niin napa tipuu alas ja tolppa mahtuu kokonaisena pois ja laitat uudet tolpat tilalle. Noilla halpis jousipuristimilla ei mahdu siellä ahtaassa kolossa kunnolla jousia puristeleen.
              Tarttis olla personeille tarkoitetut puristimet jos meinaa paikallaan jousia puristaa kasaan. Muutenkin helpompi jos vaihtaa esim pelkät jouset, kun ottaa tolpan kokonaisena pois ja pöydällä puristaa jouset kasaan kuin siellä ahtaassa kolossa.
              Juuri itse vaihtaneena pelkät jouset autotallissa tunkkien kanssa ja onnistuu hyvin.
              Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
              Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
              Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

              Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
              Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



              Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
              1/4 maili 11.8 / 205 km/h
              0-200km/h 11.40s
              100-200km/h 6,00s
              http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

              Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

              Comment

              • SimTek
                Newbiemmer
                • Nov 2012
                • 16
                • Nybyy/Nastola

                Tästä tuli omaa alustajumppaa tehdessä otettua mallia.

                E90 330da

                Comment

                • Casull
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2010
                  • 207
                  • Nivala

                  Originally posted by Huge004 View Post
                  Voisiko joku vielä valaista mitä kannattaa vaihtaa samalla kun alkaa iskareiden vaihto remonttiin?

                  En löytänyt sitä viestiä enään missä olis jotain listattu.
                  Tässä tämä mun osalistan sisältämä viesti:

                  Jos ja luultavimmin kun ne iskarit ei enää ole hyvät, (paskat jo alunperin) Konilta löytyy säädettävät myös nelivetoon.
                  Samalla kannattaa vaihtaa eteen ja taakse kaikki kumiosat iskarin molempiin päihin.
                  Madallusjousten kanssa myös lyhemmät pohjaanlyöntikumit ettei tule pomppana.

                  Tuossa varaosanumerot:
                  P-lyöntikumi etu 31 33 6 789 540 2kpl BMW performance
                  Suojahaitari etu 31 33 1 094 749 2kpl
                  P-lyöntikumi taka 33 53 6 788 905 2kpl BMW performance
                  Iskarin alakiinnike taka 33 52 6 768 544 2kpl
                  Iskarin yläpään kumi, alempi taka 33 50 6 789 112 2kpl BMW performance
                  Iskarin yläpään prikka taka 33 52 6 764 418 2kpl
                  Iskarin yläpään kumi, ylempi taka 33 50 6 771 737 2kpl
                  Iskarin yläpään tiiviste taka 33 50 6 767 010 2kpl
                  Kääntölaakeri etu 31 33 6 775 097 2kpl

                  Ja jos nelivedon käytöksen tasapainoisemmaksi haluaa niin taakse myös nuo:
                  M3 takavakaaja 33 55 2 283 655 1kpl (vakiota sentin paksumpi)
                  Vakaajan puslat 33 55 2 283 709 2kpl
                  Vakaajan puslat 33 55 2 283 710 2kpl
                  Kiinnikkeet 33 55 2 283 714 2kpl


                  Äsken törmäsin tuollaiseen valmiiseen takapuslasarjaan:
                  Last edited by Casull; 14-02-2015, 13:19. Reason: lisäys
                  Musta E90 330 xda -05 kaikilla mausteilla, Powered by Karala
                  Läppäleikkaukset, puslanvaihdot, jarrulevysorvaukset, jyrsin- yms. koneistushommat ja muuta teknistä vertaistukea E90:iin Nivalan seudulla: 0405113911

                  Comment

                  • ster
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2014
                    • 344
                    • Tku

                    Originally posted by miyli View Post
                    Eihän tässä hommassa mitään jousipuristimia tarvita, kun otat tolpan irti jousineen päivineen. Alatukivarret ja koiranluut auki, niin napa tipuu alas ja tolppa mahtuu kokonaisena pois ja laitat uudet tolpat tilalle. Noilla halpis jousipuristimilla ei mahdu siellä ahtaassa kolossa kunnolla jousia puristeleen.
                    Tarttis olla personeille tarkoitetut puristimet jos meinaa paikallaan jousia puristaa kasaan. Muutenkin helpompi jos vaihtaa esim pelkät jouset, kun ottaa tolpan kokonaisena pois ja pöydällä puristaa jouset kasaan kuin siellä ahtaassa kolossa.
                    Juuri itse vaihtaneena pelkät jouset autotallissa tunkkien kanssa ja onnistuu hyvin.
                    Juu, kokonaisina ne sieltä pois saa. Mutta alkuperäisistä pitää ottaa jousilautaset, koska uuden alustasarjan mukana niitä ei toimiteta. Ilman jousipuristimia voisi lautanen lähteä vähän vauhdilla.

                    Homma saatiin tänään tehtyä, aikaa kului kaikenkaikkiaan n. 6h, jos ei ruokapausseja lasketa mukaan.
                    Takapään iskarin yläpään mutterit aiheutti päänsärkyä, sillä aluksi koitettiin räikällä auki, mutta iskari pyöri mukana. Loppupeleissä pulttipyssyllä auki.

                    Etupää tuli sopivasti alas talvikelejä silmällä pitäen, mutta takapää jäi tosi korkeaksi, vaikka madallusvaraa jätettiin vain n.8mm.

                    KW:n coiloverit asennetaan siten, että korkeus-säätö tulee sinne takajousen alapäähän. Näin mekin tämä AP:n alusta laitettiin, kun se alumiininen korkeus-säätöhässäkkä ei sinne yläpään reikään mahtunut (siellä oli sellainen lautanen) OLISIKO sen lautasen sieltä saanut kammettua irti, ja näin sinne olisi tullut riittävästi tilaa? Ei ainakaan käsin liikkunut, mutta näin jälkikäteen ajateltuna olisi pitänyt sitä jollain kammeta. Jos sen saa irti, niin takapää madaltuu n.20mm lisää, mikä käy täysin järkeen.
                    F06 640i GC M-sport.
                    F22 M235i.
                    F32 428i xDrive M-sport.
                    E92 M3.
                    E82 135i M-sport.
                    E91 320D M-sport.

                    Comment

                    • ster
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2014
                      • 344
                      • Tku

                      Noniin, videosta selvisi, että olisihan sen saanut irti Per*ele.
                      F06 640i GC M-sport.
                      F22 M235i.
                      F32 428i xDrive M-sport.
                      E92 M3.
                      E82 135i M-sport.
                      E91 320D M-sport.

                      Comment

                      • Kouris
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2005
                        • 688

                        Kannattaako m-sport iskareita vaihtaessa harkita muita vaihtoehtoja kuin alkup? sachs? Olettaisin nopealla googletuksella että kierroksen sachs iskareita saisi noin 400e:llä. Ajatuksena on jättää alkuperäiset jouset käyttöön.

                        Tuntuu sille että melko todennäköisesti vielä alkuperäiset 190tkm ajetut iskarit ovat valmiit. Molemmat akselit tuntuisivat loivissa montuissa hitaalla puristuksella pohjaavan.

                        Ajokorkeus on mielestäni sopiva joten mitään säädettäviä en tarvi. Jousia nyt on vissiin monet vaihdelleet pintakovuuden takia mutta ei tuo nyt minua häiritse.

                        Comment

                        • polkuauto
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2006
                          • 168

                          Originally posted by Kouris View Post
                          Kannattaako m-sport iskareita vaihtaessa harkita muita vaihtoehtoja kuin alkup? sachs? Olettaisin nopealla googletuksella että kierroksen sachs iskareita saisi noin 400e:llä. Ajatuksena on jättää alkuperäiset jouset käyttöön.

                          Tuntuu sille että melko todennäköisesti vielä alkuperäiset 190tkm ajetut iskarit ovat valmiit. Molemmat akselit tuntuisivat loivissa montuissa hitaalla puristuksella pohjaavan.

                          Ajokorkeus on mielestäni sopiva joten mitään säädettäviä en tarvi. Jousia nyt on vissiin monet vaihdelleet pintakovuuden takia mutta ei tuo nyt minua häiritse.
                          Omaani vaihdoin noin vuosi sitten sachin sportti-iskarit H&R:n jousien kaveriksi, enkä noista tällä kokemuksella ainakaan mitään pahaa sanottavaa löydä. Alkuperäiset iskarit oli 150tkm ajettuna aivan loppu ja iskareiden vaihdon myötä myös jousituksen toiminta muuttui (hyvällä tavalla) huomattavasti pehmeämmäksi, kun kaikki epätasaisuudet ei enään lyöny läpi.

                          Comment

                          • Atom
                            BTCF Member
                            • Dec 2014
                            • 102
                            • Mäntsälä

                            Onko jollain tietoa mitä alla oleva kasa maksaa? Marmori vs muut kaupat? Käykö kaikki etupään osat myös nelivetoon?


                            Originally posted by Casull View Post
                            Tässä tämä mun osalistan sisältämä viesti:

                            Jos ja luultavimmin kun ne iskarit ei enää ole hyvät, (paskat jo alunperin) Konilta löytyy säädettävät myös nelivetoon.
                            Samalla kannattaa vaihtaa eteen ja taakse kaikki kumiosat iskarin molempiin päihin.
                            Madallusjousten kanssa myös lyhemmät pohjaanlyöntikumit ettei tule pomppana.

                            Tuossa varaosanumerot:
                            P-lyöntikumi etu 31 33 6 789 540 2kpl BMW performance
                            Suojahaitari etu 31 33 1 094 749 2kpl
                            P-lyöntikumi taka 33 53 6 788 905 2kpl BMW performance
                            Iskarin alakiinnike taka 33 52 6 768 544 2kpl
                            Iskarin yläpään kumi, alempi taka 33 50 6 789 112 2kpl BMW performance
                            Iskarin yläpään prikka taka 33 52 6 764 418 2kpl
                            Iskarin yläpään kumi, ylempi taka 33 50 6 771 737 2kpl
                            Iskarin yläpään tiiviste taka 33 50 6 767 010 2kpl
                            Kääntölaakeri etu 31 33 6 775 097 2kpl

                            Ja jos nelivedon käytöksen tasapainoisemmaksi haluaa niin taakse myös nuo:
                            M3 takavakaaja 33 55 2 283 655 1kpl (vakiota sentin paksumpi)
                            Vakaajan puslat 33 55 2 283 709 2kpl
                            Vakaajan puslat 33 55 2 283 710 2kpl
                            Kiinnikkeet 33 55 2 283 714 2kpl


                            Äsken törmäsin tuollaiseen valmiiseen takapuslasarjaan:
                            http://www.ecstuning.com/BMW-E90-335....0L/ES2703087/
                            G21 330e xDrive M-sport


                            Ex:F11 530d xDrive M-sport, E91 LCI 330d xDrive, e39 520d

                            Uudenmaan Moottorioptimointi
                            +358407496923

                            Comment

                            • Huge004
                              Bimmer Rookie
                              • May 2011
                              • 62
                              • Pori

                              Originally posted by Casull View Post
                              Tässä tämä mun osalistan sisältämä viesti:

                              Jos ja luultavimmin kun ne iskarit ei enää ole hyvät, (paskat jo alunperin) Konilta löytyy säädettävät myös nelivetoon.
                              Samalla kannattaa vaihtaa eteen ja taakse kaikki kumiosat iskarin molempiin päihin.
                              Madallusjousten kanssa myös lyhemmät pohjaanlyöntikumit ettei tule pomppana.

                              Tuossa varaosanumerot:
                              P-lyöntikumi etu 31 33 6 789 540 2kpl BMW performance
                              Suojahaitari etu 31 33 1 094 749 2kpl
                              P-lyöntikumi taka 33 53 6 788 905 2kpl BMW performance
                              Iskarin alakiinnike taka 33 52 6 768 544 2kpl
                              Iskarin yläpään kumi, alempi taka 33 50 6 789 112 2kpl BMW performance
                              Iskarin yläpään prikka taka 33 52 6 764 418 2kpl
                              Iskarin yläpään kumi, ylempi taka 33 50 6 771 737 2kpl
                              Iskarin yläpään tiiviste taka 33 50 6 767 010 2kpl
                              Kääntölaakeri etu 31 33 6 775 097 2kpl

                              Ja jos nelivedon käytöksen tasapainoisemmaksi haluaa niin taakse myös nuo:
                              M3 takavakaaja 33 55 2 283 655 1kpl (vakiota sentin paksumpi)
                              Vakaajan puslat 33 55 2 283 709 2kpl
                              Vakaajan puslat 33 55 2 283 710 2kpl
                              Kiinnikkeet 33 55 2 283 714 2kpl


                              Äsken törmäsin tuollaiseen valmiiseen takapuslasarjaan:
                              http://www.ecstuning.com/BMW-E90-335....0L/ES2703087/
                              Kerkesin jo laittaa uuden alustan paikalleen. Pelkääjän puolen tukilaakerin jouduin vaihtamaan kun oli niin huonossa kunnossa.
                              E91 330da

                              Comment

                              • Huge004
                                Bimmer Rookie
                                • May 2011
                                • 62
                                • Pori

                                Originally posted by ster View Post
                                Juu, kokonaisina ne sieltä pois saa. Mutta alkuperäisistä pitää ottaa jousilautaset, koska uuden alustasarjan mukana niitä ei toimiteta. Ilman jousipuristimia voisi lautanen lähteä vähän vauhdilla.

                                Homma saatiin tänään tehtyä, aikaa kului kaikenkaikkiaan n. 6h, jos ei ruokapausseja lasketa mukaan.
                                Takapään iskarin yläpään mutterit aiheutti päänsärkyä, sillä aluksi koitettiin räikällä auki, mutta iskari pyöri mukana. Loppupeleissä pulttipyssyllä auki.

                                Etupää tuli sopivasti alas talvikelejä silmällä pitäen, mutta takapää jäi tosi korkeaksi, vaikka madallusvaraa jätettiin vain n.8mm.

                                KW:n coiloverit asennetaan siten, että korkeus-säätö tulee sinne takajousen alapäähän. Näin mekin tämä AP:n alusta laitettiin, kun se alumiininen korkeus-säätöhässäkkä ei sinne yläpään reikään mahtunut (siellä oli sellainen lautanen) OLISIKO sen lautasen sieltä saanut kammettua irti, ja näin sinne olisi tullut riittävästi tilaa? Ei ainakaan käsin liikkunut, mutta näin jälkikäteen ajateltuna olisi pitänyt sitä jollain kammeta. Jos sen saa irti, niin takapää madaltuu n.20mm lisää, mikä käy täysin järkeen.
                                Takapään iskarin saa hyvin irti kun räikkälenkillä pyörittää mutterin auki ja vaikka jakoavaimella pitää kiinni niin että itse iskari ei pyöri mukana.

                                Mulla ainakin piti laittaa se takapään korkeus-säätö sinne yläpäähän. Saako sen muka asennettua sinne alas? Ja jos saa niin miten sitä saa säädettyä sieltä?

                                Lautanen piti myös ottaa pois että sai osat sopimaan paikalleen. näin siis st-x alustan kanssa.
                                E91 330da

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎