Originally posted by bemu2000
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E90/E91 Vanne- ja rengasfit -topic II
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by Topi08 View Postmillaisia perus vikoja mahtaa löytyä e91 diesel automaatista?Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800
Ex:
e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i
Comment
-
-
Viikon verran ollut eka BMW ja tsekkasin juuri vanteiden mitat, kun ois kiva saada ainakin takaa vanteita vähän enemmän ulos.
Auto E91 nelikko (ei liene merkitystä mittoihin), vm.2007. Onko siis pre lci?
Takana 9Jx19EH2+ IS39 (onko IS = ET?) 265/30 renkailla
Edessä 8Jx19EH2+ IS37 235/35 renkailla.
Vanteet Star Spoke 230.
Kysymykseni on että millaiset spacerit tuohon sopii ilman että rapii kiinni? Autoa ei ainakaan tietojeni mukaan ole laskettu, joku valmis sporttialusta kenties on.
Ja jatkokysymys kokeneemmille noista spacereista, että vaikuttaako ajettavuuteen heikentävästi vrt. jos vanteen ET olisi juuri se haluttu? Voiko jopa aiheuttaa jotain vahinkoja?
Vajaan kesän Falkeneilla vielä ajaa, joten renkaanvaihto edessä - millaisen rengastuksen laittaisitte em.kombolle?
Monta kysymystä, kiitos jo etukäteen!
Edit: ja vielä yksi: mistä laadukkaita keskittäviä spacereita saa?Last edited by JulleW; 04-10-2014, 09:51.F11 535xda M-sport -17
Ex:E91 330xda -07 283hv/686nm (AJ Tech)
Comment
-
-
Originally posted by JulleW View PostViikon verran ollut eka BMW ja tsekkasin juuri vanteiden mitat, kun ois kiva saada ainakin takaa vanteita vähän enemmän ulos.
Auto E91 nelikko (ei liene merkitystä mittoihin), vm.2007. Onko siis pre lci?
Takana 9Jx19EH2+ IS39 (onko IS = ET?) 265/30 renkailla
Edessä 8Jx19EH2+ IS37 235/35 renkailla.
Vanteet Star Spoke 230.
Kysymykseni on että millaiset spacerit tuohon sopii ilman että rapii kiinni? Autoa ei ainakaan tietojeni mukaan ole laskettu, joku valmis sporttialusta kenties on.
Ja jatkokysymys kokeneemmille noista spacereista, että vaikuttaako ajettavuuteen heikentävästi vrt. jos vanteen ET olisi juuri se haluttu? Voiko jopa aiheuttaa jotain vahinkoja?
Vajaan kesän Falkeneilla vielä ajaa, joten renkaanvaihto edessä - millaisen rengastuksen laittaisitte em.kombolle?
Monta kysymystä, kiitos jo etukäteen!
Edit: ja vielä yksi: mistä laadukkaita keskittäviä spacereita saa?
varmaan 20mm menee eteen ja taakse ainakin ihan suoraan, tosin noi renkaat on aika överileveät noille vanteille. Vertaa tuohon mitä yllä postasin. Katso vaikka willtheyfitillä vinkkiä www.willtheyfit.com
Ei vaikuta mielestäni tuo raideleveyden muutos ajettavuuteen ainakaan huonosti, muutenkin vetelee tämä bemarin malli mielestäni todella vähän urissa.
Hyviä spacereitä tekee esim. FK, H&R, SCC.. ota sellaiset missä on teräsvahvisteiset kierteet.E90 330DA M-Sport
EX: Astra H OPC Z20LEH EDS, Vectra C GTS Z20NET BSR, Astra G Wagon X18XE1
Comment
-
-
Originally posted by JulleW View PostViikon verran ollut eka BMW ja tsekkasin juuri vanteiden mitat, kun ois kiva saada ainakin takaa vanteita vähän enemmän ulos.
Auto E91 nelikko (ei liene merkitystä mittoihin), vm.2007. Onko siis pre lci?
Takana 9Jx19EH2+ IS39 (onko IS = ET?) 265/30 renkailla
Edessä 8Jx19EH2+ IS37 235/35 renkailla.
Vanteet Star Spoke 230.
Kysymykseni on että millaiset spacerit tuohon sopii ilman että rapii kiinni? Autoa ei ainakaan tietojeni mukaan ole laskettu, joku valmis sporttialusta kenties on.
Ja jatkokysymys kokeneemmille noista spacereista, että vaikuttaako ajettavuuteen heikentävästi vrt. jos vanteen ET olisi juuri se haluttu? Voiko jopa aiheuttaa jotain vahinkoja?
Vajaan kesän Falkeneilla vielä ajaa, joten renkaanvaihto edessä - millaisen rengastuksen laittaisitte em.kombolle?
Monta kysymystä, kiitos jo etukäteen!
Edit: ja vielä yksi: mistä laadukkaita keskittäviä spacereita saa?
Noilla renkailla menee 10mm spacerit eteen ja taakse, ilman että raapii kaariin, ei yhtään enempää. Sopiva rengastus noille vanteille on orkkis koko 225/35 ja 255/30... Samat 10mm spacerit on hyvät myös niille. Siinä ja siinä meneekö taakse 15mm 255 renkailla.
Comment
-
-
morjensta
kysymys....sovittelin bbs rc 17/8" vannetta e91:n alle ,mutta otti jarrusatuloihin vahvasti kiinni,onko alkuper 17" paljon eri muotoiset noihin bbs:iin verrattuna(otteessa vaihtoeht koko 17").autossa nyt 18"vanteet,ja jos ihmettelette miksi vaihtaa pienempii tuumiin nii ajattelin kokeilla kuinka paljon on vaikutusta rengasmeluun sisätiloissa jos ois vähän enemmän kumia vanteen ympärillä(korkeampi profiili),mielipiteitä....."itse tein...siksi hyvä "
e91 330xd 2007
Comment
-
-
Originally posted by bear3 View Postmorjensta
kysymys....sovittelin bbs rc 17/8" vannetta e91:n alle ,mutta otti jarrusatuloihin vahvasti kiinni,onko alkuper 17" paljon eri muotoiset noihin bbs:iin verrattuna(otteessa vaihtoeht koko 17").autossa nyt 18"vanteet,ja jos ihmettelette miksi vaihtaa pienempii tuumiin nii ajattelin kokeilla kuinka paljon on vaikutusta rengasmeluun sisätiloissa jos ois vähän enemmän kumia vanteen ympärillä(korkeampi profiili),mielipiteitä.....
Aika harvat tarvike 17" vanteet sopii, varsinkaan reunavanteet. Orkkis vanteillakaan ei jää hirvesti tilaa ja ne on sillä mielellä suunniteltu että jää jarruille maksimi tila. Laita ennemmin vähän korkeampi renkaan profiili 18" vanteille.
Comment
-
-
Originally posted by bemu2000 View PostAika harvat tarvike 17" vanteet sopii, varsinkaan reunavanteet. Orkkis vanteillakaan ei jää hirvesti tilaa ja ne on sillä mielellä suunniteltu että jää jarruille maksimi tila. Laita ennemmin vähän korkeampi renkaan profiili 18" vanteille."itse tein...siksi hyvä "
e91 330xd 2007
Comment
-
-
Originally posted by bemu2000 View PostNoilla renkailla menee 10mm spacerit eteen ja taakse, ilman että raapii kaariin, ei yhtään enempää. Sopiva rengastus noille vanteille on orkkis koko 225/35 ja 255/30... Samat 10mm spacerit on hyvät myös niille. Siinä ja siinä meneekö taakse 15mm 255 renkailla.
Tässä on ihan vinkiksi vertailuna kysyjän eturenkaan setuppi ehdottamallasi 10mm spacerillä vs. mulla keväällä ollut setuppi:
Alloy Wheel & tyre fitment calculator - it calculates inset, poke, speedo error, tyre stretch and loads more.
Ja tässä vertailuna mulla nyt alla olevaan:
Alloy Wheel & tyre fitment calculator - it calculates inset, poke, speedo error, tyre stretch and loads more.
molemmissa tapauksissa jää vielä noin 8-12mm pokkauksen reunaan. Ja otetaan huomioon että mulla on noin 60mm edestä madallettu.
Täällä on jo joku aiemmin kertonut, että M-sport alustalla mahtuu alle OEM style 95 kokoa 19": 19x9ET24:
Alloy Wheel & tyre fitment calculator - it calculates inset, poke, speedo error, tyre stretch and loads more.
--> tulee 12mm enemmän ulos.
Mutta olet nyt näköjään päättänyt olla vaan aina oikeassa, joten ehkä kysyjien kannattaa vaan uskoa sua eikä esim. laskea itse tätä asiaa.E90 330DA M-Sport
EX: Astra H OPC Z20LEH EDS, Vectra C GTS Z20NET BSR, Astra G Wagon X18XE1
Comment
-
-
Originally posted by Alpha 13 View PostSä oot kyllä sen luokan besserwisser ettei mitään rajaa.
Tässä on ihan vinkiksi vertailuna kysyjän eturenkaan setuppi ehdottamallasi 10mm spacerillä vs. mulla keväällä ollut setuppi:
Alloy Wheel & tyre fitment calculator - it calculates inset, poke, speedo error, tyre stretch and loads more.
Ja tässä vertailuna mulla nyt alla olevaan:
Alloy Wheel & tyre fitment calculator - it calculates inset, poke, speedo error, tyre stretch and loads more.
molemmissa tapauksissa jää vielä noin 8-12mm pokkauksen reunaan. Ja otetaan huomioon että mulla on noin 60mm edestä madallettu.
Täällä on jo joku aiemmin kertonut, että M-sport alustalla mahtuu alle OEM style 95 kokoa 19": 19x9ET24:
Alloy Wheel & tyre fitment calculator - it calculates inset, poke, speedo error, tyre stretch and loads more.
--> tulee 12mm enemmän ulos.
Mutta olet nyt näköjään päättänyt olla vaan aina oikeassa, joten ehkä kysyjien kannattaa vaan uskoa sua eikä esim. laskea itse tätä asiaa.
Joo ainahan sitä laskea saa ja lyödä päätään seinään, mulla vaan on ollut ainakin 5 eri E90, E91, E93 korisia autoja missä on ollut vakio alustaa, sport alustaa ja 40mm madallusta. Autoissa on ollut varmaan 10 eri vannesettiä mitä on soviteltu eri renkailla ja 3-15mm spacereilla alle ja olen myynyt vanteita kymmeniin vastaaviin autoihin ja kysellyt asiakkailta tietoa. Vanteita olen myynyt noin 10 vuotta. Joten tiedän muutaman millin tarkkuudella mitä näihin malleihin mahtuu raapimatta.
Mutu tuntuma on aina aivan erikseen ja tyhjällä kuormalla varovasti ajelu. Jos kysytään täysin raapimatonta settiä, niin pitää ottaa huomioon että voi olla porukkaa ja tavaraa kyydissäkin. Lisäksi renkaiden todellisissa leveyksissä voi olla 5-10mm eroja. ET24 voi mennä aivan hipoen jollain kapean mallisella renkaalla, eli tuossa em. tapauksessa 15mm spaceri saattaa mennä taakse 255 renkaalla, mutta en ole suositellut aivan tarkalla olevaa settiä, jos joku haluaa 100% varmuudella raapimattoman setin.
Olen jo parille tyypille ehdottanut että voidaan pistää isommastakin summasta vetoa pystyyn, niin saman voin ehdottaa myös sinulle. Ihan turha tulla ooppelimiehen avautumaan, jos ei ole tietoa asioista. Bemareita olen harrastanut kohta 20 vuotta ja jokaiseen itsellä olleeseen on tullut asenneltua vanteita/renkaita ja laskeskeltua sopivuuksia ja tehtyä siitä hommasta työ nykyään...
edit.
Tämänkin olen kirjoittanut jo moneen kertaa vuosien aikana, mutta sinä kun oot aika newbie, niin et ole varmaan ehtinyt nähdä
9,5x19" ET32 265/30 setti takana sedan/touring. Meni luonnollisesti raapimatta.
+10mm spaceri, eli ET22, raapi jo aika reilusti.
+5mm spaceri, eli ET27 meni normaali ajossa raapimatta, mutta kun tuli reippaasti kuormaa kyytiin, niin isommissa joustoissa otti vähän kiinni.
9,5x19" ET35 255/30 samat autot + 10mm spaceri, eli ET25. Eri merkkiset renkaat. Ei ottanut normaali ajossa kiinni, mutta kun tuli enemmän kuormaa päälle, niin ihan vähän alkoi joustoissa ottaa kiinni.
Yksi setti vielä minkä muistan hyvin oli 10x20" ET25 255/30 kumeilla. Ne otti jo siltään kiinni isommissa joustoissa E91 kaariin, jossa oli M-alusta. Toki tuuman isompi halkaisija vähän vaikutti. Sama setti E93:ssa otti jo reippaammin kiinni, niin piti mankeloida kaaret.
Yhteenvetona takana ET25 255 vakio korkuisella setillä menee raapimatta useimpiin. 265 renkailla taas aivan varmasti raapii. ET30 menee 265 renkailla 100% raapimatta...
Faceliftissä ET35 265 setti saattaa jo raapia kaariin, ainakin yhden kokemuksen perusteella.
Pitäisikö siis olla jakamatta tietoa ja pitää kaikki kokemuksen kautta tullut tieto itsellä salassa?Last edited by bemu2000; 05-10-2014, 19:59.
Comment
-
-
Originally posted by bemu2000 View PostPitäisikö siis olla jakamatta tietoa ja pitää kaikki kokemuksen kautta tullut tieto itsellä salassa?
Taisi se johonkin kalahtaa, kun piti vähän henkilökohtaisuuksiin mennä :thinkE90 330DA M-Sport
EX: Astra H OPC Z20LEH EDS, Vectra C GTS Z20NET BSR, Astra G Wagon X18XE1
Comment
-
-
Originally posted by Alpha 13 View PostEi tietenkään, kommentoin sitä miten olet aina "korjailemassa" muiden kirjoituksia. Ikäänkuin kenenkään muun mielipiteillä ei ole väliä, koska ne on kuitenkin väärässä.
Taisi se johonkin kalahtaa, kun piti vähän henkilökohtaisuuksiin mennä :think
Korjaan vain silloin jos joku on selvästi väärässä. Jos tulee parempaa faktaa kuin itseltä löytyy, niin aina se on minullekin positiivista saada uutta tietoa. Aina voi korjata minunkin kirjoituksia, mutta silloin pitää olla valmis perustelemaan vahvasti että miksi, eikä alkaa vaan aukoa lärviä.
Onko se nyt niin kamalan henkilökohtaista, jos sanoin sinua Newbieksi? Muutaman kuukauden ollut foorumilla, pari kymmentä postausta ja ex. autojen lista ooppeleita, niin mitäs muuta se on? Ei nyt taas aleta pilaamaan hyvää topikkia paskan jauhamisella vaan keskitytään asiaan
Comment
-
-
E93 (E92). M-sport alustalla
Etuvanne 8.5 ET35, rengas 235/40 R19
Takavanne 9.5 ET35, rengas 265/35 R19
Edestä raapii ritilän kohtaa oikealta puolelta (Ilmastoinnin lauhdutinkenno?). Piti leikata sen ritilän alaosasta pala pois. Vaihtaa oikeanpuolimmainen pultti muovitappiin ja sitten vielä varoiksi tollanen alumiinitanko jolla pystyin vetämään sen muovin sisemmäksi tarvittavat millit. Ihan milleistä kiinni.
Takaa isoissa kuopissa ottaa kiinni pikkasen sisäkaareen muoviin, ei paljoa mutta vähän.
Vanteet on nämä: Emotion Wheels Concave hyper silver/inox
Parit kuvat aiheesta.
Comment
-
-
Kuinkas leveät renkaat uskallan taakse laitaa raapimatta, autona e92 M-Sport alustalla ja ET 20 8,5/18. Tällähetkellä 225.Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"
Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm
Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
1/4 maili 11.8 / 205 km/h
0-200km/h 11.40s
100-200km/h 6,00s
http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354
Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää
Comment
-
Comment