Announcement

Collapse
No announcement yet.

F30 330e

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • alspe
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2004
    • 3402
    • Tre

    Originally posted by _Bäri_ View Post
    Jos autoa pidetään oikeesti yli 10 vuotta, mikä on jo mun mielestä hyvä saavutus. Ei tuo arvon aleneminen ole niin oleellista, verratuna näihin kun vaihtaa vuoden kahden välein uuteen. Joilla sulaa arvosta pahimmillaa yli 20k/€.
    Niillä jotka sulattavat 10-20k€ arvonalenemaan, ei ole varmaan tarvetta miettiä sitä itseään eli arvonalenemaa tai varsinkin arjen käyttökustannuksia.

    Mä pidin tosiaan edellistä Passattia auton ikävuodet 7-15,5v ja ajomäärän 230tkm-475tkm. Sinänsä kelpasi vieläkin koska oli sentään automaatti ja Highline, toki kaikin muuten puolin ei enää vastannut 2017 käsitystä autosta. (pl. kestävyys)
    Jos nykyinen auto olisi paremmin varusteltu ja dieselillä kaupungissa ajelu olisi halvempaa niin aivan hyvin F10:n laatutaso riittäisi mulle vajaa kymmenen vuotta sekä 200-300tkm lisää mittariin (nyt 220tkm).
    Nykyisillä autoni kk-kuluilla pystyisin ostamaan 330e:n 10v maksuohjelmalla. Koitan löytää syitä miksi maksaisin enemmän polttoaineesta ja auton käytöstä enkä lainaa pankille...
    EDIT: 330e saattaa pieni, pitää tutkia 530e mallia.
    Last edited by alspe; 29-10-2018, 11:27.
    G30 520d xDrive
    EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

    Comment

    • _Bäri_
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2014
      • 933
      • Turku

      Originally posted by alspe View Post
      Niillä jotka sulattavat 10-20k€ arvonalenemaan, ei ole varmaan tarvetta miettiä sitä itseään eli arvonalenemaa tai varsinkin arjen käyttökustannuksia.
      Itse asiassa yllättävän iso osa on niitä joilla olis oikeesti syytä miettiä sitä. Tosi moni nykyään ottaa osareilla liian kalliita autoja, ja vaihtaa ennen kun vanha velka on kuitattu pois. Ideana se ettei alkuperästä velkaa edes ole tarkoitus lyhentää.
      G30 520d Xdrive -19 & BMW K1200S

      Ex:
      E61 535dA -05
      E91 320dA -06
      E53 X5 3.0dA - 03
      E39 535iA -01
      E39 520i -97
      E39 530dA - 00

      Comment

      • Jocular
        BTCF Member
        • Feb 2014
        • 478
        • Järvenpää

        Jäähdytysnesteen hupeneminen?

        Hupeneeko muilla 330e:stä jäähdytysnestettä? Mulla on nyt 1,5 vuoden aikana 2 kertaa pitänyt lisätä nestettä polttomoottoripuolelle ja ovat tätä huollossakin jo muutamaan otteeseen tutkineet. Syytä ei löydy. Tänään huoltomekaanikko heitti ilmoille ajatuksen, että sähköinen lisälämmitin lämmittäisi nestettä niin ankarasti että sitä sen vuoksi vähän haihtuisi? Kuulosti vähän erikoiselta spekuloinnilta mutta mitään vuotoja ei tosiaan mistään pohjamuovien altakaan löydy ja paineet on ok, joten onko tämä normaalia?

        edit: nestettä ei ole tarvinnut lisätä paljoa, joku desi tyyliin mutta silti sen verran että auto sen vähyydestä huomauttaa.
        Last edited by Jocular; 20-11-2018, 17:14.

        Comment

        • 315i
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2014
          • 241
          • Arctopolis

          Mulla mittarissa n. 23tk ja mitään ei oo tarvinnu tehä. Lämppäriä käytän päivittäin.

          Comment

          • toukopouko
            Bimmer Rookie
            • Jan 2006
            • 162
            • Oulu

            Originally posted by Jocular View Post
            Hupeneeko muilla 330e:stä jäähdytysnestettä? Mulla on nyt 1,5 vuoden aikana 2 kertaa pitänyt lisätä nestettä polttomoottoripuolelle ja ovat tätä huollossakin jo muutamaan otteeseen tutkineet. Syytä ei löydy. Tänään huoltomekaanikko heitti ilmoille ajatuksen, että sähköinen lisälämmitin lämmittäisi nestettä niin ankarasti että sitä sen vuoksi vähän haihtuisi? Kuulosti vähän erikoiselta spekuloinnilta mutta mitään vuotoja ei tosiaan mistään pohjamuovien altakaan löydy ja paineet on ok, joten onko tämä normaalia?

            edit: nestettä ei ole tarvinnut lisätä paljoa, joku desi tyyliin mutta silti sen verran että auto sen vähyydestä huomauttaa.
            Mulla taisi alussa vaatia vähän lisäystä, mutta sen jälkeen ei ole tarvinut lisäillä.

            Eihän se neste sieltä voi haihtua, se systeemihän on suljettu. Jostain se varmaan tihkuu pihalle. Tai sitten siellä on ollut ilmaa, ja sitä tulee sieltä hiljolleen käytön mukana pois.
            - Vielä ehtis troijaan | Nyt: G30 530ex, Ex: F30 330e, Skobodanian ihme (Skoda Rapid -14), E39 520ia -01, 6xranskanpullia (Peugeotit 207, 205, 205, 306, 405, 205)

            Comment

            • Jacques
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2008
              • 573
              • pk

              Hei, mites x30e mallit toimivat jos niitä ei aktiivisesti erikseen lataile?
              En hae kulutuksen optimointia, auto saisi pääasiassa nurkka-ajoa. Latautuuko se ajon aikana tarpeeksi antamaan normaaliajoon hieman potkua kiihdytyksiin, vai onko kuolleena syntynyt ajatus?
              G30 540i
              F32 435d

              Comment

              • jämerä
                Bimmer Rookie
                • Jun 2014
                • 58
                • Uusimaa

                Originally posted by Jacques View Post
                Hei, mites x30e mallit toimivat jos niitä ei aktiivisesti erikseen lataile?
                En hae kulutuksen optimointia, auto saisi pääasiassa nurkka-ajoa. Latautuuko se ajon aikana tarpeeksi antamaan normaaliajoon hieman potkua kiihdytyksiin, vai onko kuolleena syntynyt ajatus?
                Kyllä auto pitää akuissa aina pohjavarauksen,pääsee polttaan kumia tarvittaessaHuomasi pitkää siivua ajaessa, että ohituksiin löytyi aina hyvin löylyä
                Last edited by jämerä; 09-12-2018, 21:56.
                G11 740e Pure Excellence -16
                E85 Z4 Roadster 2.5i -03 kesäauto
                Ex: F30 330e M-Sport -16
                Ex: F11 530d xDrive M-Sport -12
                Ex: E60 530d LCI -08
                Ja pitkä lista muita😎

                Comment

                • Jacques
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2008
                  • 573
                  • pk

                  Hmm.. pitäisi hakea pitkään koeajoon yksilö, ajaa akut tyhjiksi -> tutkia toimintaa. Onko tuossa ajonaikaiselle lataukselle omaa ajotilaansa?
                  G30 540i
                  F32 435d

                  Comment

                  • Jocular
                    BTCF Member
                    • Feb 2014
                    • 478
                    • Järvenpää

                    Originally posted by Jacques View Post
                    Hmm.. pitäisi hakea pitkään koeajoon yksilö, ajaa akut tyhjiksi -> tutkia toimintaa. Onko tuossa ajonaikaiselle lataukselle omaa ajotilaansa?
                    Löytyy akkujen lataustoiminto. Tulee sitä aina välillä käytettyä kun tiedossa pitkä pätkä keskusta-ajoa tai ruuhkaa. Latauksen aikana kuluttaa luonnollisesti vähän enempi polttoainetta.

                    Comment

                    • Jacques
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2008
                      • 573
                      • pk

                      Tässä lueskelinkin oppimielessä erästä showroomia 330e:stä () saahan tuon auton tolppaan pariksi tunniksi per päivä. Meillä kun perheauto on usein parikin päivää ajamatta, niin tuohan voisi saada riittävästi latinkia näinkin.
                      Alkuun ajattelin ettei tuosta lyhyestä ajasta oikein mitään hyötyä ole, mutta.. rupeaa kiinnostamaan liiankin kanssa.
                      G30 540i
                      F32 435d

                      Comment

                      • 315i
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2014
                        • 241
                        • Arctopolis

                        16A laturilla tyhjästä täyteen kotona noin 2h ja 10 min.

                        Comment

                        • kallek77
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2018
                          • 66
                          • Turku

                          Originally posted by alspe View Post
                          No niinpä tietysti. Nimenomaan autokäytössä tuo lienee suht vaikea toteuttaa luotettavasti kestävästi. Lämmityskäytössä jos ILP:n "ulkoyksikkö" (eli kesäajan lauhdutinkenno jäätyy,) olisi se saatava sulatettua ennen ajoa koska muuten ajotärinät rikkoisivat kennon melko varmasti. Kuumakaasusulatus ei tule kysymykseen ja sähkösulatus pitäisi olla hurjan tehokas jotta kenno sulaa äkkiä.
                          Näköjään i3:ssa on lisävarusteena lämpöpumppu myös lämmitykseen.

                          Comment

                          • Jacques
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2008
                            • 573
                            • pk

                            Tuli allekirjoitettua tänään paperit käytetystä 330e:stä. Oli koeajossa yön yli ja akku oli valmiiksi koeajoista alhaalla, hyvin kehä-1 ulkopuolisessa pyörityksessä kulutus hakeutui 5.9l/100km tasolle bensamoottorin jatkuvasti jauhaessa.
                            G30 540i
                            F32 435d

                            Comment

                            • Tomi T
                              BTCF Member
                              • Apr 2003
                              • 3851
                              • Nokia

                              Originally posted by Jacques View Post
                              Hei, mites x30e mallit toimivat jos niitä ei aktiivisesti erikseen lataile?
                              En hae kulutuksen optimointia, auto saisi pääasiassa nurkka-ajoa. Latautuuko se ajon aikana tarpeeksi antamaan normaaliajoon hieman potkua kiihdytyksiin, vai onko kuolleena syntynyt ajatus?
                              Ei nyt osu F30 330e, mutta G30 530e:ssä saa säädettyä millaista akun varaustilaa haluaa pitää yllä (valittavissa 30-100%). Tämä toki vaatii battery control (mitä mahtoi olla suomeksi?) -moodin käyttöä ajossa.
                              Last edited by Tomi T; 18-12-2018, 21:06.
                              BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
                              ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
                              ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
                              BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
                              BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

                              ex. 53*BMW

                              Comment

                              • Jacques
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2008
                                • 573
                                • pk

                                Kiitos Tomi. Tällaista asetusta en tästä F30:sta löytänyt. Infonäytön mukaan antaa varaustilan tippua 6% ja ylläpitää sitä ajon aikana 6-12% välissä. Ilo on ollut huomata että positiivinen vaikutus kulutukseen ei katoa tässä vaiheessa ja automaattitila toimii parhaiten.

                                Päivän kevennys - muille paitsi meidän perheelle. Juuri samana iltana kun hain auton meille liikkeestä, oli ollut yhtiökokous jossa kiellettiin autojen lataus sähkötolpista. On kuulemma taloyhtiön sähköä.
                                G30 540i
                                F32 435d

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎