Announcement

Collapse
No announcement yet.

F30 330e part 2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • repsa
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 1355
    • Lempäälä

    En tiedä.

    Böntillä käytin auton koko sähköjärjestelmän softapäivityksessä, tiedå vaikuttiko se.

    Tuohon 3% ajoon pääsee vain kun on välillä ajanut polttomoottorilla - eli polttis on oikeasti kuuma ja valmis heti täyteen toimintaan.

    Jos polttis ei ole käynyt koko ajosuoritteen aikana, tuo raja on kesällä n6-7% ja talvella 7-9% välissä. Jostain syystä (=päästöt) kun sitä akkua kuitenkin paljon käytetään kun polttiksella ajetaan ekoja hetkiä kylmästä.
    5c jetta 1.2TSI 140/220
    530e m-sport alpinweiss3 vakio
    a4 cabi 220/300
    vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

    Comment

    • Rolan
      Newbiemmer
      • Jun 2022
      • 5
      • Home

      Valittelin aikasemmin huonontuneesta rangesta ja että sain ladattua noin 4.3kwh lähes tyhjästä täyteen, range oli 10-14km syksyllä, 118tkm ajettu. OBD-lukijakin jo ilmoitteli battery cell module 1:n jännitteen droppauksesta ja idrivekin jo alkoi vähän väliä pyytämään kesken ajon pysäyttämään autoa, tilanne meni jo niin pahaksi. Tosin kun sammutti auton ja käynnisti uudestaan niin matkan pystyi jatkamaan.

      Käytin sitten Shmiidillä ja sanoivat että kannattaa viedä Laakkoselle, on kyllä ittellä niin huono historia niiden kanssa että en haluaisi sinne mennä mutta jos tällä kertaa menisi kun jos saisi takuuseen tjtn.
      Sieltä löysivät "yllättäen" saman vian eli yksi akkumoduuleista on vaihdettava ja konepellin alla oleva 12V akkukin näytti ikääntymisen merkkejä. Odottelin pitkään vastausta paljonko tulisivat vastaan, mutta lopulta 30% tulivat 1500 euron akusta vastaan.

      Hyvä kun varailtiin Laakkoselle sitten korjausaikaa. Mulla oli siis jo Schmieddmannille varattu hyvissä ajoin määräaikaishuolto. Sanoin että mulle käy ihan mikä päivä vaan kunhan ei se päivä kun on määräaikaishuollossa. He sitten ilmeisesti sattumalta ehdottivat no mites käviskö päivää ennen. No sanoin että jos se ehtii siinä päivässä valmiiks niin otetaan vaan.
      No sitten ekana päivänä kun se on siellä huollossa niin tulee aamulla maili että korjaus kestää 2 päivää... no voi helv...
      Huomas taas kumpi osaa paremmin asiakaspalvelun kun soitin sitte schmieddmannille että tää nyt meni näin, niin he sanoivat että voidaan siirtää seuraavalle päivälle jos laakkosella venyy, plus että mulla oli se tarjous kun varaa 6 viikkoa ennen niin saa alennusta, vaikka tuli yhtäkkinen suunnitelman muutos, niin tarjous ei poistunut, hyvä shmiidi

      Nyt taas auto toimii niinkuin pitää. Tuntuu ihan kuin olisi saanut uuden auton kun max edrive toimii ja 80hp sähkömoottorista on taas käytettävissä. Range nyt 20km jos nätisti ajaa n. +10°C. Nyt latautu joku 4.9kwh 9%-100% eli 5.38kwh olisi varmaankin akun kapasiteetti.

      Lopulta aika pitkään saa ihmetellä mitä autolle oikein tapahtuu ennenkun se ampuu vikakoodit tulille, ittellä meni ehkä pari kuukautta(?). Eli jos vähän seurailee akunlatauksen kwh määrää ja kuinka herkästi polttomoottori käynnistyy, kuinka hyvin pysyy max edrive käytössä jne. niin voi jo aika varhasessa vaiheessa jo epäillä jonkun akkumoduuleista hajoavan piakkoin.


      PS. Tuon akkukorjauksen ja huollon jälkeen olen huomannut muutosta akkujen regeneroinnissa. Aikasemmin kun nosti pedaalin vauhdissa niin luonnollisesti akut latautuu, näytöltä näki että akun hetkittäinen kulutus menee miinukselle. Lisäksi sen voimakkuudella oli merkitystä oliko eco drive, comfort vai sport. Sport näistä kaikken koviten latasi kun nosti pedaalin.
      Nyt kun nostaa pedaalin niin mitään regenerointia ei tapahdu vaan auto rullaa ja hetkittäinen kulutus ei mene miinukselle vaan plussalle vaikka painaa jopa jarrua, moden muutoksella ei enää mitään vaikutusta. Vasta sitten alkaa renegereointi kun akkua on mennyt joku 70-60%. Ei ennen ollut tuollaista. Sinänsä homma toimii, mutta onkohan jotain parametrejä säädetty.... tavallaanhan tuo setuppi kuulostaisi järkevämmältä jos haluaa lisätä akkujen ikää.
      Onko muilla samoja kokemuksia tai miten teillä toimii?
      330e F30 M-Sport Estoril Blue

      Ex. Mini Cooper S R56, 520i E34, 740i E38, 523i E39

      Comment

      • Jami00
        Newbiemmer
        • May 2022
        • 5
        • Rauma

        180tkm ajettu 330e kiikarissa, koeajolla -5 talvisessa kelissä erilaista kiihdyttelyä sun muuta niin 13km matka vei noin 60% akkua? Mitä lukenut niin vaikka bmw lupaa 40km rangen niin tuo ton verran ajetulle ja tän ikäselle aika hyvä saavutus? Pitäisi akuston olla kunnossa

        Comment

        • repsa
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 1355
          • Lempäälä

          Kuulostaa ihan oikean suuntaiselta. Lopullisen kapasiteetin pystyy arvioimaan paremmin kun lataa tyhjästä täyteen.
          5c jetta 1.2TSI 140/220
          530e m-sport alpinweiss3 vakio
          a4 cabi 220/300
          vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

          Comment

          • pyroz
            BTCF Member
            • Nov 2002
            • 6704
            • PK-seutu

            Originally posted by Jami00 View Post
            180tkm ajettu 330e kiikarissa, koeajolla -5 talvisessa kelissä erilaista kiihdyttelyä sun muuta niin 13km matka vei noin 60% akkua? Mitä lukenut niin vaikka bmw lupaa 40km rangen niin tuo ton verran ajetulle ja tän ikäselle aika hyvä saavutus? Pitäisi akuston olla kunnossa
            Ei noilla kesälläkään 40km pääse. Hyvältä suoritukselta kuulostaa.
            S65, S85, H1, N63TU, HA0

            Comment

            • schäfer
              Bimmer Rookie
              • May 2005
              • 65

              Originally posted by eeta View Post
              Onko kellään ollut vikaa alkuperäisen Delphin laturin kanssa?
              Alkoi yhtäkkiä tehdä "Internal fault" vilkutusta kun laittaa laturin seinään pistorasiaan kiinni. Autossa ei ole ongelmaa. Toisella laturilla lataa hyvin. Delphiä ei tarvitse siis kytkeä autoon ollenkaan, ja vikatila alkaa.

              Bmwi3.com foorumilta näytti löytyvän pari vastaavaa kokemusta, joista on selvitty kuivattamalla. Mä oon tuota nyt 12h kuivatellut sisällä, mutta en ole testannut auttoiko. Tosin en tiedä edes onko i3:ssa täsmälleen sama laturi.
              Delphi (IP 67), 5 vuotta ja noin 2000 latauskertaa sukosta, kylmien myötä vilkuttaa 3:a faultvilkkua kun sukon kiinnittää. Kun lämmittää puhaltimella kuumaksi, pystyy lataamaan akun täyteen mutta viileässä jää sitten taas vilkuttamaan. Onkohan kypsä lopullisesti vai onko joku komponentti jonka vaihto auttaisi?

              Comment

              • repsa
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 1355
                • Lempäälä



                haiskahtas vähä vielä ehkä hyvällä tuurilla korjattavissa olevalta laturilta, ehkä.
                Voi olla myös että siellä on joku kylmäjuotos minkä takia noin oireilee. Kylmäspräyllä tai muilla perinteisillä menetelmillä saa sen löydettyä.
                5c jetta 1.2TSI 140/220
                530e m-sport alpinweiss3 vakio
                a4 cabi 220/300
                vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                Comment

                • schäfer
                  Bimmer Rookie
                  • May 2005
                  • 65

                  Joku jossakin näitä varmaan jo korjailee, näitähän voisi vaihtaa vaihto-osana, eli maksetaan sitten oman laturin korjauskulujen mukaan + kate?

                  Comment

                  • repsa
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 1355
                    • Lempäälä

                    Originally posted by schäfer View Post
                    Joku jossakin näitä varmaan jo korjailee, näitähän voisi vaihtaa vaihto-osana, eli maksetaan sitten oman laturin korjauskulujen mukaan + kate?
                    Taitaa olla kylmä fakta, että jos ei omaa tuttuja elektroniikka-korjausliikkeessä, niin epäilen vahvasti uuden ostamisen olevan investointina järkevämpi, ja vanhan pistäminen kiertoon vikaiaena.

                    Tarjoan rikkinäisestä 20e 😅
                    5c jetta 1.2TSI 140/220
                    530e m-sport alpinweiss3 vakio
                    a4 cabi 220/300
                    vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                    Comment

                    • pyroz
                      BTCF Member
                      • Nov 2002
                      • 6704
                      • PK-seutu

                      Vinkkinä: Saksalaiset myy omiansa alle 150€ hinnoilla. Tuskin kannattaa BMW:ltä uutta ostella. Tai sitten ostaa 16A säädettävän ei-BMW laturin.
                      S65, S85, H1, N63TU, HA0

                      Comment

                      • Jami00
                        Newbiemmer
                        • May 2022
                        • 5
                        • Rauma

                        Joo oma haettu ja akkuakin ladailtu, -15 aamusäässä 100% latauksesta 5.5km matkalla kaupunkiajoa ja töissä täyteen virtaan 3,7kwh, eli aikalailla puolet jos noissa täysi akku 7.6kwh. Pidän siis ihan hyvänä, ei tarvi stressailla akun perään

                        Comment

                        • k3kvuori
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2011
                          • 116
                          • Valkeakoski

                          Omasta 330e:stä meni vuodenvaihteessa KLE moduli rikki, lopetta lataamisen ja tuli vain punainen rinkula latauspistokkeen ympärille.
                          Nyt vasta alkuviikosta sain uuden modulin vaihdettua ja tänään saatiin vasta koodattua. Autolla ajettu 119000km
                          BMW 330e f30
                          Tesla MYP
                          Ford Sierra Cosworth 4x4
                          Tunturi Pappa -78

                          Comment

                          • FinnTepi
                            Newbiemmer
                            • Dec 2022
                            • 2
                            • Porvoo

                            Starttimoottori

                            Diagnoosi starttimoottorin vioittumisesta valtuutetusta huollosta vuoden vaihteessa ja vieläkin odotellaan uutta starttia… onko muilla startti uusittu ja kauan kestänyt uuden osan tulla? 🙄

                            Comment

                            • atteee
                              BTCF Member
                              • May 2013
                              • 167
                              • Yka

                              Hankin vkl tällaisen 115tkm ajetun.
                              Jo ostohetkellä tökkäsin piuhan nokkaan ja perinteiset;
                              -Pikkuakku väsähtänyt
                              -Sähkölämppäri ei pelaa
                              -Polttoainetankin painetunnistin sökönä.

                              Pikkuakun vaihdoin tänään ja range nousi 16km -> 23km näillä n. -10 pakkasilla.
                              My bmw näyttää, että akkuun menee ~6kWh ja pukkasin vielä virtamittarin väliin ja se näytti 7%->100% 6.4kWh. Akut pitäisi siis olla vielä ihan kunnossa.

                              Lämppärin tilasin ja se täytys vaihtaa vielä. Tuota polttoaineen painetunnistinta en ala vielä vaihtamaan, kun se ei oireile mitenkään.

                              Comment

                              • Ccccc
                                Bimmer Rookie
                                • Nov 2015
                                • 112
                                • Valkeakoski

                                Originally posted by atteee View Post
                                Pikkuakun vaihdoin tänään ja range nousi 16km -> 23km näillä n. -10 pakkasilla.
                                Tuo rangen nousu johtuu vaan akun irroituksesta. Palaa kyllä samoihin ja tuo 16km –10 asteessa on varmasti lähellä totuutta.
                                Työkalut M47 dampperin vaihtoon
                                INPA ISTA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎