E28 Kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rulla
    Bimmer Rookie
    • Jan 2008
    • 80
    • Porvoo

    Originally posted by Samppae39 View Post
    Vesiventtiili sökö. Kovemmilla kierroksilla ei jaksa sulkea venttiiliä. Maantiellä auttaa, ku polkasee kytkimen pohjaan, että kierrokset laskee, niin taas tulee hetken viileää.

    Se joka tulee imusarjasta on oikea letku.
    Tuossa heikko kuva anturista:
    http://www.ebay.de/itm/BMW-E24-E28-E...item4ab473e7fd
    Ok, kiitoksia. Pitää ottaa tuo vesiventtiili työn alle. Muotoilin ehkä vähän huonosti tuon letkuhomman. Mulla siis tulee konehuoneesta yksi musta letku, joka on teipattu umpeen. Toinen kirkas letku, joka on myös teipattu, tulee taas lämmityskanavasta. Mulla on kyllä tuollainen kuvan kaltainen mötikkä, mutta sen sisälle on teipattu joku antenninomainen sähkövärkki ja mitään letkuliitäntää siinä ei ole. Tuo kaksijohtoinen sähköanturi(?) taas on liitetty kolminapaiseen kaapeliin, josta yksi (keltavihreä) on katkaistu.

    Melkoinen hässäkkä tuo ratinalusta kyseisessä yksilössä. Muutamia releitä sinne on jossain vaiheessa jälkikäteen liitetty, olisko pitkävalomodia ajatellen, joka ei kyllä näyttäisi toimivan. Siellä sun täällä roikkuu katkaistuja johdonpätkiä muutenkin.
    E70 3.0d -07
    Entiset: E61 535dA -05, F07 530dx, Semi-Voll -10 : E60 530iA -06 :Z3 1.9 -96 : E36 316ti -96 : E32 735iA -91 : E32 735iA -88 : E60 530dA -04 : E28 520i -84 : E46 320dA -03

    Comment

    • Schutzstaffel
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2006
      • 345
      • Lounais-Suomi

      Originally posted by Rulla View Post
      Mulla on kyllä tuollainen kuvan kaltainen mötikkä, mutta sen sisälle on teipattu joku antenninomainen sähkövärkki ja mitään letkuliitäntää siinä ei ole. Tuo kaksijohtoinen sähköanturi(?) taas on liitetty kolminapaiseen kaapeliin, josta yksi (keltavihreä) on katkaistu.
      No mutta sulla on sentään johtoja ja letkuja! Mulla on toi anturi, muttei johtoa. Sen sijaan yks letku tulee jostain ja sen tukin kun en paikkaa tiennyt.

      Eli suomeksi, mitä tuo anturi haistelee ? Sisällä oli vastus ilmeisesti, mutta sen jalka meni poikki. Mulla on kai hyllys noita pari.
      Monta 80-luvun autoa

      Comment

      • Samppae39
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2009
        • 1660
        • Vähäkyrö

        Originally posted by Schutzstaffel View Post
        No mutta sulla on sentään johtoja ja letkuja! Mulla on toi anturi, muttei johtoa. Sen sijaan yks letku tulee jostain ja sen tukin kun en paikkaa tiennyt.

        Eli suomeksi, mitä tuo anturi haistelee ? Sisällä oli vastus ilmeisesti, mutta sen jalka meni poikki. Mulla on kai hyllys noita pari.
        Anturi haistelee sisäilman lämpötilaa ja sen mukaan käskyttää vesiventtiiliä.

        Comment

        • Rulla
          Bimmer Rookie
          • Jan 2008
          • 80
          • Porvoo

          Originally posted by Schutzstaffel View Post
          No mutta sulla on sentään johtoja ja letkuja! Mulla on toi anturi, muttei johtoa. Sen sijaan yks letku tulee jostain ja sen tukin kun en paikkaa tiennyt.
          Joskus näiden kanssa pitää kyllä olla vähään tyytyväinen. Jos sulla tosiaan on tommoinen ehjä anturipaketti hyllyssä niin kiinnostaa kyllä.

          Jatketaas tästä vielä kun Samppae39 selkeästi tiedät näistä hommista. Mulla tilanne on siis sellainen, että tuommoinen mokkula kyllä löytyy minkä postasit. Siihen oli teipattuna tällainen, josta tosin ilmeisesti toi kärki on katkennut jossain vaiheessa ja alipaineletku oli tulpattuna:


          Käytännössä siis alipaineletkun pitäisi imeä kabiinin ilmaa tuohon anturiin? Pitänee tehdä joku väliakainen viritys tuohon ennenkuin saa uutta osaa hommattua. Kokonaan toinen ihmetyksen aihe oli sitten toinen letku, joka tulee mittariston takaa ilmakanavasta.
          E70 3.0d -07
          Entiset: E61 535dA -05, F07 530dx, Semi-Voll -10 : E60 530iA -06 :Z3 1.9 -96 : E36 316ti -96 : E32 735iA -91 : E32 735iA -88 : E60 530dA -04 : E28 520i -84 : E46 320dA -03

          Comment

          • Samppae39
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2009
            • 1660
            • Vähäkyrö

            Originally posted by Rulla View Post
            Joskus näiden kanssa pitää kyllä olla vähään tyytyväinen. Jos sulla tosiaan on tommoinen ehjä anturipaketti hyllyssä niin kiinnostaa kyllä.

            Jatketaas tästä vielä kun Samppae39 selkeästi tiedät näistä hommista. Mulla tilanne on siis sellainen, että tuommoinen mokkula kyllä löytyy minkä postasit. Siihen oli teipattuna tällainen, josta tosin ilmeisesti toi kärki on katkennut jossain vaiheessa ja alipaineletku oli tulpattuna:


            Käytännössä siis alipaineletkun pitäisi imeä kabiinin ilmaa tuohon anturiin? Pitänee tehdä joku väliakainen viritys tuohon ennenkuin saa uutta osaa hommattua. Kokonaan toinen ihmetyksen aihe oli sitten toinen letku, joka tulee mittariston takaa ilmakanavasta.
            Joo. Imusarjalta tuleva alipaineletku imee alipaineella sisäilmaa anturin läpi. Tuo on ajalta ennen ku sähkömoottoria keksittiin imemään ilmaa . Tuota linkin anturia en ole ennen nähnyt, mutta tuo evaporator viittaisi siihen, että lämppärin kennolakin on oma anturi.

            Omassa oli tuossa kojelaudan alla olevassa mokkulassa 10cm peltiruuvi ruuvattu läpi. No sehän oli rikkonu ite anturin ja tukkinu alipaineletkun. Myös tuota vesiventtiiliongelmaa oli. Talvella joutu ajamaan lämmöt täysillä ja keskisuuttimista säätämään kylmällä ilmalla lämpötilaa. En tiedä voiko sille vesiventtiilille oikein tehdä mitään. Siellähän on solenoidi, joka avaa ja sulkee kennolle menevää letkua ja säätelee lämpimän veden kulkua. Vanhemmiten solenoidi menettää tehoaan sen verran, että kovemmilla kierroksilla kovemmilla veden virtailuilla solenoidi ei enää jaksa vetää venttiiliä kiinni, joten se on kokoajan auki. Kierroksia laskemalla sitten venttiili jaksaa taas mennä kiinni. Voihan sen avata ja jos on oikein paskanen, niin koittaa puhdistaa.

            Comment

            • Betrunken
              Bimmer Fanatic
              • May 2007
              • 458
              • Vantaa

              Onkohan kukaan koskaan laittanut tuota mekaanista lämpötila säädintä E28:siin?

              518:ssa on mekaaninen niin jostain semmoista nappaisi toin ja laittaisin tuohon kutoskoneen lisäksi, näin ei tarvitsisi sen kanssa tapella vaiko onko niin erillainen sydeemi ettei mene?
              Citroen ZX "Sacrebleu" edition
              EX:
              -Bmw E28 518i
              -Saab 9000
              -Lada 2105
              Väitteleminen internetissä on kuin paraolympialaiset, vaikka voittaisit olet silti vammainen.

              Comment

              • Samppae39
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2009
                • 1660
                • Vähäkyrö

                Originally posted by Betrunken View Post
                Onkohan kukaan koskaan laittanut tuota mekaanista lämpötila säädintä E28:siin?

                518:ssa on mekaaninen niin jostain semmoista nappaisi toin ja laittaisin tuohon kutoskoneen lisäksi, näin ei tarvitsisi sen kanssa tapella vaiko onko niin erillainen sydeemi ettei mene?
                Eihän se periaatteessa tarttis, ku vesiventtiilin, vaijerit ja nupit 518 mallista. Ja tulppa imusarjan lähtöön-

                Comment

                • Juhi$
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2009
                  • 1268
                  • Laukaa

                  M10B18 ruisku.. Sytkän säätö oikeaoppisesti? Paljonko pitää olla kierroksia, ennakon määrä johon säädetään, Katsotaanko merkki kampuran hihnapyörältä vai pitääkö jotenkin koittaa kurkkia vauhtipyörältä?

                  Edit:
                  En foorumin omalla haulla onnistunut löytämään mutta google toi takas samaan topikkiin
                  "Jakajasta alipaineletku(t) irti, 3000rpm koneeseen ja ajoituslampulla kytkinkoppaa sohimaan. Käännellään jakajaa kunnes vauhtipyörässä oleva kuula seisoo kytkinkopan reiässä."

                  Vahvistaako joku tietävä yllä mainitun?
                  Last edited by Juhi$; 20-11-2012, 19:26.

                  Comment

                  • Erska
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2005
                    • 439
                    • Tuusula

                    Originally posted by Juhi$ View Post
                    M10B18 ruisku.. Sytkän säätö oikeaoppisesti? Paljonko pitää olla kierroksia, ennakon määrä johon säädetään, Katsotaanko merkki kampuran hihnapyörältä vai pitääkö jotenkin koittaa kurkkia vauhtipyörältä?

                    Edit:
                    En foorumin omalla haulla onnistunut löytämään mutta google toi takas samaan topikkiin
                    "Jakajasta alipaineletku(t) irti, 3000rpm koneeseen ja ajoituslampulla kytkinkoppaa sohimaan. Käännellään jakajaa kunnes vauhtipyörässä oleva kuula seisoo kytkinkopan reiässä."

                    Vahvistaako joku tietävä yllä mainitun?

                    Kyllä, 30 astetta/3000rpm ilman alipainetta
                    Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten

                    Nyt: VOLVO S60 D5 -03

                    EX: 523iA -99, 530DA touring -03, 520i -03 E60, 528iA -96 518i -90, 518i -85, 518i -86, 525i -88 ,730iA -88, 525i -89 ,518i -90, 518i -87, 518i -86, 528i -84

                    Comment

                    • Schutzstaffel
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2006
                      • 345
                      • Lounais-Suomi

                      Originally posted by Samppae39 View Post
                      Anturi haistelee sisäilman lämpötilaa ja sen mukaan käskyttää vesiventtiiliä.
                      Ahaa. Eli jos tuo ei olisi kytkettynä, periaatteessa järjestelmä ei osaa säätää lämpötilaa oikein? Mulla lämpötila säätyy silti ihan normaalisti kojelaudan säätönappulasta, tulee kylmää ja kuumaa. Autona siis 520i. Pitäsköhän löytää tuon järjestelmän kuvaus jostain ja osalista.

                      EDIT: http://www.e28-forum.de/technik/heizung/index.html tuolla selostetaan koko setin toiminta.
                      Last edited by Schutzstaffel; 21-11-2012, 11:19.
                      Monta 80-luvun autoa

                      Comment

                      • Samppae39
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2009
                        • 1660
                        • Vähäkyrö

                        Originally posted by Schutzstaffel View Post
                        Ahaa. Eli jos tuo ei olisi kytkettynä, periaatteessa järjestelmä ei osaa säätää lämpötilaa oikein? Mulla lämpötila säätyy silti ihan normaalisti kojelaudan säätönappulasta, tulee kylmää ja kuumaa. Autona siis 520i. Pitäsköhän löytää tuon järjestelmän kuvaus jostain ja osalista.
                        En muista mitä vaikutusta oli, kun poisti sen peltiruuvin anturista ja vaihto ehjän anturin. Vesiventtiilivika tosin jäi vaivaamaan ja auto lähti ennen ku sen sain kuntoon. Ei se nyt huonommaks voi ainakaan mennä.

                        Comment

                        • tsbmw
                          BTCF Member
                          • Jun 2004
                          • 1495
                          • Ilvola

                          No mikäs on kestävin tapa korjata rintapellissä oleva sisäilman lämmönvaihtimelle jäähdytysvettä säätelevän venttiilin kumikalvo?

                          SUUNNITTELUVIRHE koska eihän alkuperäinen kalvo kestä kuin n. 25v.

                          Korjasin kumihanskasta leikatulla palalla ja on taas 1v jälkeen rikki.
                          Mikä on oikea materiaali - butyyli? Vai pitääkö korvata solenoidikytkimellä?
                          - jaksa jatkuvasti -
                          Last edited by tsbmw; 21-11-2012, 20:50.
                          - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                          - E28 528i, 528i+, M5

                          Comment

                          • JuhKu
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2003
                            • 226
                            • Etelä-pohjanmaa

                            E28 Vakiojouset

                            Paljonko 518i:n vakiojousten mitta on vapaana edessä ja takana?
                            Jos jollain olis irtonaisena ja vois mitata niin olis hieno homma.

                            Otin omasta takajouset irti ja tuntuu jotenkin veteliltä jouset, tuli mieleen että jospa ne on nääkähtäneet ja tulleet tiensä päähän.
                            Ja pituutta vapaana on n.325mm
                            Last edited by JuhKu; 22-11-2012, 20:55. Reason: pituumitta
                            - A professional painter DOES NOT get "RUNS"--They are called "FLOW CHECKS." -

                            Comment

                            • pääpiru
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2007
                              • 29
                              • Kaarina

                              Kenelläkään säätövinkkejä tuon koneen säätämiseen?
                              Koneena m20b20,vm.83.

                              Viime vuonna näihin aikoihin tuosta kyselinkin ja kirjoittelin,joten taas vähän lissää..

                              Eli autoon vaihdettu bensapumppu,suodatin,koneessa pyörii uudet öljyt,ainakin mittatikun mukaan on aivan puhdasta.Eli auto käy ja kukkuu.Autossa on optiman akku kun ei muuten jaksa lähteä käymään,tuntuu ettei nuo varaosa-autojen vanhat akut jaksa edes inahtaa kun lyö bemmin konehuoneeseen kiinni.

                              Mutta joo nyt itse ongelmaan;

                              Auto on vuoden 1983 e28 m20b20 koneella varustettuna,ruiskun mallia en nyt heti muista,mutta vakio se on ettei ole mihkään vaihdettu.

                              Autoa saa startata hetken käymään-> kierrokset nousee heti jonnekkin kahteen tuhanteen kierrokseen minuutissa,tämä on ihan vain arvio kun ei ole kierrostenlukumittaria.Tätä jatkuu n.minuutin ja sitten kierrokset palautuu lähes normaaleiksi,ja venat nakuttaa aika lailla.

                              Mutta ihan hetkessä tuo tallinpahanen täyttyy valkoisesta pakokaasusta,joka haisee bensalle(?) ja sitä tulee kokoajan vaikka auto kävisi yhtäjakoisesti 10min,onko tuo vain seisomisesta johtuvaa ? Lisäksi ei ole täyttä varmuutta ovatko kaikki tulpanjohdot oikeilla paikoilla,virranjakajassa ei ole numerointia tälle.

                              Kone käy kyllä pehmeästi,mutta välillä tuntuu ettei ihan kävis kaikilla pytyillä,kun tuo kuullostaa ihan rivi neloskoneelta,ennenkuin räyhäkkäältä kutoselta.

                              Ja olisiko vinkkiä että mitä kaikkea kannattaa tutkia varsinkin kun auto on noin kauan seissyt?Auto on ollut suht lämpimässä tallissa vuodesta 2001 lähtien ja tähän päivään asti levännyt takapää ilmassa pukkien päällä.

                              Senverran mitä tuota pääsee aina räpläämään ja kasailemaan niin melkein kaikki alipaineletkut todettu ainakin silmämääräisesti ehjäksi.Myös mittaristo lopetti toimintansa eilen,sitä ennen vielä toimi esim. huoltovalot ym.mutta kun laitettiin takavalot,ja niille uudet polttimot plus etuvalojen toiminta testattiin ja liitettiin paikoilleen,niin tuo mittaristo lopetti toimintansa, kulutusmittari seilailee aika pahasti auton ollessa yli puolen kaasun ja siihen asti että käy hyvin tyhjäkäyntiä mutta tuo on kai ominaisuus?

                              E:Mistäs tähän saisi lippaa?Tai jos jollain olisi halvalla myydä?Tässähän ei ole kuin tuo hiekkapelti yms.kun on niin vanha.
                              Last edited by pääpiru; 26-11-2012, 09:49.

                              Comment

                              • spiidi10
                                Bimmer Rookie
                                • Nov 2008
                                • 78
                                • Tampere

                                Onko muuuten sähkösuuttimilla eli tuleeko joka suuttimeen piuhat?
                                Jos, niin 12 vuodessa kyllä liittimet hapettuu eikä välttämättä anna aina sähköö. Sama juttu kaikissa muissakin liittimissä eli irti ja sitä crc:tä väliin.
                                Se mittariston maadotuskin kannattaa tarkistaa jos kerran kaikki häviää kerralla.
                                Jos on jatkuvaruiskutteinen jetronikki niinkun saman laitteen -82 mallissa niin saat multa koko paketin, imusarja, suuttimet ja putket puoli-ilmaseks 20€ piisaa.
                                Sähkösuuttimien mekaniikkakin saattaa vähän takkuilla. Pienellä koputtelulla vois selvitä jotakin.
                                Last edited by spiidi10; 28-11-2012, 09:47.
                                0400- 239 238 tai 0400- 512 904
                                [email protected]

                                En käytä alkoholia uskontoni takia, käytän sitä tullakseni känniin.

                                Comment

                                Working...
                                X